Roland Gumpert se proslavil ve světě automobilů zejména jako šéf divize Audi Sport, které pod jeho vedením vyhrálo čtyři tituly WRC. V roce 2001 však po třech letech strávených prací pro koncern VW v Číně začal připravovat nový projekt, na kterém se spojil s dalším bývalým manažerem z Audi, Rolandem Meyerem. Pod jejich vedením začal vznikat sportovní automobil, určený jak pro okruhy, tak pro provoz na silnici. Audi mimochodem povolilo Gumpertovi účast na projektu pod podmínkou, že se jeho vůz dočká sériové výroby a nezůstane tak jen u jednoho prototypu.
O čtyři roky později poprvé vyjel na silnici vůz nazvaný Gumpert Apollo. Dvoumístný sporťák s motorem uprostřed a rámem z chrom-molybdenové oceli pokrytým sklolaminátovými nebo karbonovými panely karosérie. Pohon obstarával osmiválec Audi twin-turbo o objemu 4.2 litru a výkonu 650 koní v základní verzi. S váhou 1100 kg dokázal vůz zrychlit z nuly na sto za 3.1 sekundy a dosáhnout maximální rychlosti 360 km/h. Po uvedení do prodeje se dočkal nadšených recenzí, už v roce 2012 však firma zkrachovala a další vývoj byl ukončen.
Původní automobilka produkující Apollo byla po několika letech zachráněna hong kongskou firmou Ideal Team Ventures, přejmenována na Apollo a v současné době se chystá na produkci nového modelu Apollo Intensa Emozione. Roland Gumpert už však s projektem nemá nic společné, po krachu původní firmy se totiž vrátil do Číny, kde se mu podařilo najít investory pro svůj další pokus o proniknutí mezi výrobce supersportovních automobilů.
Aiways je jedním z desítek nově vzniklých čínských startupů s velmi ambiciozními plány na ovládnutí trhu s elektrickými vozy a zdánlivě neomezeným rozpočtem. Ačkoliv vznikl teprve v roce 2017, dnes už disponuje nově postavenou továrnou na jihu Číny s kapacitou až 300 tisíc elektrických vozidel ročně. Právě u Aiways Roland Gumpert uchytil jako produktový manažer a CEO německé pobočky.
Zatímco na autosalonu v Pekingu bylo letos v dubnu představeno SUV Aiways U5 Ion, první sériový model značky (mimochodem velmi podobný už prodávanému NIO EP8), Gumpert pracoval na novém sportovním voze. Ten má sloužit jako halo car upoutávající pro značku pozornost na celé portfolio stejně, jako to dělá EP9 u NIO.
Nový Aiways RG Nathalie prochází v současné době testováním na Nürburgringu ve verzi už blízké produkčnímu modelu. Že je do vývoje výrazně zapojen Roland Gumpert je zřejmé už jen ze jména, RG značí právě jméno německého konstruktéra, Nathalie je pak jméno jeho dcery. Vzhledově jde o značný odklon od Apolla, na rozdíl od ryze okruhového designu připomíná střízlivá karosérie Nathalie konvenčnější silniční kupé.
To nejzajímavější se ale skrývá pod povrchem. Stejně jako všechny nové sportovní vozy z Číny, i Nathalie spoléhá na elektromotory. Konkrétně na čtyři od Bosche, po páru na každou nápravu a každý s maximálním výkonem 139 koní. Celkový výkon systému je 436 koní, což nevypadá jako moc, ale díky točivému momentu, jehož velikost zatím Gumpert neudal, je vůz údajně schopen zrychlení z nuly na sto za 2.5 sekundy a maximální rychlost dosahuje 305 km/h. Neobvyklým prvkem pro elektrický vůz je přítomnost automatické převodovky se dvěma stupni, přičemž na druhý se přeřadí při rychlostech nad 160 km/h. Podobný systém byl původně zamýšlen i pro první Teslu Roadster, sériová verze však nakonec kvůli problémům při vývoji vyjela bez něj.
Zásadním nedostatkem podobně výkonných supersportů bývají pochopitelně baterie. Ty obvykle dostačující na pár set kilometrů klidné jízdy, ale velmi rychle se vyprázdní při využití plného potenciálu vozu. RG Nathalie proto pod přední kapotou ukrývá palivové články, podobně jako tomu je u vodíkem poháněných vozidel. Rozdíl je v tom, že tady se do palivových článku od dánské firmy Senergy nedolévá vodík, ale směs vody a methanolu.
Palivový článek využívá vysokoteplotní protonvýměnnou membránu k získávání vodíku z methanolu pomocí katalytické reakce. Nadbytečný vodík vzniklý ze článku se využívá jako energie k udržení katalytické reakce, díky čemuž má tento typ článku vyšší elektrickou účinnost než běžné vodíkové palivové články.
Oproti vodíku má ale methanol hlavně výhodu mnohem jednoduššího skladování, protože je méně těkavý a je tedy jednodušší zakomponovat nádrže do stávající infrastruktury. Navíc nevyžaduje vysoký tlak pro funkci palivového článku. Nevýhodou je pak nižší výkon článku a také to, že v současné době vyráběný methanol vzniká pomocí fosilních paliv, což znamená, že Nathalie při provozu nepřímo vytvoří zhruba 30g CO2 na km.
Produkční verze Nathalie slibuje až 1200 km dojezdu v ekomódu a zhruba 850 km při 80 km/h. Současné prototypy využívají článek s kapacitou 5kW, produkční verze přijde na trh s 10kW článkem.
Primárním trhem pro kupé je Evropa a samotný vůz by měl dle některých zdrojů vznikat celý nebo částečně v Německu. Po uvedení na evropský trh se začne i s prodejem v Číně. Na rozdíl od podobných projektů nebude Nathalie omezená na sérii o jednotkách kusů, jako například NIO EP9, ale mělo by vzniknout několik stovek vozů. Cena se bude pohybovat kolem 10 milionů korun.
Právě vysoká cena, na které má podíl zejména palivový článek, je důvodem, proč běžné vozy Aiways zamíří na trh pouze s běžnou baterií. Divize RG však plánuje vyvíjet a v menších sériích prodávat další modely se stejnou technologií, dokud se nepodaří cenu dostat na úroveň použitelnou i pro civilnější vozy značky.