Převážíte jízdní kola? Pozor na tyto časté chyby

Nosiče kol, ilustrační foto
Nosiče kol, ilustrační foto, foto: Car Face
AutoRoad.cz 29. června 2018 16:21
Sdílej:

Letní doba přeje sportům, jako je jízda na kole, windsurfing a dalším, které se neobejdou bez sportovního náčiní. A nikoliv právě skladného. Nezbývá tedy nic jiného, než je umístit na auto a vyrazit. Tak jednoduché to ale není. Jaký vybrat nosič? Na střechu, na páté dveře či víko zavazadelníku, nebo na tažné zařízení? A co předpisy v zahraničí?

Test nosičů jízdních kol Začněme samotnými nosiči kol. Švýcarský automotoklub TCS ověřil, a podle celé řady kritérii seřadil od nejlepšího po nejhorší celkem 12 nosičů. Bral v potaz cenu, jednoduchost sestavení a upnutí kola, jejich bezpečnost, zajištění proti krádeži, stejně jako to, jak se chová náklad při jízdě. Tedy například vyhýbacím manévru, brždění a podobně. Výsledek byl jednoznačný. Na prvních čtyřech místech jsou zařízení určená na tažné zařízení. Od Thule jsou to: Easy Fold a Velo Space, dále Fischer Pro Line a Unitec Alu Atlas Evolution. Nižší hodnocení obdržela převážně zařízení určená na páté dveře a automotoklub TCS nedoporučil trojici na víko zavazadelníku: Eckla Porty, Hollywood Racks F1B a Menabo Main. Další možností je převoz kol na nosiči na střeše. Jejich nevýhodou je jak fakt, že je nutné zvedat poměrně těžká kola, tak i to, že se částečně mění těžiště automobilu. Ten se chová trochu jinak, není si tak jistý při ostřejších manévrech. Což vyžaduje jiný styl jízdy. Nemluvě o faktu, že kola na střeše především od rychlosti 110 km/h zásadně zvyšují spotřebu vozidla až o více než 2 litry na 100 km. Po domácku dělané registrační značky neplatí! Při převozu kol je na místě pamatovat i na dodržování předpisů v zahraničí. V řadě zemí, stejně jako v ČR, tak i ve Francii a dalších nesmí být koly překryta registrační značka vozu. Když k tomu dojde, musí být vůz vybaven doplňkovým nosičem pro třetí registrační značku, včetně osvětlení a odrazek. Například možnost získat třetí registrační značku na registru vozidel je v ČR dána od 1. ledna 2016 a stojí 600 Kč. Pokud se pokusíte si podomácku vyrobit takovou značku, hrozí vám pokuta od 5 000 Kč.

Výstražná deska v Itálii! Dalším dosti zmiňovaným prvkem označení nosiče jízdních kol je výstražná deska o rozměrech 50 x 50 cm. Tato výstražná deska je u osobního vozidla povinná pouze v Itálii. Na internetu se však množí fáma o nutnosti v Rakousku. Ano, v Rakousku je povinná, ale jen pro karavan. Jízdní kola uvnitř vozu a časté pokuty z Rakouska! Opominout není na místě ani možnost převážet kola uvnitř vozu. Jak v ČR, tak především v Rakousku nebo Německu i dalších zemích musíme pamatovat na povinnost dostatečně upevnit převážený náklad. Jinak hrozí pokuta v řádu několika set euro a v případě Rakouska i dokonce až 5000 Eur. V posledních měsících počet pokut za špatně připevněná jízdní kola z Rakouska roste a ÚAMK denně na telefonní lince 1230 radí lidem, jak tuto pokutu zaplatit nebo jak bezpečně převážet kola v rámci EU.

Převoz kol tedy není až tak prostou záležitostí jak se zdá. Má svá pravidla, vyvolává povinnost dodržování specifických předpisů a mohou přijít i následné postihy. Tak se všech problémů vyvarujme a užijme si jak jízdu autem, tak i na jízdních kolech.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.