Závodní vozy Formule 1 jsou ve všech směrech technickými unikáty, za jejichž volant by chtěl usednout snad každý milovník vůně benzínu a spálených pneumatik. Takového požitku je ale dopřáno jen několika málo výjimečným lidem, kteří musí této vášni podlehnout již od dětství a tvrdě na sobě pracovat. Jeden nadšený a ambiciozní Australan se ale rozhodl, že se pokusí dopřát požitek z těchto vozů i širší veřejnosti.
Závodní týmy Formule 1 investují do vývoje nových soutěžních speciálů obrovské sumy, ze kterých se běžným smrtelníkům až tají dech. Výsledky jejich práce jsou samozřejmě působivé, ale pro většinu lidí naprosto naprosto nedostupné. S tím chce ale skoncovat ambiciozní australský kutil, který doma pracuje na vlastní replice Formule 1 s motorem Ferrari, kterou by chtěl nabízet v omezené sérii. Vůz by přitom měl dostat i registrační značky!
Oním mužem, který se rozhodl splnit si sen v podobně stavby Formule 1, je jistý Zac Mihajlovic. Na tuhle náročnou práci ale není sám, neboť mu pomáhá stavitel a zakázkový úpravce motorek Scotty Cox. Na autě, které dostalo označení Zacaria, pracují společnými silami již více než dva roky, letos by ale měl celý projekt dospět do finále.
O životaschopnosti projektu rozhodně nebudeme pochybovat, neboť oba konstruktéři mají v podobném odvětví bohaté zkušenosti. Mihajlovic se například ve světě automobilového průmyslu poprvé výrazně prosadil v momentě, kdy postavil silniční repliku Batmobilu z filmu Batman (1989, Tim Burton). O vůz se strhl obrovský zájem a Mihajlovic dostával nabídky na stavbu dalších kusů na prodej, ovšem kvůli licencím nemohl. A v tu chvíli se zrodil nápad na model Zacaria.
Povzbuzen všeobecným zájmem o Batmobil se Mihajlovic pustil do stavby repliky Formule 1, kterou by rád dokončil jako legální silniční vůz. „Tak jsem se zamyslel, co by mohlo být další extrémní věcí, se kterou bych mohl vyrazit na silnice? No a s Formulí 1 jedna to zatím nikdo nezkoušel. Lidé už sice postavili auta jako BAC Mono nebo Ariel Atom, ovšem ta mají čtyři válce a vypadají spíš jako koncepty," uvedl Mihajlovic v rozhovoru pro australský motoristický magazín Which Car.
„Pokud byste chtěli řídit skutečnou závodní Formuli 1, pravděpodobně byste potřebovali tým lidí, který by ji pro vás zprovoznil. Proto jsem raději začal uvažovat o modernějších motorech V8 a V12 od Ferrari." Mihajlovic totiž pro magazín Motor uvedl svůj předpoklad, že by mohl existovat zájem o podobné stroje, které budou naprostými unikáty.
Stavba na voze začala v momentě, kdy Mihajlovic získal 6.3 litrový motor V12, který pocházel z britského nabouraného Ferrari F12 Berlinetta. Motor byl spojen s šestistupňovou transaxle převodovkou od společnosti Albins, která v Austrálii dodává převodovky i do závodní série Australia’s Supercars. Zákazník si navíc bude moci sám zvolit, zda bude chtít řazení pádly nebo sekvenční závodní řazení.
Zobrazit příspěvek na InstagramuIt all starts from a raw sheet of Aluminium....#zacaria #zacariasupercar #scottyschoppers
Ačkoliv je formule zatím jen prototypem, už teď slibuje působivý výkon. 6.3 litrový motor Ferrari V12 by měl totiž poskytovat výkon okolo 740 koní, váha auta bez řidiče ale dosahuje jen 700 kilogramů. Zacaria by se tak mohla s řidičem pohybovat okolo poměru 1 kůň na kilogram, což je ve světě silničních automobilů velká vzácnost.
Jelikož má být Zacaria silničním automobilem, musel se Mihajlovic vypořádat se všemi nástrahami silnic i příjezdových cest. I z toho důvodu má Zacaria vlastní hydraulický zvedací systém a její přední část byla navržena tak, aby se dala odstranit během cca 12 sekund.
„Všechno to pochází z Batmobilu a života s nízkým autem, což není nic snadného. Všechno, co bylo na Batmobilu špatně, jsem pro tohle auto vylepšil, Všechno je plně nastavitelné, nechybí aerodynamická brzda nebo průchozí výfuk s výfukovými klapkami. Je to vážně docela divoké."
Zobrazit příspěvek na InstagramuA very sneaky preview.... #zacaria #v12 #ferrari #scottyschoppers #supercar #custom #f1
A jak daleko je vlastně vůz od dokončení? Navzdory snímkům na Instagramu prý velice. Mihajlovic totiž úmyslně nechal karoserii nelakovanou, aby se nemusel bát poškození laku či karoserie. Povrch tvoří jen leštěný hliník, který se dá v případě potřeby či poškrábání opět snadno a rychle rozleštit.
Mihajlovic doufá, že první testovací jízda proběhne ještě před koncem tohoto roku, ačkoliv motor neběžel již pořádně dlouho. Hotové vozy Zacaria by se pak měly prodávat za více než 1 milion dolarů, aby se pokryla časová náročnost celého projektu.
Pro svůj první stroj už by navíc Mihajlovic měl mít i zájemce. Nejmenovaný sběratel supersportů totiž hledá něco unikátního do své sbírky a tak projevil zatím jen neformální zájem o jeden z prvních modelů Zacaria.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.