Závodní vozy Formule 1 jsou ve všech směrech technickými unikáty, za jejichž volant by chtěl usednout snad každý milovník vůně benzínu a spálených pneumatik. Takového požitku je ale dopřáno jen několika málo výjimečným lidem, kteří musí této vášni podlehnout již od dětství a tvrdě na sobě pracovat. Jeden nadšený a ambiciozní Australan se ale rozhodl, že se pokusí dopřát požitek z těchto vozů i širší veřejnosti.
Závodní týmy Formule 1 investují do vývoje nových soutěžních speciálů obrovské sumy, ze kterých se běžným smrtelníkům až tají dech. Výsledky jejich práce jsou samozřejmě působivé, ale pro většinu lidí naprosto naprosto nedostupné. S tím chce ale skoncovat ambiciozní australský kutil, který doma pracuje na vlastní replice Formule 1 s motorem Ferrari, kterou by chtěl nabízet v omezené sérii. Vůz by přitom měl dostat i registrační značky!
Oním mužem, který se rozhodl splnit si sen v podobně stavby Formule 1, je jistý Zac Mihajlovic. Na tuhle náročnou práci ale není sám, neboť mu pomáhá stavitel a zakázkový úpravce motorek Scotty Cox. Na autě, které dostalo označení Zacaria, pracují společnými silami již více než dva roky, letos by ale měl celý projekt dospět do finále.
O životaschopnosti projektu rozhodně nebudeme pochybovat, neboť oba konstruktéři mají v podobném odvětví bohaté zkušenosti. Mihajlovic se například ve světě automobilového průmyslu poprvé výrazně prosadil v momentě, kdy postavil silniční repliku Batmobilu z filmu Batman (1989, Tim Burton). O vůz se strhl obrovský zájem a Mihajlovic dostával nabídky na stavbu dalších kusů na prodej, ovšem kvůli licencím nemohl. A v tu chvíli se zrodil nápad na model Zacaria.
Povzbuzen všeobecným zájmem o Batmobil se Mihajlovic pustil do stavby repliky Formule 1, kterou by rád dokončil jako legální silniční vůz. „Tak jsem se zamyslel, co by mohlo být další extrémní věcí, se kterou bych mohl vyrazit na silnice? No a s Formulí 1 jedna to zatím nikdo nezkoušel. Lidé už sice postavili auta jako BAC Mono nebo Ariel Atom, ovšem ta mají čtyři válce a vypadají spíš jako koncepty," uvedl Mihajlovic v rozhovoru pro australský motoristický magazín Which Car.
„Pokud byste chtěli řídit skutečnou závodní Formuli 1, pravděpodobně byste potřebovali tým lidí, který by ji pro vás zprovoznil. Proto jsem raději začal uvažovat o modernějších motorech V8 a V12 od Ferrari." Mihajlovic totiž pro magazín Motor uvedl svůj předpoklad, že by mohl existovat zájem o podobné stroje, které budou naprostými unikáty.
Stavba na voze začala v momentě, kdy Mihajlovic získal 6.3 litrový motor V12, který pocházel z britského nabouraného Ferrari F12 Berlinetta. Motor byl spojen s šestistupňovou transaxle převodovkou od společnosti Albins, která v Austrálii dodává převodovky i do závodní série Australia’s Supercars. Zákazník si navíc bude moci sám zvolit, zda bude chtít řazení pádly nebo sekvenční závodní řazení.
Zobrazit příspěvek na InstagramuIt all starts from a raw sheet of Aluminium....#zacaria #zacariasupercar #scottyschoppers
Ačkoliv je formule zatím jen prototypem, už teď slibuje působivý výkon. 6.3 litrový motor Ferrari V12 by měl totiž poskytovat výkon okolo 740 koní, váha auta bez řidiče ale dosahuje jen 700 kilogramů. Zacaria by se tak mohla s řidičem pohybovat okolo poměru 1 kůň na kilogram, což je ve světě silničních automobilů velká vzácnost.
Jelikož má být Zacaria silničním automobilem, musel se Mihajlovic vypořádat se všemi nástrahami silnic i příjezdových cest. I z toho důvodu má Zacaria vlastní hydraulický zvedací systém a její přední část byla navržena tak, aby se dala odstranit během cca 12 sekund.
„Všechno to pochází z Batmobilu a života s nízkým autem, což není nic snadného. Všechno, co bylo na Batmobilu špatně, jsem pro tohle auto vylepšil, Všechno je plně nastavitelné, nechybí aerodynamická brzda nebo průchozí výfuk s výfukovými klapkami. Je to vážně docela divoké."
Zobrazit příspěvek na InstagramuA very sneaky preview.... #zacaria #v12 #ferrari #scottyschoppers #supercar #custom #f1
A jak daleko je vlastně vůz od dokončení? Navzdory snímkům na Instagramu prý velice. Mihajlovic totiž úmyslně nechal karoserii nelakovanou, aby se nemusel bát poškození laku či karoserie. Povrch tvoří jen leštěný hliník, který se dá v případě potřeby či poškrábání opět snadno a rychle rozleštit.
Mihajlovic doufá, že první testovací jízda proběhne ještě před koncem tohoto roku, ačkoliv motor neběžel již pořádně dlouho. Hotové vozy Zacaria by se pak měly prodávat za více než 1 milion dolarů, aby se pokryla časová náročnost celého projektu.
Pro svůj první stroj už by navíc Mihajlovic měl mít i zájemce. Nejmenovaný sběratel supersportů totiž hledá něco unikátního do své sbírky a tak projevil zatím jen neformální zájem o jeden z prvních modelů Zacaria.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?