Zákon vztahující se k povinné výbavě automobilů se v Česku mění rychleji než počasí. Během několika posledních let jsme se tak dočkali několika novinek, které měly za cíl zvýšit bezpečnost a připravenost řidičů. V některých ohledech navíc zákony reagovaly i na vývoj technologií a některým řidičům od povinné výbavy ulehčily. V jiných ohledech však stále zůstávají pozadu. Co bychom tedy v autě měli vozit a co můžeme před další jízdou nechat v garáži? A nevyplatí se vozit raději i něco navíc?
Říkávalo se, že pokud při dopravní kontrole naštvete policistu, spolehlivě si vás vychutná na povinné výbavě. Komplexní souhrn vybavení a náhradních dílů určený k rychlým opravám nebo poskytnutí první pomoci se v posledních letech několikrát změnil a pokuta za neúplnou či nesprávnou povinnou výbavu může dosáhnout až 2 000 korun. Co je tedy potřeba v autě mít?
Pokud si rádi pročítáte v zákonech, pak kompletní seznam i s přesnou terminologií a všemi výjimkami a dodatky naleznete ve Vyhlášce č. 341/2014 Sb., což je Vyhláška o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. K dohledání je například na weby Zákony pro lidi.cz, kde je i její aktuální znění k 1.01.2018.
Podle toho musí být v každém vozidla kategorie M či N následující:
Náhradní žárovky
Jedna od každého druhu a nářadí nutné k jejich výměněNáhradní pojistky
„Po jedné od každého užitého druhu, pokud jsou v elektrické instalaci používány"Příruční zvedák
„O nosnosti rovnající se alespoň největší technicky přípustné hmotnosti na nápravu nejvíce zatížené nápravy"Klíč na matice nebo šrouby kol vozidla
Pokud je váš vůz vybaven bezpečnostními maticemi proti odcizení kol, rozhodně nenechávejte potřebnou redukci doma či v garáži.Rezervní kolo
„V případě, kdy je na vozidle použito více rozměrů kol, musí být náhradní kolo použitelné pro všechny tyto rozměry nebo musí být vozidlo vybaveno náhradními koly pro všechny rozměry."Výstražný trojúhelník
„Pro vyznačení nouzového stání vozidla na pozemní komunikaci musí být motorová vozidla vybavena přenosným výstražným trojúhelníkem schváleným podle předpisu EHK č. 27"Reflexní vesta
„Oděvní doplněk s označením z reflexního materiálu podle příslušné právní normy." Vestu by měl mít člověk vždy při ruce a oblékat by ji měl vždy, kdy vystupuje z automobilu při snížené viditelnostiLékárnička
„Každé motorové vozidlo, kromě mopedu a motokola, jednonápravového traktoru s přívěsem a motorového vozíku, musí být vybaveno příslušným druhem lékárničky pro poskytnutí první pomoci."K seznamu povinné výbavy se však váže i několik výjimek a kontroverzí, na které upozorňuje celá řada odborníků. Začněme ale výjimkami, které vám mohou ušetřit v kufru pořádný kus místa a také pár kilogramů.
Bez rezervy, heveru a klíče
Podle vyhlášky můžete nechat doma rezervu, klíč i zvedák v tom případě, kdy je váš automobil vybaven na všech kolech „pneumatikami zvláštní konstrukce umožňující nouzové dojetí po defektu s indikací defektu v kterékoliv z pneumatik nebo u vozidel kategorií M a N s indikací defektu v kterékoliv z pneumatik, která jsou vybavena prostředky pro bezdemontážní opravu poškozené pneumatiky umožňující nouzové dojetí."
Zjednodušeně řečeno to znamená, že stačí mít automobil vybavený pneumatikami typu RunFlat, případně musí být váš automobil schválen pro opravu defektu pomocí lepící sady a to jak ve spreji, nebo pomocí lepící sady s kompresorem. Nezapomínejte však, že těmito způsoby nedokážete zacelit například proraženou bočnici, která vás odkáže k čekání na asistenční či odtahovou službu.Na motorce
Povinnost vozit sebou povinnou výbav se vztahuje i na řidiče motocyklů, ačkoliv v podstatně osekanější verzi. I tak s sebou ale řidiči musí mít speciální lékárničku, náhradní pojistku a reflexní vestu.
Povinné avšak zbytečné
Jak jsme výše upozorňovali, k některých prvkům povinné výbavy se v posledních letech vztahuje i jistá kontroverze. S rychlou modernizací aut, vývojem nových technologií a lidskou pohodlností totiž většina lidí raději zajede do servisu, než aby se zaobírala hledáním návodu, jak vyndat starou žárovku, případně hledáním pojistkové skříně.
V posledních letech se navíc objevují i nové technologie světlometů, u kterých člověk nemá šanci si cokoliv sám opravit či vyměnit. Podle zákonů přesto musí mít náhradní sadu žárovek, jinak by se vystavoval riziku pokuty.
Jiný kraj, jiný mrav
Nezapomínejte také, že povinná výbava se může měnit s každým překročením hranice. V některých zemích je tak zapotřebí mít například hasičský přístroj, jinde se neobejdete bez dvou trojúhelníků a řidiči s čočkami nebo dioptrickými brýlemi si budou muset vzít do Španělska náhradní.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.