Nejznámější japonské automobilky? Podívejte se, jak přišly ke svým názvům

-mdo / AutoRoad.cz, 26. června 2018, 12:15 Google+

Názvy tradičních evropských automobilek mají obvykle velmi snadný původ, většina se jich totiž jmenuje po svém zakladateli. Víte ale, jak ke svým názvům přišly japonské automobilky a co tyto názvy znamenají?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Toyota Celica

Toyota Celica | foto: wheelsage.org

Sdílejte článek

Ačkoliv jména všech japonských automobilek mají původ ve znacích, v současné době se už jejich názvy v Japonsku zapisují pouze v písmu Katakana, které se využívá pro zápis přejatých slov. Na vozech samotných se pak i v Japonsku setkáte z historických důvodů se zápisem pouze v latince.

img-responsive

Mitsubishi Sapporo | foto: wheelsage.org

Mitsubishi – firma vznikla jako dopravní společnost už v roce 1870, a postupně se vypracovala na obrovský konglomerát firem, v Japonsku známý pod pojmem zaibatsu. Jméno firmy má původ v kombinaci rodinných erbů zakladatele firmy, Yatarō Iwasakiho a rodiny Yamauchi, která ovládala město kde se Iwasaki narodil. Iwasakiho erb se nazývá Mitsugashiwa a sestává ze tří listů rostliny Kotvice plovoucí. Tato rostlina je ve východní Asii populární potravinou, známou jako vodní kaštan, běžně se ale nachází i na českých rybnících. Erb rodiny Yamauchi, zvaný Sangaibishi pak sestával ze tří dubových listů ve tvaru pyramidy. Jejich spojením tak vzniklo jméno Mitsubishi, neboli „tři Kotvice plovoucí“, a logo s listy Kotvice ve tvaru přejatém z erbu rodiny Yamauchi. Tři diamanty se pak logu přezdívá proto, že název rostliny, „hishi“ (ve spojení s jiným slovem pak „bishi“), znamená „ve tvaru kosočtverce“ či „ve tvaru diamantu“.

img-responsive

Mazda RX-5 | foto: wheelsage.org

Mazda – Prvních jedenáct let existence byla firma známá jako Toyo Cork Kogyo Co., Ltd a věnovala se výrobě obráběcích strojů. V roce 1931 se však vedení rozhodlo začít s vývojem nákladní tříkolky. Při výběru jména pro nový stroj byly navrhnuty mimo jiné i názvy Sumera-Go, Tenshi-Go atd, nakonec však zvítězil název Mazda-go. Jméno Mazda je dle firmy samotné inspirováno bohem zvaným Ahura Mazda z íránského náboženství Zoroastrismu. Jméno boha je v jazyce známém jako Avestánština a používaném jen v náboženských textech Zoroastrismu. Ahura znamená „bytost“ a Mazda „moudrost“. Tento význam se prý hodil pro nový produkt, jak udává Mazda na svém webu. Jméno bylo ale pravděpodobně vybráno spíše kvůli podobnosti se jménem zakladatele firmy, Jajuro Matsudy. Matsuda se v japonštině vyslovuje bez u a zní tedy spíše jako Mazda. Japonský zápis názvu firmy v písmu Katakana je mimochodem stále Matsuda.

img-responsive

Isuzu Bellet | foto: wheelsage.org

Isuzu – založena už v roce 1916 jako loďařská společnost, se stala výrobcem osobních aut, když v roce 1922 začala ve své továrně vyrábět v licenci britský Wolseley A9. Jméno Isuzu bylo vybráno až v roce 1934 po schůzi s ministrem obchodu a průmyslu. Firma si vzala jméno slavné řeky Isuzu, která je oslavována v mnoha japonských poemách, díky tomu že protéká přes svatyni Ise, nejvýznamnější šintoistickou svatyni v Japonsku. Jméno samotné znamená „padesát zvonků Suzu“, což jsou zvonečky používané právě v šintoistických svatyních.

img-responsive

Subaru Brat | foto: wheelsage.org

Subaru – Když se na počátku 50. let rozhodovalo o výrobě prvního osobního vozu firmy, známé tehdy jako Fuji Heavy Industries, nelíbila se výkonnému řediteli firmy Kita Kenjimu ani jedna z nabízených variant. Nakonec se tedy rozhodl sám pro název Subaru, který si dle svých slov „vážil celým srdcem“. Subaru je v japonštině názvem pro souhvězdí Plejády a to dalo novému vozu i jeho logo, se šesti hvězdami. V roce 2017 se na Subaru Corporation přejmenovala celá korporace vlastnící automobilku, její logo pak celá korporace používala už od roku 2003.

