Rudý elektromobil Tesla Roadster, který nechal v únoru tohoto roku vystřelit do vesmíru jeho bývalý majitel Elon Musk, už na své cestě minul rudou planetu Mars. Obrázek s odhadovanou současnou pozicí elektromobilu sdílela společnost SpaceX, jejíž raketa Falcon Heavy elektromobil do vesmíru vynesla.
Současnou pozici Starmana a jeho elektrického sporťáku Tesla Roadster první generace zveřejnila společnost SpaceX prostřednictvím svého profilu na Twitteru. Kromě toho navíc uvedla, že další zastávkou by měl být „Restaurant na konci vesmíru," čímž SpaceX opět naráží na spisovatele Douglase Adamse, autora „Stopařova průvodce po Galaxii." Jeho kniha „Restaurant na konci vesmíru" totiž navazuje na Stopařova průvodce a je tak druhým dílem v sérii.
Elon Musk tyto knihy miluje, což ostatně potvrzuje i nápis „Don't Panic" na palubní desce vesmírné Tesly, který se objevil i na přebalu samotné knihy. Krom toho by navíc měl být i jeden výtisk na palubě vesmírného Roadsteru.
Starman a rudý Roadster, kterým kdysi jezdil sám Elon Musk, přitom nejsou jedinými věcmi, které chce tento vizionář poslat do vesmíru. Před několika týdny přidal zprávu na Twitter, podle které budou moci majitelé Tesly v rámci referenčního programu získat možnost koupit Teslu, nechat na její sklo laserem vytvořit jakýkoliv obraz a poté ji poslat na miliony let do hlubokého vesmíru. Možná to zní šíleně a šílené to nejspíš i bude, ale známe lidi. Dobrou zprávou je navíc i skutečnost, že do vesmíru můžete poslat cokoliv. Tesla to prý soudit nebude.
Vraťme se ale k samotnému Roadsteru, který po devíti měsících své cesty minul Mars. Původně měl mír namířeno na jeho oběžnou dráhu, ovšem plány se změnily a tak čeká Roadster pořádná jízda. Jak ostatně uvedl web PerSpace.com:
„Roadster a Starman se dostanou do vzdálenosti několika desítek až stovek tisíc kilometrů od naší planety v roce 2091, jak uvedla studie předvídající pohyb vesmírných těles. Autoři této studie odhadují, že nakonec Tesla narazí buď do Země nebo Venuše a to v průběhu několika desítek milionů let. Pravděpodobnost nárazu do země během následujícího 1 milionu let je údajně 6 %, u nárazu Venuše 2.5%.
Starman’s current location. Next stop, the restaurant at the end of the universe. pic.twitter.com/Ty5m8IjJpE
— SpaceX (@SpaceX) 3. listopadu 2018
Vzhledem k tomu, že vesmírný Roadster by už stejně nikdy nešlo řídit, nás to ale příliš netrápí. Vynést do vesmíru zrovna Tesla Roadster sice stále mnoha lidem nedává smysl, ale pro Muska, SpaceX i Teslu se tehdy jednalo o skvěle zvládnutou prezentaci.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.