Klimatizace už dnes patří do výbavy téměř všech nových automobilů na trhu, v bazarech je ale ještě stále velké množství automobilů, které klimatizaci buď nemají, nebo je rozbitá a na drahou opravu nejsou peníze. Jak ovšem přežit cestování v takovém voze, když venku padají tropické teploty? Podívali jsme se na pár užitečných rad.
Klimatizace je v dnešních dnech vítaným společníkem snad každého motoristy. Pokud ale klimatizaci v autě nemáte, je rozbitá, nebo ji váš spolucestující vehementně odmítá, pravděpodobně se brzy začnete za volantem vařit ve vlastní šťávě. I tomu se dá naštěstí předejít.
Internet je plný praktických a užitečných rad, mezi kterými jsme vybrali i pár doporučení, jak přežít jízdu bez klimatizace. Pokud ale klimatizaci máte, kombinací těchto metod můžete docílit ještě většího komfortu na cestách. Co tedy doporučují například na wikiHow?
1. Studené pití
Pokud se chystáte na delší cestu, nezapomeňte si přibalit lahev vychlazeného pití. Pravidelným upíjením se tak osvěžíte, předejdete dehydrataci a díky tomu omezíte riziko únavy a snížení pozornosti. Do pití se nebojte ani přihodit led, případně si ho dát na delší cesty do termo-tašky.
2. Mokrý hadr na ventilátorech
Skvělým způsobem, jak si dopřát placebo efekt klimatizace, je umístit na středový ventilátor/y navlhčené hadry - například tradiční látkové kapesníky. Vzduch proudící z ventilátorů skrze morkou látku totiž bude působit výrazně chladivěji a svěžeji. Pokud se chystáte na delší cesty, připravte si sebou navlhčených látek více, neboť poměrně rychle vysychají. Pokud by náhodou hadry na ventilaci nedržely, můžete jim pomoci kolíčky nebo kancelářskou sponkou.
3. Namočte / navlhčete si hlavu / části oblečení
Pokud vás čeká delší cesta, na jejímž konci se nebudete muset nijak oficiálně prezentovat, nebojte se namočit si před cestou hlavu / vlasy. Jak se bude vlhkost odpařovat, vaše hlava se bude ochlazovat. Ti odvážnější, kterým to není nepříjemné, si klidně mohou namočit i části oblečení. Ideálně ale samozřejmě ty, které nejsou v přímém kontaktu se sedadly a které vám nebudou nepříjemné.
4. Kostky ledu pod sedadlem
Trik využívaný americkými řidiči z rozpálené Arizony ve 40. a 50. letech radí umístit na podlahu automobilu, ideálně kousek od výdechů ventilace, kus ledu, případně větší množství ledových kostek. Jak se led roztéká, uvolňuje do vzduchu vlhkost a zlepšuje klima uvnitř vozu. Pokud navíc pootevřete okno, pomůžete lepšímu proudění vzduchu. Nezapomeňte ale led umístit do takového obalu, který udrží vodu poté, co se led rozpustí.
5. Zmrazená lahev vody za krkem
Hledáte li na cestě osvěžení, můžete zkusit trik s lahví zmražené vody, kterou obalíte ručníkem a vložíte si ji za krk nebo záda. Chladivý efekt se dostaví rychle, ovšem díky ručníku nebude nepříjemně mrazivý. Po rozpuštění ledu máte navíc další tekutiny k pití. Před zmražením lahve ale nezapomeňte ponechat místo pro rozpínání tekutiny během mrznutí.
6. Naplánujte si trasu
Pokuste se naplánovat si všechno cestování na ranní nebo pozdně odpolední / večerní hodiny, kdy už nepanuje takové vedro. Pokuste se také vyhýbat místům s vysokou dopravní intenzitou, kde se často tvoří zácpy a vy zůstanete v nepohyblivém vozidle vystaveni slunečnímu záření jak v solární peci.
7. Vybavte si vůz i sebe
Pokud váš vůz klimatizací nedisponuje, nebo se vám nechce investovat do jejích oprav, zvažte drobné úpravy vozu. Za doporučení stojí zatemňovací fólie (volte vždy s atestem) nebo stínítka, která se dají umístit alespoň na zadní boční okna. Do auta se také vhodně oblékejte a pokuste se vyhýbat tmavým barvám.
8. Vybírejte místo k parkování
V zaparkovaném vozidle se teplota násobí v řádech desítek minut, takže si místo vybírejte obezřetně. Pokuste se parkovat ve stínu, případně alespoň v místech, kde bude stín nějakou dobu před vaším odjezdem. Chybu neuděláte ani pořízením reflexních fólií, které vám bezpochyby alespoň trochu pomohou.
Drobné varování
Řada řidičů v létě sází na různé větráčky a podobné doplňky, které se obvykle umisťují na čelní sklo, případně do zorného pole řidiče. Něco takového je ale nebezpečné a u policistů by se to nemuselo shledat s velkým pochopením.
Podobně nebezpečným zlozvykem je řízení naboso, v pantoflích nebo nedej bože žabkách. Pokud neřídíte v pevné obuvi, vystavujete se zbytečně vysokému riziku. Řízení naboso sice tak rizikové není, ovšem v případě rizikového brzdění se můžete vystavit vcelku bolestivému dupnutí na pedály, které nemusíte vydržet a vůz tak nezastavíte na nejkratší možné vzdálenosti.
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.