Názvy tradičních evropských automobilek mají obvykle velmi snadný původ, většina se jich totiž jmenuje po svém zakladateli. Víte ale, jak ke svým názvům přišly japonské automobilky a co tyto názvy znamenají?
Ačkoliv jména všech japonských automobilek mají původ ve znacích, v současné době se už jejich názvy v Japonsku zapisují pouze v písmu Katakana, které se využívá pro zápis přejatých slov. Na vozech samotných se pak i v Japonsku setkáte z historických důvodů se zápisem pouze v latince.
Mitsubishi – firma vznikla jako dopravní společnost už v roce 1870, a postupně se vypracovala na obrovský konglomerát firem, v Japonsku známý pod pojmem zaibatsu. Jméno firmy má původ v kombinaci rodinných erbů zakladatele firmy, Yatarō Iwasakiho a rodiny Yamauchi, která ovládala město kde se Iwasaki narodil. Iwasakiho erb se nazývá Mitsugashiwa a sestává ze tří listů rostliny Kotvice plovoucí. Tato rostlina je ve východní Asii populární potravinou, známou jako vodní kaštan, běžně se ale nachází i na českých rybnících. Erb rodiny Yamauchi, zvaný Sangaibishi pak sestával ze tří dubových listů ve tvaru pyramidy. Jejich spojením tak vzniklo jméno Mitsubishi, neboli „tři Kotvice plovoucí“, a logo s listy Kotvice ve tvaru přejatém z erbu rodiny Yamauchi. Tři diamanty se pak logu přezdívá proto, že název rostliny, „hishi“ (ve spojení s jiným slovem pak „bishi“), znamená „ve tvaru kosočtverce“ či „ve tvaru diamantu“.
Mazda – Prvních jedenáct let existence byla firma známá jako Toyo Cork Kogyo Co., Ltd a věnovala se výrobě obráběcích strojů. V roce 1931 se však vedení rozhodlo začít s vývojem nákladní tříkolky. Při výběru jména pro nový stroj byly navrhnuty mimo jiné i názvy Sumera-Go, Tenshi-Go atd, nakonec však zvítězil název Mazda-go. Jméno Mazda je dle firmy samotné inspirováno bohem zvaným Ahura Mazda z íránského náboženství Zoroastrismu. Jméno boha je v jazyce známém jako Avestánština a používaném jen v náboženských textech Zoroastrismu. Ahura znamená „bytost“ a Mazda „moudrost“. Tento význam se prý hodil pro nový produkt, jak udává Mazda na svém webu. Jméno bylo ale pravděpodobně vybráno spíše kvůli podobnosti se jménem zakladatele firmy, Jajuro Matsudy. Matsuda se v japonštině vyslovuje bez u a zní tedy spíše jako Mazda. Japonský zápis názvu firmy v písmu Katakana je mimochodem stále Matsuda.
Isuzu – založena už v roce 1916 jako loďařská společnost, se stala výrobcem osobních aut, když v roce 1922 začala ve své továrně vyrábět v licenci britský Wolseley A9. Jméno Isuzu bylo vybráno až v roce 1934 po schůzi s ministrem obchodu a průmyslu. Firma si vzala jméno slavné řeky Isuzu, která je oslavována v mnoha japonských poemách, díky tomu že protéká přes svatyni Ise, nejvýznamnější šintoistickou svatyni v Japonsku. Jméno samotné znamená „padesát zvonků Suzu“, což jsou zvonečky používané právě v šintoistických svatyních.
Subaru – Když se na počátku 50. let rozhodovalo o výrobě prvního osobního vozu firmy, známé tehdy jako Fuji Heavy Industries, nelíbila se výkonnému řediteli firmy Kita Kenjimu ani jedna z nabízených variant. Nakonec se tedy rozhodl sám pro název Subaru, který si dle svých slov „vážil celým srdcem“. Subaru je v japonštině názvem pro souhvězdí Plejády a to dalo novému vozu i jeho logo, se šesti hvězdami. V roce 2017 se na Subaru Corporation přejmenovala celá korporace vlastnící automobilku, její logo pak celá korporace používala už od roku 2003.
Daihatsu – automobilka Daihatsu byla založena roku 1951, jako nový podnik vzniklý restrukturalizací firmy Hatsudoki Seizo Co. Ltd, což znamená doslova „výrobce motorů“. Hatsudoki Seizo se věnovalo, jak napovídá jméno, právě výrobě motorů pro lokomotivy a bylo založeno v roce 1907 v Ósace. Jméno Daihatsu pak vzniklo spojením prvního znaku názvu Ósaka, který se v japonštině dá číst dvěma způsoby, kromě „ó“ i jako „dai“ a znaku „hatsu“ z původního jména firmy.
Toyota – Největší automobilka Japonska je pojmenována po svém zakladateli, Sakichi Toyodovi. Ten založil firmu jako výrobce tkalcovských stavů, a až jeho syn Kiichiro započal s výrobou automobilů. První vůz automobilky ještě nesl jméno Toyoda, v roce 1936 ale firma uspořádala veřejnou soutěž o design nového loga. Vítězem se stal nápis Toyoda, zapsaný písmem Katakana v kruhu. Rizaburo Toyoda, pozdější první prezident automobilky, však rozhodl o zjednodušení názvu na Toyota, který se v Katakaně píše jen osmi tahy, místo deseti tahů Toyody. Osm je v japonské kultuře šťastné číslo. Další výhodou bylo, že Toyoda doslovně znamená „úrodné rýžové pole“, změnou jména se tak společnost zbavila připodobňování k farmaření.
Suzuki – Stejně jako Toyota, i Daihatsu začalo svoji existenci jako výrobce tkalcovských stavů, už v roce 1909. S vývojem aut firma začala v roce 1937, následná válka však projekt zhatila a k vozům se Suzuki dostalo až v půlce 50. let. Jméno Suzuki firma dostala po svém zakladateli Michio Suzukim. Znak „suzu“ ve jméně zakladatele je stejný jako v Isuzu, tedy zvoneček Suzu. Znak „ki“ pak znamená strom, nebo také dřevo.
Honda – Soichiro Honda založil svou první firmu už v roce 1937 a dodával pístní kroužky pro Toyotu. Po tom, co byla jedna jeho továrna zničena americkým bombardérem a druhá zemětřesením, se rozhodl založit firmu novou, nazvanou Honda Technical Research Institute, kde začal s vývojem mopedů. Jméno Honda je celkem běžné japonské příjmení, skládající se ze dvou znaků. První, “hon“ znamená „původ“ a je stejný jako v názvu Japonska, Nihon. Druhý znak je pak „da“, neboli rýžové pole.
Nissan – firma založená roku 1911 jako Kaishinsha Motor Car Works vyrobila svůj první vůz o tři roky později a nazvala jej DAT, po jménech tří investorů, Kenjiro Den, Rokuro Aoyama a Meitaro Takeuchim. Na DAT Motorcar Co. se později přejmenovala celá firma. Jméno Datsun se poprvé objevilo u nového malého vozu a mělo znamenat „son of DAT“, neboli syn DATu. Son bylo ale změněno na sun, protože son v japonštině znamená ztráta. Firmu převzal v roce 1933 konglomerát Nissan, a přejmenoval ji na Nissan Motor Co., Ltd. Vozy se i nadále prodávaly pod značkou Datsun, až v roce 1986 automobilka přešla kompletně na jméno Nissan. Jméno Nissan vzniklo zkrácením původního názvu firmy, Nippon Sangyo Corporation neboli „Japonská průmyslová korporace“.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.