Segment rychlých hatchbacků si stále drží svou popularitu, za což vděčíme zejména Volkswagenu, Fordu a Renaultu. Jak to ale vypadá v segmentu menších vozů? Mezi tzv. nákupními taškami se v posledních letech objevil celá řada zajímavých a hlavně rychlých vozů. který z nich si však zaslouží pomyslnou korunu?
Mezi standardními ostrými hatchbacky se vždy o první místo rvaly modely jako Volkswagen Golf GTi, Ford Focus RS a v posledních letech si o pozornost říkal i Renault Megane R.S.. V segmentu menších automobilů se však také vyklubalo několik ostrých novinek, které doslova křičí o pozornost.
O velký srovnávací test, alespoň co se akcelerace týče, se pokusil známý britský motoristický redaktor Mat Watson z YouTube kanálu CarWow, kterému nejsou podobné testy nijak cizí. Na své oblíbené letiště tak sezval eskadru rychlých nákupních tašek, ve které se nacházel Ford Fiesta ST, VW Polo GTI, Toyota Yaris GRMN, Peugeot 208 GTI a Mini John Cooper Works.
V této pětici by si svého favorita našel nejspíš každý, ovšem největší pozornost byla upírána zejména na malého ale dravého Yarise GRMN a také na nový Ford Fiesta ST, jehož přeplňovaný 1.5 litrový tříválec produkuje přes 200 koní a akceleraci z 0 na 100 km/h slibuje za 6.5 sekundy.
První disciplínu, kterou byl sprint na 1/4 míle (402 metru) ovládl Yaris GRMN, jehož řidič měl nejrychlejší reakci, což bylo v kombinaci s nízkou váhou a vysokým výkonem rozhodující. na druhém místě se celkem jistě držel Mini JCW a třetí místo patřilo Fiestě následované Golfem a Peugeotem.
V druhém testu se vozy rozjížděly k závodu z rychlosti 48 km/h na druhý rychlostní stupeň. Zde ukázalo svou sílu Mini, které bylo ze všech nejvýkonnější. Na druhém místě se držel Yaris a třetí příčku si pro sebe urvalo Polo GTI. Za ním následovala Fiesta a Peugeot.
Ačkoliv se hvězdami závodu stal Yaris a Mini, žádné z testovaných aut nebylo pomalé - ba naopak. Je však smutnou realitou, že Yaris GRMN byl vyroben pouze v omezeném množství, které zmizelo z nabídky automobilek krátce po uvedení modelu na trh.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.