Tradiční atmosferické spalovací motory už považuje řada lidí za přežitek, který nedrží krok s dobou svým výkonem, hospodárností ani ekologičností. Je potřeba si ale uvědomit, jak odolné tyto motory umí být. Skvěle to ilustruje například ruský pokus, během kterého skončily tři automobily na rok pohřbeny pod zemí a nyní nastal čas oživení jejich motorů. Jak si s tím ale letitá Lada, Audi a Toyota poradí?
Minulý týden jsme upozornili na video, ve kterém ruští YouTubeři z kanálu Garage 54 vykopali trojici automobilů, které před rokem pohřbili. Všechny vozy dostaly pořádně zabrat, tlakem půdy jim popraskala okna, promačkaly se plechy a do interiéru se nahrnulo bláto.
Ušetřeny nebyly ani motory, které dostaly bahenní lázeň, pokryla je koroze a do jejich útrob se dostala voda. Zkrátka nic z toho, čemu byste svůj motor chtěli vystavovat. Ruský kutil Vlad, který je hlavní hvězdou kanálu, se přesto rozhodl všechny motory oživit.
První přišla na řadu Audi, u které ale pokus skončil naprostým neúspěchem. Startér naprosto vypověděl službu a navíc se během oživovacích pokusů podařilo „utrhnout" karburátor. Audi tedy skončila naprosto odepsaná a na řadu přišla Lada a Toyota.
Začněme u Lady, která byla z bláta vyproštěna jako první. Její karoserie dostala pod zemí pořádně zabrat a během pokusů o vyproštění dokonce téměř přišla o předek, přesto právě u tohohle stroje všichni očekávali, že naskočí.
První pohled do motorového prostoru byl sice žalostný, přesto nedošlo k žádným mechanickým poškozením. Ještě před pokusem o nastartování ale bylo potřeba dostat bláto z přívodu vzduchu, dostat vodu z motoru, očistit svíčky, vyčistit karburátor, uvolnit výfukový systém, instalovat novou baterii a aplikovat startovací sprej do karburátoru.
Na první pokusy o nastartování motor sice nereagoval, ovšem příčina byla triviální: na převodovce byl zařazený převod. Bylo tedy potřeby uvolnit interiér, vyřadit a pokus zopakovat. A po pár protočení startéru motor skutečně naskočil.
Po úspěšném nastartování Lady přišel čas na oživení Toyoty. Její motor sice nevypadal tak žalostně, přesto potřeboval podobnou údržbu. Bylo potřeba odstranit bláto z přívodu vzduchu, dostat vodu z motoru a očistit svíčky. Poté dostal motor trochu nepříliš čerstvého oleje, novou baterii a startovací sprej do karburátoru. Motor sice naskočil ovšem nikdy mu to moc dlouho nevydrželo. Po přilití trochy benzínu do karburátoru ale pokaždé ožil. Vlad dokonce v žertu pronesl, že by se ten motor snad dal ještě i prodat.
Všechny stroje dostaly pořádně zabrat, ovšem jak je z videa vidět, jejich jednoduché atmosferické motory vyžadovaly jen základní údržbu, aby opět naskočily. Nebyly sice v perfektní kondici a pro jejich dlouhodobý provoz by byl potřeba mnohem výraznější servisní zásah, přesto je to další připomínka toho, jak úžasné mohou staré motory být a kolik toho vlastně vydrží.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?