Pokud pro vás není automobil jen dopravním prostředkem, který vás má dostat z bodu A do bodu B, pravděpodobně se snažíte dopřávat mu péči, která zaručí jeho dlouhodobou spolehlivost a samozřejmě i působivý vzhled. Údržba karoserie je však poměrně pracná a některé aspekty přivádí majitele doslova k šílenství. Skvělým příkladem mohou být rýhy za klikou, se kterými řada lidí marně bojuje.
Můžete se snažit jak chcete, ale postupem času se rýhy na klice a kolem ní objeví i na vašem automobilu. Vliv na ně nemusí mít jen délka vašich nehtů, šperky či neschopnost trefit se klíčem do zámku, ale také nečistoty, které na voze ulpívají a se kterými poté vaše ruce přichází při braní za kliku do styku.
Po určité době se tak tyto rýhy objeví téměř na každém vozidel, ovšem zbavit se jich není lehké. Relativně snadný a rychlý postup však nabízí Larry Kosilla, který je profesionálním detailerem a majitelem renomované společnosti AMMO NYC.
Základem, stejně jako u jakékoliv jiné práce s lakem, je místo pořádně vyčistit, zbavit ho všech nečistot a řádně vysušit. Kosilla k tomu používá tlakovou myčku a speciální chemii jeho společnosti. Nakonec ještě místo zbaví nejjemnějších nečistot pomocí speciálního jílu na čištění automobilů. Nakonec místo osuší a ještě vyfouká kompresorem, aby se zbavil i posledních zbytků vody. Před samotným leštěním je potřeba vůz uzamknout - kvůli časté manipulaci s klikou.
Jak Kosilla následně vysvětluje, prostor za klikou většinou udržuje společně s celou karoserií, ovšem tentokrát se zaměří pouze na jedno místo. I proto vynechává většinu mechanizovaného nářadí, kterým udržuje celé dveře. S většinou jeho vybavení se navíc za kliku stejně nedá dostat, nebo hrozí poškození plastové kliky, která by se mohla poškodit zahříváním.
Nakonec tak Kosilla využívá pouze menší leštící kotouč na poškrábané místa okolo kliky, čistou mikrovláknovou utěrku a dvě leštěnky, kterými jsou Meguiar's (M) 105 a 205. Na začátku je však potřeba připomenout a zdůraznit, že při práci s leštěnkami a lakem je potřeba dbát vysoké opatrnosti. Leštěnky jsou totiž z podstaty abrazivní materiál a jejich nesprávným použitím si můžete lak poškodit. Pokud tedy nemáte s jejich používáním zkušenosti, pravděpodobně bude lepší celou práci svěřit odborníkům.
Pokud si však na tuto práci troufáte, můžete stejně jako Larry začít vyleštěním škrábanců okolo kliky, k čemuž Larry použil leštící kotouč s leštěnkou M105. Tím si Larry vyzkoušel jak dlouho bude potřeba povrch leštit, aby se zbavil i hlubších škrábanců. Jakmile škrábance zmizely, Larry škrábance odstraňuje mikrovláknovou utěrkou. Pokud si všímáte bílé skvrny kolem místa leštění, neděste se. Ta bude později odstraněna.
Po odstranění škrábanců okolo kliky je čas pustit se do samotné misky za klikou. Ještě předtím je vhodné nadzvednout kliku a něčím jí zablokovat, abyste získali maximum prostoru. Použijte však ideálně něco měkkého, co kliku ani vůz nepoškodí. Například šroubovák rozhodně není dobrý nápad.
K odstranění škrábanců v misce kliky využívá Larry mikrovláknovou utěrku, na kterou nanáší leštěnku M 105. Mírným až silným tlakem poté odstraňuje škrábance a to pohyby do stran a nebo nahoru-dolu. Je vhodné vyhýbat se pohybům krouživým, které je poté těžké rozleštit. Nezapomeňte ani na zadní stranu kliky a zámek. Práci si po sobě důkladně zkontrolujte, ideálně za použití baterky.
Jakmile jsou škrábance odstraněny, nastává čas pro leštěnku M 205, která odstraní bílý "film," který zůstává po leštěnce M 105. Je tedy zapotřebí opět nanést leštěnky M. 205 na mikrovláknovou utěrku a celý postup zopakovat. Jakmile je miska rozleštěna, je zapotřebí rozleštit i bílý "film" na dveřích, k čemuž Larry využívá leštičku s leštěnkou M 205. Poté ještě na místo nanáší další chemii, která vytvoří ochrannou vrstvu.
V následujících minutách pak Larry vysvětluje, že použití elektrického příslušenství není nezbytné, takže práce, kterou dělal i v tomto případě elektrickou leštičkou, může být udělána ručně. To však samozřejmě vyžaduje delší čas.
Posledním doporučením je použití průhledné fólie, která se umisťuje do misky za klikou a značně zmírňuje následky poškrábání. Tato folie se dá objednat různě na internetu a její nanášení je snadné - zvláště s použitím mýdlové vody.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.