Nová generace BMW řady 3 Sedan právě dokončuje finální etapu vývoje před zahájením sériové výroby. V oblasti jízdní dynamiky a ladění podvozku přicházela v úvahu pouze jediná možnost: legendární Severní smyčka okruhu Nürburgring. Testovací kola v „Zeleném pekle“ tradičně slouží jako křest ohněm pohonu a podvozku nově vyvíjených modelů BMW.
Pro zamaskované prototypy nového BMW řady 3 Sedan byl připraven obzvláště rozsáhlý testovací program. Koneckonců, rozsáhlá zdokonalení v oblasti zavěšení kol, řízení, tlumení, odpružení a brzd poskytlo vývojářům množství příležitostí, jak optimalizovat jízdní komfort a dynamické vlastnosti vozu. Tím se vlastnosti tohoto ultimativního prémiového sportovního sedanu střední třídy zlepšovaly kolo za kolem.
Základní koncept čtyřdveřového sedanu ukazuje, jak moc je vývoj nového BMW řady 3 Sedan zaměřen na ještě větší sportovní styl. Těžiště je nyní o přibližně 10 mm níže než u předchozího modelu, rozložení hmotnosti mezi nápravy je ve vyváženém poměru 50:50 a celková hmotnost je až o 55 kilogramů nižší. Mezitím byla výrazně zesílena karoserie a uchycení náprav, což je faktor důležitý pro naladění řízení a jízdní akustiku. Obratnost vozu a přesnost jeho řízení těží z výrazně rozšířeného rozchodu kol, zatímco větší odklony kol nabízejí další potenciál pro maximální hodnoty příčného zrychlení.
Co se nabízených motorů týká, jedním z hlavních prvků je kompletně přepracovaný zážehový čtyřválec. Jedná se o nejvýkonnější čtyřválcový motor, který kdy byl použit v sériovém modelu BMW. I tak jsou hodnoty jeho průměrné spotřeby o přibližně pět procent nižší než v případě jeho předchůdce. Jedním z důvodů tohoto poklesu je dále zdokonalená 8stupňová převodovka Steptronic. Filtr pevných částic navíc optimalizuje emise nového motoru, díky čemuž standardně splňuje emisní normu Euro 6d-TEMP.
Nejenže je karoserie nového modelu lehčí a pevnější než u předchozí generace, ale to samé platí také pro přední a zadní nápravu nového BMW řady 3 Sedan. Výsledkem je specifické naladění kinematiky a elastokinematiky náprav směrem ke sportovním jízdním vlastnostem. Klíčovým prvkem v oblasti vývoje podvozku nového BMW řady 3 Sedan je inovativní systém tlumení. BMW u svého modelu vůbec poprvé použilo tlumiče s charakteristikou závislou na míře jejich stlačení, které fungují nepřetržitě a progresivně. Tímto způsobem lze obzvláště jemně a precizně potlačovat vibrace vznikající pohlcováním nerovností silnice a během dynamického zatáčení. To je dokonalý základ pro výrazný a unikátní rovnováhu mezi sportovním stylem a jízdním komfortem, což je jedním z hlavních charakteristických rysů nového BMW řady 3 Sedan.
Severní smyčka okruhu Nürburgring je dlouhou dobu známá svou rozmanitostí a tento okruh se rychle ukázal jako dokonalé prostředí pro ladění souhry mezi novou technologií tlumení a dalšími komponenty podvozku. „Nově používáme tlumiče s charakteristikou závislou na míře jejich stlačení, tím dosahujeme špičkových jízdních vlastností za všech podmínek,“ vysvětluje Peter Langen, Head of Driving Dynamics. „Jemné reakce tlumičů zaručují v kombinaci s krátkým chodem pružin komfortní absorpci vibrací. Když automobil přejede přes velkou nerovnost, pohyby karoserie jsou eliminovány zvýšenými tlumicími silami.“
Tlumiče s charakteristikou závislou na míře jejich stlačení jsou standardním prvkem podvozku nového BMW řady 3 Sedan. Ve specifické podobě jsou také součástí M sportovního podvozku, který je navíc o 10 mm nižší a je vybaven 18palcovými koly z lehké slitiny s kombinovanými pneumatikami. To zlepšuje jízdní vlastnosti, který lze vychutnat ještě intenzivněji než kdykoliv předtím. Zvýšené tlumicí síly jsou patrné zejména na Severní smyčce, které jsou v případě M sportovního podvozku o přibližně 20 % vyšší než u standardního podvozku. „To znamená, že rozdíl mezi standardním podvozkem je ještě výraznější než dříve,“ říká Peter Langen. „M sportovní podvozek s odolnějšími silentbloky a stabilizátory, tvrdšími pružinami a dalšími výztuhami podvozku je nyní také mnohem sportovnější.“
Aby bylo možné ještě více posílit dynamické vlastnosti, je nový M sportovní podvozek nabízen výhradně v kombinaci s variabilním sportovním řízením. Také variabilní sportovní řízení bylo pro BMW řady 3 Sedan speciálně upraveno. Řízení reaguje s mnohem větší přesností už na mírné pohyby volantu, přitom ale nejeví nejmenší známky nervozity kolem středové polohy. Harmonické nastavení řízení lze jasně pocítit jak v táhlých zatáčkách, tak i při rychlých, za sebou navazujících změnách směru jízdy. Lineárně narůstající odpor řízení a optimalizovaná zpětná vazba zvyšuje přesnost při dynamickém průjezdu zatáčkami.
M sportovní diferenciál je schopen perfektně demonstrovat své kvality jak na Severní smyčce, tak i trati Grand Prix okruhu Nürburgring. Systém elektronicky řízené svornosti zadního diferenciálu nového BMW řady 3 Sedan je propojen se stabilizačním systémem DSC (Dynamic Stability Control) a v zatáčkách srovnává rychlost otáčení vnitřního a vnějšího kola zadní nápravy. V závislosti na jízdní situaci je schopen předvídatelně ovlivňovat jak nedotáčivost, tak přetáčivost, a to bez nutnosti zásahu brzd. Aktivní závěr diferenciálu cíleně rozděluje točivý moment mezi kola zadní nápravy. Zabraňuje tak prokluzu kola s menší přilnavostí a zaručuje, že výkon motoru může být neomezeně využit k dosažení sportovní radosti z jízdy.
„Elektronicky řízený M sportovní diferenciál umí na rozdíl do konvenčních mechanických samosvorných diferenciálů ovlivňovat více parametrů než jen trakci,“ uvedl Peter Langen. „Kromě dynamiky v zatáčkách například výrazně zlepšuje jízdní stabilitu při změnách zatížení. To umožňuje řídit BMW řady 3 Sedan s mnohem větší jistotou a lehkostí, a to dokonce i při dynamické jízdě.“ Aktivní diferenciál je schopen při sportovní jízdě vytvořit mnohem větší příčné zrychlení a také znatelně zlepšit dynamiku při výjezdu ze zatáček. Bez zásahu brzd současně zvyšuje stabilitu, přesnost ovládání a předvídatelnost nového BMW řady 3 Sedan v zatáčkách.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.