Klimatizace už dnes patří do výbavy téměř všech nových automobilů na trhu, v bazarech je ale ještě stále velké množství automobilů, které klimatizaci buď nemají, nebo je rozbitá a na drahou opravu nejsou peníze. Jak ovšem přežit cestování v takovém voze, když venku padají tropické teploty? Podívali jsme se na pár užitečných rad.
Klimatizace je v dnešních dnech vítaným společníkem snad každého motoristy. Pokud ale klimatizaci v autě nemáte, je rozbitá, nebo ji váš spolucestující vehementně odmítá, pravděpodobně se brzy začnete za volantem vařit ve vlastní šťávě. I tomu se dá naštěstí předejít.
Internet je plný praktických a užitečných rad, mezi kterými jsme vybrali i pár doporučení, jak přežít jízdu bez klimatizace. Pokud ale klimatizaci máte, kombinací těchto metod můžete docílit ještě většího komfortu na cestách. Co tedy doporučují například na wikiHow?
1. Studené pití
Pokud se chystáte na delší cestu, nezapomeňte si přibalit lahev vychlazeného pití. Pravidelným upíjením se tak osvěžíte, předejdete dehydrataci a díky tomu omezíte riziko únavy a snížení pozornosti. Do pití se nebojte ani přihodit led, případně si ho dát na delší cesty do termo-tašky.
2. Mokrý hadr na ventilátorech
Skvělým způsobem, jak si dopřát placebo efekt klimatizace, je umístit na středový ventilátor/y navlhčené hadry - například tradiční látkové kapesníky. Vzduch proudící z ventilátorů skrze morkou látku totiž bude působit výrazně chladivěji a svěžeji. Pokud se chystáte na delší cesty, připravte si sebou navlhčených látek více, neboť poměrně rychle vysychají. Pokud by náhodou hadry na ventilaci nedržely, můžete jim pomoci kolíčky nebo kancelářskou sponkou.
3. Namočte / navlhčete si hlavu / části oblečení
Pokud vás čeká delší cesta, na jejímž konci se nebudete muset nijak oficiálně prezentovat, nebojte se namočit si před cestou hlavu / vlasy. Jak se bude vlhkost odpařovat, vaše hlava se bude ochlazovat. Ti odvážnější, kterým to není nepříjemné, si klidně mohou namočit i části oblečení. Ideálně ale samozřejmě ty, které nejsou v přímém kontaktu se sedadly a které vám nebudou nepříjemné.
4. Kostky ledu pod sedadlem
Trik využívaný americkými řidiči z rozpálené Arizony ve 40. a 50. letech radí umístit na podlahu automobilu, ideálně kousek od výdechů ventilace, kus ledu, případně větší množství ledových kostek. Jak se led roztéká, uvolňuje do vzduchu vlhkost a zlepšuje klima uvnitř vozu. Pokud navíc pootevřete okno, pomůžete lepšímu proudění vzduchu. Nezapomeňte ale led umístit do takového obalu, který udrží vodu poté, co se led rozpustí.
5. Zmrazená lahev vody za krkem
Hledáte li na cestě osvěžení, můžete zkusit trik s lahví zmražené vody, kterou obalíte ručníkem a vložíte si ji za krk nebo záda. Chladivý efekt se dostaví rychle, ovšem díky ručníku nebude nepříjemně mrazivý. Po rozpuštění ledu máte navíc další tekutiny k pití. Před zmražením lahve ale nezapomeňte ponechat místo pro rozpínání tekutiny během mrznutí.
6. Naplánujte si trasu
Pokuste se naplánovat si všechno cestování na ranní nebo pozdně odpolední / večerní hodiny, kdy už nepanuje takové vedro. Pokuste se také vyhýbat místům s vysokou dopravní intenzitou, kde se často tvoří zácpy a vy zůstanete v nepohyblivém vozidle vystaveni slunečnímu záření jak v solární peci.
7. Vybavte si vůz i sebe
Pokud váš vůz klimatizací nedisponuje, nebo se vám nechce investovat do jejích oprav, zvažte drobné úpravy vozu. Za doporučení stojí zatemňovací fólie (volte vždy s atestem) nebo stínítka, která se dají umístit alespoň na zadní boční okna. Do auta se také vhodně oblékejte a pokuste se vyhýbat tmavým barvám.
8. Vybírejte místo k parkování
V zaparkovaném vozidle se teplota násobí v řádech desítek minut, takže si místo vybírejte obezřetně. Pokuste se parkovat ve stínu, případně alespoň v místech, kde bude stín nějakou dobu před vaším odjezdem. Chybu neuděláte ani pořízením reflexních fólií, které vám bezpochyby alespoň trochu pomohou.
Drobné varování
Řada řidičů v létě sází na různé větráčky a podobné doplňky, které se obvykle umisťují na čelní sklo, případně do zorného pole řidiče. Něco takového je ale nebezpečné a u policistů by se to nemuselo shledat s velkým pochopením.
Podobně nebezpečným zlozvykem je řízení naboso, v pantoflích nebo nedej bože žabkách. Pokud neřídíte v pevné obuvi, vystavujete se zbytečně vysokému riziku. Řízení naboso sice tak rizikové není, ovšem v případě rizikového brzdění se můžete vystavit vcelku bolestivému dupnutí na pedály, které nemusíte vydržet a vůz tak nezastavíte na nejkratší možné vzdálenosti.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).