Automobilky již dlouhé roky nevydělávají jen na automobilech, ale i na předmětech spojených s motoristickou tématikou. A nabídka je to vskutku pestrá. Ostatně snad každý, kdo v poslední době navštívil nějaké to dealerství, si jistě všiml různých bytových doplňků, oblečení ale i hraček s logem automobilky. Většinou se jedná o drobnosti za "pár" korun, ovšem u některých automobilek necháte za model klidně i tolik peněz, že by za to bylo nové auto.
Vydělávání automobilek na propracovaných zmenšeninách jejich úchvatných strojů navíc není žádnou novinkou. Ostatně již minulý rok se na trhu objevil model McLarenu P1 v měřítku 1:8, za který si automobilka neváhala účtovat 12 000 dolarů. Přijde vám to hodně? Stále to není strop.
Pokud totiž máte slabost pro úchvatné závodní stroje a perfektně zpracované modely, můžete ještě víc utratit za propracovaný model závodního Porsche 919 Hybrid opět v měřítku 1:8. Automobilka omezila sérii na pouhých 100 kusů, v současnosti už jsou na skladě ale jen 4. Pokud byste ale jeden z nich chtěli, máme pro vás špatnou zprávu. Cena dělá nehezkých 14 689 dolarů, tedy cca 324 000 Kč.
Pokud vám právě nechápavě spadla čelist, dovolte nám osvětlit, proč je to podle automobilky cena adekvátní. Kromě tradičních drobností jako je otvírání dveří nebo krytu motoru totiž tento model disponuje až neuvěřitelným množstvím detailů.
Klíčové prvky vozu byly zreprodukovány s přesností na desetinu milimetru, díly jsou vyrobeny z hliníku a cínu a nechybí ani autentický lak a potisk. Potisk byl ručně vyřezáván a lak ručně leštěn. Celý model byl vyráběn stejnou technikou, která se využívá ke stavbě prototypů. A výroba trvala 3000 pracovních hodin.
Model je navíc doručován i s vlastní vitrínkou. Ta je zdobena karbonovým povrchem a samozřejmě nese sériové číslo vašeho modelu, všechny technické parametry závodního speciálu a podpisy závodních jezdců. Působivé, ne?
Jediný problém je, že za 324 000 Kč už si bez problému pořídíte nové auto - a rozhodně budete mít z čeho vybírat. Ať už se budeme bavit například o Škodě Fabii či Rapid, Volkswagenu polo, Dacii, Suzuki,... a tak bychom mohli pokračovat ještě hodně dlouho. Sice půjde většinou jen o modely se základní / nižší výbavou, ovšem na rozdíl od modelu s nimi budete moci cestovat po libosti.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.