Motocykly značky JAWA patří k legendám československého průmyslu. Jejich licenční výroba probíhala dokonce i v Indii, odkud se dále vyvážely do několika desítek zemí celého světa. Slavná značka však v této zemi nedokázala udržet krok s levnější konkurencí a nakonec z trhu zmizela. Již brzy se však chystá velkolepý návrat zřejmě tří novinek s retro-designem a moderní technikou.
Jak informoval web IndiaCarNews, indický koncern Mahindra se chystá prostřednictvím své dceřiné společnosti Classic Legends oživit ikonické jméno JAWA na indickém trhu. Společnost již dříve představila zcela nový motor, který by se podle posledních novinek mohl objevit hned ve třech nových modelech. Jejich premiéra je přichystána na 15. listopad tohoto roku a prodeje by mohly být zahájen již začátkem příštího roku. Pojďme se ale na tyto zprávy podívat detailněji.
Jak již potvrdila společnost Classic Legends, nové motocykly JAWA pro indický trh byly navrženy a vyvinuty zcela od základu, takže nebudou mít žádnou spojitost s motocykly značky JAWA nabízenými ve zbytku světa. Design nových strojů by sice měl být inspirován starými JAWAmi, ovšem jejich technické a technologické vybavení by mělo patřit k tomu nejmodernějšímu. Výrobce tak sází na tzv. neo-retro design, který je dnes v módě.
Všechny tři motocykly by měly být poháněny novým jednoválcovým motorem s vodním chlazením o objemu 293 ccm, který je však de facto jen upravenou variantou známého motoru Mahindra Mojo. Nový motor by však měl být schopen nabídnout přes 27 koní a točivý moment 28 Nm, což by mělo bohatě stačit k překonání rivalů v podobě Royal Enfield Classic 350 a Thunderbird 350.
Podle společnosti byl nový motor navržen tak, aby připomínal staré dvoudobé motory JAWA. Nechybí tak dokonce ani falešné žebrování pro chlazení vzduchem nebo dvojice výfuků. Převodovka pak měla být vybavena šesti rychlostmi.
Na city pamětníků starých motocyklů JAWA, kterých je v Indii prý stále ještě velké množství, byl měl zahrát i speciálně laděný zvuk motocyklů. Jejich výfuky byly totiž naladěny tak, aby bez ztráty výkonu či komfortu imitovaly zvuk starých motorek.
Mahindra tak chce znovu navázat na dobré jméno a tradici motocyklů JAWA, které se v Indii dokonce i licenčně vyráběly. Nejprve pod jménem vlastním, následně pod názvem Yezdi. Mahindra však stále vlastní práva pro využití značky JAWA na indickém trhu a tak i když nejde o JAWU s českými kořenu, stále se jedná o velkolepý návrat.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.