Pokud člověk na křižovatce zastaví vedle náklaďáku, obvykle na něj dopadne pocit stísněnosti a zranitelnosti. Ostatně není se ani čemu divit, když z okénka vidíte jen obrovskou pneumatiku a slyšíte zvuk hřmotného motoru, který dokáže rozpohybovat kolos s nosností několika desítek tun. Po světě ale jezdí i mnohem větší monstra, vedle kterých vypadají i ti největší zástupci "silničních" náklaďáků jako angličáky.
Poptávka po těchto strojích se navíc v nedávné minulosti začala zvyšovat, neboť velkým společnostem se spíš vyplatí pořídit jedno takové obrovské monstrum, než provozovat celou flotilu menších náklaďáků. Díky obrovské nosnosti navíc tyto stroje nacházejí stále širší možnosti uplatnění.
Zajímavostí ale je, že tyto stroje už dávno nejsou jednoduchými monstry, které dokáží ohromit jen velikostí a nosností. Uvnitř se často ukrývají moderní technologie, díky kterým si tyto stroje poradí i s náročným terénem a náklad dokáží doručit prakticky za kteréhokoliv počasí. A jaké jsou ty největší? Seznam skutečných gigantů sestavili odborníci z webu Mining-Technology.com
5. Belaz 75601
Belaz 75601 je nejnovějším modelem postaveným na šasi s označením 7560. Později se ještě objevily modely modely 75602 a 75603, které však nabízejí pouze jiné motory s odlišnými výkony - ostatní parametry zůstávají shodné. Stroj s kapacitou 396 tun byl zkonstruován k přepravě uvolněného kamení a zeminy v hlubokých povrchových dolech a to za různých klimatických podmínek.
Belaz 75601 měří 14.9 metrů na délku, 9.25 metrů na šířku a 7.22 metrů na výšku. Maximální povolená hmotnost stroje je úchvatných 672.4 tuny. O pohon náklaďáku se stará dieselový motor V20 spojený s elektromechanickou převodovkou, který disponuje výkonem 3 750 koní. Maximální rychlost dosahuje až 64 km/h.
4. Liebherr T 282C / T284
Liebherr T282C a Liebherr T 284 s nosností až 400 tun jsou náklaďáky "nejvyšší třídy," které navrhla a vyrábí společnost Liebherr. Jejich umístění na čtvrtém místě však není úplně správné, neboť společně s modely Caterpillar 797F a Terex MT 6300AC sdílí stejnou nosnost a tak by se správně měly dělit o místo druhé.
Model T282C je nástupcem řady důlních náklaďáků T 282 B, jejichž nosnost dosahovala 360 tun. Liebherr T284, nejnovější model této společnosti, pak sdílí s modelem T 282C velkou část techniky.
Na délku stroje měří 15.69 metru, na šířku 9. 68 metru a na výšku 7.42 metru. Oba stroje mají i shodnou maximální provozní váhu 661 tun. O pohon se opět stará dvacetiválcový dieselový motor, který nabídne výkon 3 750 koní. O roztáčení kol se ovšem nestará motor, ale speciální elektrický pohonný systém využívající speciální Liebherr Bipolární tranzistor s izolovaným hradlem (IGBT). Maximální rychlost stroje je 64 km/h.
3. Terex MT 6300AC
Těžký důlní náklaďák Terex MT 6300 AC byl představen americkou společností Terex již v roce 2008, ovšem od roku 2010 se na trhu pohybuje pod označením Bucyrus MT6300 AC, neboť Bucyrus v tomtéž roce koupuil divizi Terexu zaměřenou na výrobu důlního vybavení. V roce 2011 však Bucyrus skoupil Caterpillar a od té doby je původně Terex MT 6300AC v jeho nabídce.
Kapacita stroje je opět 400 tun, maximální provozní váha však dosahuje 660 tun. Stroj měří na délku 14.63 metru a na výšku 7.92 metru. Kdesi pod kapotou je ukryt naftový motor opět s dvacítkou válců, který však neroztáčí kola, ale elektrický alternátor. Ten poté posílá elektrickou energii do elektromotoru umístěného na zadní nápravě, který poskytuje maximální výkon 3 750 koní. Maximální rychlost je opět 64 km/h.
2. Caterpillar 797F
Caterpillar 797F je posledním modelem z nákladních vozidel třídy 797, které navrhuje a vyrábí Caterpillar již od roku 1998. Tato generace byla do provozu uvedena v roce 2009 a v současnosti je považována za druhý největší nákladní vůz světa.
První generace, model 797, se mohl pochlubit nosností 360 tun. Druhá generace, model 797B, již uvezl 380 tun. Caterpillar 797F však dokáže uvést až 400 tun a jeho maximální provozní hmotnost je 687.5 tuny. Pozoruhodné jsou ale i další parametry, jako délka 14.8 metru, výška 6.52 metru nebo šířka 9.75 metru.
Kola pro toto monstrum dodávají společnosti Michalin - pneumatiky XDR, nebo Bridgestone - VRDP. O pohon se stará dvacetiválcový turbo-diesel Cat C175 o výkonu 4 000 koní, který posílá výkon na kola přes převodovku s hydrodynamický měničem momentu. Maximální rychlost dosahuje 68 km/h.
1. Belaz 75710
Největší a bezpochyby i nejznámější z těžkých náklaďáků, který na své korbě uveze až 496 tun nákladu. Extrémní náklaďák postavila běloruská společnost Belaz na zakázku ruské těžařské společnosti. Stroj byl poprvé představen v říjnu 2013 a zahájení prodeje bylo naplánováno na rok 2014.
Náklaďák měří 20.6 metru na délku, 8.16 metrů na výšku a do šířky byste mu naměřili 9.87 metru. Bez nákladu váží tohle monstrum 360 tun. O pohon se stará dvojice šestnáctiválcových turbo-dieselových motorů, každý o výkonu 2300 koní. Ty posílají výkon skrze elektromechanickou převodovku na osm velkých kol, které Michelin obul do bezdušových pneumatik. Maximální rychlost dosahuje 64 km/h.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.