Letní doba přeje sportům, jako je jízda na kole, windsurfing a dalším, které se neobejdou bez sportovního náčiní. A nikoliv právě skladného. Nezbývá tedy nic jiného, než je umístit na auto a vyrazit. Tak jednoduché to ale není. Jaký vybrat nosič? Na střechu, na páté dveře či víko zavazadelníku, nebo na tažné zařízení? A co předpisy v zahraničí?
Test nosičů jízdních kol Začněme samotnými nosiči kol. Švýcarský automotoklub TCS ověřil, a podle celé řady kritérii seřadil od nejlepšího po nejhorší celkem 12 nosičů. Bral v potaz cenu, jednoduchost sestavení a upnutí kola, jejich bezpečnost, zajištění proti krádeži, stejně jako to, jak se chová náklad při jízdě. Tedy například vyhýbacím manévru, brždění a podobně. Výsledek byl jednoznačný. Na prvních čtyřech místech jsou zařízení určená na tažné zařízení. Od Thule jsou to: Easy Fold a Velo Space, dále Fischer Pro Line a Unitec Alu Atlas Evolution. Nižší hodnocení obdržela převážně zařízení určená na páté dveře a automotoklub TCS nedoporučil trojici na víko zavazadelníku: Eckla Porty, Hollywood Racks F1B a Menabo Main. Další možností je převoz kol na nosiči na střeše. Jejich nevýhodou je jak fakt, že je nutné zvedat poměrně těžká kola, tak i to, že se částečně mění těžiště automobilu. Ten se chová trochu jinak, není si tak jistý při ostřejších manévrech. Což vyžaduje jiný styl jízdy. Nemluvě o faktu, že kola na střeše především od rychlosti 110 km/h zásadně zvyšují spotřebu vozidla až o více než 2 litry na 100 km. Po domácku dělané registrační značky neplatí! Při převozu kol je na místě pamatovat i na dodržování předpisů v zahraničí. V řadě zemí, stejně jako v ČR, tak i ve Francii a dalších nesmí být koly překryta registrační značka vozu. Když k tomu dojde, musí být vůz vybaven doplňkovým nosičem pro třetí registrační značku, včetně osvětlení a odrazek. Například možnost získat třetí registrační značku na registru vozidel je v ČR dána od 1. ledna 2016 a stojí 600 Kč. Pokud se pokusíte si podomácku vyrobit takovou značku, hrozí vám pokuta od 5 000 Kč.
Výstražná deska v Itálii! Dalším dosti zmiňovaným prvkem označení nosiče jízdních kol je výstražná deska o rozměrech 50 x 50 cm. Tato výstražná deska je u osobního vozidla povinná pouze v Itálii. Na internetu se však množí fáma o nutnosti v Rakousku. Ano, v Rakousku je povinná, ale jen pro karavan. Jízdní kola uvnitř vozu a časté pokuty z Rakouska! Opominout není na místě ani možnost převážet kola uvnitř vozu. Jak v ČR, tak především v Rakousku nebo Německu i dalších zemích musíme pamatovat na povinnost dostatečně upevnit převážený náklad. Jinak hrozí pokuta v řádu několika set euro a v případě Rakouska i dokonce až 5000 Eur. V posledních měsících počet pokut za špatně připevněná jízdní kola z Rakouska roste a ÚAMK denně na telefonní lince 1230 radí lidem, jak tuto pokutu zaplatit nebo jak bezpečně převážet kola v rámci EU.
Převoz kol tedy není až tak prostou záležitostí jak se zdá. Má svá pravidla, vyvolává povinnost dodržování specifických předpisů a mohou přijít i následné postihy. Tak se všech problémů vyvarujme a užijme si jak jízdu autem, tak i na jízdních kolech.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.