Extrémně horké počasí, které v posledních týdnech sužuje celou Evropu, netrápí jen lidi a zvířata. Zabírat dostává i technika, u které se mohou v náročných podmínkách objevit problémy, které nemusely být za normálního provozu znatelné. Jedním z nich mohou být problémy s chlazením, které mohou vyústit v nákladnou opravu.
Samotné vysoké teploty by motoru v dobré kondici ublížit neměly, v kombinaci s naplno puštěnou klimatizací a poskakováním v kolonách tvořících se uvnitř rozpálených měst se však mohou naplno projevit drobné nedostatky, které nakonec povedou k přehřívání motoru.
V tomto období se tak víc než kdy jindy vyplatí sledovat ukazatel teploty chladící kapaliny, který vás má alespoň s nějakým předstihem varovat před problémy. A ty nastávají v podstatě okamžitě, jakmile se ručička výrazně odchýlí od své původní polohy a začne atakovat červené pole. Zanedlouho poté obvykle následuje i rozsvícení kontrolky na palubní desce a člověku vyrazí na zádech studený pot.
I méně znalý motoristé by totiž měli vědět, že problémy spojené s přehříváním motoru nejsou nikdy banalitou a často mohou vést k nevratným poškozením důležitých komponent. Co tedy dělat, když začneme pozorovat nárůst teploty?
Prvním krokem by mělo být vypnutí klimatizace, stáhnutí oken, zapnutí topení - naplno, zastavení na nejbližším možném bezpečném místě a otevření kapoty. Zapínání topení může znít v horkých letních dnech nepochopitelně, svému motoru ale výrazně ulevíte. Klimatizace totiž představuje další zátěž, zatímco topení pomůže s chlazením skrze výměník topení (de facto malý chladič).
Nejspíš jste si všimli, že jsme v prvním kroku vynechali krok, který řada lidí považuje za nezbytný - a to vypnutí motoru. Udělali jsme to úmyslně, neboť pokud je v chladícím systému stále chladivo (z ventilátorů vychází po zapnutí topení teplý vzduch, z kapoty nestoupá pára) - pak zapnutý motor pomáhá rozvádět chladivo systémem a tím motor chladí.
V tuto chvíli máme možnost začít řešit, proč k přehřívání vůbec začalo docházet. Pouze pohledem tak můžeme zkontrolovat, zda máme ve vyrovnávací nádobce dostatek chladící směsi, zda se točí větrák chladiče, zda není chladič zanesen a zda nám náhodou pod autem neuniká chladivo. Dokud je ale motor horký, v žádném případě neotvíráme ani chladič, ani vyrovnávací nádobku - směs páry a vody, která by po otevření vylétla, by mohla způsobit vážná zranění.
Pokud teplota motoru klesá, máme alespoň částečně vyhráno. V tuto chvíli se vyplatí zvážit, zda riskovat cestu domů po vlastních, nebo zavolání odtahu. Ať už se rozhodnete jakkoliv, rozhodně byste neměli oddalovat návštěvu servisu. Pokud se ale rozhodnete pokračovat v cestě, upravte svůj jízdní styl tak, aby byl maximálně plynulý. Vyhýbejte se prudkým akceleracím, nevytáčejte příliš motor a nevypínejte topení. Stále sledujte teplotu motoru a buďte připraveni na další zastávku. V žádném případě ale neriskujte dlouhé cesty.
Co ale dělat, pokud z ventilátorů topení nevychází teplý vzduch nebo z motoru stoupá pára? V ten moment už máte skutečně vážné potíže a co nejrychleji vypněte motor - jeho další chod by totiž vedl pouze k dalšímu zahřívání.
Opět můžete zkontrolovat možné příčiny, ovšem i teď platí pravidlo ničeho se nedotýkat a rozhodně neotvírat chladič ani vyrovnávací nádobku. Příčin přehřívání motoru může být celá řada a mnoho z nich navíc ani nemusí být pouhým pohledem vidět.
Pokud ale máme dostatek chladiva a motor se stále přehřívá, pak je nejspíš problém někde v hladicím okruhu a jeho odstranění na místě nebude možné. Na vině totiž může být vadný termostat nebo poškozená vodní pumpa. Problémem také může být zavzdušněný chladící systém - odhalení tohoto problému je však možné až po vychladnutí motoru.
Pokud ale ve vyrovnávací nádržce chladící směs evidentně chybí, pak je ještě před jejím doplněním (pokud tedy sebou vozíte chladící směs / destilovanou vodu) potřeba zjistit, kudy se ztrácí. Kromě poškozeného chladiče může představovat problém i drobná prasklinka na některé z hadic nebo poškozené těsnění hlavy motoru, kterým voda proniká do oleje.
Ostatně i olej sám o sobě může být jedním z příčin přehřívání motoru, ačkoliv to na první pohled nemusí dávat smysl. Pokud totiž máme nekvalitní či starý olej, případně je ho v motoru málo, pak opět dochází k nadměrnému namáhání motoru a jeho následnému zahřívání.
Důvodem přehřívání motoru je tedy mnoho, jen v minimum případů a u minima vozů by však za přehřívání mohlo být zodpovědné samotné počasí. Proto pokud vás přehřívání motoru trápí, rozhodně neodkládejte návštěvu servisu.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?