Povinná výbava není jen lékárnička. Víte, co vše musíte v autě ze zákona mít?

mao / AutoRoad.cz, 23. července 2018, 11:12 Aktualizováno 23.7.2018, 12:48 Google+

Zákon vztahující se k povinné výbavě automobilů se v Česku mění rychleji než počasí. Během několika posledních let jsme se tak dočkali několika novinek, které měly za cíl zvýšit bezpečnost a připravenost řidičů. V některých ohledech navíc zákony reagovaly i na vývoj technologií a některým řidičům od povinné výbavy ulehčily. V jiných ohledech však stále zůstávají pozadu. Co bychom tedy v autě měli vozit a co můžeme před další jízdou nechat v garáži? A nevyplatí se vozit raději i něco navíc?

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 24.07. 13:39) Napište svůj názor
Povinná výbava automobilu se v každém státě liší

Povinná výbava automobilu se v každém státě liší | foto: ÚAMK

Sdílejte článek

Říkávalo se, že pokud při dopravní kontrole naštvete policistu, spolehlivě si vás vychutná na povinné výbavě. Komplexní souhrn vybavení a náhradních dílů určený k rychlým opravám nebo poskytnutí první pomoci se v posledních letech několikrát změnil a pokuta za neúplnou či nesprávnou povinnou výbavu může dosáhnout až 2 000 korun. Co je tedy potřeba v autě mít?

img-responsive

Otázka na povinnou výbavu je noční můrou mnoha řidičů | foto: Hyundai Motor Czech

Pokud si rádi pročítáte v zákonech, pak kompletní seznam i s přesnou terminologií a všemi výjimkami a dodatky naleznete ve Vyhlášce č. 341/2014 Sb., což je Vyhláška o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. K dohledání je například na weby Zákony pro lidi.cz, kde je i její aktuální znění k 1.01.2018.

Podle toho musí být v každém vozidla kategorie M či N následující:

Náhradní žárovky

  • Jedna od každého druhu a nářadí nutné k jejich výměně

Náhradní pojistky

  • „Po jedné od každého užitého druhu, pokud jsou v elektrické instalaci používány"

Příruční zvedák

  • „O nosnosti rovnající se alespoň největší technicky přípustné hmotnosti na nápravu nejvíce zatížené nápravy"

Klíč na matice nebo šrouby kol vozidla

  • Pokud je váš vůz vybaven bezpečnostními maticemi proti odcizení kol, rozhodně nenechávejte potřebnou redukci doma či v garáži.

Rezervní kolo

  • „V případě, kdy je na vozidle použito více rozměrů kol, musí být náhradní kolo použitelné pro všechny tyto rozměry nebo musí být vozidlo vybaveno náhradními koly pro všechny rozměry."

Výstražný trojúhelník

  • „Pro vyznačení nouzového stání vozidla na pozemní komunikaci musí být motorová vozidla vybavena přenosným výstražným trojúhelníkem schváleným podle předpisu EHK č. 27"

Reflexní vesta

  • „Oděvní doplněk s označením z reflexního materiálu podle příslušné právní normy." Vestu by měl mít člověk vždy při ruce a oblékat by ji měl vždy, kdy vystupuje z automobilu při snížené viditelnosti

Lékárnička

  • „Každé motorové vozidlo, kromě mopedu a motokola, jednonápravového traktoru s přívěsem a motorového vozíku, musí být vybaveno příslušným druhem lékárničky pro poskytnutí první pomoci."

K seznamu povinné výbavy se však váže i několik výjimek a kontroverzí, na které upozorňuje celá řada odborníků. Začněme ale výjimkami, které vám mohou ušetřit v kufru pořádný kus místa a také pár kilogramů.

Bez rezervy, heveru a klíče

Podle vyhlášky můžete nechat doma rezervu, klíč i zvedák v tom případě, kdy je váš automobil vybaven na všech kolech „pneumatikami zvláštní konstrukce umožňující nouzové dojetí po defektu s indikací defektu v kterékoliv z pneumatik nebo u vozidel kategorií M a N s indikací defektu v kterékoliv z pneumatik, která jsou vybavena prostředky pro bezdemontážní opravu poškozené pneumatiky umožňující nouzové dojetí."

Zjednodušeně řečeno to znamená, že stačí mít automobil vybavený pneumatikami typu RunFlat, případně musí být váš automobil schválen pro opravu defektu pomocí lepící sady a to jak ve spreji, nebo pomocí lepící sady s kompresorem. Nezapomínejte však, že těmito způsoby nedokážete zacelit například proraženou bočnici, která vás odkáže k čekání na asistenční či odtahovou službu.

Na motorce

Povinnost vozit sebou povinnou výbav se vztahuje i na řidiče motocyklů, ačkoliv v podstatně osekanější verzi. I tak s sebou ale řidiči musí mít speciální lékárničku, náhradní pojistku a reflexní vestu.

Povinné avšak zbytečné

Jak jsme výše upozorňovali, k některých prvkům povinné výbavy se v posledních letech vztahuje i jistá kontroverze. S rychlou modernizací aut, vývojem nových technologií a lidskou pohodlností totiž většina lidí raději zajede do servisu, než aby se zaobírala hledáním návodu, jak vyndat starou žárovku, případně hledáním pojistkové skříně.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: Škoda Auto

V posledních letech se navíc objevují i nové technologie světlometů, u kterých člověk nemá šanci si cokoliv sám opravit či vyměnit. Podle zákonů přesto musí mít náhradní sadu žárovek, jinak by se vystavoval riziku pokuty.

Jiný kraj, jiný mrav

Nezapomínejte také, že povinná výbava se může měnit s každým překročením hranice. V některých zemích je tak zapotřebí mít například hasičský přístroj, jinde se neobejdete bez dvou trojúhelníků a řidiči s čočkami nebo dioptrickými brýlemi si budou muset vzít do Španělska náhradní.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Povinná výbava není jen lékárnička. Víte, co vše musíte v autě ze zákona mít?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 24.07.2018 13:39 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační foto

České silnice stále lemují stovky billboardů, stát se přitom možná připravuje o miliony

SM500

Prostějovský kombajn SM500 předběhl dobu o desítky let, jeho úspěch pohřbili komunisté

Suzuki X-90

Rarita jménem Suzuki X-90. Znáte zábavné SUV-cabrio pro mladé?

Fiat 500

Fait 500 míří do Muzea moderního umění, jeho design ocenili přední odborníci světa

GEV Adventure Truck

GEV Adventure Truck: Další divoká kreace pro snovou dovolenou na konci světa

Big Wind (Youtube/Samida Wendel)

Big Wind: Sovětský tank s motory ze stíhaček fungoval v podmínkách, kam žádný jiný stroj nemohl

reklama
reklama

Doporučujeme

Zakladatel Toyota Motor Corporation Kiičiro Toyoda byl uveden do automobilové síně slávy

Od tkalcovských stavů k největší automobilce světa? Zakladatel Toyoty byl…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Nabíjení rychlé jako tankování? BMW a Porsche odstraňují největší problém elektromobilů

  2. Losí test prověřil Hyundai Tucson, nošovické SUV však prošlo bez zaváhání

  3. Škoda Kodiaq vs. Kia Sorento a Volkswagen Tiguan Allspace. Jaké 7-místné SUV je nejlepší?

  4. TEST: Peugeot Traveller 4x4 Dangel - Hodně povedené auto, jen ta cena

  5. Zimní pneumatiky pouze na hnané nápravě? Podívejte se, jaké nebezpečí tím vzniká

  6. Big Wind: Sovětský tank s motory ze stíhaček fungoval v podmínkách, kam žádný jiný stroj nemohl

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud