Že se auta začínají přibližovat mobilním telefonům pocítíte pokaždé, když usednete do interiéru moderního vozu. Dotekové obrazovky pomalu přebírají většinu ovládacích prvků v interiéru a už i analogové ukazatele jsou na ústupu. V Číně však přišli i na další způsob, jak se u mobilů inspirovat.
Nejde přitom ani tak o technologie, i když zejména v Číně jsou dotekové obrazovky v autech obzvláště populární - a čím je větší, tím lépe. Proto už i nejmenší a nejlevnější auta v základní verzi bez obrazovky v Číně nenajdete. Stejně tak přechod k elektrickým vozům je v Číně intenzivnější než ve zbytku světa.
Několik čínských automobilek se však inspirovalo v jiném aspektu trhu s mobilními telefony. Když se podíváte na nabídku Samsungu, Xiaomi, Huawei nebo v podstatě jakékoliv jiné značky telefonů, rychle pochopíte, o čem je řeč. Nekonečná nabídka typů, lišících se jen v detailech, se kterou se výrobci snaží pokrýt každou mezeru na trhu a zaujmout každého. Náklady na vývoj jsou přitom minimální, protože většina komponent je sdílená s desítkami dalších modelů.
Přesně tak vypadá nabídka značky Haval, patřící pod automobilku Great Wall. Ta je se svými převážně SUV modely populární už od 90. let a v současné době je největším výrobcem SUV v Číně. Kromě toho nabízí své vozy úspěšně v zahraničí, mimo jiné i v Itálii, Velké Británii nebo Austrálii.
Jedním z největších tahounů Havalu je model H6, který byl dlouhou dobu nejprodávanějším SUV na čínském trhu. Ve výrobě od roku 2011, původně ještě pod jménem Great Wall, se v současné době nabízí v druhé generaci. Aby se pořádně využila popularita modelu, začal Haval nabízet nové varianty, všechny postavené na totožném základu.
Standardní první generace Haval H6 tak má dvě varianty, Blue label a Red label - na první pohled odlišné jiným designem předku a barvou loga. Blue label s modrým logem a sportovnějším vzhledem má mířit na mladou populaci, červený Red label pak na ten zbytek. Verze se splývající zádí pojmenovaná H6 coupé se také nabízí ve verzích Red label a Blue label. Všechny tyto vozy mají naprosto totožnou nabídku motorů a ostatní technika je totožná. Liší se pouze design exteriéru a interiéru, ne však jen v detailech jako jsou nárazníky, jako tomu bývá například u sportovních variant modelů západních značek. Haval změní především světla, masku a tedy i okolní panely karosérie. Často bývá velmi odlišný celý interiér.
Sportovnější Blue label však nebyl dostatečný, proto Haval nabízí i model M6, což je jiným způsobem sportovnější standardní H6. Na rozdíl od té však nabízí jen jeden slabší motor a je zatím dostupný pouze pod Blue label.
V roce 2017 přišla na trh druhá generace H6, což však neznamenalo konec rozsáhlé nabídky verzí první generace, ta nadále pokračuje pod stejným názvem. Nově se k ní však přidala Nová H6 ve verzích Blue label a Red label, Nová H6 coupé Red label a Blue label
Stejně jako mobilní výrobci, i Great Wall se pokusil o vytvoření prémiové značky, v roce 2016 tak představil novou divizi WEY. V té na základě nezměněné platformy Havalu H6 vzniklo SUV WEY VV5. Ty se od Havalu liší poněkud prémiovějším a originálnějším designem. Stejně jako u Havalu, i WEY nabízí VV5 ve dvou verzích, standardní a sportovnější VV5s, avšak opět v naprosto totožných specifikacích. Verze na stejné ale prodloužené platformě se nabízí jako VV6 a ještě o něco delší jako VV7c a VV7s.
To však stále není dostatek verzí H6 a proto má WEY VV5 i svoji Haval verzi s téměř totožným designem, tentokrát nazvanou F5. Ta se však na rozdíl od zbytku nabídky Havalu nabízí jen v Black label verzi, s černým logem.
Stejný přístup se Haval snaží uplatnit i na zbytek nabídky, menší H4 se nabízí jak v Red label tak Blue label verzích. Kromě toho se ale nabízí i H4c v obou barvách, lišící se jak designem, tak nabídkou motorů. Stejný postup uplatnil Haval i na model H2, který kromě standardních verzí nabízí i lehce pozměněný model H2s, vše opět v obou barevných labelech.
I zbytek nabídky, kromě dvou největších modelů, se nabízí v obou labelech, což znamená také to, že prodejci Havalu nemají šanci vystavit všechny vozidla v jedné budově a že stánek Havalu na autosalonu patří obvykle k těm nejméně přehledným.
Přesto se však už inspirovali i další výrobci. BYD nedávno představil novou vylepšenou verzi svého populárního sedanu Qin, pojmenovanou BYD Qin Pro, očividně inspirovanou trendem z mobilních telefonů.
Státní výrobce Dongfeng nabízí své vozy pod nespočtem značek, které všechny však sdílí stejné logo na přídi. Nejnovější sub-brand výrobce, nazvaný Fengxing, v angličtině jako Forthing, nabízí SUV X5 a jeho sportovnější verzi X5S. Kromě té však technicky totožné vozidlo nabízí i značky Fengdu, jako MX5 a Fengshen jako AX5. Všechny samozřejmě patří do stejného podniku, mají velmi podobné ceníky, prodávají se však každá u jiného obchodního zastoupení. Rozdíl je pouze v plánovaném zaměření, Fengdu a Fengshen se specializují na menší a chudší města Číny, zatímco Fengxing míří na klientelu v největších městech.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.