Extrémně horké počasí, které v posledních týdnech sužuje celou Evropu, netrápí jen lidi a zvířata. Zabírat dostává i technika, u které se mohou v náročných podmínkách objevit problémy, které nemusely být za normálního provozu znatelné. Jedním z nich mohou být problémy s chlazením, které mohou vyústit v nákladnou opravu.
Samotné vysoké teploty by motoru v dobré kondici ublížit neměly, v kombinaci s naplno puštěnou klimatizací a poskakováním v kolonách tvořících se uvnitř rozpálených měst se však mohou naplno projevit drobné nedostatky, které nakonec povedou k přehřívání motoru.
V tomto období se tak víc než kdy jindy vyplatí sledovat ukazatel teploty chladící kapaliny, který vás má alespoň s nějakým předstihem varovat před problémy. A ty nastávají v podstatě okamžitě, jakmile se ručička výrazně odchýlí od své původní polohy a začne atakovat červené pole. Zanedlouho poté obvykle následuje i rozsvícení kontrolky na palubní desce a člověku vyrazí na zádech studený pot.
I méně znalý motoristé by totiž měli vědět, že problémy spojené s přehříváním motoru nejsou nikdy banalitou a často mohou vést k nevratným poškozením důležitých komponent. Co tedy dělat, když začneme pozorovat nárůst teploty?
Prvním krokem by mělo být vypnutí klimatizace, stáhnutí oken, zapnutí topení - naplno, zastavení na nejbližším možném bezpečném místě a otevření kapoty. Zapínání topení může znít v horkých letních dnech nepochopitelně, svému motoru ale výrazně ulevíte. Klimatizace totiž představuje další zátěž, zatímco topení pomůže s chlazením skrze výměník topení (de facto malý chladič).
Nejspíš jste si všimli, že jsme v prvním kroku vynechali krok, který řada lidí považuje za nezbytný - a to vypnutí motoru. Udělali jsme to úmyslně, neboť pokud je v chladícím systému stále chladivo (z ventilátorů vychází po zapnutí topení teplý vzduch, z kapoty nestoupá pára) - pak zapnutý motor pomáhá rozvádět chladivo systémem a tím motor chladí.
V tuto chvíli máme možnost začít řešit, proč k přehřívání vůbec začalo docházet. Pouze pohledem tak můžeme zkontrolovat, zda máme ve vyrovnávací nádobce dostatek chladící směsi, zda se točí větrák chladiče, zda není chladič zanesen a zda nám náhodou pod autem neuniká chladivo. Dokud je ale motor horký, v žádném případě neotvíráme ani chladič, ani vyrovnávací nádobku - směs páry a vody, která by po otevření vylétla, by mohla způsobit vážná zranění.
Pokud teplota motoru klesá, máme alespoň částečně vyhráno. V tuto chvíli se vyplatí zvážit, zda riskovat cestu domů po vlastních, nebo zavolání odtahu. Ať už se rozhodnete jakkoliv, rozhodně byste neměli oddalovat návštěvu servisu. Pokud se ale rozhodnete pokračovat v cestě, upravte svůj jízdní styl tak, aby byl maximálně plynulý. Vyhýbejte se prudkým akceleracím, nevytáčejte příliš motor a nevypínejte topení. Stále sledujte teplotu motoru a buďte připraveni na další zastávku. V žádném případě ale neriskujte dlouhé cesty.
Co ale dělat, pokud z ventilátorů topení nevychází teplý vzduch nebo z motoru stoupá pára? V ten moment už máte skutečně vážné potíže a co nejrychleji vypněte motor - jeho další chod by totiž vedl pouze k dalšímu zahřívání.
Opět můžete zkontrolovat možné příčiny, ovšem i teď platí pravidlo ničeho se nedotýkat a rozhodně neotvírat chladič ani vyrovnávací nádobku. Příčin přehřívání motoru může být celá řada a mnoho z nich navíc ani nemusí být pouhým pohledem vidět.
Pokud ale máme dostatek chladiva a motor se stále přehřívá, pak je nejspíš problém někde v hladicím okruhu a jeho odstranění na místě nebude možné. Na vině totiž může být vadný termostat nebo poškozená vodní pumpa. Problémem také může být zavzdušněný chladící systém - odhalení tohoto problému je však možné až po vychladnutí motoru.
Pokud ale ve vyrovnávací nádržce chladící směs evidentně chybí, pak je ještě před jejím doplněním (pokud tedy sebou vozíte chladící směs / destilovanou vodu) potřeba zjistit, kudy se ztrácí. Kromě poškozeného chladiče může představovat problém i drobná prasklinka na některé z hadic nebo poškozené těsnění hlavy motoru, kterým voda proniká do oleje.
Ostatně i olej sám o sobě může být jedním z příčin přehřívání motoru, ačkoliv to na první pohled nemusí dávat smysl. Pokud totiž máme nekvalitní či starý olej, případně je ho v motoru málo, pak opět dochází k nadměrnému namáhání motoru a jeho následnému zahřívání.
Důvodem přehřívání motoru je tedy mnoho, jen v minimum případů a u minima vozů by však za přehřívání mohlo být zodpovědné samotné počasí. Proto pokud vás přehřívání motoru trápí, rozhodně neodkládejte návštěvu servisu.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.