Pokud vás teď ale napadlo, že si v lese useknete kus špalku a vrazíte ho do podběhu, musíme vás zklamat. Podle australského motoristického webu Motoring.com.au je hlavní podstata inovací od Michelinu ukryta v nahrazení některých látek ropného původu látkami získanými ze dřeva.
Pokud jsme plánům francouzského pneumatikářského gigantu porozuměli správně, pak je hlavním cílem nahrazení ropných elastomerů, vysoce pružných látek, za dřevěnou štěpku. V současnosti se pneumatiky skládají z 80 % z ropných látek. Automobilka proto doufá, že první "dřevěnou" pneumatiku bude moci ukázat již v roce 2020.
Využití dřeva však přináší podstatně více benefitů, než jen odklon od ropných látek. Díky možnosti pěstovat a sázet stromy kdekoliv se totiž zkrátí závislost společnosti na dodavatelích a dojde tak i k emisím škodlivých látek způsobených dopravou materiálu. Stromy jsou pak v neposlední řadě plně obnovitelným materiálem.
„Máme projekt, který se zabývá zpracováním dřevěné štěpky. Využíváme odpad z dřevařského průmyslu, ze kterého vyvíjíme elastomery následně využívané v pneumatikách," uvedl Cyrille Roget, který pracuje pro Michelin na pozici ředitele vědy a vývoje. „Věříme, že se do budoucna jedná o vhodné řešení."
V současné době probíhá výzkum společnosti v Brazílii, kde automobilka založila vlastní plantáže. Kromě toho se automobilka zajímá i o možnosti 3D tisku pneumatik, což je ovšem vize vzdálená 10 až 15 let. S příchodem nových technologií by se však tato doba mohla výrazně zkrátit.
V praxi by si zákazníci nových pneumatik neměli vůbec všimnout. Jejich vlastnosti by totiž měli být zcela shodné. Největším přínosem tak bude zejména jejich následná likvidace.