U příležitosti 100. výročí vzniku Československa se v neděli 28. října na pražské Evropské třídě konala největší slavnostní přehlídka ozbrojených a záchranářských složek České republiky za poslední roky. Před veřejností defilovalo více než 4300 příslušníků armády, záchranného systému, policie i celní správy a také přes 200 kusů techniky. Nejpočetněji byla zastoupena technika na podvozcích Tatra, což dokazuje, jak významnou roli hrají tyto české vozy z Kopřivnice v domácích ozbrojených silách i organizacích zajišťujících civilní bezpečnost.
Je symbolické, že během defilé oslavující sté výročí vzniku Československé republiky projelo před očima diváků na Evropské třídě několik desítek vozidel Tatra v nejrůznějších provedeních. Kopřivnická automobilka je jednou z nejstarších na světě a značka Tatra je úzce spjata s dějinami Československa, stala se jedním z jeho symbolů, který reprezentuje kvality českého strojírenského průmyslu a je jeho chloubou. Stejně tak jsou vozy Tatra těsně spojeny s historií československé a české armády i hasičského sboru, v jejich řadách tatrovky vždy sloužily a slouží ve velkých počtech.
Veřejnost v proudu moderní armádní, policejní i záchranářské techniky mohla spatřit samohybné houfnice Dana na tatrováckém podvozku, těžké vozy Tatra Force v provedeních nosič minometů PRAM s pancéřovanou kabinou, přepravník multifunkčních kontejnerů, pojízdná dílna nebo přepravní valník, dále střední nákladní vozy Tatra Tactic ve standardní podobě nebo s pancéřovanou kabinou a také řadu dobře známých automobilů Tatra T 815 v rozličných variantách, jako například nosiče pontonové mostní soupravy, dělostřeleckého radaru Arthur, multifunkčních kontejnerů, tahače těžké techniky, nakladače a dozery, cisterny i vozy protichemické a radiační ochrany nebo zdravotnické služby.
V záchranářských a policejních barvách byly k vidění vozy pyrotechnické služby, dále cisternové stříkačky, sklápěče a nakladače na podvozcích Tatra Force a Tatra Terrno1. Veřejnou premiéru si během defilé odbyly nejnovější hasičské speciály Tatra Force CZS 40 s pancéřovanými kabinami, které si hasiči převzali do užívání teprve před pár týdny a které jsou určeny pro zásahy ve vysoce rizikových prostředích.
Více než století s tatrovkami
Na podvozcích z kopřivnické společnosti vznikaly první hasičské vozy již v prvním desetiletí 20. století a postupně se tatrovky staly mezi hasiči pojmem díky svým výkonům, spolehlivosti, robustnosti i jízdním vlastnostem. Pro společnost Tatra Trucks je Integrovaný záchranný systém ČR velmi významným zákazníkem, což dokazuje i vývoj a dodávky nových hasičských vozidel. Tatra Trucks nedávno předala již zmiňované unikátní pancéřované vozy CZS 40 na podvozku Tatra Force hasiči přezdívané Titan a také představila novinky v podobě hasičského speciálů Tatra Terra a modernizované Tatra Force.
Také fungování československé i české armády si nelze představit bez automobilů Tatra. Už během první světové války vozy z Kopřivnice sloužily v řadách rakousko-uherské armády, ve dvacátých a třicátých letech pak československá armáda disponovala tisícovkami tatrovek, bezprostředně před druhou světovou válkou tatry tvořily až polovinu vozového parku domácí armády. Po válce se symbolem motorizace obnovených ozbrojených sil stala legendární modelová řada Tatra T 111, která také předznamenala dominanci kopřivnických automobilů v armádě, která přetrvává i v současnosti.
Dnes má armáda ve své výzbroji přes 3500 nákladních vozů, z toho více než 90 procent tvoří tatrovky. Bez nadsázky tak představují páteř Armády České republiky. Jde především o prověřený typ Tatra T 815, který doplňují a postupně budou nahrazovat modelové řady těžkých vozů Tatra Force a středních Tatra Tactic. V současné době velení armády plánuje i pořízení desítek kusů obrněného vozidla Titus rovněž na podvozku Tatra, které vzniklo ve spolupráci Tatra Trucks a francouzského výrobce Nexter Systems.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?