Každá cesta automobilem začíná stejnou rutinou, vzít za kliku, zatáhnout a otevřít dveře. Většina automobilek se spoléhá stále na tu samou techniku a design již několik desetiletí, ovšem během této doby se objevilo i několik inovátorů, kteří se snažili zavedené standardy změnit. Až na pár výjimek však neuspěli.
Pokud nepočítáme vozy s otevřenou karoserií, tedy kabriolety a roadstery, pak se bez dveří neobejde žádný automobil. Jejich funkce je tedy jasná, nicméně jejich design a konstrukce se během let více či méně měnily. Během let přibraly dveře na váze, začaly být plněny výztuhami pro zajištění vyšší bezpečnosti a některé přišly o rámy oken. Většina z nich se však stále otevírá na pantech - ať už klasicky umístěných vpředu, jak to má většina vozů, nebo výjimečně umístěných vzadu, jak to předvádí například Rolls-Royce.
Během let se však objevila i řada inovátorů, která se snažila ke dveřím přistupovat jinak. Někteří chtěli usnadnit nastupování, jiní chtěli usnadnit nakládání nákladu a poslední skupince šlo hlavně o netradiční a extravagantní styl. V praxi se však stále setkáváme zejména s dveřmi na pantu vpředu a jen pár výjimek, jako například Lamborghini či další luxusní značky, se vydaly svou cestou.
Co jiného ale bylo ve hře v minulosti? Pojďme se podívat na pár modelů, které ke dveřím přistupovaly zkrátka jinak.
Kaiser Darrin
Pro Evropu neznámý model se objevil v na americkém trhu zhruba rok před světoznámým Chevrolettem Corvette a vyfoukl mu tak titul prvního amerického sportovního vozu s laminátovou karoserií. Nás však více zaujaly dveře tohoto vozu.
Ty se totiž neotvíraly, ale elegantně zasouvaly do předního nárazníku. Tím vznikl úzký ale nijak neomezený přístup na sedadla. Upřímně, na přeplněných parkovištích některých nákupních domů bychom za to občas platili zlatem.
BMW Z1
O pětatřicet let později přišly s posuvnými dveřmi designéři z Mnichova u elegantního roadsteru Z1, který vycházel z BMW trojkové řady. Místo zasouvání dveří do blatníků však vsadili na zasunování dveří dolů, do prahů. Z1 se však nikdy nedočkal příliš velké popularitu, což lze klást za vinu i nepříliš výkonným motorům pod kapotou. Díky dveřím se však stal nesmrtelným.
Alfa Romeo Carabo
Dnes se jim říká "Lambo Stye Doors" / LSD, v minulosti se jimi nejvíce proslavilo Lamborghini Countach.S konceptem vzhůru vyklápěných dveří však jako první přišla jiná italská automobilka. V roce 1968 byly prezentovány na konceptu Alfa Romeo "Carabo", za kterým stál designér sám Giuseppe "Nuccio" Bertone. O techniku dveří se pak postaral Marcello Gandini.
Holden Hurricane
Pár let po konceptu Carabo přišel se svým unikátním řešením i australský Holden, který prezentoval koncept Hurricane s posuvným kokpitem ve stylu stíhaček, pouze s tím rozdílem, že kokpit se vyklápěl a posunoval směrem dopředu.
O pár let později byl stejný koncept aplikován na kit "Nova", díky kterému jste si mohli přestavět svůj VW Beetle do něčeho sportovnějšího. Díky pohonu plochým čtyřválcem o pár koních však vzhled působil mnohem lépe, než jízdní vlastnosti.
Mercedes 300SL
Automobil, který už snad ani není potřeba představovat. Praotec všech vozů s dveřmi ve stylu tzv. raccčích křídel vzbudil rozruch prakticky vším, od vzhledu, přes konstrukci až po celkovou modernost.
Nasedat do něj prý bylo stále jako lézt do vany, nicméně tenhle styl dveří se zkrátka zaryl do našich myslí a jako jeden z mála se uchytil - i když jen v menších sériích. Dnes tak můžeme dveře ve stylu Gullwing vidět ještě u vozů jako Delorean, Bricklin, Bristol, Gumpert nebo Pagani.
Panthermobile
Na závěr jsme si nechali perličku z filmových pláten, která nám však nesměla chybět. Pnathermobile bylo na zakázku postavené auto, které se objevovalo v úvodním spotu seriálu "Pink Panther Show" během šedesátých let.
Řidič byl seděl vpředu, v otevřené kabině, zatímco posádka ležela vzadu, kde byl prostor vystlaný polštáři, kterému nechyběl bar ani růžový telefon. Zkrátka divoká šedesátá léta. Malou nevýhodou je však celková výška, takže pokud neměříte půl metru, při vystupování si důstojnost určitě nezachováte.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.