Že se auta začínají přibližovat mobilním telefonům pocítíte pokaždé, když usednete do interiéru moderního vozu. Dotekové obrazovky pomalu přebírají většinu ovládacích prvků v interiéru a už i analogové ukazatele jsou na ústupu. V Číně však přišli i na další způsob, jak se u mobilů inspirovat.
Nejde přitom ani tak o technologie, i když zejména v Číně jsou dotekové obrazovky v autech obzvláště populární - a čím je větší, tím lépe. Proto už i nejmenší a nejlevnější auta v základní verzi bez obrazovky v Číně nenajdete. Stejně tak přechod k elektrickým vozům je v Číně intenzivnější než ve zbytku světa.
Několik čínských automobilek se však inspirovalo v jiném aspektu trhu s mobilními telefony. Když se podíváte na nabídku Samsungu, Xiaomi, Huawei nebo v podstatě jakékoliv jiné značky telefonů, rychle pochopíte, o čem je řeč. Nekonečná nabídka typů, lišících se jen v detailech, se kterou se výrobci snaží pokrýt každou mezeru na trhu a zaujmout každého. Náklady na vývoj jsou přitom minimální, protože většina komponent je sdílená s desítkami dalších modelů.
Přesně tak vypadá nabídka značky Haval, patřící pod automobilku Great Wall. Ta je se svými převážně SUV modely populární už od 90. let a v současné době je největším výrobcem SUV v Číně. Kromě toho nabízí své vozy úspěšně v zahraničí, mimo jiné i v Itálii, Velké Británii nebo Austrálii.
Jedním z největších tahounů Havalu je model H6, který byl dlouhou dobu nejprodávanějším SUV na čínském trhu. Ve výrobě od roku 2011, původně ještě pod jménem Great Wall, se v současné době nabízí v druhé generaci. Aby se pořádně využila popularita modelu, začal Haval nabízet nové varianty, všechny postavené na totožném základu.
Standardní první generace Haval H6 tak má dvě varianty, Blue label a Red label - na první pohled odlišné jiným designem předku a barvou loga. Blue label s modrým logem a sportovnějším vzhledem má mířit na mladou populaci, červený Red label pak na ten zbytek. Verze se splývající zádí pojmenovaná H6 coupé se také nabízí ve verzích Red label a Blue label. Všechny tyto vozy mají naprosto totožnou nabídku motorů a ostatní technika je totožná. Liší se pouze design exteriéru a interiéru, ne však jen v detailech jako jsou nárazníky, jako tomu bývá například u sportovních variant modelů západních značek. Haval změní především světla, masku a tedy i okolní panely karosérie. Často bývá velmi odlišný celý interiér.
Sportovnější Blue label však nebyl dostatečný, proto Haval nabízí i model M6, což je jiným způsobem sportovnější standardní H6. Na rozdíl od té však nabízí jen jeden slabší motor a je zatím dostupný pouze pod Blue label.
V roce 2017 přišla na trh druhá generace H6, což však neznamenalo konec rozsáhlé nabídky verzí první generace, ta nadále pokračuje pod stejným názvem. Nově se k ní však přidala Nová H6 ve verzích Blue label a Red label, Nová H6 coupé Red label a Blue label
Stejně jako mobilní výrobci, i Great Wall se pokusil o vytvoření prémiové značky, v roce 2016 tak představil novou divizi WEY. V té na základě nezměněné platformy Havalu H6 vzniklo SUV WEY VV5. Ty se od Havalu liší poněkud prémiovějším a originálnějším designem. Stejně jako u Havalu, i WEY nabízí VV5 ve dvou verzích, standardní a sportovnější VV5s, avšak opět v naprosto totožných specifikacích. Verze na stejné ale prodloužené platformě se nabízí jako VV6 a ještě o něco delší jako VV7c a VV7s.
To však stále není dostatek verzí H6 a proto má WEY VV5 i svoji Haval verzi s téměř totožným designem, tentokrát nazvanou F5. Ta se však na rozdíl od zbytku nabídky Havalu nabízí jen v Black label verzi, s černým logem.
Stejný přístup se Haval snaží uplatnit i na zbytek nabídky, menší H4 se nabízí jak v Red label tak Blue label verzích. Kromě toho se ale nabízí i H4c v obou barvách, lišící se jak designem, tak nabídkou motorů. Stejný postup uplatnil Haval i na model H2, který kromě standardních verzí nabízí i lehce pozměněný model H2s, vše opět v obou barevných labelech.
I zbytek nabídky, kromě dvou největších modelů, se nabízí v obou labelech, což znamená také to, že prodejci Havalu nemají šanci vystavit všechny vozidla v jedné budově a že stánek Havalu na autosalonu patří obvykle k těm nejméně přehledným.
Přesto se však už inspirovali i další výrobci. BYD nedávno představil novou vylepšenou verzi svého populárního sedanu Qin, pojmenovanou BYD Qin Pro, očividně inspirovanou trendem z mobilních telefonů.
Státní výrobce Dongfeng nabízí své vozy pod nespočtem značek, které všechny však sdílí stejné logo na přídi. Nejnovější sub-brand výrobce, nazvaný Fengxing, v angličtině jako Forthing, nabízí SUV X5 a jeho sportovnější verzi X5S. Kromě té však technicky totožné vozidlo nabízí i značky Fengdu, jako MX5 a Fengshen jako AX5. Všechny samozřejmě patří do stejného podniku, mají velmi podobné ceníky, prodávají se však každá u jiného obchodního zastoupení. Rozdíl je pouze v plánovaném zaměření, Fengdu a Fengshen se specializují na menší a chudší města Číny, zatímco Fengxing míří na klientelu v největších městech.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?