Automobilka Kia je ve světě známá jako výrobce cenově dostupných a atraktivních modelů, mezi kterými nalezneme úspěšné zástupce jak městských hatchbacků, tak i dobrodružnějších SUV. Na domácím trhu však automobilka nabízí i modely, o kterých se v Evropě ani v zámoří příliš nemluví - přestože by dokázaly jistě zaujmout. Tedy minimálně jistou skupinu lidí a státních složek.
Když se řekne SUV Kia, většina z nás si nejspíše představí již tradiční modely Sportage nebo Sorento, případně novinku ukrývající se pod označením Telluride. Na domácím trhu však kia nabízí i stroj označovaný jako KLTV, což je zkratka pro Kia Light Tactical Vehicle - tedy „Lehké taktické vozidlo Kia."
Tento stroj, který se na první pohled až nápadně podobná strojům HMMWV od amerického AM General, které většina z nás zná pod označením Humvee, ale rozhodně není žádnou novinkou. V současnosti totiž automobilka nabízí již třetí generaci tohoto typu, který vznikl primárně pro armádu.
Podobnost s americkými stroji najdeme i v možnostech uplatnění. Podobně jako Humvee totiž Kia nabízí univerzální platformu, která může být osazena různými nástavbami. Zákazníci si dokonce mohou vybrat ze dvou rozchodů kol a váha nástavby může dosahovat až sedmi tun.
Ať už ale Kia KLTV nese na svém rámu cokoliv, pod její kapotou je vždy ukryt turbo-dieselový motor V6 o výkonu 225 koní s točivým momentem 500 Nm. Skrze osmistupňovou automatickou převodovku pak výkon putuje na všechna čtyři kola. A schopnosti v terénu? Například průzkumná obrněná verze dokáže zdolávat stoupání až 60 % a brodivost dosahuje 76 centimetrů.
Pro maximální komfort vůz osazen klimatizací, s pohybem v terénu pomůže kromě pohonu 4x4 i nezávislé zavěšení všech kol, portálové nápravy, couvací kamera a v případě zapadnutí i volitelný naviják. Samozřejmostí je pancéřovaná karoserie a neprůstřelná skla, přičemž čelní sklo je současně vyhřívané. Pneumatiky jsou typu run-flat, takže je ani několik zásahů nezastaví.
S modelem KLTV se tak Kia řadí do poměrně širokého spektra výrobců obrněných armádních strojů, mezi kterými můžeme zmínit kromě HMMWV ještě italské Iveco s modelem LMV, španělské URO s modelem VAMTAC, venezuelské Tiuna UR-53AR50 nebo ruský GAZ s modelem Tigr.
Na ikonické Humvee se však v minulosti snažily navázat i jiné světoznámé značky. Všichni si nejspíše vzpomeneme na první SUV Lamborghini LM002, kterému se brzy začalo přezdívat Rambo Lambo. To se sice nesnažilo prosadit v armádě, jeho podobnost s tvary HMMWV jsou však nepřehlédnutelné. Nedávno jsme také psali o Toyotě a jejím Mega Cruiseru, který se sice na civilním trhu příliš neprosadil, v japonské armádě však úspěšně slouží dodnes.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?