Dnešní doba nabízí řadu možností, včetně relativně jednoduchého cestování. Největší překážkou však nejčastěji bývá neochota vystoupit z dobře zajetých kolejí komfortního života, ve kterém nemusíte řešit žádné další starosti ani nové problémy. Lidé si tak hledají řadu výmluv, včetně věku. Tato jednaosmdesátiletá seniorka je však jasným důkazem, že ani věk nemusí hrát ve splnění snů či přání žádnou roli.
Hlavní hrdinkou našeho příběhu je jednaosmdesátiletá Julia Abu z Jihoafrické republiky, která se vydala ve své dvacet let staré Toyotě Corolla, která se na tamním trhu prodávala pod označením Conquest, na cestu z Kapského Města do Londýna. A jediným důvodem byl telefonát, ve kterém odvážně prohlásila, že to prostě dokáže.
Jak Julia uvedla pro web blog.toyota.co.uk, její motivace přišla ve chvíli, kdy v kuchyni poslouchala rádio. Moderátor totiž tou dobou mluvil o obrovských sumách, které jedna z veřejně známých osob utrácela za auta své manželky. To mělo Julii naprosto vytočit a tak zcela bezmyšlenkovitě vzala telefon, zavolala do rádia a prohlásila „Je mi 80 let a mojí Toyotě je 20 let. Dohromady je nám tedy 100 a obě se cítíme tak na 100 %, že bych klidně mohla vyrazit do Londýna navštívit svou dceru."
Jakmile však položila telefon, začali jí volat její přátelé, kteří se ptali, zda je to pravda. Julia tehdy měla dvě možnosti - buď si vypít šálek hořkosti a přiznat momentální zkrat, nebo do toho jít naplno. A jak už asi tušíte, rozhodla se pro tu druhou možnost.
Jak uvedla v rozhovoru, její partner, se kterým žila 33 let, nedávno zemřel, byla zlomená a neuměla plést. Po krátkém pátrání navíc zjistila, že by se mohla spojit se svou oblíbenou charitativní organizací a svou cestou by mohla být schopná udělat něco dobrého pro svět.
Jakmile padlo rozhodnutí, bylo potřeba trochu poupravit její Toyotu, které familiérně přezdívá Tracy. Pomocí vložek mezi tlumiči a karoserií se přizvedla světlá výška, což pro Julii udělal její zeť. Vůz pak zamířil do servisu, kde proběhl kompletní servis a došlo i na drobnější opravy podvozku. Soused pak Julii daroval větší terénní pneumatiky.
Jak Julia přiznává, technice pod kapotou nikdy moc nerozuměla. Bylo jí však jasné, že v interiéru vozu bude muset strávit poměrně dlouhou dobu, takže se obrátila na svého známého, který vedl obchod s dekoracemi interiéru. Ten pro ni pak připravil speciální interiér, díky kterému se na cestách cítila jako doma.
Julia a Tracy se vydaly na cestu severo-východním směrem, během které projely celkem 11 afrických států, včetně Botswany, Zambie, Tanzánie, Keni, Etiopie, Súdánu a Egypta. Po cestě toho prý dost zažila a stihla si i získat pár nových přátel. V rámci svého vlastního bezpečí pak většina jejích jízd trvala jen do 4 hodin odpoledne. Když se nakonec dostala až do Londýna, na tachometru jejího vozu svítila cifra 227 000 mil, tedy cca 365 321 kilometrů.
A jak byla Julia se svým vozem spokojená? „Musím vám něco říct: Myslím si, že Tracy je nejlepší auto na silnicích. Po cestě jsem se dívala, čím lidé cestují po Africe, setkávala jsem se s nimi a všem jsem shodně říkala, že svojí Toyotu bych za žádné z aut nevyměnila. Po cestě totiž neměla jedinou závadu. Ani prasklou pneumatiku"
Jediným problémem po cestě prý mělo být uvolněné kolo, které dostalo zabrat na špatných cestách v Ugandě. To však rychle opravil mechanik u čerpací stanice, takže cesta mohla pokračovat. Jak Julia řekla v rozhovoru pro britské zastoupení Toyoty: „Zjistila jsem, že v Africe není nic problém. Všechny problémy začnou, když se dostanete do Evropy."
Ani v Evropě to ale jistě nebylo tak zlé. Krátce po návštěvě u dcery totiž Julia s Tracey zamířily do dealerství Toyoty v Londýně, kde Corolla dostala plný servis. Během toho byly vyměněny rozvody a došlo také na výměnu zadního stabilizátoru a opotřebených gumových uložení výfuku. Díky novým rozvodům si pak 1.6 litrový motor 4A.FE s nájezdem 336 198 km pod kapotou Tracy opět krásně předl. Zřejmě během času opravy pak vznikal rozhovor.
Během pobytu v Anglii navštívila Julia své známé, nakoupila si řadu drobností a nyní je opět na cestě zpátky domů. Jak jinak než za volantem Tracy. Doma jí pak čeká psaní dvou knih, na kterých už se domluvila s vydavatelstvím. První bude klasická cestovatelská kniha z jejího pohledu, zatím co ta druhá bude z pohledu Tracy a určená bude dětem.
Nečekaný cestovatelský zážitek však prý vzbudil v Julii nadšení a brzy by se ráda znovu vypravila na cesty. Tentokrát by však prý chtěla dojet do Evropy po západním pobřeží Afriky. V Británii by se pak prý ráda setkala s královnou, což prý nyní nebylo kvůli královským povinnostem jejího veličenstva možné. Pokud byste chtěli sledovat další cesty Julie Albu, můžete buď přes její cestovatelský blog, nebo přes její speciální facebookovou stránku.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?