U příležitosti 100. výročí vzniku Československa se v neděli 28. října na pražské Evropské třídě konala největší slavnostní přehlídka ozbrojených a záchranářských složek České republiky za poslední roky. Před veřejností defilovalo více než 4300 příslušníků armády, záchranného systému, policie i celní správy a také přes 200 kusů techniky. Nejpočetněji byla zastoupena technika na podvozcích Tatra, což dokazuje, jak významnou roli hrají tyto české vozy z Kopřivnice v domácích ozbrojených silách i organizacích zajišťujících civilní bezpečnost.
Je symbolické, že během defilé oslavující sté výročí vzniku Československé republiky projelo před očima diváků na Evropské třídě několik desítek vozidel Tatra v nejrůznějších provedeních. Kopřivnická automobilka je jednou z nejstarších na světě a značka Tatra je úzce spjata s dějinami Československa, stala se jedním z jeho symbolů, který reprezentuje kvality českého strojírenského průmyslu a je jeho chloubou. Stejně tak jsou vozy Tatra těsně spojeny s historií československé a české armády i hasičského sboru, v jejich řadách tatrovky vždy sloužily a slouží ve velkých počtech.
Veřejnost v proudu moderní armádní, policejní i záchranářské techniky mohla spatřit samohybné houfnice Dana na tatrováckém podvozku, těžké vozy Tatra Force v provedeních nosič minometů PRAM s pancéřovanou kabinou, přepravník multifunkčních kontejnerů, pojízdná dílna nebo přepravní valník, dále střední nákladní vozy Tatra Tactic ve standardní podobě nebo s pancéřovanou kabinou a také řadu dobře známých automobilů Tatra T 815 v rozličných variantách, jako například nosiče pontonové mostní soupravy, dělostřeleckého radaru Arthur, multifunkčních kontejnerů, tahače těžké techniky, nakladače a dozery, cisterny i vozy protichemické a radiační ochrany nebo zdravotnické služby.
V záchranářských a policejních barvách byly k vidění vozy pyrotechnické služby, dále cisternové stříkačky, sklápěče a nakladače na podvozcích Tatra Force a Tatra Terrno1. Veřejnou premiéru si během defilé odbyly nejnovější hasičské speciály Tatra Force CZS 40 s pancéřovanými kabinami, které si hasiči převzali do užívání teprve před pár týdny a které jsou určeny pro zásahy ve vysoce rizikových prostředích.
Více než století s tatrovkami
Na podvozcích z kopřivnické společnosti vznikaly první hasičské vozy již v prvním desetiletí 20. století a postupně se tatrovky staly mezi hasiči pojmem díky svým výkonům, spolehlivosti, robustnosti i jízdním vlastnostem. Pro společnost Tatra Trucks je Integrovaný záchranný systém ČR velmi významným zákazníkem, což dokazuje i vývoj a dodávky nových hasičských vozidel. Tatra Trucks nedávno předala již zmiňované unikátní pancéřované vozy CZS 40 na podvozku Tatra Force hasiči přezdívané Titan a také představila novinky v podobě hasičského speciálů Tatra Terra a modernizované Tatra Force.
Také fungování československé i české armády si nelze představit bez automobilů Tatra. Už během první světové války vozy z Kopřivnice sloužily v řadách rakousko-uherské armády, ve dvacátých a třicátých letech pak československá armáda disponovala tisícovkami tatrovek, bezprostředně před druhou světovou válkou tatry tvořily až polovinu vozového parku domácí armády. Po válce se symbolem motorizace obnovených ozbrojených sil stala legendární modelová řada Tatra T 111, která také předznamenala dominanci kopřivnických automobilů v armádě, která přetrvává i v současnosti.
Dnes má armáda ve své výzbroji přes 3500 nákladních vozů, z toho více než 90 procent tvoří tatrovky. Bez nadsázky tak představují páteř Armády České republiky. Jde především o prověřený typ Tatra T 815, který doplňují a postupně budou nahrazovat modelové řady těžkých vozů Tatra Force a středních Tatra Tactic. V současné době velení armády plánuje i pořízení desítek kusů obrněného vozidla Titus rovněž na podvozku Tatra, které vzniklo ve spolupráci Tatra Trucks a francouzského výrobce Nexter Systems.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.