Když společnost Hennessey poprvé ukázala model Venom F5, všem se nám zatajil dech. Na první pohled jen další supersport totiž sliboval, že jako první překročí magickou hranici 300 mil za hodinu, tedy cca 482 km/h. Pomoci mu k tomu má přitom jen dvakrát přeplňovaný osmiválec o objemu 7.6 litru, který automobilka ukázala teprve nedávno.
Ve světě rychlostních rekordů jsem většinou zvyklí slýchat o podstatně větších motorech, ani tento osmiválec se však nemá za co stydět. Objem 7.6 litru a twin-turbo přeplňování z něj totiž doluje 1 662 koní (1 193 kW) a točivý moment 1 760 Nm.
Motor by tak měl být schopen dostat lehký supersport z 0 na 300 km/h během méně než 10 sekund a jeho maximální rychlost by měla překonat hranici 300 mil v hodině, tedy 482 km/h. Jenže jak se v posledních dnech ukazuje, parametry motoru by mohly být ještě úchvatnější.
Přesná maximální rychlost dosud zůstává neznámou, redaktoři z magazínu Motor Authority však nedávno promluvili s Johnem Hennessey, CEO stejnojmenné společnosti, který prozradil zajímavé detaily. „Naše CFD testování a naši techničtí inženýři nám v současnosti uvádějí, že k překonání 300 mil v hodině (482 km/h) budeme potřebovat výkon 1 541 koní." Pokud by ale bylo možné využít plný potenciál motoru, znamenalo by to, že prototyp by během příštího roku mohl dosáhnout ještě vyšší rychlosti.
Už samotné překonání magických 300 mil v hodině by bylo působivým úspěchem, Hennesey ovšem naznačil, že jeho ambice jsou vyšší. Jak sám údajně uvedl „Rán bych se dostal na 500 km/h. Tedy 311 mil v hodině a pá drobných." Je zatím velkou neznámou, zda by F5 mohla této rychlosti dosáhnout. Technici z automobilky ale před časem informovali, že motor už byl testován i na výkon přesahující hranici 2 000 koní.
K dosažení takové rychlosti bude samozřejmě potřeba dostatek prostoru, což už trápí i samotného Hennessey. Jako nejpravděpodobnější varianta se ale jeví požádat o uzavření rovného úseku dálnice v Nevadě nebo Texasu.
Připomeňme si ale, že Hennessey není v závodu o překonání magických 300 mil v hodině jediné. Jeho vážným soupeřem by mělo být například SSC Tuatara z produkce Shelby SuperCars, které bylo nedávno představené na akci v Kalifornii.
Jerod Shelby, CEO Shelby SuperCars, navíc prohlásil, že Tuatara by měla být jediným vozem, který bude schopen tuto hranici reálně pokořit. Opírá se přitom o úchvatnou aerodynamiku vozu. Na to ale John Hennessey reagoval frází, která snad ani nepotřebuje překlad: „The bullshit stops when green flag drops,".
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?