Ruský, japonský nebo německý? Podívejte se, který motor nastartoval i po ročním pobytu pod zemí

Ze tří automobilů, které v Rusku zakopali na rok pod zem, se u dvou podařilo nastartovat motor
Ze tří automobilů, které v Rusku zakopali na rok pod zem, se u dvou podařilo nastartovat motor, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 16. října 2018 10:11 | akt. 16. října 2018 11:06
Sdílej:

Tradiční atmosferické spalovací motory už považuje řada lidí za přežitek, který nedrží krok s dobou svým výkonem, hospodárností ani ekologičností. Je potřeba si ale uvědomit, jak odolné tyto motory umí být. Skvěle to ilustruje například ruský pokus, během kterého skončily tři automobily na rok pohřbeny pod zemí a nyní nastal čas oživení jejich motorů. Jak si s tím ale letitá Lada, Audi a Toyota poradí?

Minulý týden jsme upozornili na video, ve kterém ruští YouTubeři z kanálu Garage 54 vykopali trojici automobilů, které před rokem pohřbili. Všechny vozy dostaly pořádně zabrat, tlakem půdy jim popraskala okna, promačkaly se plechy a do interiéru se nahrnulo bláto.

Ušetřeny nebyly ani motory, které dostaly bahenní lázeň, pokryla je koroze a do jejich útrob se dostala voda. Zkrátka nic z toho, čemu byste svůj motor chtěli vystavovat. Ruský kutil Vlad, který je hlavní hvězdou kanálu, se přesto rozhodl všechny motory oživit.

První přišla na řadu Audi, u které ale pokus skončil naprostým neúspěchem. Startér naprosto vypověděl službu a navíc se během oživovacích pokusů podařilo „utrhnout" karburátor. Audi tedy skončila naprosto odepsaná a na řadu přišla Lada a Toyota.

Začněme u Lady, která byla z bláta vyproštěna jako první. Její karoserie dostala pod zemí pořádně zabrat a během pokusů o vyproštění dokonce téměř přišla o předek, přesto právě u tohohle stroje všichni očekávali, že naskočí.

První pohled do motorového prostoru byl sice žalostný, přesto nedošlo k žádným mechanickým poškozením. Ještě před pokusem o nastartování ale bylo potřeba dostat bláto z přívodu vzduchu, dostat vodu z motoru, očistit svíčky, vyčistit karburátor, uvolnit výfukový systém, instalovat novou baterii a aplikovat startovací sprej do karburátoru.

Na první pokusy o nastartování motor sice nereagoval, ovšem příčina byla triviální: na převodovce byl zařazený převod. Bylo tedy potřeby uvolnit interiér, vyřadit a pokus zopakovat. A po pár protočení startéru motor skutečně naskočil.

Po úspěšném nastartování Lady přišel čas na oživení Toyoty. Její motor sice nevypadal tak žalostně, přesto potřeboval podobnou údržbu. Bylo potřeba odstranit bláto z přívodu vzduchu, dostat vodu z motoru a očistit svíčky. Poté dostal motor trochu nepříliš čerstvého oleje, novou baterii a startovací sprej do karburátoru. Motor sice naskočil ovšem nikdy mu to moc dlouho nevydrželo. Po přilití trochy benzínu do karburátoru ale pokaždé ožil. Vlad dokonce v žertu pronesl, že by se ten motor snad dal ještě i prodat.

Všechny stroje dostaly pořádně zabrat, ovšem jak je z videa vidět, jejich jednoduché atmosferické motory vyžadovaly jen základní údržbu, aby opět naskočily. Nebyly sice v perfektní kondici a pro jejich dlouhodobý provoz by byl potřeba mnohem výraznější servisní zásah, přesto je to další připomínka toho, jak úžasné mohou staré motory být a kolik toho vlastně vydrží.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Xiaomi SU7 Ultra

Xiaomi SU7 Ultra v prodeji. Žlutého ďábla lze koupit za 1,7 milionu korun

Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.

Ekonomika
NISSAN

Fúze Nissan - Honda bude? Situace se mění

Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.

Testy aut
Škoda Octavia 4

Škoda Octavia Style 2.0 TDI – dieselový etalon mezi služebními vozy

Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?

Novinky
Audi A6 Avant (2025)

Nové Audi A6 Avant odhaleno. Skvělá aerodynamika, má diesel i šestiválec a nejmodernější technologie

Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.