Že se auta začínají přibližovat mobilním telefonům pocítíte pokaždé, když usednete do interiéru moderního vozu. Dotekové obrazovky pomalu přebírají většinu ovládacích prvků v interiéru a už i analogové ukazatele jsou na ústupu. V Číně však přišli i na další způsob, jak se u mobilů inspirovat.
Nejde přitom ani tak o technologie, i když zejména v Číně jsou dotekové obrazovky v autech obzvláště populární - a čím je větší, tím lépe. Proto už i nejmenší a nejlevnější auta v základní verzi bez obrazovky v Číně nenajdete. Stejně tak přechod k elektrickým vozům je v Číně intenzivnější než ve zbytku světa.
Několik čínských automobilek se však inspirovalo v jiném aspektu trhu s mobilními telefony. Když se podíváte na nabídku Samsungu, Xiaomi, Huawei nebo v podstatě jakékoliv jiné značky telefonů, rychle pochopíte, o čem je řeč. Nekonečná nabídka typů, lišících se jen v detailech, se kterou se výrobci snaží pokrýt každou mezeru na trhu a zaujmout každého. Náklady na vývoj jsou přitom minimální, protože většina komponent je sdílená s desítkami dalších modelů.
Přesně tak vypadá nabídka značky Haval, patřící pod automobilku Great Wall. Ta je se svými převážně SUV modely populární už od 90. let a v současné době je největším výrobcem SUV v Číně. Kromě toho nabízí své vozy úspěšně v zahraničí, mimo jiné i v Itálii, Velké Británii nebo Austrálii.
Jedním z největších tahounů Havalu je model H6, který byl dlouhou dobu nejprodávanějším SUV na čínském trhu. Ve výrobě od roku 2011, původně ještě pod jménem Great Wall, se v současné době nabízí v druhé generaci. Aby se pořádně využila popularita modelu, začal Haval nabízet nové varianty, všechny postavené na totožném základu.
Standardní první generace Haval H6 tak má dvě varianty, Blue label a Red label - na první pohled odlišné jiným designem předku a barvou loga. Blue label s modrým logem a sportovnějším vzhledem má mířit na mladou populaci, červený Red label pak na ten zbytek. Verze se splývající zádí pojmenovaná H6 coupé se také nabízí ve verzích Red label a Blue label. Všechny tyto vozy mají naprosto totožnou nabídku motorů a ostatní technika je totožná. Liší se pouze design exteriéru a interiéru, ne však jen v detailech jako jsou nárazníky, jako tomu bývá například u sportovních variant modelů západních značek. Haval změní především světla, masku a tedy i okolní panely karosérie. Často bývá velmi odlišný celý interiér.
Sportovnější Blue label však nebyl dostatečný, proto Haval nabízí i model M6, což je jiným způsobem sportovnější standardní H6. Na rozdíl od té však nabízí jen jeden slabší motor a je zatím dostupný pouze pod Blue label.
V roce 2017 přišla na trh druhá generace H6, což však neznamenalo konec rozsáhlé nabídky verzí první generace, ta nadále pokračuje pod stejným názvem. Nově se k ní však přidala Nová H6 ve verzích Blue label a Red label, Nová H6 coupé Red label a Blue label
Stejně jako mobilní výrobci, i Great Wall se pokusil o vytvoření prémiové značky, v roce 2016 tak představil novou divizi WEY. V té na základě nezměněné platformy Havalu H6 vzniklo SUV WEY VV5. Ty se od Havalu liší poněkud prémiovějším a originálnějším designem. Stejně jako u Havalu, i WEY nabízí VV5 ve dvou verzích, standardní a sportovnější VV5s, avšak opět v naprosto totožných specifikacích. Verze na stejné ale prodloužené platformě se nabízí jako VV6 a ještě o něco delší jako VV7c a VV7s.
To však stále není dostatek verzí H6 a proto má WEY VV5 i svoji Haval verzi s téměř totožným designem, tentokrát nazvanou F5. Ta se však na rozdíl od zbytku nabídky Havalu nabízí jen v Black label verzi, s černým logem.
Stejný přístup se Haval snaží uplatnit i na zbytek nabídky, menší H4 se nabízí jak v Red label tak Blue label verzích. Kromě toho se ale nabízí i H4c v obou barvách, lišící se jak designem, tak nabídkou motorů. Stejný postup uplatnil Haval i na model H2, který kromě standardních verzí nabízí i lehce pozměněný model H2s, vše opět v obou barevných labelech.
I zbytek nabídky, kromě dvou největších modelů, se nabízí v obou labelech, což znamená také to, že prodejci Havalu nemají šanci vystavit všechny vozidla v jedné budově a že stánek Havalu na autosalonu patří obvykle k těm nejméně přehledným.
Přesto se však už inspirovali i další výrobci. BYD nedávno představil novou vylepšenou verzi svého populárního sedanu Qin, pojmenovanou BYD Qin Pro, očividně inspirovanou trendem z mobilních telefonů.
Státní výrobce Dongfeng nabízí své vozy pod nespočtem značek, které všechny však sdílí stejné logo na přídi. Nejnovější sub-brand výrobce, nazvaný Fengxing, v angličtině jako Forthing, nabízí SUV X5 a jeho sportovnější verzi X5S. Kromě té však technicky totožné vozidlo nabízí i značky Fengdu, jako MX5 a Fengshen jako AX5. Všechny samozřejmě patří do stejného podniku, mají velmi podobné ceníky, prodávají se však každá u jiného obchodního zastoupení. Rozdíl je pouze v plánovaném zaměření, Fengdu a Fengshen se specializují na menší a chudší města Číny, zatímco Fengxing míří na klientelu v největších městech.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?