Cesta autem do Chorvatka je pro mnoho Čechů pravidelným programem letních prázdnin. Kombinace krásné přírody, přívětivých cen a hlavně snadné cesty je zkrátka neodolatelná. Před každou cestou je však vhodné se řádně připravit. Co na nás tedy letos čeká cestou do Chorvatska? Podívali jsme se na nejčastější trasy, ceny pohonných hmot, dálniční poplatky i prvky povinné výbavy.
K cestě za slunným Jadranem vede hned několik cest, ovšem většina cestovatelů se rozhodne buď pro tradiční trasu přes Rakousko a Slovinsko (s několika možnými variacemi), nebo zvolí v posledních letech stále populárnější trasu přes Slovensko a Maďarsko.
Cesta přes Rakousko a Slovinsko
Pojďme se tedy nejprve podívat na tradiční trasu přes Rakousko a Slovinsko. Klasickým řešením bývá cesta po D1 přes Brno na Vídeň, Graz, Maribor do Záhřebu. Jednou z tradičních variací na tuto trasu, kterou se dá vyhnout kolonám u Brna, je pak sjet na Jihlavu a pokračovat přes Znojmo dále na Vídeň.
Pokud cestujete ze západu či jihu Čech, pak se jako ideální trasa jeví přes České Budějovice, na Linz, Wels a napojení v Grazu. Člověk se tak vyhne potencionálním kolonám u Vídně, ovšem vystaví se riziku průjezdem placených tunelů Gleinalm / Bosruck. oba se však dají za cenu menší zajížďky objet - na to je ovšem potřeba myslet již při plánování cesty.
Ať už se rozhodnete pro kteroukoliv trasu, je potřeba se připravit na povinnost zakoupení dálničních známek, bez kterých to téměř nejde. V Rakousku je nejlevnější 10-denní známka, za kterou zaplatíte 10 Euro. Slovinsko má k všeobecnému pobouření jako nejkratší jen 7-denní známku, která i za ten kousek dálnice vyjde na 15 Euro. Měsíční vás pak přijde na 30 Euro. A v případě, že váš automobil měří nad přední nápravou více jak 1.3 metru, si připravte dvojnásobek.
Za zmínku ještě stojí, že již od 1.1.2018 se dá rakouská dálniční známka pořídit on-line - ovšem pouze s 18 denním předstihem. Nesmíme také opomenout, že v této sezóně je mimo provoz oblíbený úsek dálnice z Ptuje na Macejl.
Cesta přes Slovensko a Maďarsko
V posledních letech nabírá na popularitě cesta přes Slovensko, kdy se z Brna pokračuje na Bratislavu a následně Mosonmagyaróvár - Szombathely - Lendava. Na této trase se dá vyhnout placení za Slovinské i Rakouské dálniční známky a současně se člověk vyhne vyšší dopravě a riziku dopravních zácp. Jedinou nevýhodou je poněkud delší trasa a také si člověk musí dát pozor, aby během krátkého úseku přes Slovinsko nenajel na dálnici.
Na této trasy je potřeba investovat do slovenské dálniční známky, která na 10 dnů vyjde 10 Euro a za měsíční utratíme 14 Euro. Dálniční známky přitom neexistují v pevné podobě, ale pouze elektronické a vztahují se k registrační značce. Jejich platnost kontrolují kromě policistů i kamery. Ty jsou navíc poměrně benevolentní a pokud vás vyfotí, stačí si dálniční známku zaplatit do konce dne. Pokud vás ale zastaví policisté, máte smůlu.
V Maďarsku to není s dálničními poplatky tak žhavé. 10 denní dálniční známka vyjde na 2 975 HUF (cca 250 Kč) a za měsíční zaplatíte 4 780 HUF (cca 400 Kč). Cena se zvyšuje v případě tažení karavanu, pokud cestuje ve voze více než 7 lidí a pro nákladní vozy do 3.5t. S trochou šikovnosti se však dá maďarská dálnice objet, takže na poplatcích ušetříte.
Za co však neušetříte jsou dálnice v Chorvatsku. Ceny se oproti minulému roku téměř nezměnily, ovšem jistě nepotěší sezónní příplatek ve výši 10 %, který platí již od minulého roku. Cena za jednotlivé úseky mýtného se navíc odvíjí od typu automobilu. Platit se dá kartou, kunami i eury. Kompletní ceník, v chorvatštině i angličtině, naleznete zde.
Průměrné ceny PHM
Tabulka průměrných cen PHM po cestě do Chorvatska. Zdroj: GlobalPetrolPrices.com, ceník platný k 23.7.2018. Cena uvedená v Kč/l.
Natural 95 Diesel Česko 33.27 32.46 Rakousko 33.05 31.63 Slovinsko 34.83 33.23 Slovensko 36.08 32.46 Maďarsko 31.20 31.67 Chorvatsko 35.86 33.99Povinná výbava / Povinnosti řidiče
Rakousko
Zákaz on-board kamer Lékárnička povinná i pro motorkáře Reflexní vesta doporučená pro řidiče, doporučená i pro ostatní členy posádky Děti do 14 let nebo 150 cm musí být přepravovány ve speciálním zádržném systému. Od výšky 135 cm výšky může být použit podsedákSlovinsko
Zákaz antiradarů, na radary nesmí upozorňovat ani navigace Reflexní vesta povinná pro každého, kdo při mimořádné události vystupuje z motorového vozidla. Děti do 12 let nesmí cestovat na motocyklu ani mopedu Děti do 12 let nebo 150 cm musí být přepravovány ve speciálním zádržném systému (autosedačce)Slovensko
Reflexní vesta povinná pro každého, kdo při mimořádné události vystupuje z motorového vozidla. Chodec pohybující se za snížené viditelnosti / po neosvětlené komunikaci musí mít reflexní vestu / reflexní prvek Navigace ani podobné přístroje nesmí být na čelním skle ani v zorném poli řidiče. Děti do 150 cm nebo 36 kg musí být přepravovány ve speciálním zádržném systému (autosedačce)Maďarsko
V případě dodělávaných světel denního svícení musí svítit i světla obrysová Povinná reflexní vesta pro každého, kdo se za snížené viditelnosti pohybuje po komunikaci Děti od 3 let a do 135 cm nesmí být přepravovány na předním sedadle Děti do 135 cm musí být přepravovány ve speciálním zádržném systému (autosedačce)Chorvatsko
Děti do 12 let nesmí cestovat na předních sedadlech, výjimka pouze pro děti do 2 let ve speciální dětské sedačce. Děti do 12 let nesmí cestovat na motocyklu ani mopedu Pro vozidla s přívěsem platí povinnost mít 2 trojúhelníky Vozidla kategorie N musí mít hasicí přístroj Reflexní vesta povinná jen pro řidiče- zdroj UAMK
Před cestou i během samotné cesty pak doporučujeme sledovat aktuální dopravní informace, které může v základní formě poskytnout i navigace, případně on-line mapy jako Google Maps.
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.
K povinnému ručení se dnes dozvíte, co všechno ovlivňuje výši pojistného, zda vám může pojišťovna jednostranně zvýšit pojistné či zda budete platit újmu v plné výši v případě nehody bez povinného ručení.