Dnešní doba nabízí řadu možností, včetně relativně jednoduchého cestování. Největší překážkou však nejčastěji bývá neochota vystoupit z dobře zajetých kolejí komfortního života, ve kterém nemusíte řešit žádné další starosti ani nové problémy. Lidé si tak hledají řadu výmluv, včetně věku. Tato jednaosmdesátiletá seniorka je však jasným důkazem, že ani věk nemusí hrát ve splnění snů či přání žádnou roli.
Hlavní hrdinkou našeho příběhu je jednaosmdesátiletá Julia Abu z Jihoafrické republiky, která se vydala ve své dvacet let staré Toyotě Corolla, která se na tamním trhu prodávala pod označením Conquest, na cestu z Kapského Města do Londýna. A jediným důvodem byl telefonát, ve kterém odvážně prohlásila, že to prostě dokáže.
Jak Julia uvedla pro web blog.toyota.co.uk, její motivace přišla ve chvíli, kdy v kuchyni poslouchala rádio. Moderátor totiž tou dobou mluvil o obrovských sumách, které jedna z veřejně známých osob utrácela za auta své manželky. To mělo Julii naprosto vytočit a tak zcela bezmyšlenkovitě vzala telefon, zavolala do rádia a prohlásila „Je mi 80 let a mojí Toyotě je 20 let. Dohromady je nám tedy 100 a obě se cítíme tak na 100 %, že bych klidně mohla vyrazit do Londýna navštívit svou dceru."
Jakmile však položila telefon, začali jí volat její přátelé, kteří se ptali, zda je to pravda. Julia tehdy měla dvě možnosti - buď si vypít šálek hořkosti a přiznat momentální zkrat, nebo do toho jít naplno. A jak už asi tušíte, rozhodla se pro tu druhou možnost.
Jak uvedla v rozhovoru, její partner, se kterým žila 33 let, nedávno zemřel, byla zlomená a neuměla plést. Po krátkém pátrání navíc zjistila, že by se mohla spojit se svou oblíbenou charitativní organizací a svou cestou by mohla být schopná udělat něco dobrého pro svět.
Jakmile padlo rozhodnutí, bylo potřeba trochu poupravit její Toyotu, které familiérně přezdívá Tracy. Pomocí vložek mezi tlumiči a karoserií se přizvedla světlá výška, což pro Julii udělal její zeť. Vůz pak zamířil do servisu, kde proběhl kompletní servis a došlo i na drobnější opravy podvozku. Soused pak Julii daroval větší terénní pneumatiky.
Jak Julia přiznává, technice pod kapotou nikdy moc nerozuměla. Bylo jí však jasné, že v interiéru vozu bude muset strávit poměrně dlouhou dobu, takže se obrátila na svého známého, který vedl obchod s dekoracemi interiéru. Ten pro ni pak připravil speciální interiér, díky kterému se na cestách cítila jako doma.
Julia a Tracy se vydaly na cestu severo-východním směrem, během které projely celkem 11 afrických států, včetně Botswany, Zambie, Tanzánie, Keni, Etiopie, Súdánu a Egypta. Po cestě toho prý dost zažila a stihla si i získat pár nových přátel. V rámci svého vlastního bezpečí pak většina jejích jízd trvala jen do 4 hodin odpoledne. Když se nakonec dostala až do Londýna, na tachometru jejího vozu svítila cifra 227 000 mil, tedy cca 365 321 kilometrů.
A jak byla Julia se svým vozem spokojená? „Musím vám něco říct: Myslím si, že Tracy je nejlepší auto na silnicích. Po cestě jsem se dívala, čím lidé cestují po Africe, setkávala jsem se s nimi a všem jsem shodně říkala, že svojí Toyotu bych za žádné z aut nevyměnila. Po cestě totiž neměla jedinou závadu. Ani prasklou pneumatiku"
Jediným problémem po cestě prý mělo být uvolněné kolo, které dostalo zabrat na špatných cestách v Ugandě. To však rychle opravil mechanik u čerpací stanice, takže cesta mohla pokračovat. Jak Julia řekla v rozhovoru pro britské zastoupení Toyoty: „Zjistila jsem, že v Africe není nic problém. Všechny problémy začnou, když se dostanete do Evropy."
Ani v Evropě to ale jistě nebylo tak zlé. Krátce po návštěvě u dcery totiž Julia s Tracey zamířily do dealerství Toyoty v Londýně, kde Corolla dostala plný servis. Během toho byly vyměněny rozvody a došlo také na výměnu zadního stabilizátoru a opotřebených gumových uložení výfuku. Díky novým rozvodům si pak 1.6 litrový motor 4A.FE s nájezdem 336 198 km pod kapotou Tracy opět krásně předl. Zřejmě během času opravy pak vznikal rozhovor.
Během pobytu v Anglii navštívila Julia své známé, nakoupila si řadu drobností a nyní je opět na cestě zpátky domů. Jak jinak než za volantem Tracy. Doma jí pak čeká psaní dvou knih, na kterých už se domluvila s vydavatelstvím. První bude klasická cestovatelská kniha z jejího pohledu, zatím co ta druhá bude z pohledu Tracy a určená bude dětem.
Nečekaný cestovatelský zážitek však prý vzbudil v Julii nadšení a brzy by se ráda znovu vypravila na cesty. Tentokrát by však prý chtěla dojet do Evropy po západním pobřeží Afriky. V Británii by se pak prý ráda setkala s královnou, což prý nyní nebylo kvůli královským povinnostem jejího veličenstva možné. Pokud byste chtěli sledovat další cesty Julie Albu, můžete buď přes její cestovatelský blog, nebo přes její speciální facebookovou stránku.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?