Ostré hatchbacky možná nejsou tak populární jako v minulých letech, stále však nabízejí jedinečnou kombinaci komfortu, praktičnosti a sportovní jízdy, které dokáže jen málokdo konkurovat. Jejich sofistikovanosti však často odpovídají i jejich ceny a tak může někoho napadnout, jestli se skutečně vyplatí investovat do moderního ostrého hothatche, nebo jestli touhu po rychlé jízdě uspokojí i starší sportovní kupé, které se dnes dá pořídit za "pár výplat."
Srovnávat tabulkové hodnoty letitých sportovních kupé, která vyjížděla na silnice před několika dekádami, s parametry moderních hothatchů je věc jedna, ovšem praktické srovnání během závodů na letištní dráze ukáže skutečné rozdíly v plné kráse.
A právě praktické srovnání dvou zástupců těchto dvou značně rozličných skupin nabídl YouTube kanál CarWow, který proti sobě postavil letité BMW 328i generace e36 a moderní ostrý hatchback Hyundai i30N, který řada odborníků považuje za jeden z nejlepších hot-hatchů na trhu.
Už na první pohled může zní tohle srovnání šíleně. Proti sobě stojí moderní hot-hatch a letité kupé, které ale rozhodně nemělo sportovní ambice - od toho tu byl model M3. Jihokorejský hatchback navíc reprezentuje vozy s přeplňovanými motory a pohonem předních kol, zatímco BMW spoléhá na krásu atmosferických řadových šestiválců s náhonem na zadní nápravu.
A srovnání výkonu? 2.0 litrový přeplňovaný čtyřválec pod kapotou Hyundai nabízí řidiči 205 kW (279 k), zatímco 2.8 litrový řadový šestiválec BMW disponoval v původním stavu výkonem pouze 142 kW (cca 193k), Tento konkrétní kousek však prošel drobnými úpravami a na brzdě mu bylo naměřeno 168 kW, tedy cca 228 koní.
Na první pohled tedy jasné vítězství pro Hyundai, ovšem samotný závod se odvíjel podstatně jinak, než by většina z nás čekala. Řidiči BMW se povedl skvělý start, díky kterému si držel vítězství až téměř do konce. Průjezd cílovou rovinkou byl tak těsný, že i podle kamer se jednalo o remízu.
Následoval test v pružném zrychlení, ve kterém měl atmosferický motor chvíli navrch, ovšem jakmile se Hyundai roztočilo turbo pod kapotou, BMW začalo ztrácet. Nejmarkantnější rozdíl ve věku obou automobilů však ukázalo až srovnání brzd a schopnosti zastavit. Ačkoliv je váha obou aut zhruba stejná, BMW zastavilo podstatně dál, než moderní hot-hatch i30N.
V prospěch korejského vozu by navíc jistě hrála i modernější a bohatší výbava, bezpečnostní systémy a samozřejmě lépe propracovaná ochrana posádky v případě nehody. Ze závodu by tak i30N vyšla jako vítěz, ovšem morální vítězství připadá bezpochyby BMW, protože za zlomek ceny dokáže nabídnout podobně velkou porci zábavy.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.