Půjčit si vůz v autopůjčovně je v posledních letech stále oblíbenější praktika, která vám umožní svobodně cestovat v kterékoliv destinaci, aniž byste se museli spoléhat na místní systém veřejné dopravy. Zapůjčený vůz navíc dodává člověku pocit svobody a nabízí možnosti prohlédnout si místa podle vlastního výběru a v kteroukoliv část dne.
Ať už jste na dovolené nebo služební cestě, mít k dispozici automobil je benefit, který vždy potěší. Pokud se však do cílové destinace nechcete nebo nemůžete přepravovat automobilem vlastním, jsou autopůjčovny tou nejlepší volbou. Svět motorismu však nikdy nebyl lacinou záležitostí a pro autopůjčovny to platí dvojnásob.
Pokud odhlédneme od ceny za samotné pojištění vozu, je potřeba ještě počítat s pojištěním a v některých případech se mohou dodatečné náklady ukrývat ještě v podobě vybavení vozu sedačkou či navigací. Opomenout nemůžeme ani poplatky spojené s pohonnými hmotami či nájezdem. Nicméně pojďme to vzít popořadě.
Výběr auta z pohodlí domova
Pokud nemilujete adrenalin spojení s řešením důležitých záležitostí na poslední chvíli, věnujte se rezervaci automobilu s dostatečným předstihem již z pohodlí domova. Budete tak mít možnost srovnat vícero půjčoven, v klidu si přečíst veškeré smlouvy včetně dodatků a v neposlední řadě můžete i ušetřit.
Kdo bude řídit a co bude řídit
Při výběru automobilu zvažte, co ve skutečnosti potřebujete. Půjčit si na dovolenou ve dvou u moře stylový kabriolet sice může být skvělé, ovšem také to bude o dost dražší, než kompaktní hatchback s klimatizací, který odvede stejnou práci za podstatně nižší cenu a s nižší spotřebou.
Stejně tak je vhodné brát ohledy na to, kdo bude bude automobil řídit a na koho bude smlouva uzavřená. Mladší řidiči pod 26 let obvykle spadají do rizikové skupiny, což znamená nemalý příplatek. Pokud byste se ale rozhodli sjednat pojistku na někoho staršího a za volant by usedal někdo mladší, mohl by nastat problém s pojistkou. Některé půjčovny navíc vyžadují nahlašovat (samozřejmě za poplatek) další řidiče.
Cena nemusí být konečná
Našli jste automobil jaký jste hledali a ještě k tomu za skvělou cenu? Ještě než si ho nadšeně zarezervujete, podívejte se, zda se k jeho vypůjčení nevztahují další poplatky. Stejně tak se v různých půjčovnách mohou lišit poplatky za vypůjčení dětské sedačky a dalšího příslušenství.
Bez pojištění ani ránu
Ani vypůjčený automobil se neobejde bez pojištění. Základní varianty navíc za moc nestojí a tak se vyplatí podívat se po vyšších variantách. Rozhodnete-li se pro pojištění se spoluúčastí, doporučujeme ještě podívat se před odjezdem po nabídkách českých pojišťoven, které nabízí možnost pojistit se a případně za vás spoluúčast, která nemusí být malá, uhradí. Pokud se rozhodnete pro vyšší pojištění bez spoluúčasti, bude vás to stát víc, ale budete mít klid.
Pojistnou smlouvu je však dobré řádně a kompletně prostudovat. Můžete tak například odmítnout některé bonusové služby a ušetřit, nebo naopak zjistíte, co v pojistce zahrnuto není a můžete si to připlatit. Pojištění však rozhodně věnujte dostatek času a nebojte se zeptat.
Benzín & kilometry
Většina půjčoven na nájezd zapůjčeného vozu nehledí, přesto je dobré se zeptat. Co však většina pojišťoven nevidí ráda jsou přejezdy hranice - na to je dobré se předem informovat. Co se benzínu týče, v praxi se používají tři modely. Tím nejvýhodnějším je půjčení auta s plnou nádrží a vrácení opět s plnou nádrží.
Méně výhodný model funguje na bázi, kdy sice auto dotankované vracet nemusíte, ovšem půjčovna vám za chybějící benzín v nádrži peníze vyúčtuje - cena se přitom bude pohybovat výše, než kolik byste zaplatili u čerpací stanice. Poslední a nepříliš častou možností pak bývá automobil s předplacenou nádrží, které vracíte s nádrží prázdnou. To se však nemusí u krátkodobého zapůjčení vyplatit.
Poškození & pokuty
Před přebráním si automobil důkladně prohlédněte, klidně i nafoťte a trvejte na zapsání všech poškození do protokolu. Při vracení vozidla by totiž půjčovna mohla tvrdit, že za poškození jste odpovědní vy. Ve větších a renomovaných půjčovnách je riziko takového chování méně pravděpodobné. Ve voze by také neměla chybět povinná výbava.
Pokud za volantem vypůjčeného vozu spácháte nějaký ten přestupek, počítejte s tím, že vás pokuty doženou. Během výpůjčky automobilu si totiž půjčovny často kromě vašich dokladů berou i údaje o vaší platební kartě. Pokud tedy přijde půjčovně pokuta z doby, kdy bylo auto ve vašich rukou, pokutu vám vyúčtují.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.