Když společnost Hennessey poprvé ukázala model Venom F5, všem se nám zatajil dech. Na první pohled jen další supersport totiž sliboval, že jako první překročí magickou hranici 300 mil za hodinu, tedy cca 482 km/h. Pomoci mu k tomu má přitom jen dvakrát přeplňovaný osmiválec o objemu 7.6 litru, který automobilka ukázala teprve nedávno.
Ve světě rychlostních rekordů jsem většinou zvyklí slýchat o podstatně větších motorech, ani tento osmiválec se však nemá za co stydět. Objem 7.6 litru a twin-turbo přeplňování z něj totiž doluje 1 662 koní (1 193 kW) a točivý moment 1 760 Nm.
Motor by tak měl být schopen dostat lehký supersport z 0 na 300 km/h během méně než 10 sekund a jeho maximální rychlost by měla překonat hranici 300 mil v hodině, tedy 482 km/h. Jenže jak se v posledních dnech ukazuje, parametry motoru by mohly být ještě úchvatnější.
Přesná maximální rychlost dosud zůstává neznámou, redaktoři z magazínu Motor Authority však nedávno promluvili s Johnem Hennessey, CEO stejnojmenné společnosti, který prozradil zajímavé detaily. „Naše CFD testování a naši techničtí inženýři nám v současnosti uvádějí, že k překonání 300 mil v hodině (482 km/h) budeme potřebovat výkon 1 541 koní." Pokud by ale bylo možné využít plný potenciál motoru, znamenalo by to, že prototyp by během příštího roku mohl dosáhnout ještě vyšší rychlosti.
Už samotné překonání magických 300 mil v hodině by bylo působivým úspěchem, Hennesey ovšem naznačil, že jeho ambice jsou vyšší. Jak sám údajně uvedl „Rán bych se dostal na 500 km/h. Tedy 311 mil v hodině a pá drobných." Je zatím velkou neznámou, zda by F5 mohla této rychlosti dosáhnout. Technici z automobilky ale před časem informovali, že motor už byl testován i na výkon přesahující hranici 2 000 koní.
K dosažení takové rychlosti bude samozřejmě potřeba dostatek prostoru, což už trápí i samotného Hennessey. Jako nejpravděpodobnější varianta se ale jeví požádat o uzavření rovného úseku dálnice v Nevadě nebo Texasu.
Připomeňme si ale, že Hennessey není v závodu o překonání magických 300 mil v hodině jediné. Jeho vážným soupeřem by mělo být například SSC Tuatara z produkce Shelby SuperCars, které bylo nedávno představené na akci v Kalifornii.
Jerod Shelby, CEO Shelby SuperCars, navíc prohlásil, že Tuatara by měla být jediným vozem, který bude schopen tuto hranici reálně pokořit. Opírá se přitom o úchvatnou aerodynamiku vozu. Na to ale John Hennessey reagoval frází, která snad ani nepotřebuje překlad: „The bullshit stops when green flag drops,".
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.