V Česku si v posledních dnech užíváme tropy, během kterých teploměry často překračují hranici tropických 30 °C. Pro někoho se jedná o příjemný průběh prázdnin, jiní trpí v kancelářích bez klimatizace. Za oceánem si však musí poradit s mnohem dramatičtější vlnou veder, během kterých se teploty pohybují nad 40 °C.
Bavíme se samozřejmě o venkovních teplotách, neboť uvnitř automobilu mohou teploty během pár minut dosahovat podstatně vyšších hodnot. Toho se však rozhodla využít Tamika Madams, redaktorka kalifornské rádiové stanice KPCC.
Ta se pokusila připravit oběd o třech chodech za čelním sklem svého automobilu. Nejprve se vypravila do obchodu Trader Joe, kde nakoupila mražené thajské knedlíčky Gyoza, qesadillu s mexickým sýrem a čokoládové cookies - vše byly polotovary, které si personál rádia rád dopřává k obědu a k jejich dodělání stačí jen na chvíli vložit do trouby.
Tou se ale v tomto případě stala Honda, neznámého modelu, z roku 2011, která stále na společném parkovišti rádia KPCC a internetového magazínu laist.com, kde byl příběh o pečení za čelním sklem následně publikován.
Všechny pochutiny tedy byly vyskládány na plech pokrytý hliníkovou fólií a vloženy za čelní sklo. Na začátku pokusu byla teplota v autě cca 43.3 °C, na jeho konci, cca po 4 hodinách, zhruba 87.7 °C. Přitom již po dvou hodinách ukazoval teploměr namířený na plech cca 82.7 °C.
A výsledek? Knedlíčky Gyoza byly prý uvnitř naprosto delikatesní, ovšem jejich okraje prý byly trochu připečené. Quesadilla byla suchá, ovšem díky roztavenému sýru uvnitř to vlastně ani nikomu příliš nevadilo. Čokoládové Cookies byly nahoře propečené a vespod stále trochu vláčné. Zhruba jako recepty na hrníčkové brownies z mikrovlnné trouby. Mezi lidmi si nakonec Cookies získaly největší pozornost.
Important Question: Can you cook a three-course meal on your dashboard? Spoiler Alert:YES @taketwo #summerheatwave pic.twitter.com/dnlWGiHWRm
— tamika.madams (@_tamika_adams) 25. července 2018
Na závěr pak Madams dodala ještě pár tipů k nejlepší přípravě pokrmů v autě: Nejlepší sou černé automobily, které lépe pohlcují sluneční záření a rychleji se "rozpalují". Pro příště by také jednotlivé pokrmy připravovala samostatně, aby se neprolínaly chutě. A v neposlední řadě je také potřeba připravované pokrmy pravidelně otáčet, aby se připravily rovnoměrně.
V praxi jsou tyto rady samozřejmě k ničemu, ovšem pokud by měly teploty v Česku dál růst, vlastně by jen stačilo nechat auto na slunci, před odchodem do práce vyskládat jídlo na palubní desku a během pauzy na oběd si ho přinést čerstvě upečené.
Serving up our tray back to the newsroom! @taketwo #summerheatwave pic.twitter.com/OswnzEV1fk
— tamika.madams (@_tamika_adams) 25. července 2018
Stále však platí, že mikrovlnka či trouba v kuchyňce na vašem pracovišti bude jistější volbou, jak si ohřát jídlo. Nejsme zkrátka v Africe, abychom si dělali volská oka na pancíři tanků, jako za druhé světové války. A za čelní sklo si raději dejte speciální reflexní fólii, která pomůže snížit teplotu uvnitř vozu o pár stupňů a nastupování do vozu pak nebude takovým šokem.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.