Pokud jste někdy měli tu čest hrát videohru Mario Karts, jistě si vzpomenete, jakou neplechu dokázala udělat banánová slupka hozená před kola vašeho soupeře. Napadlo vás ale někdy co by se stalo, kdyby se někdo pokusil tuto ikonickou scénku napodobit? Za oceánem to vyzkoušeli a jako testovací stroj jim posloužila nová Audi RS5.
Videohra Mario Kart se stala pro mnoho dětí vstupem do světa závodních her a všeobecně závodů. Hra byla vždy populární pro svou snadnou hratelnost, líbivou grafiku a bláznivé překážky. Nelze se proto ani divit, že v uplynulých 25 letech vyšlo již 8 vydání, u kterých se bavili přátelé i celé rodiny.
I ve světě roztomilé, přátelské a mírumilovné hry však existuje něco, co dokáže vyvolat neuvěřitelné hádky, ničit přátelství a vyplňovat rozvodové papíry. Tou drobností byla banánová slupka, která dokázala snadno sestřelit vedoucího jezdce z první pozice na poslední.
Napadlo vás ale někdy, zda by něco podobného mohlo fungovat i v reálném světě? Všem je nám jasné, že jedna banánová slupka auto nerozhodí, ovšem co kdyby jich bylo například tisíc? A ještě by byly položeny v zatáčce, do které se řídí pořádně rozjetá Audi RS5? Celá ta myšlenka je naprosto bláznivá, přesto se ji rozhodli v zámoří vyzkoušet.
Ke svému pokusu si lidé z YouTube kanálu TheHoonigans přizvali i profesionálního závodníka Andrease Bakkeruda, týmového jezdce Audi v sérii World Rallycross Championship, který s sebou přivezl novou Audi RS5.
Otázkou samotného experimentu bylo, zda banánové slupky skutečně dokáží roztočit automobil jako ve hře a způsobit mu tak výraznou časovou ztrátu. Andreas proto nejdříve zajel několik cvičných koleček, během kterých mu byl změřen průběžný čas. A poté přišla na řadu tisícovka banánových slupek, které lidé z TheHoonigans rozházeli v zatáčce.
A výsledek? Audi RS5 vletěla do slupek skutečně rychle, místo velkolepých hodin se však dostavila spíše nedotáčivost. Banánové slupky sice byly kluzké, na utržení rozjeté Audi s pohonem všech kol to však během prvního pokusu nestačilo.
Během druhého pokusu najel řidič do zatáčky odvážněji a pokoušel se dostat vůz do smyku - to se mu sice povedlo, ovšem vůz se ani tak neroztočil a místo toho se hrnul dveřmi proti obrovské pneumatice z traktoru, která ležela kousek od vyasfaltované trati. K nárazu sice nedošlo, řidič ale úplně nadšeně nevypadal.
I přes neúspěch s roztočením automobilu se však potvrdilo, že banánové slupky mohou automobil výrazně zpomalit. Zatímco průměrná rychlost na jednoho kolo bez slupek byla okolo 12.5 sekundy, s přidáním slupek vzrostla o sekundu. A to už je v poměru k standardním 12 sekundám slušný rozdíl.
Pokud by se ale auto mělo roztočit, pravděpodobně by bylo potřeba zvolit jiný výkonný vůz, který by měl poháněnou pouze zadní nápravu.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.