Klimatizace už dnes patří do výbavy téměř všech nových automobilů na trhu, v bazarech je ale ještě stále velké množství automobilů, které klimatizaci buď nemají, nebo je rozbitá a na drahou opravu nejsou peníze. Jak ovšem přežit cestování v takovém voze, když venku padají tropické teploty? Podívali jsme se na pár užitečných rad.
Klimatizace je v dnešních dnech vítaným společníkem snad každého motoristy. Pokud ale klimatizaci v autě nemáte, je rozbitá, nebo ji váš spolucestující vehementně odmítá, pravděpodobně se brzy začnete za volantem vařit ve vlastní šťávě. I tomu se dá naštěstí předejít.
Internet je plný praktických a užitečných rad, mezi kterými jsme vybrali i pár doporučení, jak přežít jízdu bez klimatizace. Pokud ale klimatizaci máte, kombinací těchto metod můžete docílit ještě většího komfortu na cestách. Co tedy doporučují například na wikiHow?
1. Studené pití
Pokud se chystáte na delší cestu, nezapomeňte si přibalit lahev vychlazeného pití. Pravidelným upíjením se tak osvěžíte, předejdete dehydrataci a díky tomu omezíte riziko únavy a snížení pozornosti. Do pití se nebojte ani přihodit led, případně si ho dát na delší cesty do termo-tašky.
2. Mokrý hadr na ventilátorech
Skvělým způsobem, jak si dopřát placebo efekt klimatizace, je umístit na středový ventilátor/y navlhčené hadry - například tradiční látkové kapesníky. Vzduch proudící z ventilátorů skrze morkou látku totiž bude působit výrazně chladivěji a svěžeji. Pokud se chystáte na delší cesty, připravte si sebou navlhčených látek více, neboť poměrně rychle vysychají. Pokud by náhodou hadry na ventilaci nedržely, můžete jim pomoci kolíčky nebo kancelářskou sponkou.
3. Namočte / navlhčete si hlavu / části oblečení
Pokud vás čeká delší cesta, na jejímž konci se nebudete muset nijak oficiálně prezentovat, nebojte se namočit si před cestou hlavu / vlasy. Jak se bude vlhkost odpařovat, vaše hlava se bude ochlazovat. Ti odvážnější, kterým to není nepříjemné, si klidně mohou namočit i části oblečení. Ideálně ale samozřejmě ty, které nejsou v přímém kontaktu se sedadly a které vám nebudou nepříjemné.
4. Kostky ledu pod sedadlem
Trik využívaný americkými řidiči z rozpálené Arizony ve 40. a 50. letech radí umístit na podlahu automobilu, ideálně kousek od výdechů ventilace, kus ledu, případně větší množství ledových kostek. Jak se led roztéká, uvolňuje do vzduchu vlhkost a zlepšuje klima uvnitř vozu. Pokud navíc pootevřete okno, pomůžete lepšímu proudění vzduchu. Nezapomeňte ale led umístit do takového obalu, který udrží vodu poté, co se led rozpustí.
5. Zmrazená lahev vody za krkem
Hledáte li na cestě osvěžení, můžete zkusit trik s lahví zmražené vody, kterou obalíte ručníkem a vložíte si ji za krk nebo záda. Chladivý efekt se dostaví rychle, ovšem díky ručníku nebude nepříjemně mrazivý. Po rozpuštění ledu máte navíc další tekutiny k pití. Před zmražením lahve ale nezapomeňte ponechat místo pro rozpínání tekutiny během mrznutí.
6. Naplánujte si trasu
Pokuste se naplánovat si všechno cestování na ranní nebo pozdně odpolední / večerní hodiny, kdy už nepanuje takové vedro. Pokuste se také vyhýbat místům s vysokou dopravní intenzitou, kde se často tvoří zácpy a vy zůstanete v nepohyblivém vozidle vystaveni slunečnímu záření jak v solární peci.
7. Vybavte si vůz i sebe
Pokud váš vůz klimatizací nedisponuje, nebo se vám nechce investovat do jejích oprav, zvažte drobné úpravy vozu. Za doporučení stojí zatemňovací fólie (volte vždy s atestem) nebo stínítka, která se dají umístit alespoň na zadní boční okna. Do auta se také vhodně oblékejte a pokuste se vyhýbat tmavým barvám.
8. Vybírejte místo k parkování
V zaparkovaném vozidle se teplota násobí v řádech desítek minut, takže si místo vybírejte obezřetně. Pokuste se parkovat ve stínu, případně alespoň v místech, kde bude stín nějakou dobu před vaším odjezdem. Chybu neuděláte ani pořízením reflexních fólií, které vám bezpochyby alespoň trochu pomohou.
Drobné varování
Řada řidičů v létě sází na různé větráčky a podobné doplňky, které se obvykle umisťují na čelní sklo, případně do zorného pole řidiče. Něco takového je ale nebezpečné a u policistů by se to nemuselo shledat s velkým pochopením.
Podobně nebezpečným zlozvykem je řízení naboso, v pantoflích nebo nedej bože žabkách. Pokud neřídíte v pevné obuvi, vystavujete se zbytečně vysokému riziku. Řízení naboso sice tak rizikové není, ovšem v případě rizikového brzdění se můžete vystavit vcelku bolestivému dupnutí na pedály, které nemusíte vydržet a vůz tak nezastavíte na nejkratší možné vzdálenosti.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.