Myslíte si, že dodávka by měla být co nejjednodušší stroj, na kterém se nemá co pokazit? A když už by se náhodou něco stalo, tak si vše opravíte sami? Těchto deset strojů s vámi souhlasí a drží se ve výrobě už celé dekády.
UAZ 452 – 1965 - Ruská dodávka s pohonem všech kol se začala vyrábět v roce 1965, příbuzná 451 s pohonem pouze přední nápravy dokonce ještě o 4 roky dříve. Vůz dostupný v celé řadě variant, včetně sanitky, pick-upu nebo minibus, se během let dočkal několika modernizací, zaměřených však spíše na malé detaily. Postupně tak dostal například jiná zrcátka, přístrojovou desku nebo lepší brzdy. Výraznějších změn se dočkal jen motor s vyšším výkonem a vyhovující moderním předpisům. Nový UAZ Classic, přezdívaný buchanka, neboli bochník, se dá i dnes koupit nový v České republice, s benzinovým motorem o objemu 2.7 litru, splňujícím Euro 6.
Force Traveller – 1977 – Indická společnost Force, donedávna známá jako Bajaj Tempo a proslavená výrobou tříkolek na základě německého Tempo, zakládá většinu své modelové řady na licencovaném Mercedesu-Benz T1. Tato slavná dodávka se vyráběla dlouho I v originální verzi a dodnes slouží po celé Evropě, včetně České republiky. Jako Force Traveller si vydobyla legendární status i v Indii, kde je dodnes jednou z nejčastěji používaných sanitek či minibusů. Před několika lety se vůz dočkal faceliftu, který posunul design přední části o pár dekád dopředu. Při pohledu na typické přední dveře je však stále velmi zřejmé, že jde o tentýž stroj vyráběný už ve své páté dekádě.
Suzuki Bolan – 1979 – Řada dodávek Suzuki Carry se v Evropě nikdy nedočkala velkých prodejů, v Asii jde však o jeden z nejrozšířenějších užitkových vozů, vyráběný dnes už ve své jedenácté generaci. Obzvláště populární se však ukázala být generace sedmá, vyráběná od roku 1979. Zatímco v domovském Japonsku se udržela ve výrobě jen šest let, v Pakistánu se jako Suzuki Bolan vyrábí v lokálním joint venture Pak Suzuki dodnes. Velmi jednoduchá dodávka nezapře svůj původ v 70. letech snad v žádném detailu, pouze motor se dočkal lehké inovace a dnes splňuje Euro 2. Za v přepočtu 150 tisíc Kč tak dostanete stroj s výkonem 37 koní a bez jakýchkoliv moderních srandiček, jako ABS nebo airbagy. V podstatě totožný stroj, jen s pozměněnou maskou a světly, se dodnes vyrábí i v sousední Indii. Jmenuje se Maruti Omni a i tam jde o bestseller.
Tata Winger – 1980 – hranatý Renault Traffic první generace patřil v 90. letech v Česku k nejčastějším dodávkám na silnicích. Vzhledem ke svojí popularitě se i v domovské Francii udržel ve výrobě až do roku 2001, kdy jej nahradil o poznání modernější nástupce. V Indii se však jako Tata Winger dodnes vyrábí původní model z 80. let - a to s nezaměnitelným designem bez větších změn. A ani interiér se nedočkal žádných změn oproti variantě vyráběné v 90. letech. Že je Indie poněkud jiný trh dokládá i to, že automobilka prezentuje Winger na svém webu jako první dodávku v Indii s posilovačem řízení, více moderních vychytávek v něm totiž nenajdete.
Tata 407 – 1986 – Lehké užitkové vozidlo, které ve své kategorii v Indii ovládalo až 75 % prodejů, se na trh dostalo už v roce 1986. Mechanicky je však vůz založen na rakouském Steyr 590, který byl sám o sobě pouze modernizovanou verzí německého Hanomagu F-series, vyráběného od roku 1967. A aby to nebylo tak jednoduché, kabina vozu je licencovaná od Mercedesu-Benz, konkrétně modelu T2, ačkoliv se již dočkala úprav. Stále však jde o velmi základní vůz bez moderní výbavy, dostupný v širokém rozsahu nástaveb a nově i s trambusovou kabinou.
