Motocykly značky JAWA patří k legendám československého průmyslu. Jejich licenční výroba probíhala dokonce i v Indii, odkud se dále vyvážely do několika desítek zemí celého světa. Slavná značka však v této zemi nedokázala udržet krok s levnější konkurencí a nakonec z trhu zmizela. Již brzy se však chystá velkolepý návrat zřejmě tří novinek s retro-designem a moderní technikou.
Jak informoval web IndiaCarNews, indický koncern Mahindra se chystá prostřednictvím své dceřiné společnosti Classic Legends oživit ikonické jméno JAWA na indickém trhu. Společnost již dříve představila zcela nový motor, který by se podle posledních novinek mohl objevit hned ve třech nových modelech. Jejich premiéra je přichystána na 15. listopad tohoto roku a prodeje by mohly být zahájen již začátkem příštího roku. Pojďme se ale na tyto zprávy podívat detailněji.
Jak již potvrdila společnost Classic Legends, nové motocykly JAWA pro indický trh byly navrženy a vyvinuty zcela od základu, takže nebudou mít žádnou spojitost s motocykly značky JAWA nabízenými ve zbytku světa. Design nových strojů by sice měl být inspirován starými JAWAmi, ovšem jejich technické a technologické vybavení by mělo patřit k tomu nejmodernějšímu. Výrobce tak sází na tzv. neo-retro design, který je dnes v módě.
Všechny tři motocykly by měly být poháněny novým jednoválcovým motorem s vodním chlazením o objemu 293 ccm, který je však de facto jen upravenou variantou známého motoru Mahindra Mojo. Nový motor by však měl být schopen nabídnout přes 27 koní a točivý moment 28 Nm, což by mělo bohatě stačit k překonání rivalů v podobě Royal Enfield Classic 350 a Thunderbird 350.
Podle společnosti byl nový motor navržen tak, aby připomínal staré dvoudobé motory JAWA. Nechybí tak dokonce ani falešné žebrování pro chlazení vzduchem nebo dvojice výfuků. Převodovka pak měla být vybavena šesti rychlostmi.
Na city pamětníků starých motocyklů JAWA, kterých je v Indii prý stále ještě velké množství, byl měl zahrát i speciálně laděný zvuk motocyklů. Jejich výfuky byly totiž naladěny tak, aby bez ztráty výkonu či komfortu imitovaly zvuk starých motorek.
Mahindra tak chce znovu navázat na dobré jméno a tradici motocyklů JAWA, které se v Indii dokonce i licenčně vyráběly. Nejprve pod jménem vlastním, následně pod názvem Yezdi. Mahindra však stále vlastní práva pro využití značky JAWA na indickém trhu a tak i když nejde o JAWU s českými kořenu, stále se jedná o velkolepý návrat.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?