Že se auta začínají přibližovat mobilním telefonům pocítíte pokaždé, když usednete do interiéru moderního vozu. Dotekové obrazovky pomalu přebírají většinu ovládacích prvků v interiéru a už i analogové ukazatele jsou na ústupu. V Číně však přišli i na další způsob, jak se u mobilů inspirovat.
Nejde přitom ani tak o technologie, i když zejména v Číně jsou dotekové obrazovky v autech obzvláště populární - a čím je větší, tím lépe. Proto už i nejmenší a nejlevnější auta v základní verzi bez obrazovky v Číně nenajdete. Stejně tak přechod k elektrickým vozům je v Číně intenzivnější než ve zbytku světa.
Několik čínských automobilek se však inspirovalo v jiném aspektu trhu s mobilními telefony. Když se podíváte na nabídku Samsungu, Xiaomi, Huawei nebo v podstatě jakékoliv jiné značky telefonů, rychle pochopíte, o čem je řeč. Nekonečná nabídka typů, lišících se jen v detailech, se kterou se výrobci snaží pokrýt každou mezeru na trhu a zaujmout každého. Náklady na vývoj jsou přitom minimální, protože většina komponent je sdílená s desítkami dalších modelů.
Přesně tak vypadá nabídka značky Haval, patřící pod automobilku Great Wall. Ta je se svými převážně SUV modely populární už od 90. let a v současné době je největším výrobcem SUV v Číně. Kromě toho nabízí své vozy úspěšně v zahraničí, mimo jiné i v Itálii, Velké Británii nebo Austrálii.
Jedním z největších tahounů Havalu je model H6, který byl dlouhou dobu nejprodávanějším SUV na čínském trhu. Ve výrobě od roku 2011, původně ještě pod jménem Great Wall, se v současné době nabízí v druhé generaci. Aby se pořádně využila popularita modelu, začal Haval nabízet nové varianty, všechny postavené na totožném základu.
Standardní první generace Haval H6 tak má dvě varianty, Blue label a Red label - na první pohled odlišné jiným designem předku a barvou loga. Blue label s modrým logem a sportovnějším vzhledem má mířit na mladou populaci, červený Red label pak na ten zbytek. Verze se splývající zádí pojmenovaná H6 coupé se také nabízí ve verzích Red label a Blue label. Všechny tyto vozy mají naprosto totožnou nabídku motorů a ostatní technika je totožná. Liší se pouze design exteriéru a interiéru, ne však jen v detailech jako jsou nárazníky, jako tomu bývá například u sportovních variant modelů západních značek. Haval změní především světla, masku a tedy i okolní panely karosérie. Často bývá velmi odlišný celý interiér.
Sportovnější Blue label však nebyl dostatečný, proto Haval nabízí i model M6, což je jiným způsobem sportovnější standardní H6. Na rozdíl od té však nabízí jen jeden slabší motor a je zatím dostupný pouze pod Blue label.
V roce 2017 přišla na trh druhá generace H6, což však neznamenalo konec rozsáhlé nabídky verzí první generace, ta nadále pokračuje pod stejným názvem. Nově se k ní však přidala Nová H6 ve verzích Blue label a Red label, Nová H6 coupé Red label a Blue label
Stejně jako mobilní výrobci, i Great Wall se pokusil o vytvoření prémiové značky, v roce 2016 tak představil novou divizi WEY. V té na základě nezměněné platformy Havalu H6 vzniklo SUV WEY VV5. Ty se od Havalu liší poněkud prémiovějším a originálnějším designem. Stejně jako u Havalu, i WEY nabízí VV5 ve dvou verzích, standardní a sportovnější VV5s, avšak opět v naprosto totožných specifikacích. Verze na stejné ale prodloužené platformě se nabízí jako VV6 a ještě o něco delší jako VV7c a VV7s.
To však stále není dostatek verzí H6 a proto má WEY VV5 i svoji Haval verzi s téměř totožným designem, tentokrát nazvanou F5. Ta se však na rozdíl od zbytku nabídky Havalu nabízí jen v Black label verzi, s černým logem.
Stejný přístup se Haval snaží uplatnit i na zbytek nabídky, menší H4 se nabízí jak v Red label tak Blue label verzích. Kromě toho se ale nabízí i H4c v obou barvách, lišící se jak designem, tak nabídkou motorů. Stejný postup uplatnil Haval i na model H2, který kromě standardních verzí nabízí i lehce pozměněný model H2s, vše opět v obou barevných labelech.
I zbytek nabídky, kromě dvou největších modelů, se nabízí v obou labelech, což znamená také to, že prodejci Havalu nemají šanci vystavit všechny vozidla v jedné budově a že stánek Havalu na autosalonu patří obvykle k těm nejméně přehledným.
Přesto se však už inspirovali i další výrobci. BYD nedávno představil novou vylepšenou verzi svého populárního sedanu Qin, pojmenovanou BYD Qin Pro, očividně inspirovanou trendem z mobilních telefonů.
Státní výrobce Dongfeng nabízí své vozy pod nespočtem značek, které všechny však sdílí stejné logo na přídi. Nejnovější sub-brand výrobce, nazvaný Fengxing, v angličtině jako Forthing, nabízí SUV X5 a jeho sportovnější verzi X5S. Kromě té však technicky totožné vozidlo nabízí i značky Fengdu, jako MX5 a Fengshen jako AX5. Všechny samozřejmě patří do stejného podniku, mají velmi podobné ceníky, prodávají se však každá u jiného obchodního zastoupení. Rozdíl je pouze v plánovaném zaměření, Fengdu a Fengshen se specializují na menší a chudší města Číny, zatímco Fengxing míří na klientelu v největších městech.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?