img-responsive

Daihatsu Charmant | foto: wheelsage.org

Daihatsu – automobilka Daihatsu byla založena roku 1951, jako nový podnik vzniklý restrukturalizací firmy Hatsudoki Seizo Co. Ltd, což znamená doslova „výrobce motorů“. Hatsudoki Seizo se věnovalo, jak napovídá jméno, právě výrobě motorů pro lokomotivy a bylo založeno v roce 1907 v Ósace. Jméno Daihatsu pak vzniklo spojením prvního znaku názvu Ósaka, který se v japonštině dá číst dvěma způsoby, kromě „ó“ i jako „dai“ a znaku „hatsu“ z původního jména firmy.

img-responsive

Toyota Celica 1600GT | foto: wheelsage.org

Toyota – Největší automobilka Japonska je pojmenována po svém zakladateli, Sakichi Toyodovi. Ten založil firmu jako výrobce tkalcovských stavů, a až jeho syn Kiichiro započal s výrobou automobilů. První vůz automobilky ještě nesl jméno Toyoda, v roce 1936 ale firma uspořádala veřejnou soutěž o design nového loga. Vítězem se stal nápis Toyoda, zapsaný písmem Katakana v kruhu. Rizaburo Toyoda, pozdější první prezident automobilky, však rozhodl o zjednodušení názvu na Toyota, který se v Katakaně píše jen osmi tahy, místo deseti tahů Toyody. Osm je v japonské kultuře šťastné číslo. Další výhodou bylo, že Toyoda doslovně znamená „úrodné rýžové pole“, změnou jména se tak společnost zbavila připodobňování k farmaření.

img-responsive

Suzuki Mighty Boy | foto: wheelsage.org

Suzuki – Stejně jako Toyota, i Daihatsu začalo svoji existenci jako výrobce tkalcovských stavů, už v roce 1909. S vývojem aut firma začala v roce 1937, následná válka však projekt zhatila a k vozům se Suzuki dostalo až v půlce 50. let. Jméno Suzuki firma dostala po svém zakladateli Michio Suzukim. Znak „suzu“ ve jméně zakladatele je stejný jako v Isuzu, tedy zvoneček Suzu. Znak „ki“ pak znamená strom, nebo také dřevo.

img-responsive

Honda Accord 1800 | foto: wheelsage.org

Honda – Soichiro Honda založil svou první firmu už v roce 1937 a dodával pístní kroužky pro Toyotu. Po tom, co byla jedna jeho továrna zničena americkým bombardérem a druhá zemětřesením, se rozhodl založit firmu novou, nazvanou Honda Technical Research Institute, kde začal s vývojem mopedů. Jméno Honda je celkem běžné japonské příjmení, skládající se ze dvou znaků. První, “hon“ znamená „původ“ a je stejný jako v názvu Japonska, Nihon. Druhý znak je pak „da“, neboli rýžové pole.

img-responsive

Nissan Laurel | foto: wheelsage.org

Nissan – firma založená roku 1911 jako Kaishinsha Motor Car Works vyrobila svůj první vůz o tři roky později a nazvala jej DAT, po jménech tří investorů, Kenjiro Den, Rokuro Aoyama a Meitaro Takeuchim. Na DAT Motorcar Co. se později přejmenovala celá firma. Jméno Datsun se poprvé objevilo u nového malého vozu a mělo znamenat „son of DAT“, neboli syn DATu. Son bylo ale změněno na sun, protože son v japonštině znamená ztráta. Firmu převzal v roce 1933 konglomerát Nissan, a přejmenoval ji na Nissan Motor Co., Ltd. Vozy se i nadále prodávaly pod značkou Datsun, až v roce 1986 automobilka přešla kompletně na jméno Nissan. Jméno Nissan vzniklo zkrácením původního názvu firmy, Nippon Sangyo Corporation neboli „Japonská průmyslová korporace“.

Vytisknout

Diskuze: Nejznámější japonské automobilky? Podívejte se, jak přišly ke svým názvům

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Lego-vozítka slavila mezi lidmi úspěch, policisté z nich však příliš nadšení nebyli

Lego-autíčka na dálnici? Lidé byli nadšení, policisté však měli jiný názor

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud