U příležitosti 100. výročí vzniku Československa se v neděli 28. října na pražské Evropské třídě konala největší slavnostní přehlídka ozbrojených a záchranářských složek České republiky za poslední roky. Před veřejností defilovalo více než 4300 příslušníků armády, záchranného systému, policie i celní správy a také přes 200 kusů techniky. Nejpočetněji byla zastoupena technika na podvozcích Tatra, což dokazuje, jak významnou roli hrají tyto české vozy z Kopřivnice v domácích ozbrojených silách i organizacích zajišťujících civilní bezpečnost.
Je symbolické, že během defilé oslavující sté výročí vzniku Československé republiky projelo před očima diváků na Evropské třídě několik desítek vozidel Tatra v nejrůznějších provedeních. Kopřivnická automobilka je jednou z nejstarších na světě a značka Tatra je úzce spjata s dějinami Československa, stala se jedním z jeho symbolů, který reprezentuje kvality českého strojírenského průmyslu a je jeho chloubou. Stejně tak jsou vozy Tatra těsně spojeny s historií československé a české armády i hasičského sboru, v jejich řadách tatrovky vždy sloužily a slouží ve velkých počtech.
Veřejnost v proudu moderní armádní, policejní i záchranářské techniky mohla spatřit samohybné houfnice Dana na tatrováckém podvozku, těžké vozy Tatra Force v provedeních nosič minometů PRAM s pancéřovanou kabinou, přepravník multifunkčních kontejnerů, pojízdná dílna nebo přepravní valník, dále střední nákladní vozy Tatra Tactic ve standardní podobě nebo s pancéřovanou kabinou a také řadu dobře známých automobilů Tatra T 815 v rozličných variantách, jako například nosiče pontonové mostní soupravy, dělostřeleckého radaru Arthur, multifunkčních kontejnerů, tahače těžké techniky, nakladače a dozery, cisterny i vozy protichemické a radiační ochrany nebo zdravotnické služby.
V záchranářských a policejních barvách byly k vidění vozy pyrotechnické služby, dále cisternové stříkačky, sklápěče a nakladače na podvozcích Tatra Force a Tatra Terrno1. Veřejnou premiéru si během defilé odbyly nejnovější hasičské speciály Tatra Force CZS 40 s pancéřovanými kabinami, které si hasiči převzali do užívání teprve před pár týdny a které jsou určeny pro zásahy ve vysoce rizikových prostředích.
Více než století s tatrovkami
Na podvozcích z kopřivnické společnosti vznikaly první hasičské vozy již v prvním desetiletí 20. století a postupně se tatrovky staly mezi hasiči pojmem díky svým výkonům, spolehlivosti, robustnosti i jízdním vlastnostem. Pro společnost Tatra Trucks je Integrovaný záchranný systém ČR velmi významným zákazníkem, což dokazuje i vývoj a dodávky nových hasičských vozidel. Tatra Trucks nedávno předala již zmiňované unikátní pancéřované vozy CZS 40 na podvozku Tatra Force hasiči přezdívané Titan a také představila novinky v podobě hasičského speciálů Tatra Terra a modernizované Tatra Force.
Také fungování československé i české armády si nelze představit bez automobilů Tatra. Už během první světové války vozy z Kopřivnice sloužily v řadách rakousko-uherské armády, ve dvacátých a třicátých letech pak československá armáda disponovala tisícovkami tatrovek, bezprostředně před druhou světovou válkou tatry tvořily až polovinu vozového parku domácí armády. Po válce se symbolem motorizace obnovených ozbrojených sil stala legendární modelová řada Tatra T 111, která také předznamenala dominanci kopřivnických automobilů v armádě, která přetrvává i v současnosti.
Dnes má armáda ve své výzbroji přes 3500 nákladních vozů, z toho více než 90 procent tvoří tatrovky. Bez nadsázky tak představují páteř Armády České republiky. Jde především o prověřený typ Tatra T 815, který doplňují a postupně budou nahrazovat modelové řady těžkých vozů Tatra Force a středních Tatra Tactic. V současné době velení armády plánuje i pořízení desítek kusů obrněného vozidla Titus rovněž na podvozku Tatra, které vzniklo ve spolupráci Tatra Trucks a francouzského výrobce Nexter Systems.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.