Letní prázdniny se sice překlopily do druhé poloviny a řadu školáků již děsí návrat do školních lavic, někteří cestovatelé se však rozhodli s odjezdem za mořem vyčkat a tak se stále vyplatí připomenout si, co všechno vás může na silnicích v zahraničí potkal, na co si dávat pozor a čeho se rozhodně vyvarovat.
A jakou jinou destinací začít, než právě Chorvatskem. Jaká pravidla vás čekají na cestě do nejoblíbenější české dovolenkové destinace už jsme rozebírali mnohokrát, na co si ale dát největší pozor přímo ve slunném letovisku u jadranského moře?
Pojďme již tradičně začít u rychlostních limitů, které jsou prakticky totožné s těmi našimi. Ve městě platí 50 km/h, mimo město 90 km/h, na rychlostních silnicích 110 km/h a na dálnicích 130 km/h. Chorvatsko však patří ke státům, kde platí na řidiče dvojí metr. Pokud tedy není 24 let, rovnou si od povolených limitů, s výjimkou města, odečtěte 10 km/h.
Drobné rozdíly se také vztahují na automobily s vlekem, autobusy a větší soupravy. Například s karavanem nebo lodí na vleku budete moci cestovat po silnicích mimo město, na rychlostních komunikacích i dálnicích max. rychlostí 80 km/h.
Zajímavostí je, že v Chorvatsku mohou řidiči usedat za volant až s 0.5 promile alkoholu v krvi. Tato výjimka se však opět nevztahuje na řidiče do 24 let a samozřejmě ani na profesionální řidiče. Ovšem za zmínku stojí, že v případě nehody bude alkohol v krvi brán v potaz.
Většina ostatních pravidel se shoduje s pravidly v České republice. Tedy jízda vpravo, předjíždění vlevo, povinnost používat bezpečnostní pásy, děti musí mít v závislosti na věku a výšce sedačku a děti do 12 let nesmějí sedět na předních sedadlech.
Itálie
Itálie je rodištěm mnoha supersportů zvučných jmen, mimo řadu známých závodních okruhů si však na italských silnicích jejich výkon příliš neužijete. I zde totiž platí ve městě 50 km/h, mimo městě 90 km/h, na rychlostních silnicích „Superstrade" 110 km/h a na dálnicích 130 km/h.
I zde však platí řada omezení. Například s přívěsem se vaše maximální povolená rychlost opět sráží na 80 km/h a radost nebudou mít ani řidiči, kteří vlastní řidičský průkaz méně než tři roky. Takoví totiž nesmějí na dálnicích překročit rychlost 110 km/h a omezení platí i po stránce alkoholu za volantem.
V Itálii totiž platí podobně jako v Chorvatsku tolerance alkoholu do 0.5 promile. Toto pravidlo se však opět nevztahuje na řidiče začátečníky a profesionální řidiče.
V čem jsou však Italové nesmlouvaví je kouření za volantem v momentě, kdy v autě cestuje těhotná žena nebo dítě. Navíc je také v Itálii zakázáno oddávat se v autě milostným hrátkám, za což hrozí poměrně vysoké pokuty i tresty.
Už jen samotná jízda po italských silnicích se může změnit v pestrá zážitek kdykoliv sjedete do měst. Italové si totiž s dopravními předpisy příliš hlavu nelámou, což platí hlavně o všudypřítomných skútrech. Troubení je na denním pořádku, ovšem problikávání světly už je bráno za agresivitu a to místní nemají rádi. Samotní policisté jsou údajně celkem vstřícní, ovšem sazby jejich pokut patří k těm vyšším.
Řecko
Řecko a desítky jeho ostrovů nejsou zrovna místem, kam by se hrnulo velké množství turistů z Česka ve vlastních vozech. Pokud ale chcete prozkoumat více než jen přilehlé pláže vašeho hotelového resortu, možná se poohlédnete po nějaké té autopůjčovně a pak už se vám budou znalosti místních pravidel silničního provozu hodit.
Nejvyšší povolená rychlost bývá na většině území shodná s ostatními destinacemi, ovšem vyplatí se sledovat dopravní značení, které může upozorňovat na snížení maximální povolené rychlosti. Ve městě platí stále max. 50 km/h, na dálnici obvykle max. 90 km/h a na dálnicích max. 130 km/h. Pro vozy s vlekem opět platí omezení srážející max. povolenou rychlost na 80 km/h.
I v Řecku si můžete dopřát skleničku před usednutím za volant, neboť limit je 0.5 promile pro běžné řidiče a 0.2 promile pro řidiče začátečníky (do 2 let od získání ŘP.) a profesionální řidiče. Spoléhat se na tuto výjimku se však nedoporučuje, neboť alkohol je okamžitě brán jako přitěžující okolnost a pojišťovna by mohla odmítnout plnění.
Během jízdy po řeckých silnicích se také opět připravte na řidiče, kteří berou dopravní předpisy spíše jako doporučení, než jako zákon. Zvláštní opatrnost se vyplácí zejména na horských silnicích, které mohou být úzké a pod nimi bývá strmý sráz. A pokud na vás někdo troubí, nic si z toho nedělejte, i zde se jedná spíše o formu komunikace, než o agresi.
Velkou novinkou pak mohou být přednosti. I v Řecku platí přednost zprava a to dokonce i na kruhových objezdech. Na rozdíl od Česka tedy nemá přednost řidič na objezdu, ale řidič, který se na objezd teprve chystá najet.
Samozřejmostí je pak povinnost používat odpovídající autosedačky pro děti a to v závislosti na jejich věku, výšce nebo váze. A pokud již máte na palubě automobilu dítě, rozhodně zapomeňte na cigarety. Řecko je státem, kde má zákaz kouření v autě v přítomnosti dětí do 12 let dlouhé tradice. Zákaz také platí pro vozy typu taxi a městskou hromadnou přepravu.
Závěrem
Každý stát má vlastní pravidla silničního provozu, která jsou poměrně rozsáhlá a není v našich silách je všechna pokrýt. Pokud si budete automobil půjčovat, na to nejdůležitější vás buď upozorní samotní zaměstnanci autopůjčovny, nebo je požádejte o radu. V případě cesty vlastním vozem pak většinu novinek spatříte již po přejezdu hranic na informačních tabulích, případně vám informace poskytnou na hraničním přechodu. Tou nejlepší možností je však předem se informovat na stránkách typu ÚAMK, kde najdete kompletní přehled toho nejdůležitějšího.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.