Nissan Qashqai, nejprodávanější crossover v Evropě, přichází s novou atraktivní výbavou. Automobilka usadila pod jeho kapotu nové, výkonnější a ekologičtější vznětové i zážehové motory motory, které v kabině doplňuje zcela nový informační a zábavní systém New NissanConnect s posílenými funkcemi.
Nový benzínový motor 1.3
Nový 1.3l motor je dostupný ve třech verzích – v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou a výkonem 140k, se šestistupňovou manuální převodovkou a výkonem 160k a sedmistupňovou převodovkou DCT a výkonem 160k. Točivý moment je 240 Nm pro verzi s nižším výkonem, 260 Nm pro výkonnější verzi s manuální převodovkou a 270 Nm pro převodovku DCT.
Jean-Philippe Roux, generální ředitel pro segment crossoverů Nissan Europe, k tomu říká: “Uvedení tohoto 1.3-litrového motoru je správnou reakcí na měnící se podmínky trhu, splňuje poptávku zákazníků po vysoce efektivním benzínovém motoru, který zároveň poskytuje vynikající výkon a nízkou spotřebu paliva.”
Všechny tři motorizace jsou v porovnání s modely jiných výrobců mimořádně konkurenceschopné a v mnoha případech je úroveň emisí CO2 výrazně lepší. Společně s nižší spotřebou paliva a nižšími emisemi CO2 poskytuje nový motor plynulejší odezvu při nízkých otáčkách, dynamičtější zrychlení a rychlejší / bezpečnější předjížděcí manévry.
Nižší spotřeby bylo docíleno zásadním přepracováním designu motoru v porovnání s předchozími benzínovými motory. Byl přidán filtr pevných částic benzinu a došlo ke zlepšení v oblastech vstřikování paliva, designu spalovací komory, sníženého tření a optimalizace turbodmychadla. Díky vyššímu točivému momentu v nízkých otáčkách se zároveň snížila hlučnost, což představuje další benefit pro koncové zákazníky.
Zároveň dochází ke snižování provozních nákladů, především díky nižším nákladům na údržbu po dobu celé životnosti vozu. Například servisní intervaly byly prodloužené z 20 000 km na 30 000 km. Tento motor je výsledkem spolupráce mezi aliancí Renault-Nissan-Mitsubishi a společností Daimler a prošel 40 000 hodinami testování a simulací. Během tohoto testování byl motor podroben nájezdu 300 000 km v nejextrémnějších podmínkách světa.
Vylepšený vznětový motor 1.5
Tato pohonná jednotka o výkonu 115 k přináší řidičům navýšení výkonu o 5 k oproti motoru předchozí generace o výkonu 110 k. Točivý moment 260 Nm zůstává stejný, motor však nabízí zcela novou funkci overboost. Na dobu až 15 sekund poskytuje zvýšení výkonu o 5 k a točivého momentu o 25 Nm.
Nová je také technologie selektivní katalytické redukce (Selective Catalytic Reduction) využívající AdBlue ke snižování emisí oxidů dusíku (NOx). Tato technologie umožňuje, aby motor splňoval nejnovější emisní normu Euro 6d-TEMP při zachování úspornosti a výkonu. Všechna tato vylepšení se konstrukčně dotkla více než 90 % komponent motoru, včetně modulu chladiče oleje, olejového filtru, dvouhmotového setrvačníku, podtlakového čerpadla a vysokotlakého palivového čerpadla.
Nový informační a zábavní systém Nový NissanConnect
Nový NissanConnect je zcela nový pokročilý informační a zábavní systém, který dále vylepšuje komunikaci mezi řidičem a vozidlem. Zákazníci mohou využít jednoduchou a intuitivní integraci chytrého telefonu s vozidlem a rovněž možnost stahovat aktualizace map a softwaru prostřednictvím mobilní sítě (OTA). Aplikace Apple CarPlay a Android Auto jsou k dispozici standardně u všech úrovní výbavy kromě nejnižší verze Visia.
Uživatelé si mohou do chytrých telefonů stáhnout zcela novou aplikaci s názvem Door to Door Navigation. Tato aplikace přichází s vylepšenými funkcemi, jako je například plánování cesty v telefonu před odchodem z domova nebo z kanceláře. Když je cesta naplánována, lze trasu přímo odeslat do vozidla a navigace se spustí, jakmile řidič usedne za volant.
Systém Nový NissanConnect se ovládá prostřednictvím komunikační jednotky se sedmipalcovou dotykovou obrazovkou integrované doprostřed palubní desky. Jednotka má stejnou velikost jako předtím, avšak nyní s menším počtem fyzických tlačítek a novou funkcí vícedotykového ovládání. Mezi nové funkce systému patří:
Jednořádkové vyhledávání: Tato nová funkce navigačního systému urychluje a zjednodušuje vyhledání určitého místa. Přizpůsobení: Úvodní stránka je díky funkci přetažení plně přizpůsobitelná, takže na běžné úkony si uživatelé mohou nastavit vlastní zkratky. Rozpoznávání hlasu: Hlasovým příkazem, který je dostupný prostřednictvím inovovaných tlačítek na volantu, je nyní možné uskutečňovat telefonické hovory, nechat si nahlas přečíst zprávy nebo ovládat hudbu. Apple Carplay® a Android Auto®: Systém obě aplikace podporuje standardně u úrovní výbavy Acenta, N-Connecta, Tekna a Tekna+ vozu Nissan Qashqai (* Dostupnost aplikací se může lišit podle jednotlivých regionů a zajišťují ji společnosti Apple Inc. a Google Inc.) 3D mapy: Standard pro lepší přehlednost a dále vícedotykové ovládání pro přibližování a oddalování, které umožňuje podrobnější zobrazení nebo naopak širší pohled. Find My Car: Uživatel si může nahrát místo zaparkování vozidla. Stačí, když přepne navigaci zpět do telefonu a pěšky dojde do svého konečného cíle. Aplikace Premium Traffic v navigaci TomTom: Poskytuje přesné dopravní informace v reálném čase a přepočítává trasu přímo za jízdy, aby doba na cestě byla co nejkratší. Tato služba je na pět let zdarma a je přenositelná na druhého a následné majitele. Aplikace Door to Door Navigation: Zákazník si může tuto aplikaci stáhnout v obchodu Apple Store nebo Google Play a získá přístup ke všem funkcím systému Nový NissanConnect. Plánování trasy před odchodem a odeslání cílového místa do vozidla: Uživatelé mohou pomocí aplikace Door to Door Navigation zadat cíl na svém chytrém telefonu, když jsou doma nebo v kanceláři, a odeslat jej do vozu Qashqai. Když pak usednou za volant, mohou okamžitě spustit podrobnou navigaci trasy. Aktualizace softwaru a map prostřednictvím mobilní sítě: Zákazníci si mohou stáhnout aktualizace v datovém balíčku přes síť Wi-Fi nebo chytrý telefon.Přepracován byl také displej sdruženého přístroje, který je umístěn mezi dvěma kruhovými ukazateli přímo před řidičem a nyní zobrazuje další informace při přijímání telefonických hovorů nebo zpráv SMS. Zobrazují se na něm rovněž podrobné navigační pokyny.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.