Každá cesta automobilem začíná stejnou rutinou, vzít za kliku, zatáhnout a otevřít dveře. Většina automobilek se spoléhá stále na tu samou techniku a design již několik desetiletí, ovšem během této doby se objevilo i několik inovátorů, kteří se snažili zavedené standardy změnit. Až na pár výjimek však neuspěli.
Pokud nepočítáme vozy s otevřenou karoserií, tedy kabriolety a roadstery, pak se bez dveří neobejde žádný automobil. Jejich funkce je tedy jasná, nicméně jejich design a konstrukce se během let více či méně měnily. Během let přibraly dveře na váze, začaly být plněny výztuhami pro zajištění vyšší bezpečnosti a některé přišly o rámy oken. Většina z nich se však stále otevírá na pantech - ať už klasicky umístěných vpředu, jak to má většina vozů, nebo výjimečně umístěných vzadu, jak to předvádí například Rolls-Royce.
Během let se však objevila i řada inovátorů, která se snažila ke dveřím přistupovat jinak. Někteří chtěli usnadnit nastupování, jiní chtěli usnadnit nakládání nákladu a poslední skupince šlo hlavně o netradiční a extravagantní styl. V praxi se však stále setkáváme zejména s dveřmi na pantu vpředu a jen pár výjimek, jako například Lamborghini či další luxusní značky, se vydaly svou cestou.
Co jiného ale bylo ve hře v minulosti? Pojďme se podívat na pár modelů, které ke dveřím přistupovaly zkrátka jinak.
Kaiser Darrin
Pro Evropu neznámý model se objevil v na americkém trhu zhruba rok před světoznámým Chevrolettem Corvette a vyfoukl mu tak titul prvního amerického sportovního vozu s laminátovou karoserií. Nás však více zaujaly dveře tohoto vozu.
Ty se totiž neotvíraly, ale elegantně zasouvaly do předního nárazníku. Tím vznikl úzký ale nijak neomezený přístup na sedadla. Upřímně, na přeplněných parkovištích některých nákupních domů bychom za to občas platili zlatem.
BMW Z1
O pětatřicet let později přišly s posuvnými dveřmi designéři z Mnichova u elegantního roadsteru Z1, který vycházel z BMW trojkové řady. Místo zasouvání dveří do blatníků však vsadili na zasunování dveří dolů, do prahů. Z1 se však nikdy nedočkal příliš velké popularitu, což lze klást za vinu i nepříliš výkonným motorům pod kapotou. Díky dveřím se však stal nesmrtelným.
Alfa Romeo Carabo
Dnes se jim říká "Lambo Stye Doors" / LSD, v minulosti se jimi nejvíce proslavilo Lamborghini Countach.S konceptem vzhůru vyklápěných dveří však jako první přišla jiná italská automobilka. V roce 1968 byly prezentovány na konceptu Alfa Romeo "Carabo", za kterým stál designér sám Giuseppe "Nuccio" Bertone. O techniku dveří se pak postaral Marcello Gandini.
Holden Hurricane
Pár let po konceptu Carabo přišel se svým unikátním řešením i australský Holden, který prezentoval koncept Hurricane s posuvným kokpitem ve stylu stíhaček, pouze s tím rozdílem, že kokpit se vyklápěl a posunoval směrem dopředu.
O pár let později byl stejný koncept aplikován na kit "Nova", díky kterému jste si mohli přestavět svůj VW Beetle do něčeho sportovnějšího. Díky pohonu plochým čtyřválcem o pár koních však vzhled působil mnohem lépe, než jízdní vlastnosti.
Mercedes 300SL
Automobil, který už snad ani není potřeba představovat. Praotec všech vozů s dveřmi ve stylu tzv. raccčích křídel vzbudil rozruch prakticky vším, od vzhledu, přes konstrukci až po celkovou modernost.
Nasedat do něj prý bylo stále jako lézt do vany, nicméně tenhle styl dveří se zkrátka zaryl do našich myslí a jako jeden z mála se uchytil - i když jen v menších sériích. Dnes tak můžeme dveře ve stylu Gullwing vidět ještě u vozů jako Delorean, Bricklin, Bristol, Gumpert nebo Pagani.
Panthermobile
Na závěr jsme si nechali perličku z filmových pláten, která nám však nesměla chybět. Pnathermobile bylo na zakázku postavené auto, které se objevovalo v úvodním spotu seriálu "Pink Panther Show" během šedesátých let.
Řidič byl seděl vpředu, v otevřené kabině, zatímco posádka ležela vzadu, kde byl prostor vystlaný polštáři, kterému nechyběl bar ani růžový telefon. Zkrátka divoká šedesátá léta. Malou nevýhodou je však celková výška, takže pokud neměříte půl metru, při vystupování si důstojnost určitě nezachováte.
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?