Ostré hatchbacky možná nejsou tak populární jako v minulých letech, stále však nabízejí jedinečnou kombinaci komfortu, praktičnosti a sportovní jízdy, které dokáže jen málokdo konkurovat. Jejich sofistikovanosti však často odpovídají i jejich ceny a tak může někoho napadnout, jestli se skutečně vyplatí investovat do moderního ostrého hothatche, nebo jestli touhu po rychlé jízdě uspokojí i starší sportovní kupé, které se dnes dá pořídit za "pár výplat."
Srovnávat tabulkové hodnoty letitých sportovních kupé, která vyjížděla na silnice před několika dekádami, s parametry moderních hothatchů je věc jedna, ovšem praktické srovnání během závodů na letištní dráze ukáže skutečné rozdíly v plné kráse.
A právě praktické srovnání dvou zástupců těchto dvou značně rozličných skupin nabídl YouTube kanál CarWow, který proti sobě postavil letité BMW 328i generace e36 a moderní ostrý hatchback Hyundai i30N, který řada odborníků považuje za jeden z nejlepších hot-hatchů na trhu.
Už na první pohled může zní tohle srovnání šíleně. Proti sobě stojí moderní hot-hatch a letité kupé, které ale rozhodně nemělo sportovní ambice - od toho tu byl model M3. Jihokorejský hatchback navíc reprezentuje vozy s přeplňovanými motory a pohonem předních kol, zatímco BMW spoléhá na krásu atmosferických řadových šestiválců s náhonem na zadní nápravu.
A srovnání výkonu? 2.0 litrový přeplňovaný čtyřválec pod kapotou Hyundai nabízí řidiči 205 kW (279 k), zatímco 2.8 litrový řadový šestiválec BMW disponoval v původním stavu výkonem pouze 142 kW (cca 193k), Tento konkrétní kousek však prošel drobnými úpravami a na brzdě mu bylo naměřeno 168 kW, tedy cca 228 koní.
Na první pohled tedy jasné vítězství pro Hyundai, ovšem samotný závod se odvíjel podstatně jinak, než by většina z nás čekala. Řidiči BMW se povedl skvělý start, díky kterému si držel vítězství až téměř do konce. Průjezd cílovou rovinkou byl tak těsný, že i podle kamer se jednalo o remízu.
Následoval test v pružném zrychlení, ve kterém měl atmosferický motor chvíli navrch, ovšem jakmile se Hyundai roztočilo turbo pod kapotou, BMW začalo ztrácet. Nejmarkantnější rozdíl ve věku obou automobilů však ukázalo až srovnání brzd a schopnosti zastavit. Ačkoliv je váha obou aut zhruba stejná, BMW zastavilo podstatně dál, než moderní hot-hatch i30N.
V prospěch korejského vozu by navíc jistě hrála i modernější a bohatší výbava, bezpečnostní systémy a samozřejmě lépe propracovaná ochrana posádky v případě nehody. Ze závodu by tak i30N vyšla jako vítěz, ovšem morální vítězství připadá bezpochyby BMW, protože za zlomek ceny dokáže nabídnout podobně velkou porci zábavy.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.