Motocykly značky JAWA patří k legendám československého průmyslu. Jejich licenční výroba probíhala dokonce i v Indii, odkud se dále vyvážely do několika desítek zemí celého světa. Slavná značka však v této zemi nedokázala udržet krok s levnější konkurencí a nakonec z trhu zmizela. Již brzy se však chystá velkolepý návrat zřejmě tří novinek s retro-designem a moderní technikou.
Jak informoval web IndiaCarNews, indický koncern Mahindra se chystá prostřednictvím své dceřiné společnosti Classic Legends oživit ikonické jméno JAWA na indickém trhu. Společnost již dříve představila zcela nový motor, který by se podle posledních novinek mohl objevit hned ve třech nových modelech. Jejich premiéra je přichystána na 15. listopad tohoto roku a prodeje by mohly být zahájen již začátkem příštího roku. Pojďme se ale na tyto zprávy podívat detailněji.
Jak již potvrdila společnost Classic Legends, nové motocykly JAWA pro indický trh byly navrženy a vyvinuty zcela od základu, takže nebudou mít žádnou spojitost s motocykly značky JAWA nabízenými ve zbytku světa. Design nových strojů by sice měl být inspirován starými JAWAmi, ovšem jejich technické a technologické vybavení by mělo patřit k tomu nejmodernějšímu. Výrobce tak sází na tzv. neo-retro design, který je dnes v módě.
Všechny tři motocykly by měly být poháněny novým jednoválcovým motorem s vodním chlazením o objemu 293 ccm, který je však de facto jen upravenou variantou známého motoru Mahindra Mojo. Nový motor by však měl být schopen nabídnout přes 27 koní a točivý moment 28 Nm, což by mělo bohatě stačit k překonání rivalů v podobě Royal Enfield Classic 350 a Thunderbird 350.
Podle společnosti byl nový motor navržen tak, aby připomínal staré dvoudobé motory JAWA. Nechybí tak dokonce ani falešné žebrování pro chlazení vzduchem nebo dvojice výfuků. Převodovka pak měla být vybavena šesti rychlostmi.
Na city pamětníků starých motocyklů JAWA, kterých je v Indii prý stále ještě velké množství, byl měl zahrát i speciálně laděný zvuk motocyklů. Jejich výfuky byly totiž naladěny tak, aby bez ztráty výkonu či komfortu imitovaly zvuk starých motorek.
Mahindra tak chce znovu navázat na dobré jméno a tradici motocyklů JAWA, které se v Indii dokonce i licenčně vyráběly. Nejprve pod jménem vlastním, následně pod názvem Yezdi. Mahindra však stále vlastní práva pro využití značky JAWA na indickém trhu a tak i když nejde o JAWU s českými kořenu, stále se jedná o velkolepý návrat.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?