Nové BMW řady 3 ladí formu na Nürburgringu. Čím nás novinka tentokrát překvapí?

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 16. srpna 2018, 12:33 Google+

Nová generace BMW řady 3 Sedan právě dokončuje finální etapu vývoje před zahájením sériové výroby. V oblasti jízdní dynamiky a ladění podvozku přicházela v úvahu pouze jediná možnost: legendární Severní smyčka okruhu Nürburgring. Testovací kola v „Zeleném pekle“ tradičně slouží jako křest ohněm pohonu a podvozku nově vyvíjených modelů BMW.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Nové BMW řady 3

Nové BMW řady 3 | foto: BMW Česká republika

Sdílejte článek

Pro zamaskované prototypy nového BMW řady 3 Sedan byl připraven obzvláště rozsáhlý testovací program. Koneckonců, rozsáhlá zdokonalení v oblasti zavěšení kol, řízení, tlumení, odpružení a brzd poskytlo vývojářům množství příležitostí, jak optimalizovat jízdní komfort a dynamické vlastnosti vozu. Tím se vlastnosti tohoto ultimativního prémiového sportovního sedanu střední třídy zlepšovaly kolo za kolem. 

Základní koncept čtyřdveřového sedanu ukazuje, jak moc je vývoj nového BMW řady 3 Sedan zaměřen na ještě větší sportovní styl. Těžiště je nyní o přibližně 10 mm níže než u předchozího modelu, rozložení hmotnosti mezi nápravy je ve vyváženém poměru 50:50 a celková hmotnost je až o 55 kilogramů nižší. Mezitím byla výrazně zesílena karoserie a uchycení náprav, což je faktor důležitý pro naladění řízení a jízdní akustiku. Obratnost vozu a přesnost jeho řízení těží z výrazně rozšířeného rozchodu kol, zatímco větší odklony kol nabízejí další potenciál pro maximální hodnoty příčného zrychlení. 

Co se nabízených motorů týká, jedním z hlavních prvků je kompletně přepracovaný zážehový čtyřválec. Jedná se o nejvýkonnější čtyřválcový motor, který kdy byl použit v sériovém modelu BMW. I tak jsou hodnoty jeho průměrné spotřeby o přibližně pět procent nižší než v případě jeho předchůdce. Jedním z důvodů tohoto poklesu je dále zdokonalená 8stupňová převodovka Steptronic. Filtr pevných částic navíc optimalizuje emise nového motoru, díky čemuž standardně splňuje emisní normu Euro 6d-TEMP. 

Nejenže je karoserie nového modelu lehčí a pevnější než u předchozí generace, ale to samé platí také pro přední a zadní nápravu nového BMW řady 3 Sedan. Výsledkem je specifické naladění kinematiky a elastokinematiky náprav směrem ke sportovním jízdním vlastnostem. Klíčovým prvkem v oblasti vývoje podvozku nového BMW řady 3 Sedan je inovativní systém tlumení. BMW u svého modelu vůbec poprvé použilo tlumiče s charakteristikou závislou na míře jejich stlačení, které fungují nepřetržitě a progresivně. Tímto způsobem lze obzvláště jemně a precizně potlačovat vibrace vznikající pohlcováním nerovností silnice a během dynamického zatáčení. To je dokonalý základ pro výrazný a unikátní rovnováhu mezi sportovním stylem a jízdním komfortem, což je jedním z hlavních charakteristických rysů nového BMW řady 3 Sedan. 

