Ostré hatchbacky možná nejsou tak populární jako v minulých letech, stále však nabízejí jedinečnou kombinaci komfortu, praktičnosti a sportovní jízdy, které dokáže jen málokdo konkurovat. Jejich sofistikovanosti však často odpovídají i jejich ceny a tak může někoho napadnout, jestli se skutečně vyplatí investovat do moderního ostrého hothatche, nebo jestli touhu po rychlé jízdě uspokojí i starší sportovní kupé, které se dnes dá pořídit za "pár výplat."
Srovnávat tabulkové hodnoty letitých sportovních kupé, která vyjížděla na silnice před několika dekádami, s parametry moderních hothatchů je věc jedna, ovšem praktické srovnání během závodů na letištní dráze ukáže skutečné rozdíly v plné kráse.
A právě praktické srovnání dvou zástupců těchto dvou značně rozličných skupin nabídl YouTube kanál CarWow, který proti sobě postavil letité BMW 328i generace e36 a moderní ostrý hatchback Hyundai i30N, který řada odborníků považuje za jeden z nejlepších hot-hatchů na trhu.
Už na první pohled může zní tohle srovnání šíleně. Proti sobě stojí moderní hot-hatch a letité kupé, které ale rozhodně nemělo sportovní ambice - od toho tu byl model M3. Jihokorejský hatchback navíc reprezentuje vozy s přeplňovanými motory a pohonem předních kol, zatímco BMW spoléhá na krásu atmosferických řadových šestiválců s náhonem na zadní nápravu.
A srovnání výkonu? 2.0 litrový přeplňovaný čtyřválec pod kapotou Hyundai nabízí řidiči 205 kW (279 k), zatímco 2.8 litrový řadový šestiválec BMW disponoval v původním stavu výkonem pouze 142 kW (cca 193k), Tento konkrétní kousek však prošel drobnými úpravami a na brzdě mu bylo naměřeno 168 kW, tedy cca 228 koní.
Na první pohled tedy jasné vítězství pro Hyundai, ovšem samotný závod se odvíjel podstatně jinak, než by většina z nás čekala. Řidiči BMW se povedl skvělý start, díky kterému si držel vítězství až téměř do konce. Průjezd cílovou rovinkou byl tak těsný, že i podle kamer se jednalo o remízu.
Následoval test v pružném zrychlení, ve kterém měl atmosferický motor chvíli navrch, ovšem jakmile se Hyundai roztočilo turbo pod kapotou, BMW začalo ztrácet. Nejmarkantnější rozdíl ve věku obou automobilů však ukázalo až srovnání brzd a schopnosti zastavit. Ačkoliv je váha obou aut zhruba stejná, BMW zastavilo podstatně dál, než moderní hot-hatch i30N.
V prospěch korejského vozu by navíc jistě hrála i modernější a bohatší výbava, bezpečnostní systémy a samozřejmě lépe propracovaná ochrana posádky v případě nehody. Ze závodu by tak i30N vyšla jako vítěz, ovšem morální vítězství připadá bezpochyby BMW, protože za zlomek ceny dokáže nabídnout podobně velkou porci zábavy.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.