Půjčit si vůz v autopůjčovně je v posledních letech stále oblíbenější praktika, která vám umožní svobodně cestovat v kterékoliv destinaci, aniž byste se museli spoléhat na místní systém veřejné dopravy. Zapůjčený vůz navíc dodává člověku pocit svobody a nabízí možnosti prohlédnout si místa podle vlastního výběru a v kteroukoliv část dne.
Ať už jste na dovolené nebo služební cestě, mít k dispozici automobil je benefit, který vždy potěší. Pokud se však do cílové destinace nechcete nebo nemůžete přepravovat automobilem vlastním, jsou autopůjčovny tou nejlepší volbou. Svět motorismu však nikdy nebyl lacinou záležitostí a pro autopůjčovny to platí dvojnásob.
Pokud odhlédneme od ceny za samotné pojištění vozu, je potřeba ještě počítat s pojištěním a v některých případech se mohou dodatečné náklady ukrývat ještě v podobě vybavení vozu sedačkou či navigací. Opomenout nemůžeme ani poplatky spojené s pohonnými hmotami či nájezdem. Nicméně pojďme to vzít popořadě.
Výběr auta z pohodlí domova
Pokud nemilujete adrenalin spojení s řešením důležitých záležitostí na poslední chvíli, věnujte se rezervaci automobilu s dostatečným předstihem již z pohodlí domova. Budete tak mít možnost srovnat vícero půjčoven, v klidu si přečíst veškeré smlouvy včetně dodatků a v neposlední řadě můžete i ušetřit.
Kdo bude řídit a co bude řídit
Při výběru automobilu zvažte, co ve skutečnosti potřebujete. Půjčit si na dovolenou ve dvou u moře stylový kabriolet sice může být skvělé, ovšem také to bude o dost dražší, než kompaktní hatchback s klimatizací, který odvede stejnou práci za podstatně nižší cenu a s nižší spotřebou.
Stejně tak je vhodné brát ohledy na to, kdo bude bude automobil řídit a na koho bude smlouva uzavřená. Mladší řidiči pod 26 let obvykle spadají do rizikové skupiny, což znamená nemalý příplatek. Pokud byste se ale rozhodli sjednat pojistku na někoho staršího a za volant by usedal někdo mladší, mohl by nastat problém s pojistkou. Některé půjčovny navíc vyžadují nahlašovat (samozřejmě za poplatek) další řidiče.
Cena nemusí být konečná
Našli jste automobil jaký jste hledali a ještě k tomu za skvělou cenu? Ještě než si ho nadšeně zarezervujete, podívejte se, zda se k jeho vypůjčení nevztahují další poplatky. Stejně tak se v různých půjčovnách mohou lišit poplatky za vypůjčení dětské sedačky a dalšího příslušenství.
Bez pojištění ani ránu
Ani vypůjčený automobil se neobejde bez pojištění. Základní varianty navíc za moc nestojí a tak se vyplatí podívat se po vyšších variantách. Rozhodnete-li se pro pojištění se spoluúčastí, doporučujeme ještě podívat se před odjezdem po nabídkách českých pojišťoven, které nabízí možnost pojistit se a případně za vás spoluúčast, která nemusí být malá, uhradí. Pokud se rozhodnete pro vyšší pojištění bez spoluúčasti, bude vás to stát víc, ale budete mít klid.
Pojistnou smlouvu je však dobré řádně a kompletně prostudovat. Můžete tak například odmítnout některé bonusové služby a ušetřit, nebo naopak zjistíte, co v pojistce zahrnuto není a můžete si to připlatit. Pojištění však rozhodně věnujte dostatek času a nebojte se zeptat.
Benzín & kilometry
Většina půjčoven na nájezd zapůjčeného vozu nehledí, přesto je dobré se zeptat. Co však většina pojišťoven nevidí ráda jsou přejezdy hranice - na to je dobré se předem informovat. Co se benzínu týče, v praxi se používají tři modely. Tím nejvýhodnějším je půjčení auta s plnou nádrží a vrácení opět s plnou nádrží.
Méně výhodný model funguje na bázi, kdy sice auto dotankované vracet nemusíte, ovšem půjčovna vám za chybějící benzín v nádrži peníze vyúčtuje - cena se přitom bude pohybovat výše, než kolik byste zaplatili u čerpací stanice. Poslední a nepříliš častou možností pak bývá automobil s předplacenou nádrží, které vracíte s nádrží prázdnou. To se však nemusí u krátkodobého zapůjčení vyplatit.
Poškození & pokuty
Před přebráním si automobil důkladně prohlédněte, klidně i nafoťte a trvejte na zapsání všech poškození do protokolu. Při vracení vozidla by totiž půjčovna mohla tvrdit, že za poškození jste odpovědní vy. Ve větších a renomovaných půjčovnách je riziko takového chování méně pravděpodobné. Ve voze by také neměla chybět povinná výbava.
Pokud za volantem vypůjčeného vozu spácháte nějaký ten přestupek, počítejte s tím, že vás pokuty doženou. Během výpůjčky automobilu si totiž půjčovny často kromě vašich dokladů berou i údaje o vaší platební kartě. Pokud tedy přijde půjčovně pokuta z doby, kdy bylo auto ve vašich rukou, pokutu vám vyúčtují.
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.