Tradiční atmosferické spalovací motory už považuje řada lidí za přežitek, který nedrží krok s dobou svým výkonem, hospodárností ani ekologičností. Je potřeba si ale uvědomit, jak odolné tyto motory umí být. Skvěle to ilustruje například ruský pokus, během kterého skončily tři automobily na rok pohřbeny pod zemí a nyní nastal čas oživení jejich motorů. Jak si s tím ale letitá Lada, Audi a Toyota poradí?
Minulý týden jsme upozornili na video, ve kterém ruští YouTubeři z kanálu Garage 54 vykopali trojici automobilů, které před rokem pohřbili. Všechny vozy dostaly pořádně zabrat, tlakem půdy jim popraskala okna, promačkaly se plechy a do interiéru se nahrnulo bláto.
Ušetřeny nebyly ani motory, které dostaly bahenní lázeň, pokryla je koroze a do jejich útrob se dostala voda. Zkrátka nic z toho, čemu byste svůj motor chtěli vystavovat. Ruský kutil Vlad, který je hlavní hvězdou kanálu, se přesto rozhodl všechny motory oživit.
První přišla na řadu Audi, u které ale pokus skončil naprostým neúspěchem. Startér naprosto vypověděl službu a navíc se během oživovacích pokusů podařilo „utrhnout" karburátor. Audi tedy skončila naprosto odepsaná a na řadu přišla Lada a Toyota.
Začněme u Lady, která byla z bláta vyproštěna jako první. Její karoserie dostala pod zemí pořádně zabrat a během pokusů o vyproštění dokonce téměř přišla o předek, přesto právě u tohohle stroje všichni očekávali, že naskočí.
První pohled do motorového prostoru byl sice žalostný, přesto nedošlo k žádným mechanickým poškozením. Ještě před pokusem o nastartování ale bylo potřeba dostat bláto z přívodu vzduchu, dostat vodu z motoru, očistit svíčky, vyčistit karburátor, uvolnit výfukový systém, instalovat novou baterii a aplikovat startovací sprej do karburátoru.
Na první pokusy o nastartování motor sice nereagoval, ovšem příčina byla triviální: na převodovce byl zařazený převod. Bylo tedy potřeby uvolnit interiér, vyřadit a pokus zopakovat. A po pár protočení startéru motor skutečně naskočil.
Po úspěšném nastartování Lady přišel čas na oživení Toyoty. Její motor sice nevypadal tak žalostně, přesto potřeboval podobnou údržbu. Bylo potřeba odstranit bláto z přívodu vzduchu, dostat vodu z motoru a očistit svíčky. Poté dostal motor trochu nepříliš čerstvého oleje, novou baterii a startovací sprej do karburátoru. Motor sice naskočil ovšem nikdy mu to moc dlouho nevydrželo. Po přilití trochy benzínu do karburátoru ale pokaždé ožil. Vlad dokonce v žertu pronesl, že by se ten motor snad dal ještě i prodat.
Všechny stroje dostaly pořádně zabrat, ovšem jak je z videa vidět, jejich jednoduché atmosferické motory vyžadovaly jen základní údržbu, aby opět naskočily. Nebyly sice v perfektní kondici a pro jejich dlouhodobý provoz by byl potřeba mnohem výraznější servisní zásah, přesto je to další připomínka toho, jak úžasné mohou staré motory být a kolik toho vlastně vydrží.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.