Motocykly značky JAWA patří k legendám československého průmyslu. Jejich licenční výroba probíhala dokonce i v Indii, odkud se dále vyvážely do několika desítek zemí celého světa. Slavná značka však v této zemi nedokázala udržet krok s levnější konkurencí a nakonec z trhu zmizela. Již brzy se však chystá velkolepý návrat zřejmě tří novinek s retro-designem a moderní technikou.
Jak informoval web IndiaCarNews, indický koncern Mahindra se chystá prostřednictvím své dceřiné společnosti Classic Legends oživit ikonické jméno JAWA na indickém trhu. Společnost již dříve představila zcela nový motor, který by se podle posledních novinek mohl objevit hned ve třech nových modelech. Jejich premiéra je přichystána na 15. listopad tohoto roku a prodeje by mohly být zahájen již začátkem příštího roku. Pojďme se ale na tyto zprávy podívat detailněji.
Jak již potvrdila společnost Classic Legends, nové motocykly JAWA pro indický trh byly navrženy a vyvinuty zcela od základu, takže nebudou mít žádnou spojitost s motocykly značky JAWA nabízenými ve zbytku světa. Design nových strojů by sice měl být inspirován starými JAWAmi, ovšem jejich technické a technologické vybavení by mělo patřit k tomu nejmodernějšímu. Výrobce tak sází na tzv. neo-retro design, který je dnes v módě.
Všechny tři motocykly by měly být poháněny novým jednoválcovým motorem s vodním chlazením o objemu 293 ccm, který je však de facto jen upravenou variantou známého motoru Mahindra Mojo. Nový motor by však měl být schopen nabídnout přes 27 koní a točivý moment 28 Nm, což by mělo bohatě stačit k překonání rivalů v podobě Royal Enfield Classic 350 a Thunderbird 350.
Podle společnosti byl nový motor navržen tak, aby připomínal staré dvoudobé motory JAWA. Nechybí tak dokonce ani falešné žebrování pro chlazení vzduchem nebo dvojice výfuků. Převodovka pak měla být vybavena šesti rychlostmi.
Na city pamětníků starých motocyklů JAWA, kterých je v Indii prý stále ještě velké množství, byl měl zahrát i speciálně laděný zvuk motocyklů. Jejich výfuky byly totiž naladěny tak, aby bez ztráty výkonu či komfortu imitovaly zvuk starých motorek.
Mahindra tak chce znovu navázat na dobré jméno a tradici motocyklů JAWA, které se v Indii dokonce i licenčně vyráběly. Nejprve pod jménem vlastním, následně pod názvem Yezdi. Mahindra však stále vlastní práva pro využití značky JAWA na indickém trhu a tak i když nejde o JAWU s českými kořenu, stále se jedná o velkolepý návrat.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?