Letní prázdniny se sice překlopily do druhé poloviny a řadu školáků již děsí návrat do školních lavic, někteří cestovatelé se však rozhodli s odjezdem za mořem vyčkat a tak se stále vyplatí připomenout si, co všechno vás může na silnicích v zahraničí potkal, na co si dávat pozor a čeho se rozhodně vyvarovat.
A jakou jinou destinací začít, než právě Chorvatskem. Jaká pravidla vás čekají na cestě do nejoblíbenější české dovolenkové destinace už jsme rozebírali mnohokrát, na co si ale dát největší pozor přímo ve slunném letovisku u jadranského moře?
Pojďme již tradičně začít u rychlostních limitů, které jsou prakticky totožné s těmi našimi. Ve městě platí 50 km/h, mimo město 90 km/h, na rychlostních silnicích 110 km/h a na dálnicích 130 km/h. Chorvatsko však patří ke státům, kde platí na řidiče dvojí metr. Pokud tedy není 24 let, rovnou si od povolených limitů, s výjimkou města, odečtěte 10 km/h.
Drobné rozdíly se také vztahují na automobily s vlekem, autobusy a větší soupravy. Například s karavanem nebo lodí na vleku budete moci cestovat po silnicích mimo město, na rychlostních komunikacích i dálnicích max. rychlostí 80 km/h.
Zajímavostí je, že v Chorvatsku mohou řidiči usedat za volant až s 0.5 promile alkoholu v krvi. Tato výjimka se však opět nevztahuje na řidiče do 24 let a samozřejmě ani na profesionální řidiče. Ovšem za zmínku stojí, že v případě nehody bude alkohol v krvi brán v potaz.
Většina ostatních pravidel se shoduje s pravidly v České republice. Tedy jízda vpravo, předjíždění vlevo, povinnost používat bezpečnostní pásy, děti musí mít v závislosti na věku a výšce sedačku a děti do 12 let nesmějí sedět na předních sedadlech.
Itálie
Itálie je rodištěm mnoha supersportů zvučných jmen, mimo řadu známých závodních okruhů si však na italských silnicích jejich výkon příliš neužijete. I zde totiž platí ve městě 50 km/h, mimo městě 90 km/h, na rychlostních silnicích „Superstrade" 110 km/h a na dálnicích 130 km/h.
I zde však platí řada omezení. Například s přívěsem se vaše maximální povolená rychlost opět sráží na 80 km/h a radost nebudou mít ani řidiči, kteří vlastní řidičský průkaz méně než tři roky. Takoví totiž nesmějí na dálnicích překročit rychlost 110 km/h a omezení platí i po stránce alkoholu za volantem.
V Itálii totiž platí podobně jako v Chorvatsku tolerance alkoholu do 0.5 promile. Toto pravidlo se však opět nevztahuje na řidiče začátečníky a profesionální řidiče.
V čem jsou však Italové nesmlouvaví je kouření za volantem v momentě, kdy v autě cestuje těhotná žena nebo dítě. Navíc je také v Itálii zakázáno oddávat se v autě milostným hrátkám, za což hrozí poměrně vysoké pokuty i tresty.
Už jen samotná jízda po italských silnicích se může změnit v pestrá zážitek kdykoliv sjedete do měst. Italové si totiž s dopravními předpisy příliš hlavu nelámou, což platí hlavně o všudypřítomných skútrech. Troubení je na denním pořádku, ovšem problikávání světly už je bráno za agresivitu a to místní nemají rádi. Samotní policisté jsou údajně celkem vstřícní, ovšem sazby jejich pokut patří k těm vyšším.
Řecko
Řecko a desítky jeho ostrovů nejsou zrovna místem, kam by se hrnulo velké množství turistů z Česka ve vlastních vozech. Pokud ale chcete prozkoumat více než jen přilehlé pláže vašeho hotelového resortu, možná se poohlédnete po nějaké té autopůjčovně a pak už se vám budou znalosti místních pravidel silničního provozu hodit.
Nejvyšší povolená rychlost bývá na většině území shodná s ostatními destinacemi, ovšem vyplatí se sledovat dopravní značení, které může upozorňovat na snížení maximální povolené rychlosti. Ve městě platí stále max. 50 km/h, na dálnici obvykle max. 90 km/h a na dálnicích max. 130 km/h. Pro vozy s vlekem opět platí omezení srážející max. povolenou rychlost na 80 km/h.
I v Řecku si můžete dopřát skleničku před usednutím za volant, neboť limit je 0.5 promile pro běžné řidiče a 0.2 promile pro řidiče začátečníky (do 2 let od získání ŘP.) a profesionální řidiče. Spoléhat se na tuto výjimku se však nedoporučuje, neboť alkohol je okamžitě brán jako přitěžující okolnost a pojišťovna by mohla odmítnout plnění.
Během jízdy po řeckých silnicích se také opět připravte na řidiče, kteří berou dopravní předpisy spíše jako doporučení, než jako zákon. Zvláštní opatrnost se vyplácí zejména na horských silnicích, které mohou být úzké a pod nimi bývá strmý sráz. A pokud na vás někdo troubí, nic si z toho nedělejte, i zde se jedná spíše o formu komunikace, než o agresi.
Velkou novinkou pak mohou být přednosti. I v Řecku platí přednost zprava a to dokonce i na kruhových objezdech. Na rozdíl od Česka tedy nemá přednost řidič na objezdu, ale řidič, který se na objezd teprve chystá najet.
Samozřejmostí je pak povinnost používat odpovídající autosedačky pro děti a to v závislosti na jejich věku, výšce nebo váze. A pokud již máte na palubě automobilu dítě, rozhodně zapomeňte na cigarety. Řecko je státem, kde má zákaz kouření v autě v přítomnosti dětí do 12 let dlouhé tradice. Zákaz také platí pro vozy typu taxi a městskou hromadnou přepravu.
Závěrem
Každý stát má vlastní pravidla silničního provozu, která jsou poměrně rozsáhlá a není v našich silách je všechna pokrýt. Pokud si budete automobil půjčovat, na to nejdůležitější vás buď upozorní samotní zaměstnanci autopůjčovny, nebo je požádejte o radu. V případě cesty vlastním vozem pak většinu novinek spatříte již po přejezdu hranic na informačních tabulích, případně vám informace poskytnou na hraničním přechodu. Tou nejlepší možností je však předem se informovat na stránkách typu ÚAMK, kde najdete kompletní přehled toho nejdůležitějšího.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.