U příležitosti 100. výročí vzniku Československa se v neděli 28. října na pražské Evropské třídě konala největší slavnostní přehlídka ozbrojených a záchranářských složek České republiky za poslední roky. Před veřejností defilovalo více než 4300 příslušníků armády, záchranného systému, policie i celní správy a také přes 200 kusů techniky. Nejpočetněji byla zastoupena technika na podvozcích Tatra, což dokazuje, jak významnou roli hrají tyto české vozy z Kopřivnice v domácích ozbrojených silách i organizacích zajišťujících civilní bezpečnost.
Je symbolické, že během defilé oslavující sté výročí vzniku Československé republiky projelo před očima diváků na Evropské třídě několik desítek vozidel Tatra v nejrůznějších provedeních. Kopřivnická automobilka je jednou z nejstarších na světě a značka Tatra je úzce spjata s dějinami Československa, stala se jedním z jeho symbolů, který reprezentuje kvality českého strojírenského průmyslu a je jeho chloubou. Stejně tak jsou vozy Tatra těsně spojeny s historií československé a české armády i hasičského sboru, v jejich řadách tatrovky vždy sloužily a slouží ve velkých počtech.
Veřejnost v proudu moderní armádní, policejní i záchranářské techniky mohla spatřit samohybné houfnice Dana na tatrováckém podvozku, těžké vozy Tatra Force v provedeních nosič minometů PRAM s pancéřovanou kabinou, přepravník multifunkčních kontejnerů, pojízdná dílna nebo přepravní valník, dále střední nákladní vozy Tatra Tactic ve standardní podobě nebo s pancéřovanou kabinou a také řadu dobře známých automobilů Tatra T 815 v rozličných variantách, jako například nosiče pontonové mostní soupravy, dělostřeleckého radaru Arthur, multifunkčních kontejnerů, tahače těžké techniky, nakladače a dozery, cisterny i vozy protichemické a radiační ochrany nebo zdravotnické služby.
V záchranářských a policejních barvách byly k vidění vozy pyrotechnické služby, dále cisternové stříkačky, sklápěče a nakladače na podvozcích Tatra Force a Tatra Terrno1. Veřejnou premiéru si během defilé odbyly nejnovější hasičské speciály Tatra Force CZS 40 s pancéřovanými kabinami, které si hasiči převzali do užívání teprve před pár týdny a které jsou určeny pro zásahy ve vysoce rizikových prostředích.
Více než století s tatrovkami
Na podvozcích z kopřivnické společnosti vznikaly první hasičské vozy již v prvním desetiletí 20. století a postupně se tatrovky staly mezi hasiči pojmem díky svým výkonům, spolehlivosti, robustnosti i jízdním vlastnostem. Pro společnost Tatra Trucks je Integrovaný záchranný systém ČR velmi významným zákazníkem, což dokazuje i vývoj a dodávky nových hasičských vozidel. Tatra Trucks nedávno předala již zmiňované unikátní pancéřované vozy CZS 40 na podvozku Tatra Force hasiči přezdívané Titan a také představila novinky v podobě hasičského speciálů Tatra Terra a modernizované Tatra Force.
Také fungování československé i české armády si nelze představit bez automobilů Tatra. Už během první světové války vozy z Kopřivnice sloužily v řadách rakousko-uherské armády, ve dvacátých a třicátých letech pak československá armáda disponovala tisícovkami tatrovek, bezprostředně před druhou světovou válkou tatry tvořily až polovinu vozového parku domácí armády. Po válce se symbolem motorizace obnovených ozbrojených sil stala legendární modelová řada Tatra T 111, která také předznamenala dominanci kopřivnických automobilů v armádě, která přetrvává i v současnosti.
Dnes má armáda ve své výzbroji přes 3500 nákladních vozů, z toho více než 90 procent tvoří tatrovky. Bez nadsázky tak představují páteř Armády České republiky. Jde především o prověřený typ Tatra T 815, který doplňují a postupně budou nahrazovat modelové řady těžkých vozů Tatra Force a středních Tatra Tactic. V současné době velení armády plánuje i pořízení desítek kusů obrněného vozidla Titus rovněž na podvozku Tatra, které vzniklo ve spolupráci Tatra Trucks a francouzského výrobce Nexter Systems.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.