Pokud pro vás není automobil jen dopravním prostředkem, který vás má dostat z bodu A do bodu B, pravděpodobně se snažíte dopřávat mu péči, která zaručí jeho dlouhodobou spolehlivost a samozřejmě i působivý vzhled. Údržba karoserie je však poměrně pracná a některé aspekty přivádí majitele doslova k šílenství. Skvělým příkladem mohou být rýhy za klikou, se kterými řada lidí marně bojuje.
Můžete se snažit jak chcete, ale postupem času se rýhy na klice a kolem ní objeví i na vašem automobilu. Vliv na ně nemusí mít jen délka vašich nehtů, šperky či neschopnost trefit se klíčem do zámku, ale také nečistoty, které na voze ulpívají a se kterými poté vaše ruce přichází při braní za kliku do styku.
Po určité době se tak tyto rýhy objeví téměř na každém vozidel, ovšem zbavit se jich není lehké. Relativně snadný a rychlý postup však nabízí Larry Kosilla, který je profesionálním detailerem a majitelem renomované společnosti AMMO NYC.
Základem, stejně jako u jakékoliv jiné práce s lakem, je místo pořádně vyčistit, zbavit ho všech nečistot a řádně vysušit. Kosilla k tomu používá tlakovou myčku a speciální chemii jeho společnosti. Nakonec ještě místo zbaví nejjemnějších nečistot pomocí speciálního jílu na čištění automobilů. Nakonec místo osuší a ještě vyfouká kompresorem, aby se zbavil i posledních zbytků vody. Před samotným leštěním je potřeba vůz uzamknout - kvůli časté manipulaci s klikou.
Jak Kosilla následně vysvětluje, prostor za klikou většinou udržuje společně s celou karoserií, ovšem tentokrát se zaměří pouze na jedno místo. I proto vynechává většinu mechanizovaného nářadí, kterým udržuje celé dveře. S většinou jeho vybavení se navíc za kliku stejně nedá dostat, nebo hrozí poškození plastové kliky, která by se mohla poškodit zahříváním.
Nakonec tak Kosilla využívá pouze menší leštící kotouč na poškrábané místa okolo kliky, čistou mikrovláknovou utěrku a dvě leštěnky, kterými jsou Meguiar's (M) 105 a 205. Na začátku je však potřeba připomenout a zdůraznit, že při práci s leštěnkami a lakem je potřeba dbát vysoké opatrnosti. Leštěnky jsou totiž z podstaty abrazivní materiál a jejich nesprávným použitím si můžete lak poškodit. Pokud tedy nemáte s jejich používáním zkušenosti, pravděpodobně bude lepší celou práci svěřit odborníkům.
Pokud si však na tuto práci troufáte, můžete stejně jako Larry začít vyleštěním škrábanců okolo kliky, k čemuž Larry použil leštící kotouč s leštěnkou M105. Tím si Larry vyzkoušel jak dlouho bude potřeba povrch leštit, aby se zbavil i hlubších škrábanců. Jakmile škrábance zmizely, Larry škrábance odstraňuje mikrovláknovou utěrkou. Pokud si všímáte bílé skvrny kolem místa leštění, neděste se. Ta bude později odstraněna.
Po odstranění škrábanců okolo kliky je čas pustit se do samotné misky za klikou. Ještě předtím je vhodné nadzvednout kliku a něčím jí zablokovat, abyste získali maximum prostoru. Použijte však ideálně něco měkkého, co kliku ani vůz nepoškodí. Například šroubovák rozhodně není dobrý nápad.
K odstranění škrábanců v misce kliky využívá Larry mikrovláknovou utěrku, na kterou nanáší leštěnku M 105. Mírným až silným tlakem poté odstraňuje škrábance a to pohyby do stran a nebo nahoru-dolu. Je vhodné vyhýbat se pohybům krouživým, které je poté těžké rozleštit. Nezapomeňte ani na zadní stranu kliky a zámek. Práci si po sobě důkladně zkontrolujte, ideálně za použití baterky.
Jakmile jsou škrábance odstraněny, nastává čas pro leštěnku M 205, která odstraní bílý "film," který zůstává po leštěnce M 105. Je tedy zapotřebí opět nanést leštěnky M. 205 na mikrovláknovou utěrku a celý postup zopakovat. Jakmile je miska rozleštěna, je zapotřebí rozleštit i bílý "film" na dveřích, k čemuž Larry využívá leštičku s leštěnkou M 205. Poté ještě na místo nanáší další chemii, která vytvoří ochrannou vrstvu.
V následujících minutách pak Larry vysvětluje, že použití elektrického příslušenství není nezbytné, takže práce, kterou dělal i v tomto případě elektrickou leštičkou, může být udělána ručně. To však samozřejmě vyžaduje delší čas.
Posledním doporučením je použití průhledné fólie, která se umisťuje do misky za klikou a značně zmírňuje následky poškrábání. Tato folie se dá objednat různě na internetu a její nanášení je snadné - zvláště s použitím mýdlové vody.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.