Závodní vozy Formule 1 jsou ve všech směrech technickými unikáty, za jejichž volant by chtěl usednout snad každý milovník vůně benzínu a spálených pneumatik. Takového požitku je ale dopřáno jen několika málo výjimečným lidem, kteří musí této vášni podlehnout již od dětství a tvrdě na sobě pracovat. Jeden nadšený a ambiciozní Australan se ale rozhodl, že se pokusí dopřát požitek z těchto vozů i širší veřejnosti.
Závodní týmy Formule 1 investují do vývoje nových soutěžních speciálů obrovské sumy, ze kterých se běžným smrtelníkům až tají dech. Výsledky jejich práce jsou samozřejmě působivé, ale pro většinu lidí naprosto naprosto nedostupné. S tím chce ale skoncovat ambiciozní australský kutil, který doma pracuje na vlastní replice Formule 1 s motorem Ferrari, kterou by chtěl nabízet v omezené sérii. Vůz by přitom měl dostat i registrační značky!
Oním mužem, který se rozhodl splnit si sen v podobně stavby Formule 1, je jistý Zac Mihajlovic. Na tuhle náročnou práci ale není sám, neboť mu pomáhá stavitel a zakázkový úpravce motorek Scotty Cox. Na autě, které dostalo označení Zacaria, pracují společnými silami již více než dva roky, letos by ale měl celý projekt dospět do finále.
O životaschopnosti projektu rozhodně nebudeme pochybovat, neboť oba konstruktéři mají v podobném odvětví bohaté zkušenosti. Mihajlovic se například ve světě automobilového průmyslu poprvé výrazně prosadil v momentě, kdy postavil silniční repliku Batmobilu z filmu Batman (1989, Tim Burton). O vůz se strhl obrovský zájem a Mihajlovic dostával nabídky na stavbu dalších kusů na prodej, ovšem kvůli licencím nemohl. A v tu chvíli se zrodil nápad na model Zacaria.
Povzbuzen všeobecným zájmem o Batmobil se Mihajlovic pustil do stavby repliky Formule 1, kterou by rád dokončil jako legální silniční vůz. „Tak jsem se zamyslel, co by mohlo být další extrémní věcí, se kterou bych mohl vyrazit na silnice? No a s Formulí 1 jedna to zatím nikdo nezkoušel. Lidé už sice postavili auta jako BAC Mono nebo Ariel Atom, ovšem ta mají čtyři válce a vypadají spíš jako koncepty," uvedl Mihajlovic v rozhovoru pro australský motoristický magazín Which Car.
„Pokud byste chtěli řídit skutečnou závodní Formuli 1, pravděpodobně byste potřebovali tým lidí, který by ji pro vás zprovoznil. Proto jsem raději začal uvažovat o modernějších motorech V8 a V12 od Ferrari." Mihajlovic totiž pro magazín Motor uvedl svůj předpoklad, že by mohl existovat zájem o podobné stroje, které budou naprostými unikáty.
Stavba na voze začala v momentě, kdy Mihajlovic získal 6.3 litrový motor V12, který pocházel z britského nabouraného Ferrari F12 Berlinetta. Motor byl spojen s šestistupňovou transaxle převodovkou od společnosti Albins, která v Austrálii dodává převodovky i do závodní série Australia’s Supercars. Zákazník si navíc bude moci sám zvolit, zda bude chtít řazení pádly nebo sekvenční závodní řazení.
Zobrazit příspěvek na InstagramuIt all starts from a raw sheet of Aluminium....#zacaria #zacariasupercar #scottyschoppers
Ačkoliv je formule zatím jen prototypem, už teď slibuje působivý výkon. 6.3 litrový motor Ferrari V12 by měl totiž poskytovat výkon okolo 740 koní, váha auta bez řidiče ale dosahuje jen 700 kilogramů. Zacaria by se tak mohla s řidičem pohybovat okolo poměru 1 kůň na kilogram, což je ve světě silničních automobilů velká vzácnost.
Jelikož má být Zacaria silničním automobilem, musel se Mihajlovic vypořádat se všemi nástrahami silnic i příjezdových cest. I z toho důvodu má Zacaria vlastní hydraulický zvedací systém a její přední část byla navržena tak, aby se dala odstranit během cca 12 sekund.
„Všechno to pochází z Batmobilu a života s nízkým autem, což není nic snadného. Všechno, co bylo na Batmobilu špatně, jsem pro tohle auto vylepšil, Všechno je plně nastavitelné, nechybí aerodynamická brzda nebo průchozí výfuk s výfukovými klapkami. Je to vážně docela divoké."
Zobrazit příspěvek na InstagramuA very sneaky preview.... #zacaria #v12 #ferrari #scottyschoppers #supercar #custom #f1
A jak daleko je vlastně vůz od dokončení? Navzdory snímkům na Instagramu prý velice. Mihajlovic totiž úmyslně nechal karoserii nelakovanou, aby se nemusel bát poškození laku či karoserie. Povrch tvoří jen leštěný hliník, který se dá v případě potřeby či poškrábání opět snadno a rychle rozleštit.
Mihajlovic doufá, že první testovací jízda proběhne ještě před koncem tohoto roku, ačkoliv motor neběžel již pořádně dlouho. Hotové vozy Zacaria by se pak měly prodávat za více než 1 milion dolarů, aby se pokryla časová náročnost celého projektu.
Pro svůj první stroj už by navíc Mihajlovic měl mít i zájemce. Nejmenovaný sběratel supersportů totiž hledá něco unikátního do své sbírky a tak projevil zatím jen neformální zájem o jeden z prvních modelů Zacaria.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.