Severní smyčka okruhu Nürburgring je dlouhou dobu známá svou rozmanitostí a tento okruh se rychle ukázal jako dokonalé prostředí pro ladění souhry mezi novou technologií tlumení a dalšími komponenty podvozku. „Nově používáme tlumiče s charakteristikou závislou na míře jejich stlačení, tím dosahujeme špičkových jízdních vlastností za všech podmínek,“ vysvětluje Peter Langen, Head of Driving Dynamics. „Jemné reakce tlumičů zaručují v kombinaci s krátkým chodem pružin komfortní absorpci vibrací. Když automobil přejede přes velkou nerovnost, pohyby karoserie jsou eliminovány zvýšenými tlumicími silami.“

Tlumiče s charakteristikou závislou na míře jejich stlačení jsou standardním prvkem podvozku nového BMW řady 3 Sedan. Ve specifické podobě jsou také součástí M sportovního podvozku, který je navíc o 10 mm nižší a je vybaven 18palcovými koly z lehké slitiny s kombinovanými pneumatikami. To zlepšuje jízdní vlastnosti, který lze vychutnat ještě intenzivněji než kdykoliv předtím. Zvýšené tlumicí síly jsou patrné zejména na Severní smyčce, které jsou v případě M sportovního podvozku o přibližně 20 % vyšší než u standardního podvozku. „To znamená, že rozdíl mezi standardním podvozkem je ještě výraznější než dříve,“ říká Peter Langen. „M sportovní podvozek s odolnějšími silentbloky a stabilizátory, tvrdšími pružinami a dalšími výztuhami podvozku je nyní také mnohem sportovnější.“ 

zdroj: youtube.com

Aby bylo možné ještě více posílit dynamické vlastnosti, je nový M sportovní podvozek nabízen výhradně v kombinaci s variabilním sportovním řízením. Také variabilní sportovní řízení bylo pro BMW řady 3 Sedan speciálně upraveno. Řízení reaguje s mnohem větší přesností už na mírné pohyby volantu, přitom ale nejeví nejmenší známky nervozity kolem středové polohy. Harmonické nastavení řízení lze jasně pocítit jak v táhlých zatáčkách, tak i při rychlých, za sebou navazujících změnách směru jízdy. Lineárně narůstající odpor řízení a optimalizovaná zpětná vazba zvyšuje přesnost při dynamickém průjezdu zatáčkami. 

M sportovní diferenciál je schopen perfektně demonstrovat své kvality jak na Severní smyčce, tak i trati Grand Prix okruhu Nürburgring. Systém elektronicky řízené svornosti zadního diferenciálu nového BMW řady 3 Sedan je propojen se stabilizačním systémem DSC (Dynamic Stability Control) a v zatáčkách srovnává rychlost otáčení vnitřního a vnějšího kola zadní nápravy. V závislosti na jízdní situaci je schopen předvídatelně ovlivňovat jak nedotáčivost, tak přetáčivost, a to bez nutnosti zásahu brzd. Aktivní závěr diferenciálu cíleně rozděluje točivý moment mezi kola zadní nápravy. Zabraňuje tak prokluzu kola s menší přilnavostí a zaručuje, že výkon motoru může být neomezeně využit k dosažení sportovní radosti z jízdy.

img-responsive

Nové BMW řady 3 | foto: BMW Česká republika

„Elektronicky řízený M sportovní diferenciál umí na rozdíl do konvenčních mechanických samosvorných diferenciálů ovlivňovat více parametrů než jen trakci,“ uvedl Peter Langen. „Kromě dynamiky v zatáčkách například výrazně zlepšuje jízdní stabilitu při změnách zatížení. To umožňuje řídit BMW řady 3 Sedan s mnohem větší jistotou a lehkostí, a to dokonce i při dynamické jízdě.“ Aktivní diferenciál je schopen při sportovní jízdě vytvořit mnohem větší příčné zrychlení a také znatelně zlepšit dynamiku při výjezdu ze zatáček. Bez zásahu brzd současně zvyšuje stabilitu, přesnost ovládání a předvídatelnost nového BMW řady 3 Sedan v zatáčkách. 

Vytisknout

Diskuze: Nové BMW řady 3 ladí formu na Nürburgringu. Čím nás novinka tentokrát překvapí?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Čínský nadšenec si sestrojil oblek vybavený kolečky a elektromotorem, se kterým se vydal do hustého městského provozu

Nový způsob dopravy po městě? Čínský kolečkový oblek zatím nejvíce upoutal…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud