Říkávalo se, že pokud při dopravní kontrole naštvete policistu, spolehlivě si vás vychutná na povinné výbavě. Komplexní souhrn vybavení a náhradních dílů určený k rychlým opravám nebo poskytnutí první pomoci se v posledních letech několikrát změnil a pokuta za neúplnou či nesprávnou povinnou výbavu může dosáhnout až 2 000 korun. Co je tedy potřeba v autě mít?
Pokud si rádi pročítáte v zákonech, pak kompletní seznam i s přesnou terminologií a všemi výjimkami a dodatky naleznete ve Vyhlášce č. 341/2014 Sb., což je Vyhláška o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. K dohledání je například na weby Zákony pro lidi.cz, kde je i její aktuální znění k 1.01.2018.
Podle toho musí být v každém vozidla kategorie M či N následující:
Náhradní žárovky
- Jedna od každého druhu a nářadí nutné k jejich výměně
Náhradní pojistky
- „Po jedné od každého užitého druhu, pokud jsou v elektrické instalaci používány"
Příruční zvedák
- „O nosnosti rovnající se alespoň největší technicky přípustné hmotnosti na nápravu nejvíce zatížené nápravy"
Klíč na matice nebo šrouby kol vozidla
- Pokud je váš vůz vybaven bezpečnostními maticemi proti odcizení kol, rozhodně nenechávejte potřebnou redukci doma či v garáži.
Psali jsme
Rezervní kolo
- „V případě, kdy je na vozidle použito více rozměrů kol, musí být náhradní kolo použitelné pro všechny tyto rozměry nebo musí být vozidlo vybaveno náhradními koly pro všechny rozměry."
Výstražný trojúhelník
- „Pro vyznačení nouzového stání vozidla na pozemní komunikaci musí být motorová vozidla vybavena přenosným výstražným trojúhelníkem schváleným podle předpisu EHK č. 27"
Reflexní vesta
- „Oděvní doplněk s označením z reflexního materiálu podle příslušné právní normy." Vestu by měl mít člověk vždy při ruce a oblékat by ji měl vždy, kdy vystupuje z automobilu při snížené viditelnosti
Lékárnička
- „Každé motorové vozidlo, kromě mopedu a motokola, jednonápravového traktoru s přívěsem a motorového vozíku, musí být vybaveno příslušným druhem lékárničky pro poskytnutí první pomoci."
K seznamu povinné výbavy se však váže i několik výjimek a kontroverzí, na které upozorňuje celá řada odborníků. Začněme ale výjimkami, které vám mohou ušetřit v kufru pořádný kus místa a také pár kilogramů.
Bez rezervy, heveru a klíče
Podle vyhlášky můžete nechat doma rezervu, klíč i zvedák v tom případě, kdy je váš automobil vybaven na všech kolech „pneumatikami zvláštní konstrukce umožňující nouzové dojetí po defektu s indikací defektu v kterékoliv z pneumatik nebo u vozidel kategorií M a N s indikací defektu v kterékoliv z pneumatik, která jsou vybavena prostředky pro bezdemontážní opravu poškozené pneumatiky umožňující nouzové dojetí."
Na motorce
Povinnost vozit sebou povinnou výbav se vztahuje i na řidiče motocyklů, ačkoliv v podstatně osekanější verzi. I tak s sebou ale řidiči musí mít speciální lékárničku, náhradní pojistku a reflexní vestu.
Povinné avšak zbytečné
Jak jsme výše upozorňovali, k některých prvkům povinné výbavy se v posledních letech vztahuje i jistá kontroverze. S rychlou modernizací aut, vývojem nových technologií a lidskou pohodlností totiž většina lidí raději zajede do servisu, než aby se zaobírala hledáním návodu, jak vyndat starou žárovku, případně hledáním pojistkové skříně.
V posledních letech se navíc objevují i nové technologie světlometů, u kterých člověk nemá šanci si cokoliv sám opravit či vyměnit. Podle zákonů přesto musí mít náhradní sadu žárovek, jinak by se vystavoval riziku pokuty.
Jiný kraj, jiný mrav
Nezapomínejte také, že povinná výbava se může měnit s každým překročením hranice. V některých zemích je tak zapotřebí mít například hasičský přístroj, jinde se neobejdete bez dvou trojúhelníků a řidiči s čočkami nebo dioptrickými brýlemi si budou muset vzít do Španělska náhradní.