Cesta autem do Chorvatka je pro mnoho Čechů pravidelným programem letních prázdnin. Kombinace krásné přírody, přívětivých cen a hlavně snadné cesty je zkrátka neodolatelná. Před každou cestou je však vhodné se řádně připravit. Co na nás tedy letos čeká cestou do Chorvatska? Podívali jsme se na nejčastější trasy, ceny pohonných hmot, dálniční poplatky i prvky povinné výbavy.
K cestě za slunným Jadranem vede hned několik cest, ovšem většina cestovatelů se rozhodne buď pro tradiční trasu přes Rakousko a Slovinsko (s několika možnými variacemi), nebo zvolí v posledních letech stále populárnější trasu přes Slovensko a Maďarsko.
Cesta přes Rakousko a Slovinsko
Pojďme se tedy nejprve podívat na tradiční trasu přes Rakousko a Slovinsko. Klasickým řešením bývá cesta po D1 přes Brno na Vídeň, Graz, Maribor do Záhřebu. Jednou z tradičních variací na tuto trasu, kterou se dá vyhnout kolonám u Brna, je pak sjet na Jihlavu a pokračovat přes Znojmo dále na Vídeň.
Pokud cestujete ze západu či jihu Čech, pak se jako ideální trasa jeví přes České Budějovice, na Linz, Wels a napojení v Grazu. Člověk se tak vyhne potencionálním kolonám u Vídně, ovšem vystaví se riziku průjezdem placených tunelů Gleinalm / Bosruck. oba se však dají za cenu menší zajížďky objet - na to je ovšem potřeba myslet již při plánování cesty.
Ať už se rozhodnete pro kteroukoliv trasu, je potřeba se připravit na povinnost zakoupení dálničních známek, bez kterých to téměř nejde. V Rakousku je nejlevnější 10-denní známka, za kterou zaplatíte 10 Euro. Slovinsko má k všeobecnému pobouření jako nejkratší jen 7-denní známku, která i za ten kousek dálnice vyjde na 15 Euro. Měsíční vás pak přijde na 30 Euro. A v případě, že váš automobil měří nad přední nápravou více jak 1.3 metru, si připravte dvojnásobek.
Za zmínku ještě stojí, že již od 1.1.2018 se dá rakouská dálniční známka pořídit on-line - ovšem pouze s 18 denním předstihem. Nesmíme také opomenout, že v této sezóně je mimo provoz oblíbený úsek dálnice z Ptuje na Macejl.
Cesta přes Slovensko a Maďarsko
V posledních letech nabírá na popularitě cesta přes Slovensko, kdy se z Brna pokračuje na Bratislavu a následně Mosonmagyaróvár - Szombathely - Lendava. Na této trase se dá vyhnout placení za Slovinské i Rakouské dálniční známky a současně se člověk vyhne vyšší dopravě a riziku dopravních zácp. Jedinou nevýhodou je poněkud delší trasa a také si člověk musí dát pozor, aby během krátkého úseku přes Slovinsko nenajel na dálnici.
Na této trasy je potřeba investovat do slovenské dálniční známky, která na 10 dnů vyjde 10 Euro a za měsíční utratíme 14 Euro. Dálniční známky přitom neexistují v pevné podobě, ale pouze elektronické a vztahují se k registrační značce. Jejich platnost kontrolují kromě policistů i kamery. Ty jsou navíc poměrně benevolentní a pokud vás vyfotí, stačí si dálniční známku zaplatit do konce dne. Pokud vás ale zastaví policisté, máte smůlu.
V Maďarsku to není s dálničními poplatky tak žhavé. 10 denní dálniční známka vyjde na 2 975 HUF (cca 250 Kč) a za měsíční zaplatíte 4 780 HUF (cca 400 Kč). Cena se zvyšuje v případě tažení karavanu, pokud cestuje ve voze více než 7 lidí a pro nákladní vozy do 3.5t. S trochou šikovnosti se však dá maďarská dálnice objet, takže na poplatcích ušetříte.
Za co však neušetříte jsou dálnice v Chorvatsku. Ceny se oproti minulému roku téměř nezměnily, ovšem jistě nepotěší sezónní příplatek ve výši 10 %, který platí již od minulého roku. Cena za jednotlivé úseky mýtného se navíc odvíjí od typu automobilu. Platit se dá kartou, kunami i eury. Kompletní ceník, v chorvatštině i angličtině, naleznete zde.
Průměrné ceny PHM
Tabulka průměrných cen PHM po cestě do Chorvatska. Zdroj: GlobalPetrolPrices.com, ceník platný k 23.7.2018. Cena uvedená v Kč/l.
Natural 95 Diesel Česko 33.27 32.46 Rakousko 33.05 31.63 Slovinsko 34.83 33.23 Slovensko 36.08 32.46 Maďarsko 31.20 31.67 Chorvatsko 35.86 33.99Povinná výbava / Povinnosti řidiče
Rakousko
Zákaz on-board kamer Lékárnička povinná i pro motorkáře Reflexní vesta doporučená pro řidiče, doporučená i pro ostatní členy posádky Děti do 14 let nebo 150 cm musí být přepravovány ve speciálním zádržném systému. Od výšky 135 cm výšky může být použit podsedákSlovinsko
Zákaz antiradarů, na radary nesmí upozorňovat ani navigace Reflexní vesta povinná pro každého, kdo při mimořádné události vystupuje z motorového vozidla. Děti do 12 let nesmí cestovat na motocyklu ani mopedu Děti do 12 let nebo 150 cm musí být přepravovány ve speciálním zádržném systému (autosedačce)Slovensko
Reflexní vesta povinná pro každého, kdo při mimořádné události vystupuje z motorového vozidla. Chodec pohybující se za snížené viditelnosti / po neosvětlené komunikaci musí mít reflexní vestu / reflexní prvek Navigace ani podobné přístroje nesmí být na čelním skle ani v zorném poli řidiče. Děti do 150 cm nebo 36 kg musí být přepravovány ve speciálním zádržném systému (autosedačce)Maďarsko
V případě dodělávaných světel denního svícení musí svítit i světla obrysová Povinná reflexní vesta pro každého, kdo se za snížené viditelnosti pohybuje po komunikaci Děti od 3 let a do 135 cm nesmí být přepravovány na předním sedadle Děti do 135 cm musí být přepravovány ve speciálním zádržném systému (autosedačce)Chorvatsko
Děti do 12 let nesmí cestovat na předních sedadlech, výjimka pouze pro děti do 2 let ve speciální dětské sedačce. Děti do 12 let nesmí cestovat na motocyklu ani mopedu Pro vozidla s přívěsem platí povinnost mít 2 trojúhelníky Vozidla kategorie N musí mít hasicí přístroj Reflexní vesta povinná jen pro řidiče- zdroj UAMK
Před cestou i během samotné cesty pak doporučujeme sledovat aktuální dopravní informace, které může v základní formě poskytnout i navigace, případně on-line mapy jako Google Maps.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.