Automobilka Kia je ve světě známá jako výrobce cenově dostupných a atraktivních modelů, mezi kterými nalezneme úspěšné zástupce jak městských hatchbacků, tak i dobrodružnějších SUV. Na domácím trhu však automobilka nabízí i modely, o kterých se v Evropě ani v zámoří příliš nemluví - přestože by dokázaly jistě zaujmout. Tedy minimálně jistou skupinu lidí a státních složek.
Když se řekne SUV Kia, většina z nás si nejspíše představí již tradiční modely Sportage nebo Sorento, případně novinku ukrývající se pod označením Telluride. Na domácím trhu však kia nabízí i stroj označovaný jako KLTV, což je zkratka pro Kia Light Tactical Vehicle - tedy „Lehké taktické vozidlo Kia."
Tento stroj, který se na první pohled až nápadně podobná strojům HMMWV od amerického AM General, které většina z nás zná pod označením Humvee, ale rozhodně není žádnou novinkou. V současnosti totiž automobilka nabízí již třetí generaci tohoto typu, který vznikl primárně pro armádu.
Podobnost s americkými stroji najdeme i v možnostech uplatnění. Podobně jako Humvee totiž Kia nabízí univerzální platformu, která může být osazena různými nástavbami. Zákazníci si dokonce mohou vybrat ze dvou rozchodů kol a váha nástavby může dosahovat až sedmi tun.
Ať už ale Kia KLTV nese na svém rámu cokoliv, pod její kapotou je vždy ukryt turbo-dieselový motor V6 o výkonu 225 koní s točivým momentem 500 Nm. Skrze osmistupňovou automatickou převodovku pak výkon putuje na všechna čtyři kola. A schopnosti v terénu? Například průzkumná obrněná verze dokáže zdolávat stoupání až 60 % a brodivost dosahuje 76 centimetrů.
Pro maximální komfort vůz osazen klimatizací, s pohybem v terénu pomůže kromě pohonu 4x4 i nezávislé zavěšení všech kol, portálové nápravy, couvací kamera a v případě zapadnutí i volitelný naviják. Samozřejmostí je pancéřovaná karoserie a neprůstřelná skla, přičemž čelní sklo je současně vyhřívané. Pneumatiky jsou typu run-flat, takže je ani několik zásahů nezastaví.
S modelem KLTV se tak Kia řadí do poměrně širokého spektra výrobců obrněných armádních strojů, mezi kterými můžeme zmínit kromě HMMWV ještě italské Iveco s modelem LMV, španělské URO s modelem VAMTAC, venezuelské Tiuna UR-53AR50 nebo ruský GAZ s modelem Tigr.
Na ikonické Humvee se však v minulosti snažily navázat i jiné světoznámé značky. Všichni si nejspíše vzpomeneme na první SUV Lamborghini LM002, kterému se brzy začalo přezdívat Rambo Lambo. To se sice nesnažilo prosadit v armádě, jeho podobnost s tvary HMMWV jsou však nepřehlédnutelné. Nedávno jsme také psali o Toyotě a jejím Mega Cruiseru, který se sice na civilním trhu příliš neprosadil, v japonské armádě však úspěšně slouží dodnes.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.