Jak se správně připoutat? Prohlédněte si důležité tipy pro děti, těhotné i čtyřnohé mazlíčky

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 6. listopadu 2018, 10:45 Google+

Bezpečnostní pásy v osobních automobilech zachránily při nehodách již více než milion lidských životů. Na povinnost se připoutat dnes už myslí naštěstí většina českých řidičů, bohužel ne všichni to dělají správně. Praktické tipy pro jednotlivé cílové skupiny přináší experti týmu výzkumu dopravní bezpečnosti automobily Škoda, kteří v průběhu uplynulých 10 let analyzovali více než tisícovku reálných dopravních nehod.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Škoda Auto

Sdílejte článek

Bezpečnostní pásy jsou nejúčinnější do rychlosti 50 km/h. Jejich efekt se odvíjí od druhu srážky. V případě čelního nárazu je účinnost pásu 43 %, v případě bočního nárazu 39 %, při střetu zezadu 49 % a při převrácení vozu až 77 %. Nejde jen o samotný návyk připoutat se před každým rozjetím vozu, ale také o to, jak tento automatický a samozřejmý úkon vykonáme.

zdroj: Škoda Auto

Správná pozice za volantem

Důležité je před jízdou nezapomenout seřídit si výšku pásu, pořádně jej dotáhnout a správně nastavit opěrku hlavy. Vzdálenost sedadla od pedálů by měla být taková, aby při prošlápnutí pedálů nohy byly stále pokrčené v kolenou. Výškové nastavení sedadla se musí upravit tak, aby měl řidič dobrý výhled a přitom by měla vždy mezi hlavou a stropem zůstat mezera velká minimálně jako sevřená pěst. Volant se správně drží v poloze tři čtvrtě na tři a to s pokrčenými lokty. Tato poloha poskytuje řidiči nejlepší podmínky pro vyhýbací manévry.

Bezpečnostní pás je třeba nastavit tak, aby nevedl cestujícímu přes krk, ale přes rameno. V krajním případě by pás vedoucí přes krk mohl způsobit závažné řezné zranění v místě, kde vedou tepny. Ve spodní části musí pás vést přes pánevní kosti, nikoli břicho. Pás se proto snažíme stáhnout co nejníž.

Po zapnutí by měl pás pevně přiléhat k tělu. Mnohým je to nepříjemné, ale v případě nárazu uvolněný pás nezachytí tělo okamžitě, a to bude pokračovat k čelnímu sklu vysokou rychlostí mnohem delší dobu. Tím více se přiblíží k vybuchujícímu airbagu. Řada lidí si pás úmyslně povoluje v oblasti pasu, ženy zase často pás drží rukou, aby je netlačil do prsou. V takovém případě pás zafunguje až se značným zpožděním, tělo nezastaví a zvyšuje se riziko zranění nejen od airbagu, ale i od samotného bezpečnostního pásu.

„Když airbag exploduje, naplňuje se ve zlomku sekundy velký objem. Ve chvíli, kdy má dojít ke střetu s letící hlavou, je vak maximálně nafouknutý a tedy velmi tvrdý, protože je v něm velký tlak,“ vysvětluje vedoucí týmu Výzkumu dopravní bezpečnosti ve Škoda Auto Jiří Haman. „Tělo svou hmotností začne vyprazdňovat vak a hlava se tak pružně zadrží. Systém ale počítá s připoutáním. Není-li tato elementární podmínka splněna, při nárazu se tělo pohybuje rychlostí jedoucího vozu.

zdroj: Škoda Auto

Ten však už stojí a tělo pokračuje dál proti rozvinujícímu se airbagu. Člověk tak přistane v airbagu, který se teprve naplňuje, a to je nebezpečné,“ dodává Jiří Haman.

