Řídíte jen jednou rukou? Může vás to stát život. Jak správně sedět v autě

AutoRoad.cz, 22. července 2018, 14:38 Google+

Správná poloha za volantem může při nehodě zachránit život, proto je důležité udělat si v autě pohodlí, ale dodržovat některé základní bezpečnostní principy. Jak správně sedět, abyste neohrozili sebe ani ostatní spolucestující?

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 22.07. 16:22) Napište svůj názor
Řízení auta

Řízení auta | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Pro správné, pohodlné a hlavně bezpečné ovládání auta je velmi důležité, jak řidič za volantem sedí. Z hlediska bezpečnosti je to ale stejně důležité i pro spolujezdce a ostatní cestující ve voze.

Za naprosto samozřejmé dnes považujeme poutání dětí do bezpečnostních dětských sedaček, přitom mnoho dospělých zásady správného sezení v autě nedodržuje. Pokud však dojde k něhodě, způsobí si špatným sezením v autě zbytečná vážná zranění, která mohou končit i smrtí.

Ale jak vlastně v autě správně sedět? Záleží samozřejmě na tělesných dispozicích každého člověka. Někdo má delší nohy, někdo je mohutnější postavy, jiný je zas menší. Přesto většina moderních aut dnes nabízí široce nastavitelné sedačky i volant, takže ideální polohu v autě by si měl najít opravdu každý.

Jako řidič byste měli při hledání správné polohy za volantem postupovat následujícím způsobem: "Opěradlo nastavte do téměř svislé polohy. Podélně pak sedačku seřiďte tak, abyste při sešlápnutí pedálu spojky měli nohu stále mírně pokrčenou v koleni," radí odborník na bezpečnost. Podle něj se po pedálech nesmíte natahovat, zároveň byste ale neměli mít příliš pokrčené nohy.

Řidič a také spolujezdci by měli myslet na to, že správná funkce zádržných bezpečnostních systémů vozidla, jako jsou bezpečnostní pásy a airbagy, závisí prakticky pouze na tom, jak v autě sedí. Pokud má například řidič příliš položené opěradlo a sedí vykloněný doprostřed vozu s tím, že drží volant pouze nahoře jednou rukou, nemůže nejen bezpečně ovládat své auto, ale zároveň se nemůže spolehnout na správnou funkci pásů a airbagu.

"Vzdálenost hrudníku od volantu by měla být okolo 25 centimetrů, jen tak lze zajistit naprosto správnou funkci airbagu, který je dnes standardní výbavou vozů," připomíná expert a doplňuje: "Ruce na volantu by neměly být natažené, ale mírně pokrčené." Dřívější doporučení, že se má sedět co nejdál od volantu, už u moderních vozů s airbagy rozhodně neplatí.

Cestující ve voze by si měli také správně nastavit výšku horního uchycení bezpečnostního pásu. Pás by měl volně přecházet přes rameno. Důležité je ale také správné nastavení opěrky hlavy. Ta je funguje především jako ochrana krční páteře při případném nárazu zezadu.

Spolujezdci se často dopouštějí té chyby, že si při delší cestě odkládají nohy na přístrojovou desku, případně je třeba vystrkují z okénka. "Pokud by při takové situaci došlo k nehodě, riskují cestující velice vážná poranění, případně i usmrcení," varuje. "Při nehodě totiž airbag zasáhne nohy, které mohutnou silou vymrští proti tělu a hlavě dotyčné osoby. Taková zranění pak bývají devastující," dodává.

S bezpečností souvisí i správné držení volantu. Moderní volanty mají v poloze tzv. "tři čtvrtě na tři" ergonomické vybrání, kam právě patří vaše ruce. Je to nejen správná poloha pro bezpečné a přesné řízení auta, ale také tím zajístíte v případě nehody správnou funkci airbagu. Pokud byste měli například jednu ruku nahoře na věnci volantu, airbag by vám ji doslova přerazil.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Řídíte jen jednou rukou? Může vás to stát život. Jak správně sedět v autě

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 22.07.2018 16:22 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Toyota Aygo x-cite Connect

TEST: Toyota Aygo 1.0 VVT-i x-cite: jak se jezdí s minivozem pro ženy?

BMW Z1

Nejpodivnější dveře v historii automobilového průmyslu? Některé nápady byly skutečně divoké

Nový Lexus RC

Prvním řidičem Lexusu RC byl kuchař, zážitek z jízdy vyjádřil speciálním pokrmem

Volkswagen Beetle

Ford mohl kdysi získat Volkswagen zadarmo, prý za to ale nestál

Tesla Model 3

Tesla představila dosud nejlevnější Model 3, zákazníci si přesto připlatí

Řidiči přeceňují schopnosti asistenčních systémů, na jejich nedokonalost poukazuje i Euro NCAP

Euro NCAP prověřilo asistenční systémy, cílem je vyvrátit nebezpečný omyl řidičů

reklama
reklama

Doporučujeme

Škoda 110 R

Brežněv vlastnil stovky limuzín a sporťáků ze západu. Proč ale pohrdal…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tesla ukázala vnitřnosti Modelu 3 s nájezdem 1.6 milionu kilometrů, na motoru to nepoznáte

  2. Říká vám něco Ivan Willys? Sovětský Jeep vznikl za pouhých 51 dní

  3. Rusové stvořili novou generaci Záporožce, jeho základem se stalo lidové auto západu

  4. Nejmenší SUV značky Škoda? Očekávaný bestseller se ukáže příští rok

  5. Italští karosáři opět předvedli své umění, z nového Ferrari vykouzlili moderní skvost 90. let

  6. Majitel se rozhodl přestavět náklaďák z 2. světové války na netradiční obytný vůz

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud