Je zvykem, že se designéři vozů Lexus často inspirují japonskou kulturou a uměním. Vzhled nového crossoveru UX jde ale ještě dál. Jeho vzhled totiž ovlivnila nejen japonská architektura, ale díky kreslenému robotovi získal paradoxně jemnější tvary.
Automobily Lexus jsou proslulé výjimečným a odvážným designem a na tuto tradici teď musí navázat i Lexus UX. Jeho autoři se s tím ale poprali nečekaným způsobem. Koncepční model vozu se vyznačoval nebývale atleticky pojatou karoserií s mnoha záhyby a úzkými, ostře řezanými světlomety. Verze, která právě přichází na trh, je sice stále výrazná, ale lehce umírněná.
Když zasáhne žena
Toto rozhodnutí ovlivnila Chika Kako, první žena na pozici hlavního inženýra v Lexusu. Podle jejího názoru vůz z prvních projektů vypadal nepřirozeně. Aby ostatním inženýrům vysvětlila, o co jí jde, přirovnala ho k robotu Mazinger Z, jehož příhody znala z dětství, kdy sledovala japonské kreslené seriály. Kolegové hned pochopili, co má na mysli, a vůz finálně získal umírněnější, avšak stále výrazný vzhled.
UX je nejmenší SUV ve škále Lexusu. I přes nepříliš velkou, kompaktní karoserii chtěli projektanti udělat jeho interiér co nejprostornější. Jako zdroj inspirace jim posloužila tradiční japonská architektura. “Japonské domy jsou velmi malé, mají však velká okna, takže hory, stromy a příroda venku vypadají jako obraz, jako pokračování vašeho každodenního prostoru,” říká Chika Kako.
Do Česka dorazí příští rok
V interiéru upoutá pozornost zejména charakteristická linka, která začíná na palubní desce a pokračuje dál po karoserii, do zadní části vozu. UX se vyznačuje také dobrou viditelností, a to i přesto, že je pozice za volantem vzhledem k použití nové platformy GA-C se sníženým těžištěm umístěná poměrně nízko.
Nový crossover Lexus se bude vyrábět v Japonsku a v českých obchodech se objeví v prvním čtvrtletí roku 2019.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?