Airbag pak spíš uškodí, než aby pomohl. Může těžce zranit nebo dokonce zlomit vaz. Pro minimalizaci rizika výrobci montují do automobilů pyrotechnické předpínače bezpečnostních pásů. V případě nárazu se pás automaticky dotáhne a tělo se zafixuje ve správné poloze. Je prokázáno, že pokud jsou předpínače použity společně s airbagy, snižuje se výrazně riziko zranění. Stejný problém, jaký způsobí nedotažený bezpečnostní pás, může přivodit i oblečení zejména v zimě, kdy se hojně používají tlusté teplé svetry a péřové bundy. Bezpečnostní pás se totiž ani v tomto případě dostatečně nepřitiskne k tělu a hrozí zbytečná poranění.

zdroj: Škoda Auto

V zimních měsících by tedy řidiči měli zvažovat, jaké oblečení si oni a jejich posádka nechají na sobě. Doporučuje se alespoň vysvlečení svrchní vrstvy oblečení - bundy. V opačném případě je třeba dbát na to, aby se pás nedotýkal holé kůže, kterou by při nehodě mohl popálit a došlo by tak ke zbytečným zraněním. Velké komplikace při nárazu mohou způsobit také předměty v náprsních kapsách. Klíče, mince nebo mobilní telefony, které zůstanou mezi tělem a pásem, mohou při nehodě zbytečně ublížit. Při nárazu v rychlosti 50 km/h váží devadesátikilová osoba téměř 5,5 tuny. Přesně takovou hmotnost musí pás zadržet. Je-li mezi ním a tělem pevný předmět, je drcen právě touto hmotností.

Poutání v těhotenství

Jestliže v běžných případech není význam poutání rozporován, u těhotných žen koluje řada pověr a fám. Rozhodně není pravda, že těhotné ženy by měly jezdit nepřipoutané. I tady ovšem platí, že pás chrání pouze tehdy, je-li upnut v předepsané poloze. Správné použití tříbodového bezpečnostního pásu pomáhá při prudkém brzdění či autonehodě minimalizovat riziko tzv. Seat belt syndromu, při kterém dochází ke zvýšenému tlaku na břicho ženy a možnému poranění dělohy i plodu. Ramenní popruh, který by nikdy neměl sklouznout z ramene, směřuje mezi prsy nad vrcholem břicha těhotné. Upnutí musí být pohodlné – ani těsné, ani příliš volné.

zdroj: Škoda Auto

Spodní část pásu musí vést vždy pod břichem těhotné, nikdy přes něj. Ke spolehlivé fixaci spodní části pásu pod břichem slouží efektivní pomůcka BeSafe Pregnant, která jednoduchým způsobem účinně zamezí vysunutí automobilového pásu vzhůru do oblasti břicha, dojde-li k nečekané dopravní kolizi. Výrobce nabízí dvě varianty instalace – buď pomocí popruhu kolem sedadla, nebo lépe pomocí systému ISOfix, který je dnes běžnou součástí předních i zadních sedaček moderních vozů. V obou případech se pomůcka položí na sedadlo řidiče nebo spolujezdce (vpředu i vzadu) a přichytí jedním z uvedených způsobů. Následně se žena posadí, připoutá a nakonec připne spodní díl automobilového pásu do úchytu na pomůcce. Doporučuje se používat tuto pomůcku od chvíle, kdy žena zjistí, že je v jiném stavu, v každém případě od druhého měsíce těhotenství.

Poutání dětí

Pokud se ve voze přepravuje dítě, jehož hmotnost nepřevyšuje 36 kg a tělesná výška nedosahuje 150 cm, má řidič povinnost umístit jej do dětské autosedačky. Pro děti do cca 13 kg se používají sedačky typu 0, resp. 0+ (tzv. skořepiny nebo vajíčka). Tyto autosedačky se používají vždy proti směru jízdy. Sedačku je možné použít na předním sedadle i zadních sedadlech. U nejmenších dětí jako první upneme dítě do sedačky, a tu poté již s dítětem instalujeme do vozu.

zdroj: Škoda Auto

Pokud se sedačka převáží na předním sedadle, musí se vždy deaktivovat čelní airbag spolujezdce. Sedačka se položí na sedadlo automobilu, bezpečnostní pás se vede nejdříve přes sedačku, v oblasti nožiček se protáhne příslušnými úchyty či oky. Po zacvaknutí zámku se pás vede přes zádovou část sedačky, protáhne se příslušným úchytem a utáhne. Madlo se nastaví do cestovní polohy před dítě a tahem se zkontroluje pevné uchycení. Pokud je dítě v sedačce na zadním sedadle, umístí se na té straně, která umožní rodiči bezpečně vložit i vyndat sedačku z vozu – tedy směrem k chodníku či ke krajnici silnice. 

