Výrobci pneumatik se snaží být stále ekologičtějšími, což má ovšem jeden podstatný háček, kterým jsou ropné látky, bez kterých se pneumatiky jednoduše vyrábět nedají. Tedy to jsme si alespoň několik posledních desetiletí mysleli. Francouzský výrobce pneumatik Michelin se nás však zřejmě brzy pokusí přesvědčit, že pneumatiky mohou být i úplně jiné. Přesněji řečeno dřevěné.
Pokud vás teď ale napadlo, že si v lese useknete kus špalku a vrazíte ho do podběhu, musíme vás zklamat. Podle australského motoristického webu Motoring.com.au je hlavní podstata inovací od Michelinu ukryta v nahrazení některých látek ropného původu látkami získanými ze dřeva.
Pokud jsme plánům francouzského pneumatikářského gigantu porozuměli správně, pak je hlavním cílem nahrazení ropných elastomerů, vysoce pružných látek, za dřevěnou štěpku. V současnosti se pneumatiky skládají z 80 % z ropných látek. Automobilka proto doufá, že první "dřevěnou" pneumatiku bude moci ukázat již v roce 2020.
Využití dřeva však přináší podstatně více benefitů, než jen odklon od ropných látek. Díky možnosti pěstovat a sázet stromy kdekoliv se totiž zkrátí závislost společnosti na dodavatelích a dojde tak i k emisím škodlivých látek způsobených dopravou materiálu. Stromy jsou pak v neposlední řadě plně obnovitelným materiálem.
„Máme projekt, který se zabývá zpracováním dřevěné štěpky. Využíváme odpad z dřevařského průmyslu, ze kterého vyvíjíme elastomery následně využívané v pneumatikách," uvedl Cyrille Roget, který pracuje pro Michelin na pozici ředitele vědy a vývoje. „Věříme, že se do budoucna jedná o vhodné řešení."
V současné době probíhá výzkum společnosti v Brazílii, kde automobilka založila vlastní plantáže. Kromě toho se automobilka zajímá i o možnosti 3D tisku pneumatik, což je ovšem vize vzdálená 10 až 15 let. S příchodem nových technologií by se však tato doba mohla výrazně zkrátit.
V praxi by si zákazníci nových pneumatik neměli vůbec všimnout. Jejich vlastnosti by totiž měli být zcela shodné. Největším přínosem tak bude zejména jejich následná likvidace.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?