Automobilka Kia je ve světě známá jako výrobce cenově dostupných a atraktivních modelů, mezi kterými nalezneme úspěšné zástupce jak městských hatchbacků, tak i dobrodružnějších SUV. Na domácím trhu však automobilka nabízí i modely, o kterých se v Evropě ani v zámoří příliš nemluví - přestože by dokázaly jistě zaujmout. Tedy minimálně jistou skupinu lidí a státních složek.
Když se řekne SUV Kia, většina z nás si nejspíše představí již tradiční modely Sportage nebo Sorento, případně novinku ukrývající se pod označením Telluride. Na domácím trhu však kia nabízí i stroj označovaný jako KLTV, což je zkratka pro Kia Light Tactical Vehicle - tedy „Lehké taktické vozidlo Kia."
Tento stroj, který se na první pohled až nápadně podobná strojům HMMWV od amerického AM General, které většina z nás zná pod označením Humvee, ale rozhodně není žádnou novinkou. V současnosti totiž automobilka nabízí již třetí generaci tohoto typu, který vznikl primárně pro armádu.
Podobnost s americkými stroji najdeme i v možnostech uplatnění. Podobně jako Humvee totiž Kia nabízí univerzální platformu, která může být osazena různými nástavbami. Zákazníci si dokonce mohou vybrat ze dvou rozchodů kol a váha nástavby může dosahovat až sedmi tun.
Ať už ale Kia KLTV nese na svém rámu cokoliv, pod její kapotou je vždy ukryt turbo-dieselový motor V6 o výkonu 225 koní s točivým momentem 500 Nm. Skrze osmistupňovou automatickou převodovku pak výkon putuje na všechna čtyři kola. A schopnosti v terénu? Například průzkumná obrněná verze dokáže zdolávat stoupání až 60 % a brodivost dosahuje 76 centimetrů.
Pro maximální komfort vůz osazen klimatizací, s pohybem v terénu pomůže kromě pohonu 4x4 i nezávislé zavěšení všech kol, portálové nápravy, couvací kamera a v případě zapadnutí i volitelný naviják. Samozřejmostí je pancéřovaná karoserie a neprůstřelná skla, přičemž čelní sklo je současně vyhřívané. Pneumatiky jsou typu run-flat, takže je ani několik zásahů nezastaví.
S modelem KLTV se tak Kia řadí do poměrně širokého spektra výrobců obrněných armádních strojů, mezi kterými můžeme zmínit kromě HMMWV ještě italské Iveco s modelem LMV, španělské URO s modelem VAMTAC, venezuelské Tiuna UR-53AR50 nebo ruský GAZ s modelem Tigr.
Na ikonické Humvee se však v minulosti snažily navázat i jiné světoznámé značky. Všichni si nejspíše vzpomeneme na první SUV Lamborghini LM002, kterému se brzy začalo přezdívat Rambo Lambo. To se sice nesnažilo prosadit v armádě, jeho podobnost s tvary HMMWV jsou však nepřehlédnutelné. Nedávno jsme také psali o Toyotě a jejím Mega Cruiseru, který se sice na civilním trhu příliš neprosadil, v japonské armádě však úspěšně slouží dodnes.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.