JMC Teshun – 1986 – Ford Transit třetí generace patří asi mezi nejlegendárnější dodávky evropského trhu a během dvaceti let své výroby se stal synonymem pro dodávku. Není proto divu, že v Číně, která má na užitkové vozy mnohem menší nároky, se vůz vyráběl v původní podobě až do roku 2017, a to v místním joint venture Fordu a Jiangling. Ani po skončení výroby se však nedočkal důchodu, Jiangling pouze vyměnil přední část za mnohem modernější, připomínající Statroopery ze Star Wars a jako JMC Teshun se bude nabízet další pár let, s cenou začínající na 330 tisíc Kč.
Jinbei Haise – 1989 – Další z japonských legend, která se dočkala uznání zejména v Asii. Tam jde o jednu z nejčastěji vídaných dodávek, na rozdíl od Suzuki však spíše jako minibus, často v luxusnějším provedení. Čtvrtá generace se dočkala obzvláště širokého uplatnění v Číně, kde jej v licenci vyrábí dodnes automobilka Jinbei, pobočka nechvalně známého Brilliance. S její verzí Toyoty HiAce čtvrté generace se dodnes setkáte v Číně velmi často, v kategorií minibusu jde o jeden z nejprodávanějších vozů, i když už i samotný Jinbei nabízí verze na základě páté generace HiAce.
Iveco Daily – 1990 – Druhá generace dodávky od italského Iveca, používající na rozdíl od většiny konkurence žebřinový rám, se v Evropě dočkala celkem slušných prodejů a udržela se ve výrobě celých deset let. V čínském joint venture NAVECO, mezi Ivecem a Nanjing Automobile, dnes součástí kolosu Shanghai Auto, se však drží dodnes. V původní podobě, i s lehce faceliftovaným předkem s kulatými světlomety, se těší oblibě zejména u policie, hasičů a dalších státních institucí. Při cestách Čínou se s ní tak potkáte velmi často a ani nová generace vyráběná ve stejném joint venture zatím asi hranatou připomínku 90. let do důchodu nepošle. Dieselem poháněná dodávka Turbo Daily splňující Euro 3 začíná s cenou už na 300 tisíc Kč. Modernizovaná Power Daily s vetším výběrem motorů a výbavy pak na ceně o polovinu vyšší. Nejdražší variantou je pak model Ouba, na zvýšeném podvozku s pohonem 4x4, který se nabízí od milionu korun.
Chevrolet Damas – 1991 – Další z dodávek postavených na základě Suzuki Carry, se v Koreji vyráběla původně pod značkou Daewoo, o kterou s přechodem automobilky pod značku Chevrolet přišla. Zatímco ostatní modely si adoptovaly americké jméno, Damas se od té doby nabízí jen pod modelovým jménem, bez označení výrobce. Stejně tak i příbuzný model Lobo, pick up verze Damasu. Kromě domovské Korei si získaly popularitu i v Uzbekistánu, kde je vyrábí lokální továrna GM Uzbekistan. Na silnicích jsou tak časté, že daly jméno celé kategorii dodávek a i vetším dodávkám místní říkají „Velký Damas“. Maličká dodávka nabízí až 7 míst pro sezení a tříválcový benzinový motor o objemu 796 ccm.
GAZelle – 1994 – Ruská dodávka je dnes v zemích na západ od Ukrajiny známá především z videí na youtube, kde se často stává obětí ruských řidičů, občas se s ní dá ale setkat i na českých silnicích. První generace se dostala do výroby už v roce 1994, jako relativně moderní produkt a i pozdější druhá generace je v podstatě jen faceliftem původního stroje. Až třetí generace přinesla větší modernizaci, což však neznamenalo konec původní GAZelle, která se spolu s kratším Sobolem drží dodnes. V prodeji je kromě valníku a furgonu i verze pro 13 lidí, v rusky mluvících zemích známá jako maršrutka. V produkci je i zvýšená verze s pohonem 4x4, ideální pro cesty ruského venkova.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.