Extrémně horké počasí, které v posledních týdnech sužuje celou Evropu, netrápí jen lidi a zvířata. Zabírat dostává i technika, u které se mohou v náročných podmínkách objevit problémy, které nemusely být za normálního provozu znatelné. Jedním z nich mohou být problémy s chlazením, které mohou vyústit v nákladnou opravu.
Samotné vysoké teploty by motoru v dobré kondici ublížit neměly, v kombinaci s naplno puštěnou klimatizací a poskakováním v kolonách tvořících se uvnitř rozpálených měst se však mohou naplno projevit drobné nedostatky, které nakonec povedou k přehřívání motoru.
V tomto období se tak víc než kdy jindy vyplatí sledovat ukazatel teploty chladící kapaliny, který vás má alespoň s nějakým předstihem varovat před problémy. A ty nastávají v podstatě okamžitě, jakmile se ručička výrazně odchýlí od své původní polohy a začne atakovat červené pole. Zanedlouho poté obvykle následuje i rozsvícení kontrolky na palubní desce a člověku vyrazí na zádech studený pot.
I méně znalý motoristé by totiž měli vědět, že problémy spojené s přehříváním motoru nejsou nikdy banalitou a často mohou vést k nevratným poškozením důležitých komponent. Co tedy dělat, když začneme pozorovat nárůst teploty?
Prvním krokem by mělo být vypnutí klimatizace, stáhnutí oken, zapnutí topení - naplno, zastavení na nejbližším možném bezpečném místě a otevření kapoty. Zapínání topení může znít v horkých letních dnech nepochopitelně, svému motoru ale výrazně ulevíte. Klimatizace totiž představuje další zátěž, zatímco topení pomůže s chlazením skrze výměník topení (de facto malý chladič).
Nejspíš jste si všimli, že jsme v prvním kroku vynechali krok, který řada lidí považuje za nezbytný - a to vypnutí motoru. Udělali jsme to úmyslně, neboť pokud je v chladícím systému stále chladivo (z ventilátorů vychází po zapnutí topení teplý vzduch, z kapoty nestoupá pára) - pak zapnutý motor pomáhá rozvádět chladivo systémem a tím motor chladí.
V tuto chvíli máme možnost začít řešit, proč k přehřívání vůbec začalo docházet. Pouze pohledem tak můžeme zkontrolovat, zda máme ve vyrovnávací nádobce dostatek chladící směsi, zda se točí větrák chladiče, zda není chladič zanesen a zda nám náhodou pod autem neuniká chladivo. Dokud je ale motor horký, v žádném případě neotvíráme ani chladič, ani vyrovnávací nádobku - směs páry a vody, která by po otevření vylétla, by mohla způsobit vážná zranění.
Pokud teplota motoru klesá, máme alespoň částečně vyhráno. V tuto chvíli se vyplatí zvážit, zda riskovat cestu domů po vlastních, nebo zavolání odtahu. Ať už se rozhodnete jakkoliv, rozhodně byste neměli oddalovat návštěvu servisu. Pokud se ale rozhodnete pokračovat v cestě, upravte svůj jízdní styl tak, aby byl maximálně plynulý. Vyhýbejte se prudkým akceleracím, nevytáčejte příliš motor a nevypínejte topení. Stále sledujte teplotu motoru a buďte připraveni na další zastávku. V žádném případě ale neriskujte dlouhé cesty.
Co ale dělat, pokud z ventilátorů topení nevychází teplý vzduch nebo z motoru stoupá pára? V ten moment už máte skutečně vážné potíže a co nejrychleji vypněte motor - jeho další chod by totiž vedl pouze k dalšímu zahřívání.
Opět můžete zkontrolovat možné příčiny, ovšem i teď platí pravidlo ničeho se nedotýkat a rozhodně neotvírat chladič ani vyrovnávací nádobku. Příčin přehřívání motoru může být celá řada a mnoho z nich navíc ani nemusí být pouhým pohledem vidět.
Pokud ale máme dostatek chladiva a motor se stále přehřívá, pak je nejspíš problém někde v hladicím okruhu a jeho odstranění na místě nebude možné. Na vině totiž může být vadný termostat nebo poškozená vodní pumpa. Problémem také může být zavzdušněný chladící systém - odhalení tohoto problému je však možné až po vychladnutí motoru.
Pokud ale ve vyrovnávací nádržce chladící směs evidentně chybí, pak je ještě před jejím doplněním (pokud tedy sebou vozíte chladící směs / destilovanou vodu) potřeba zjistit, kudy se ztrácí. Kromě poškozeného chladiče může představovat problém i drobná prasklinka na některé z hadic nebo poškozené těsnění hlavy motoru, kterým voda proniká do oleje.
Ostatně i olej sám o sobě může být jedním z příčin přehřívání motoru, ačkoliv to na první pohled nemusí dávat smysl. Pokud totiž máme nekvalitní či starý olej, případně je ho v motoru málo, pak opět dochází k nadměrnému namáhání motoru a jeho následnému zahřívání.
Důvodem přehřívání motoru je tedy mnoho, jen v minimum případů a u minima vozů by však za přehřívání mohlo být zodpovědné samotné počasí. Proto pokud vás přehřívání motoru trápí, rozhodně neodkládejte návštěvu servisu.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.