Autosedačky typu 1 jsou vhodné pro děti od 1 do 4 let. Tento typ nabízí vylepšenou boční ochranu, která lépe absorbuje nárazovou energii, a tím dokáže více chránit zranitelné části těla včetně hlavy a krku. V případě nárazu při nehodě pracuje jako ochranný štít, který absorbuje náraz a snižuje riziko zranění od poletujících úlomků.

zdroj: Škoda Auto

Pro děti od 25 kg se používají dětské autosedačky typu 3. Ideální variantou je podsedák se zádovou částí, která chrání i při bočním nárazu. Jednoduchý podsedák bez zádové části neposkytuje potřebnou ochranu, zejména nechrání krk a hlavu dítěte. Podstatným kritériem při výběru autosedačky je pohodlí dítěte, důležité je vyzkoušet zda lze dítě do/ze sedačky pohodlně a bezpečně vyjmout/vložit. Před samotnou koupí je důležité neopomenout vyzkoušet sedačku správně nainstalovat do svého vozu.

Poutání domácích mazlíčků

Někdy se ve voze nepřepravují pouze osoby, ale také domácí mazlíčci – nejčastěji psi a kočky. Způsob jejich přepravy sice není přesně specifikován, ale rozhodně se nedoporučuje přeprava na klíně nebo dokonce zcela volně. Tento způsob přepravy je nebezpečný nejen pro samotné zvíře, ale i pro ostatní. Při prudkém brzdění nebo nehodě může být zvíře zbytečně zraněno a může poranit i ostatní cestující. Proto je dobré zvíře vždy připoutat.

zdroj: youtube.com

K zabezpečení zvířete lze použít několik pomůcek. Nejčastější je přeprava v zavazadelníku ve spojení se sítí nebo mříží, v přepravním boxu nebo v postroji připoutaném bezpečnostním pásem. Vždy záleží na velikosti zvířete. Pro malá a střední zvířata je nejlepší box, který je vhodné umístit do zavazadelníku a zajistit proti pohybu. Box musí být dostatečně velký, aby si mohlo zvíře pohodlně lehnout.

Další možností je připoutání pomocí postroje klasickým bezpečnostním pásem. Větší zvíře je možné připoutat pomocí postroje klasickým bezpečnostním pásem. Postroje mají očko pro připojení karabiny, takže je lze použít i pro jiné aktivity. Pro zvýšení komfortu přepravy zvířat na zadních sedadlech je možné použít praktickou autodeku, která částečně brání pohybu zvířete a chytá nečistoty.

zdroj: Škoda Auto

Další variantou je umístit zvíře do zavazadelníku. Zde je nutná síť nebo mříž, která zajistí bezpečnost posádky uvnitř vozu. Méně často používanými variantami jsou vestavěná klec nebo speciální přívěsný vozík. To se ale týká velkých zvířat, která motoristé běžně nepřepravují. Při cestování se zvířetem by se nemělo zapomínat na občasné venčení, pití a při velmi dlouhých cestách také krmení. Zvíře by mělo mít podobný režim, jako když je doma a necestuje.

Experti týmu Výzkumu dopravní bezpečnosti automobily Škoda, připravili ve spolupráci s patrony projektu soubor naučných videí s tipy na správné poutání pro jednotlivé cílové skupiny. Všechna naučná videa jsou dostupná na internetovém portále projektu www.bezpecnypatek.cz.

Vytisknout

Diskuze: Jak se správně připoutat? Prohlédněte si důležité tipy pro děti, těhotné i čtyřnohé mazlíčky

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

Tesla

Tesla musí uhradit další odškodné, čekající zákazníci si rozdělí 5.4 milionu…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud