Hvězdou letošního Goodwood Festivalu of Speed byl speciálně na zakázku vytvořený Aston Martin Cygnet s motorem V8 o obsahu 4,7 litrů a výkonu 430 koňských sil. Tato miniaturní příšerka oblíbené značky Jamese Bonda nepochybně vzbuzuje značné emoce. Neméně výjimečný je ale i originální drobeček, který byl základem pro model Cygnet, totiž Toyota iQ. Připomeňme si, čím se nejmenší Toyota vyznačovala.
Toyotu iQ navrhlo studio Toyota European Design and Development (ED2) sídlící v Nice. Cílem týmu projektantů bylo vytvořit malý, ale maximálně užitečný městský vůz. Aby se mise zdařila, museli inženýři odpovědní za Toyotu iQ vyšetřit co nejvíce místa uvnitř karosérie. Za tímto účelem vypracovali zvláštní diferenciál umístěný co nejvíce vepředu, modifikovanou převodovku a plochou palivovou nádrž nacházející se pod podlahou. Místo v kabině se zvětšilo i díky tomu, že použili dozadu směřující tlumiče zadní nápravy a miniaturizovaný klimatizační modul.
Tři krátké metry
Výsledkem tvůrčí práce inženýrů Toyoty se stal nejmenší čtyřmístný osobní vůz, který se na trh dostal v roce 2008. V tři metry dlouhém, či spíše krátkém voze se nicméně podařilo najít místo pro čtyři sedadla. Střízlivější odhady ovšem hodnotí kapacitu Toyoty iQ jako 3,5 osoby, protože za řidiče se posadí pouze dítě, zatímco díky asymetrické palubní desce se za spolujezdce na předním sedadle vejde i dospělý člověk.
Toyota iQ na trhu proslula díky výjimečně bohaté výbavě. Již ve standardu byl vůz vybaven manuální klimatizací, elektricky ovládanými okny a zrcátky, ABS nebo ESP. Bohatší varianty nabízely automatickou klimatizaci a dešťová čidla. A protože je to Toyota, nezapomnělo se ani na bezpečnost. V základní verzi se automobil dočkal devíti airbagů, které měly vzhledem k omezeným deformačním zónám lépe chránit pasažéry. Díky tomu nejmenší Toyota získala v crashtestech Euro NCAP nejvyšší možný výsledek, tedy pět hvězdiček.
Díky malým rozměrům, značné šířce a rozmístění náprav co nejdál od středu konstrukce chytla Toyota iQ za srdce řidiče svou dobrou ovladatelností. Chválili si práci zavěšení typu McPherson s torzní tyčí. Auto bylo rovněž velmi obratné – jeho úhel zatáčení činil pouhých 3,9 m, což je nepřekonatelný výsledek. Průměrný kompaktní hatchback potřebuje na otočení úhel o poloměru více než 5 m. K pohonu tohoto krotitele úzkých městských uliček se v Evropě používaly tři motory: 1.0 VVT-i o výkonu 68 koní, 1.33 Dual-VVT-i o výkonu 98 koní a diesel 1.4 D-4D o výkonu 90 koní.
Ojetá Toyota iQ si drží cenu
Prodej Toyoty iQ byl ukončen roku 2016. Auto se zapsalo do historie jako velmi zdařilá konstrukce, dobře provedená a bezporuchová. Ačkoli byla ve voze použita velmi atypická a inovativní řešení, mnoho součástí měl společných s jinými modely Toyoty, což ještě snížilo náklady na jeho provoz. Proto se na aukčních portálech nabízejících ojeté vozy objevují zpravidla velmi dobře udržované exempláře iQ. Není tedy divu, že cena tohoto auta neklesá. Můžeme sice narazit i na vozy za méně než sto dvacet tisíc korun, nicméně některé ojeté Toyoty iQ mohou stát i více než sto padesát tisíc korun. A lze očekávat, že vzhledem k originální konstrukci nebude hodnota vozu na sekundárním trhu nijak prudce klesat.
Pozoruhodná Toyota iQ se dočkala zajímavých továrních modifikací. Toyota Gazoo Racing, značka patřící do koncernu japonského výrobce, která se zabývá výrobou sportovních cestovních, rallye a závodních vozů, připravila dvě verze iQ, jež si zaslouží pozornost: GRMN a GRMN Supercharged o výkonu 120 koní, obě limitované na 100 kusů a dostupné výhradně v Japonsku. Automobil měl také svoji elektrickou verzi iQ EV, prodávanou na japonském trhu a v USA. Toyoty iQ těchto variant se dozajista stanou žádanou raritou pro sběratele.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?