Zapáleného milovníka automobilů obvykle poznáte podle garáže, která připomíná buď výstavní síň, nebo malý autoservis. Milovník driftování Takeshi Teruya se však rozhodl zajít se svou vášní ještě dál a kolem svého domu si postavil driftovací trať o dálce 130 metrů. A zatímco většína milovníků vůně spálených pneumatik mu jen tiše závidí, jeho manželka příliš nadšená není.
Hlavním hrdinou našeho příběhu je Takeshi Teruya, muž pocházející z Japonska, který se v roce 2007 přestěhoval na Nový Zéland, kde se věnoval studiu, práci a volný čas vyplňoval driftováním. Jak ostatně sám Teruya říká, driftování si zamiloval hned jak se naučil řídit a řadu let se dokonce věnoval motorsportu.
Dosud tedy vcelku obyčejný příběh, který ale narušila jedna neobvyklá ale evidentně vydařená motoristická akce. Právě tam se totiž začal rodit nápad jak ozvláštnit svůj dům, který ale Teruya tou dobou ještě ani neměl. A o co šlo?
„Před pár lety jsem se účastnil akce Leadfoot Festival v Hahei, kde se závody uskutečnily na příjezdové cestě legendy motorsportu Roda Millena," vypověděl Teruya pro New Zeland Herald. „To mě hodně inspirovalo, takže když jsem se vrátil, začal jsem vymýšlet vlastní driftovací trať kolem mého domu.
Půda v Japonsku je ale poměrně nedostatkové zboží, což šroubuje její cenu neskutečně vysoko. Během pátrání po vhodném pozemku však Teruya v roce 2013 zavítal na domácí párty svého bývalého šéfa, kde našel tento pozemek. Za 270 000 novozélandských dolarů (necelé 4 miliony Kč) pořídil dům a zanedlouho začal s budováním vlastní driftovací trati, která měří necelých 130 metrů. Její stavbu prováděl svépomocí, čímž se mu podařilo srazit cenu na cca 236 000 Kč.
A co na to sousedi? S tím se naštěstí Teruya trápit nemusel, neboť většina z nich miluje automobily - včetně jeho bývalého šéfa. Někteří mu dokonce pomáhali se stavbou svými znalostmi, jiní zase přiložili ruku k dílu. Jediným, kdo nebyl ze stavby příliš nadšený, byla jeho žena. Ovšem i to se změnila.
„Kdo se zdravým rozumem by si postavil závodní trať kolem vlastního domu?" uvedla v rozhovoru pro Herald. Zanedlouho ale i ona změnila názor, neboť závodní dráha poskytuje skvělý prostor pro hraní s jejich dvěma dcerkami. „Je to skvělé pro dětská kola a odrážedla, už ani nemusíme chodit do parků."
Takeshi Teruya je navíc aktivní YouTuber a na jeho kanálu NZ Drift Life Channel lze najít kromě různých videí z motoristických akcí i videa z budování a užívání jeho vlastní závodní trati.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.