Klimatizace už dnes patří do výbavy téměř všech nových automobilů na trhu, v bazarech je ale ještě stále velké množství automobilů, které klimatizaci buď nemají, nebo je rozbitá a na drahou opravu nejsou peníze. Jak ovšem přežit cestování v takovém voze, když venku padají tropické teploty? Podívali jsme se na pár užitečných rad.
Klimatizace je v dnešních dnech vítaným společníkem snad každého motoristy. Pokud ale klimatizaci v autě nemáte, je rozbitá, nebo ji váš spolucestující vehementně odmítá, pravděpodobně se brzy začnete za volantem vařit ve vlastní šťávě. I tomu se dá naštěstí předejít.
Internet je plný praktických a užitečných rad, mezi kterými jsme vybrali i pár doporučení, jak přežít jízdu bez klimatizace. Pokud ale klimatizaci máte, kombinací těchto metod můžete docílit ještě většího komfortu na cestách. Co tedy doporučují například na wikiHow?
1. Studené pití
Pokud se chystáte na delší cestu, nezapomeňte si přibalit lahev vychlazeného pití. Pravidelným upíjením se tak osvěžíte, předejdete dehydrataci a díky tomu omezíte riziko únavy a snížení pozornosti. Do pití se nebojte ani přihodit led, případně si ho dát na delší cesty do termo-tašky.
2. Mokrý hadr na ventilátorech
Skvělým způsobem, jak si dopřát placebo efekt klimatizace, je umístit na středový ventilátor/y navlhčené hadry - například tradiční látkové kapesníky. Vzduch proudící z ventilátorů skrze morkou látku totiž bude působit výrazně chladivěji a svěžeji. Pokud se chystáte na delší cesty, připravte si sebou navlhčených látek více, neboť poměrně rychle vysychají. Pokud by náhodou hadry na ventilaci nedržely, můžete jim pomoci kolíčky nebo kancelářskou sponkou.
3. Namočte / navlhčete si hlavu / části oblečení
Pokud vás čeká delší cesta, na jejímž konci se nebudete muset nijak oficiálně prezentovat, nebojte se namočit si před cestou hlavu / vlasy. Jak se bude vlhkost odpařovat, vaše hlava se bude ochlazovat. Ti odvážnější, kterým to není nepříjemné, si klidně mohou namočit i části oblečení. Ideálně ale samozřejmě ty, které nejsou v přímém kontaktu se sedadly a které vám nebudou nepříjemné.
4. Kostky ledu pod sedadlem
Trik využívaný americkými řidiči z rozpálené Arizony ve 40. a 50. letech radí umístit na podlahu automobilu, ideálně kousek od výdechů ventilace, kus ledu, případně větší množství ledových kostek. Jak se led roztéká, uvolňuje do vzduchu vlhkost a zlepšuje klima uvnitř vozu. Pokud navíc pootevřete okno, pomůžete lepšímu proudění vzduchu. Nezapomeňte ale led umístit do takového obalu, který udrží vodu poté, co se led rozpustí.
5. Zmrazená lahev vody za krkem
Hledáte li na cestě osvěžení, můžete zkusit trik s lahví zmražené vody, kterou obalíte ručníkem a vložíte si ji za krk nebo záda. Chladivý efekt se dostaví rychle, ovšem díky ručníku nebude nepříjemně mrazivý. Po rozpuštění ledu máte navíc další tekutiny k pití. Před zmražením lahve ale nezapomeňte ponechat místo pro rozpínání tekutiny během mrznutí.
6. Naplánujte si trasu
Pokuste se naplánovat si všechno cestování na ranní nebo pozdně odpolední / večerní hodiny, kdy už nepanuje takové vedro. Pokuste se také vyhýbat místům s vysokou dopravní intenzitou, kde se často tvoří zácpy a vy zůstanete v nepohyblivém vozidle vystaveni slunečnímu záření jak v solární peci.
7. Vybavte si vůz i sebe
Pokud váš vůz klimatizací nedisponuje, nebo se vám nechce investovat do jejích oprav, zvažte drobné úpravy vozu. Za doporučení stojí zatemňovací fólie (volte vždy s atestem) nebo stínítka, která se dají umístit alespoň na zadní boční okna. Do auta se také vhodně oblékejte a pokuste se vyhýbat tmavým barvám.
8. Vybírejte místo k parkování
V zaparkovaném vozidle se teplota násobí v řádech desítek minut, takže si místo vybírejte obezřetně. Pokuste se parkovat ve stínu, případně alespoň v místech, kde bude stín nějakou dobu před vaším odjezdem. Chybu neuděláte ani pořízením reflexních fólií, které vám bezpochyby alespoň trochu pomohou.
Drobné varování
Řada řidičů v létě sází na různé větráčky a podobné doplňky, které se obvykle umisťují na čelní sklo, případně do zorného pole řidiče. Něco takového je ale nebezpečné a u policistů by se to nemuselo shledat s velkým pochopením.
Podobně nebezpečným zlozvykem je řízení naboso, v pantoflích nebo nedej bože žabkách. Pokud neřídíte v pevné obuvi, vystavujete se zbytečně vysokému riziku. Řízení naboso sice tak rizikové není, ovšem v případě rizikového brzdění se můžete vystavit vcelku bolestivému dupnutí na pedály, které nemusíte vydržet a vůz tak nezastavíte na nejkratší možné vzdálenosti.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.