Letní prázdniny se sice překlopily do druhé poloviny a řadu školáků již děsí návrat do školních lavic, někteří cestovatelé se však rozhodli s odjezdem za mořem vyčkat a tak se stále vyplatí připomenout si, co všechno vás může na silnicích v zahraničí potkal, na co si dávat pozor a čeho se rozhodně vyvarovat.
A jakou jinou destinací začít, než právě Chorvatskem. Jaká pravidla vás čekají na cestě do nejoblíbenější české dovolenkové destinace už jsme rozebírali mnohokrát, na co si ale dát největší pozor přímo ve slunném letovisku u jadranského moře?
Pojďme již tradičně začít u rychlostních limitů, které jsou prakticky totožné s těmi našimi. Ve městě platí 50 km/h, mimo město 90 km/h, na rychlostních silnicích 110 km/h a na dálnicích 130 km/h. Chorvatsko však patří ke státům, kde platí na řidiče dvojí metr. Pokud tedy není 24 let, rovnou si od povolených limitů, s výjimkou města, odečtěte 10 km/h.
Drobné rozdíly se také vztahují na automobily s vlekem, autobusy a větší soupravy. Například s karavanem nebo lodí na vleku budete moci cestovat po silnicích mimo město, na rychlostních komunikacích i dálnicích max. rychlostí 80 km/h.
Zajímavostí je, že v Chorvatsku mohou řidiči usedat za volant až s 0.5 promile alkoholu v krvi. Tato výjimka se však opět nevztahuje na řidiče do 24 let a samozřejmě ani na profesionální řidiče. Ovšem za zmínku stojí, že v případě nehody bude alkohol v krvi brán v potaz.
Většina ostatních pravidel se shoduje s pravidly v České republice. Tedy jízda vpravo, předjíždění vlevo, povinnost používat bezpečnostní pásy, děti musí mít v závislosti na věku a výšce sedačku a děti do 12 let nesmějí sedět na předních sedadlech.
Itálie
Itálie je rodištěm mnoha supersportů zvučných jmen, mimo řadu známých závodních okruhů si však na italských silnicích jejich výkon příliš neužijete. I zde totiž platí ve městě 50 km/h, mimo městě 90 km/h, na rychlostních silnicích „Superstrade" 110 km/h a na dálnicích 130 km/h.
I zde však platí řada omezení. Například s přívěsem se vaše maximální povolená rychlost opět sráží na 80 km/h a radost nebudou mít ani řidiči, kteří vlastní řidičský průkaz méně než tři roky. Takoví totiž nesmějí na dálnicích překročit rychlost 110 km/h a omezení platí i po stránce alkoholu za volantem.
V Itálii totiž platí podobně jako v Chorvatsku tolerance alkoholu do 0.5 promile. Toto pravidlo se však opět nevztahuje na řidiče začátečníky a profesionální řidiče.
V čem jsou však Italové nesmlouvaví je kouření za volantem v momentě, kdy v autě cestuje těhotná žena nebo dítě. Navíc je také v Itálii zakázáno oddávat se v autě milostným hrátkám, za což hrozí poměrně vysoké pokuty i tresty.
Už jen samotná jízda po italských silnicích se může změnit v pestrá zážitek kdykoliv sjedete do měst. Italové si totiž s dopravními předpisy příliš hlavu nelámou, což platí hlavně o všudypřítomných skútrech. Troubení je na denním pořádku, ovšem problikávání světly už je bráno za agresivitu a to místní nemají rádi. Samotní policisté jsou údajně celkem vstřícní, ovšem sazby jejich pokut patří k těm vyšším.
Řecko
Řecko a desítky jeho ostrovů nejsou zrovna místem, kam by se hrnulo velké množství turistů z Česka ve vlastních vozech. Pokud ale chcete prozkoumat více než jen přilehlé pláže vašeho hotelového resortu, možná se poohlédnete po nějaké té autopůjčovně a pak už se vám budou znalosti místních pravidel silničního provozu hodit.
Nejvyšší povolená rychlost bývá na většině území shodná s ostatními destinacemi, ovšem vyplatí se sledovat dopravní značení, které může upozorňovat na snížení maximální povolené rychlosti. Ve městě platí stále max. 50 km/h, na dálnici obvykle max. 90 km/h a na dálnicích max. 130 km/h. Pro vozy s vlekem opět platí omezení srážející max. povolenou rychlost na 80 km/h.
I v Řecku si můžete dopřát skleničku před usednutím za volant, neboť limit je 0.5 promile pro běžné řidiče a 0.2 promile pro řidiče začátečníky (do 2 let od získání ŘP.) a profesionální řidiče. Spoléhat se na tuto výjimku se však nedoporučuje, neboť alkohol je okamžitě brán jako přitěžující okolnost a pojišťovna by mohla odmítnout plnění.
Během jízdy po řeckých silnicích se také opět připravte na řidiče, kteří berou dopravní předpisy spíše jako doporučení, než jako zákon. Zvláštní opatrnost se vyplácí zejména na horských silnicích, které mohou být úzké a pod nimi bývá strmý sráz. A pokud na vás někdo troubí, nic si z toho nedělejte, i zde se jedná spíše o formu komunikace, než o agresi.
Velkou novinkou pak mohou být přednosti. I v Řecku platí přednost zprava a to dokonce i na kruhových objezdech. Na rozdíl od Česka tedy nemá přednost řidič na objezdu, ale řidič, který se na objezd teprve chystá najet.
Samozřejmostí je pak povinnost používat odpovídající autosedačky pro děti a to v závislosti na jejich věku, výšce nebo váze. A pokud již máte na palubě automobilu dítě, rozhodně zapomeňte na cigarety. Řecko je státem, kde má zákaz kouření v autě v přítomnosti dětí do 12 let dlouhé tradice. Zákaz také platí pro vozy typu taxi a městskou hromadnou přepravu.
Závěrem
Každý stát má vlastní pravidla silničního provozu, která jsou poměrně rozsáhlá a není v našich silách je všechna pokrýt. Pokud si budete automobil půjčovat, na to nejdůležitější vás buď upozorní samotní zaměstnanci autopůjčovny, nebo je požádejte o radu. V případě cesty vlastním vozem pak většinu novinek spatříte již po přejezdu hranic na informačních tabulích, případně vám informace poskytnou na hraničním přechodu. Tou nejlepší možností je však předem se informovat na stránkách typu ÚAMK, kde najdete kompletní přehled toho nejdůležitějšího.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?