Pickupy fungují nejen jako užitné vozy, ale často nahrazují osobní auta. Jejich popularita stojí také na přepravních možnostech, houževnatosti v terénu a odolnosti. Právě proto má v tolika zemích úspěchy Toyota Hilux, která se stala synonymem pro nezničitelný vůz na těžkou práci.
Japonský model vznikl před 50 lety. Debutoval roku 1968 a od té doby se dočkal již osmé generace. Každá z nich byla úspěšná a přispěla k velikosti legendy, který Toyotu Hilux v současné době provází. Když dnes cestujeme po světě, rychle se přesvědčíme, že pickup japonské značky představuje prodejní hit populární v mnoha zemích. Ulice brázdí nesčetné exempláře, jak nové, tak více než 20 let staré, a přesto bezvadně funkční.
Třebaže dnes Toyota Hilux svým pohodlím připomíná SUV, není to jen módní hračka, nýbrž pracovní auto využívané až na samu hranici možností. Hilux je také dokonalý automobil na víkendové výlety, daleké cesty a pro uniformované služby.
Spojuje dva světy
Hilux se vyrábí v několika verzích karosérie – s dvoudveřovou kabinou se sedadly pro řidiče a spolucestujícího, prodlouženou čtyřmístnou kabinou a s dvojitou kabinou se čtyřmi dveřmi a místy pro pět osob. Všechny verze Hiluxu mají tutéž délku 5330 mm, což znamená, že objem zavazadlového prostoru závisí na verzi karosérie, takže si můžeme vybrat mezi spíše užitným a spíše osobním charakterem vozidla.
Pickupy za svoji popularitu vděčí tomu, že spojují dva světy. Je to zároveň terénní dodávkové aut na práci, ale taky off-road k rekreaci. Uvezou velký náklad, ale jsou také s to poskytnout pohodlí cestujícím a osvědčí se jako dopravní prostředek po práci.
Luxus na každý den nebo do terénu
Hilux je sice terénní dodávka, a ne módní crossover, nicméně, neznamená to, že se standardem vybavení a vysokým komfortem liší od osobních aut, právě naopak. Tento pickup od Toyoty lze koupit s koženým čalouněním, navigací nebo systémy aktivní bezpečnosti z balíčku Toyota Safety Sense.
Jsou tu i doplňky, které zvyšují jeho užitné vlastnosti. Kupříkladu ochranné trubkové konstrukce v úložném prostoru nebo boční rámy se schůdky usnadňujícími nasedání. Kromě toho jsou v nabídce i vestavby do úložného prostoru, víka, jež chrání před neoprávněným přístupem k přepravovaným předmětům.
Pro ty, kdo touží jak po dobrodružství v terénu, tak po vozu, který je výjimečný svým vzhledem a pohodlným cestováním, je tady nová speciální edice Hilux, která vznikla k 50 výročí modelu. Nabízí nejvyšší verzi výbavy, s černým rámem zpředu, hliníkovým krytem motoru, ochrannými bočními lištami s integrovanými schůdky, ochranným rámem na nákladovém prostoru se silnými LED lampami namontovanými nahoře, a také speciálními polepy masky, krytů zrcátek, střechy, předního nárazníku a zadní kapoty.
Moderní pickup s tradicí
Aktuální osmá generace Hiluxu byla vybudovaná zcela od základů. Karosérie odpovídá stylistickým standardům všech moderních modelů Toyoty. Pro ještě lepší fungování v terénu došlo k posílení rámu i konstrukce nákladového prostoru. Model je vybavený doplňkovým náhonem na všechna čtyři kola a převodovkou, která dává možnost zvolit silniční nebo terénní převody. Diferenciál zadní nápravy s omezeným prokluzem je uzpůsobený k přenášení značného točivého momentu. Změnil se rovněž projekt zadního zavěšení s pružinovými tlumiči.
Model může být vybaven celou škálou systémů, které napomáhají bezpečnosti a jízdě v terénu: aktivní kontrolou trakce (Active Traction Control, A-TRC) usnadňující jízdu po kluzkém a kamenitém podloží, funkcí podporující sjíždění z kopce (Downhill Assist Control, DAC), jež funguje jak při jízdě vpřed, tak při couvání, a konečně funkcí podpory při výjezdu do kopce (Hill-start Assist Control, HAC). Je tu také systém elektronického rozdělování brzdné síly (Electronic Brakeforce Distribution, EBD).
Stejně jako jiné dodávky lze pickup od Toyoty uzpůsobit pro vlastní potřeby – podle toho, k jaké práci je určen. Univerzálnost spojená s již legendární odolností Hiluxu, to je recept na úspěch tohoto japonského vozu.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.