Nová generace BMW řady 3 Sedan právě dokončuje finální etapu vývoje před zahájením sériové výroby. V oblasti jízdní dynamiky a ladění podvozku přicházela v úvahu pouze jediná možnost: legendární Severní smyčka okruhu Nürburgring. Testovací kola v „Zeleném pekle“ tradičně slouží jako křest ohněm pohonu a podvozku nově vyvíjených modelů BMW.
Pro zamaskované prototypy nového BMW řady 3 Sedan byl připraven obzvláště rozsáhlý testovací program. Koneckonců, rozsáhlá zdokonalení v oblasti zavěšení kol, řízení, tlumení, odpružení a brzd poskytlo vývojářům množství příležitostí, jak optimalizovat jízdní komfort a dynamické vlastnosti vozu. Tím se vlastnosti tohoto ultimativního prémiového sportovního sedanu střední třídy zlepšovaly kolo za kolem.
Základní koncept čtyřdveřového sedanu ukazuje, jak moc je vývoj nového BMW řady 3 Sedan zaměřen na ještě větší sportovní styl. Těžiště je nyní o přibližně 10 mm níže než u předchozího modelu, rozložení hmotnosti mezi nápravy je ve vyváženém poměru 50:50 a celková hmotnost je až o 55 kilogramů nižší. Mezitím byla výrazně zesílena karoserie a uchycení náprav, což je faktor důležitý pro naladění řízení a jízdní akustiku. Obratnost vozu a přesnost jeho řízení těží z výrazně rozšířeného rozchodu kol, zatímco větší odklony kol nabízejí další potenciál pro maximální hodnoty příčného zrychlení.
Co se nabízených motorů týká, jedním z hlavních prvků je kompletně přepracovaný zážehový čtyřválec. Jedná se o nejvýkonnější čtyřválcový motor, který kdy byl použit v sériovém modelu BMW. I tak jsou hodnoty jeho průměrné spotřeby o přibližně pět procent nižší než v případě jeho předchůdce. Jedním z důvodů tohoto poklesu je dále zdokonalená 8stupňová převodovka Steptronic. Filtr pevných částic navíc optimalizuje emise nového motoru, díky čemuž standardně splňuje emisní normu Euro 6d-TEMP.
Nejenže je karoserie nového modelu lehčí a pevnější než u předchozí generace, ale to samé platí také pro přední a zadní nápravu nového BMW řady 3 Sedan. Výsledkem je specifické naladění kinematiky a elastokinematiky náprav směrem ke sportovním jízdním vlastnostem. Klíčovým prvkem v oblasti vývoje podvozku nového BMW řady 3 Sedan je inovativní systém tlumení. BMW u svého modelu vůbec poprvé použilo tlumiče s charakteristikou závislou na míře jejich stlačení, které fungují nepřetržitě a progresivně. Tímto způsobem lze obzvláště jemně a precizně potlačovat vibrace vznikající pohlcováním nerovností silnice a během dynamického zatáčení. To je dokonalý základ pro výrazný a unikátní rovnováhu mezi sportovním stylem a jízdním komfortem, což je jedním z hlavních charakteristických rysů nového BMW řady 3 Sedan.
Severní smyčka okruhu Nürburgring je dlouhou dobu známá svou rozmanitostí a tento okruh se rychle ukázal jako dokonalé prostředí pro ladění souhry mezi novou technologií tlumení a dalšími komponenty podvozku. „Nově používáme tlumiče s charakteristikou závislou na míře jejich stlačení, tím dosahujeme špičkových jízdních vlastností za všech podmínek,“ vysvětluje Peter Langen, Head of Driving Dynamics. „Jemné reakce tlumičů zaručují v kombinaci s krátkým chodem pružin komfortní absorpci vibrací. Když automobil přejede přes velkou nerovnost, pohyby karoserie jsou eliminovány zvýšenými tlumicími silami.“
Tlumiče s charakteristikou závislou na míře jejich stlačení jsou standardním prvkem podvozku nového BMW řady 3 Sedan. Ve specifické podobě jsou také součástí M sportovního podvozku, který je navíc o 10 mm nižší a je vybaven 18palcovými koly z lehké slitiny s kombinovanými pneumatikami. To zlepšuje jízdní vlastnosti, který lze vychutnat ještě intenzivněji než kdykoliv předtím. Zvýšené tlumicí síly jsou patrné zejména na Severní smyčce, které jsou v případě M sportovního podvozku o přibližně 20 % vyšší než u standardního podvozku. „To znamená, že rozdíl mezi standardním podvozkem je ještě výraznější než dříve,“ říká Peter Langen. „M sportovní podvozek s odolnějšími silentbloky a stabilizátory, tvrdšími pružinami a dalšími výztuhami podvozku je nyní také mnohem sportovnější.“
Aby bylo možné ještě více posílit dynamické vlastnosti, je nový M sportovní podvozek nabízen výhradně v kombinaci s variabilním sportovním řízením. Také variabilní sportovní řízení bylo pro BMW řady 3 Sedan speciálně upraveno. Řízení reaguje s mnohem větší přesností už na mírné pohyby volantu, přitom ale nejeví nejmenší známky nervozity kolem středové polohy. Harmonické nastavení řízení lze jasně pocítit jak v táhlých zatáčkách, tak i při rychlých, za sebou navazujících změnách směru jízdy. Lineárně narůstající odpor řízení a optimalizovaná zpětná vazba zvyšuje přesnost při dynamickém průjezdu zatáčkami.
M sportovní diferenciál je schopen perfektně demonstrovat své kvality jak na Severní smyčce, tak i trati Grand Prix okruhu Nürburgring. Systém elektronicky řízené svornosti zadního diferenciálu nového BMW řady 3 Sedan je propojen se stabilizačním systémem DSC (Dynamic Stability Control) a v zatáčkách srovnává rychlost otáčení vnitřního a vnějšího kola zadní nápravy. V závislosti na jízdní situaci je schopen předvídatelně ovlivňovat jak nedotáčivost, tak přetáčivost, a to bez nutnosti zásahu brzd. Aktivní závěr diferenciálu cíleně rozděluje točivý moment mezi kola zadní nápravy. Zabraňuje tak prokluzu kola s menší přilnavostí a zaručuje, že výkon motoru může být neomezeně využit k dosažení sportovní radosti z jízdy.
„Elektronicky řízený M sportovní diferenciál umí na rozdíl do konvenčních mechanických samosvorných diferenciálů ovlivňovat více parametrů než jen trakci,“ uvedl Peter Langen. „Kromě dynamiky v zatáčkách například výrazně zlepšuje jízdní stabilitu při změnách zatížení. To umožňuje řídit BMW řady 3 Sedan s mnohem větší jistotou a lehkostí, a to dokonce i při dynamické jízdě.“ Aktivní diferenciál je schopen při sportovní jízdě vytvořit mnohem větší příčné zrychlení a také znatelně zlepšit dynamiku při výjezdu ze zatáček. Bez zásahu brzd současně zvyšuje stabilitu, přesnost ovládání a předvídatelnost nového BMW řady 3 Sedan v zatáčkách.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.