Klimatizace už dnes patří do výbavy téměř všech nových automobilů na trhu, v bazarech je ale ještě stále velké množství automobilů, které klimatizaci buď nemají, nebo je rozbitá a na drahou opravu nejsou peníze. Jak ovšem přežit cestování v takovém voze, když venku padají tropické teploty? Podívali jsme se na pár užitečných rad.
Klimatizace je v dnešních dnech vítaným společníkem snad každého motoristy. Pokud ale klimatizaci v autě nemáte, je rozbitá, nebo ji váš spolucestující vehementně odmítá, pravděpodobně se brzy začnete za volantem vařit ve vlastní šťávě. I tomu se dá naštěstí předejít.
Internet je plný praktických a užitečných rad, mezi kterými jsme vybrali i pár doporučení, jak přežít jízdu bez klimatizace. Pokud ale klimatizaci máte, kombinací těchto metod můžete docílit ještě většího komfortu na cestách. Co tedy doporučují například na wikiHow?
1. Studené pití
Pokud se chystáte na delší cestu, nezapomeňte si přibalit lahev vychlazeného pití. Pravidelným upíjením se tak osvěžíte, předejdete dehydrataci a díky tomu omezíte riziko únavy a snížení pozornosti. Do pití se nebojte ani přihodit led, případně si ho dát na delší cesty do termo-tašky.
2. Mokrý hadr na ventilátorech
Skvělým způsobem, jak si dopřát placebo efekt klimatizace, je umístit na středový ventilátor/y navlhčené hadry - například tradiční látkové kapesníky. Vzduch proudící z ventilátorů skrze morkou látku totiž bude působit výrazně chladivěji a svěžeji. Pokud se chystáte na delší cesty, připravte si sebou navlhčených látek více, neboť poměrně rychle vysychají. Pokud by náhodou hadry na ventilaci nedržely, můžete jim pomoci kolíčky nebo kancelářskou sponkou.
3. Namočte / navlhčete si hlavu / části oblečení
Pokud vás čeká delší cesta, na jejímž konci se nebudete muset nijak oficiálně prezentovat, nebojte se namočit si před cestou hlavu / vlasy. Jak se bude vlhkost odpařovat, vaše hlava se bude ochlazovat. Ti odvážnější, kterým to není nepříjemné, si klidně mohou namočit i části oblečení. Ideálně ale samozřejmě ty, které nejsou v přímém kontaktu se sedadly a které vám nebudou nepříjemné.
4. Kostky ledu pod sedadlem
Trik využívaný americkými řidiči z rozpálené Arizony ve 40. a 50. letech radí umístit na podlahu automobilu, ideálně kousek od výdechů ventilace, kus ledu, případně větší množství ledových kostek. Jak se led roztéká, uvolňuje do vzduchu vlhkost a zlepšuje klima uvnitř vozu. Pokud navíc pootevřete okno, pomůžete lepšímu proudění vzduchu. Nezapomeňte ale led umístit do takového obalu, který udrží vodu poté, co se led rozpustí.
5. Zmrazená lahev vody za krkem
Hledáte li na cestě osvěžení, můžete zkusit trik s lahví zmražené vody, kterou obalíte ručníkem a vložíte si ji za krk nebo záda. Chladivý efekt se dostaví rychle, ovšem díky ručníku nebude nepříjemně mrazivý. Po rozpuštění ledu máte navíc další tekutiny k pití. Před zmražením lahve ale nezapomeňte ponechat místo pro rozpínání tekutiny během mrznutí.
6. Naplánujte si trasu
Pokuste se naplánovat si všechno cestování na ranní nebo pozdně odpolední / večerní hodiny, kdy už nepanuje takové vedro. Pokuste se také vyhýbat místům s vysokou dopravní intenzitou, kde se často tvoří zácpy a vy zůstanete v nepohyblivém vozidle vystaveni slunečnímu záření jak v solární peci.
7. Vybavte si vůz i sebe
Pokud váš vůz klimatizací nedisponuje, nebo se vám nechce investovat do jejích oprav, zvažte drobné úpravy vozu. Za doporučení stojí zatemňovací fólie (volte vždy s atestem) nebo stínítka, která se dají umístit alespoň na zadní boční okna. Do auta se také vhodně oblékejte a pokuste se vyhýbat tmavým barvám.
8. Vybírejte místo k parkování
V zaparkovaném vozidle se teplota násobí v řádech desítek minut, takže si místo vybírejte obezřetně. Pokuste se parkovat ve stínu, případně alespoň v místech, kde bude stín nějakou dobu před vaším odjezdem. Chybu neuděláte ani pořízením reflexních fólií, které vám bezpochyby alespoň trochu pomohou.
Drobné varování
Řada řidičů v létě sází na různé větráčky a podobné doplňky, které se obvykle umisťují na čelní sklo, případně do zorného pole řidiče. Něco takového je ale nebezpečné a u policistů by se to nemuselo shledat s velkým pochopením.
Podobně nebezpečným zlozvykem je řízení naboso, v pantoflích nebo nedej bože žabkách. Pokud neřídíte v pevné obuvi, vystavujete se zbytečně vysokému riziku. Řízení naboso sice tak rizikové není, ovšem v případě rizikového brzdění se můžete vystavit vcelku bolestivému dupnutí na pedály, které nemusíte vydržet a vůz tak nezastavíte na nejkratší možné vzdálenosti.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.