Známé přísloví „Kola dělají auto" už slyšel snad každý motorista. Věděli jste ale, že hliníková kola mají kromě estetické funkce i praktický význam? Pojďme se na jejich výhody společně podívat.
Většina lidí se montáží hliníkových kol pokouší docílit originálního a sportovního vzhledu svého automobilu. Mnoho z nich si však stále neuvědomuje, že hliníková kola mohou zásadním způsobem ovlivnit i jízdní vlastnosti. Zajímá vás jak?
Hned prvním argumentem, proč upřednostnit hliníková kola před plechovými, je jejich váha. Hliníková kola, stejného rozměru jako plechová, jsou obvykle mnohem lehčí. To má pozitivní vliv na rychlost jejich roztáčení, schopnost brzdění, přilnavost k povrchu vozovky i rychlost opotřebení jednotlivých prvků podvozku.
Nižší hmotnost kol se také podepíše na celkové váze automobilu. Díky tomu se budete moci těšit na nepatrně lepší akceleraci nebo nižší spotřebu
Mezi další výhody patří lepší schopnost chlazení. Díky velkým mezerám mezi jednotlivými paprsky kol totiž dochází k rychlejšímu ochlazování brzd, což zachovává jejich vyšší účinnost. Jak už jistě všichni dobře víme, přehřáté brzdy zkrátka příliš dobře nebrzdí.
Hliník také velmi dobře odvádí teplo, díky čemuž pomůže alespoň částečně ochlazovat vaše pneumatiky. Ty by se vám za to měly odměnit delší životností.
Abychom hliníková kola jen nechválili, je potřeba zmínit i pár jejich negativních vlastností. Tou nejpalčivější jsou právě použitý materiál, který během zimních měsíců trpí. Velkými otvory mezi jednotlivými paprsky se navíc mohou zanášet brzdy sněhem a štěrkem. Proto je lepší během zimních měsíců používat disky standardní plechové.
Sečteno a podtrženo, hliníková kola nejsou jen pro lidi, kteří touží po jedinečném vzhledu. Díky správně zvoleným hliníkovým kolům můžete zlepšit jízdní vlastnosti svého vozu, prodloužit životnost některých komponentů a nepatrně uspořit i na spotřebě paliva.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?