Silně obsazenou soutěž historických vozidel Silvretta Classic (5. až 7. července) obesílá Škoda Auto dvěma nepřehlédnutelnými vozy. Škoda 100 L Rallye a Škoda 130 RS se ve čtvrtek vydají na přibližně 650-kilometrovou náročnou trať po území Rakouska, Lichtenštejnska a Švýcarska.
Automobily Laurin & Klement / Škoda jsou v Alpách jako doma již od počátku 20. století. Kromě vítězství v bezpočtu závodů a soutěží pořádaných v náročném horském terénu se mladoboleslavská značka pevně etablovala i na místních trzích. Historické vozy Škoda rozhodně nejsou nováčkem ani na jednom z vrcholných setkání automobilových pokladů, soutěži Silvretta Classic, pořádané již od roku 1998. Na start letošního 21. ročníku vysílá Škoda dvojici vozů s rallyeovým DNA.
Sedan Škoda 100 L Rallye s litrovým čtyřválcem, vyrobený v roce 1970, zaujme velmi autentickými prvky výbavy, tak jej bylo možné v 70. letech vídat nejen na tratích československých závodů. Do oka padnou působivé disky kol z lehké slitiny, tříramenný sportovní volant či anatomická sedadla Recaro. Uložení progresivního hliníkového motoru u poháněných zadních kol zajistí vozu v alpských stoupáních vynikající trakci a při sjezdech do hlubokých údolí přijde vhod rovnoměrnější zatížení brzd relativním odlehčením přední nápravy.
Skutečnou legendou automobilových soutěží a okruhových závodů 70. - 80. let minulého století je kupé Škoda 130 RS shodné koncepce pohonu. Exemplář z roku 1978 připomene velmi úspěšnou kariéru tohoto modelu. K jejím vrcholům patří dvojité vítězství ve třídě do 1300 cm3 na prestižní Rallye Monte Carlo 1977 nebo stylové rozloučení 130 RS se závodními okruhy celkovým vítězstvím v mistrovství Evropy cestovních vozů 1981.
Startovní výstřel soutěže Silvretta Classic 2018 padne ve čtvrtek 5. července po poledni v rakouském městě Partenen, hned první etapa zahrnuje i legendární Silvretta-Hochalpenstrasse. V následujících dvou dnech se účastníci budou pohybovat po řadě dalších dechberoucích úsekůalpských silnic na území Rakouska, Lichtenštejnska a Švýcarska, včetně průsmyků ležících ve výšce až 2315 metrů (páteční Albulapass). Historické vozy projedou cílem soutěže po třech dnech a absolvování asi 650 kilometrů, v odpoledních hodinách soboty 7. července.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.