Ostré hatchbacky možná nejsou tak populární jako v minulých letech, stále však nabízejí jedinečnou kombinaci komfortu, praktičnosti a sportovní jízdy, které dokáže jen málokdo konkurovat. Jejich sofistikovanosti však často odpovídají i jejich ceny a tak může někoho napadnout, jestli se skutečně vyplatí investovat do moderního ostrého hothatche, nebo jestli touhu po rychlé jízdě uspokojí i starší sportovní kupé, které se dnes dá pořídit za "pár výplat."
Srovnávat tabulkové hodnoty letitých sportovních kupé, která vyjížděla na silnice před několika dekádami, s parametry moderních hothatchů je věc jedna, ovšem praktické srovnání během závodů na letištní dráze ukáže skutečné rozdíly v plné kráse.
A právě praktické srovnání dvou zástupců těchto dvou značně rozličných skupin nabídl YouTube kanál CarWow, který proti sobě postavil letité BMW 328i generace e36 a moderní ostrý hatchback Hyundai i30N, který řada odborníků považuje za jeden z nejlepších hot-hatchů na trhu.
Už na první pohled může zní tohle srovnání šíleně. Proti sobě stojí moderní hot-hatch a letité kupé, které ale rozhodně nemělo sportovní ambice - od toho tu byl model M3. Jihokorejský hatchback navíc reprezentuje vozy s přeplňovanými motory a pohonem předních kol, zatímco BMW spoléhá na krásu atmosferických řadových šestiválců s náhonem na zadní nápravu.
A srovnání výkonu? 2.0 litrový přeplňovaný čtyřválec pod kapotou Hyundai nabízí řidiči 205 kW (279 k), zatímco 2.8 litrový řadový šestiválec BMW disponoval v původním stavu výkonem pouze 142 kW (cca 193k), Tento konkrétní kousek však prošel drobnými úpravami a na brzdě mu bylo naměřeno 168 kW, tedy cca 228 koní.
Na první pohled tedy jasné vítězství pro Hyundai, ovšem samotný závod se odvíjel podstatně jinak, než by většina z nás čekala. Řidiči BMW se povedl skvělý start, díky kterému si držel vítězství až téměř do konce. Průjezd cílovou rovinkou byl tak těsný, že i podle kamer se jednalo o remízu.
Následoval test v pružném zrychlení, ve kterém měl atmosferický motor chvíli navrch, ovšem jakmile se Hyundai roztočilo turbo pod kapotou, BMW začalo ztrácet. Nejmarkantnější rozdíl ve věku obou automobilů však ukázalo až srovnání brzd a schopnosti zastavit. Ačkoliv je váha obou aut zhruba stejná, BMW zastavilo podstatně dál, než moderní hot-hatch i30N.
V prospěch korejského vozu by navíc jistě hrála i modernější a bohatší výbava, bezpečnostní systémy a samozřejmě lépe propracovaná ochrana posádky v případě nehody. Ze závodu by tak i30N vyšla jako vítěz, ovšem morální vítězství připadá bezpochyby BMW, protože za zlomek ceny dokáže nabídnout podobně velkou porci zábavy.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?