Názvy tradičních evropských automobilek mají obvykle velmi snadný původ, většina se jich totiž jmenuje po svém zakladateli. Víte ale, jak ke svým názvům přišly japonské automobilky a co tyto názvy znamenají?
Ačkoliv jména všech japonských automobilek mají původ ve znacích, v současné době se už jejich názvy v Japonsku zapisují pouze v písmu Katakana, které se využívá pro zápis přejatých slov. Na vozech samotných se pak i v Japonsku setkáte z historických důvodů se zápisem pouze v latince.
Mitsubishi – firma vznikla jako dopravní společnost už v roce 1870, a postupně se vypracovala na obrovský konglomerát firem, v Japonsku známý pod pojmem zaibatsu. Jméno firmy má původ v kombinaci rodinných erbů zakladatele firmy, Yatarō Iwasakiho a rodiny Yamauchi, která ovládala město kde se Iwasaki narodil. Iwasakiho erb se nazývá Mitsugashiwa a sestává ze tří listů rostliny Kotvice plovoucí. Tato rostlina je ve východní Asii populární potravinou, známou jako vodní kaštan, běžně se ale nachází i na českých rybnících. Erb rodiny Yamauchi, zvaný Sangaibishi pak sestával ze tří dubových listů ve tvaru pyramidy. Jejich spojením tak vzniklo jméno Mitsubishi, neboli „tři Kotvice plovoucí“, a logo s listy Kotvice ve tvaru přejatém z erbu rodiny Yamauchi. Tři diamanty se pak logu přezdívá proto, že název rostliny, „hishi“ (ve spojení s jiným slovem pak „bishi“), znamená „ve tvaru kosočtverce“ či „ve tvaru diamantu“.
Mazda – Prvních jedenáct let existence byla firma známá jako Toyo Cork Kogyo Co., Ltd a věnovala se výrobě obráběcích strojů. V roce 1931 se však vedení rozhodlo začít s vývojem nákladní tříkolky. Při výběru jména pro nový stroj byly navrhnuty mimo jiné i názvy Sumera-Go, Tenshi-Go atd, nakonec však zvítězil název Mazda-go. Jméno Mazda je dle firmy samotné inspirováno bohem zvaným Ahura Mazda z íránského náboženství Zoroastrismu. Jméno boha je v jazyce známém jako Avestánština a používaném jen v náboženských textech Zoroastrismu. Ahura znamená „bytost“ a Mazda „moudrost“. Tento význam se prý hodil pro nový produkt, jak udává Mazda na svém webu. Jméno bylo ale pravděpodobně vybráno spíše kvůli podobnosti se jménem zakladatele firmy, Jajuro Matsudy. Matsuda se v japonštině vyslovuje bez u a zní tedy spíše jako Mazda. Japonský zápis názvu firmy v písmu Katakana je mimochodem stále Matsuda.
Isuzu – založena už v roce 1916 jako loďařská společnost, se stala výrobcem osobních aut, když v roce 1922 začala ve své továrně vyrábět v licenci britský Wolseley A9. Jméno Isuzu bylo vybráno až v roce 1934 po schůzi s ministrem obchodu a průmyslu. Firma si vzala jméno slavné řeky Isuzu, která je oslavována v mnoha japonských poemách, díky tomu že protéká přes svatyni Ise, nejvýznamnější šintoistickou svatyni v Japonsku. Jméno samotné znamená „padesát zvonků Suzu“, což jsou zvonečky používané právě v šintoistických svatyních.
Subaru – Když se na počátku 50. let rozhodovalo o výrobě prvního osobního vozu firmy, známé tehdy jako Fuji Heavy Industries, nelíbila se výkonnému řediteli firmy Kita Kenjimu ani jedna z nabízených variant. Nakonec se tedy rozhodl sám pro název Subaru, který si dle svých slov „vážil celým srdcem“. Subaru je v japonštině názvem pro souhvězdí Plejády a to dalo novému vozu i jeho logo, se šesti hvězdami. V roce 2017 se na Subaru Corporation přejmenovala celá korporace vlastnící automobilku, její logo pak celá korporace používala už od roku 2003.
Daihatsu – automobilka Daihatsu byla založena roku 1951, jako nový podnik vzniklý restrukturalizací firmy Hatsudoki Seizo Co. Ltd, což znamená doslova „výrobce motorů“. Hatsudoki Seizo se věnovalo, jak napovídá jméno, právě výrobě motorů pro lokomotivy a bylo založeno v roce 1907 v Ósace. Jméno Daihatsu pak vzniklo spojením prvního znaku názvu Ósaka, který se v japonštině dá číst dvěma způsoby, kromě „ó“ i jako „dai“ a znaku „hatsu“ z původního jména firmy.
Toyota – Největší automobilka Japonska je pojmenována po svém zakladateli, Sakichi Toyodovi. Ten založil firmu jako výrobce tkalcovských stavů, a až jeho syn Kiichiro započal s výrobou automobilů. První vůz automobilky ještě nesl jméno Toyoda, v roce 1936 ale firma uspořádala veřejnou soutěž o design nového loga. Vítězem se stal nápis Toyoda, zapsaný písmem Katakana v kruhu. Rizaburo Toyoda, pozdější první prezident automobilky, však rozhodl o zjednodušení názvu na Toyota, který se v Katakaně píše jen osmi tahy, místo deseti tahů Toyody. Osm je v japonské kultuře šťastné číslo. Další výhodou bylo, že Toyoda doslovně znamená „úrodné rýžové pole“, změnou jména se tak společnost zbavila připodobňování k farmaření.
Suzuki – Stejně jako Toyota, i Daihatsu začalo svoji existenci jako výrobce tkalcovských stavů, už v roce 1909. S vývojem aut firma začala v roce 1937, následná válka však projekt zhatila a k vozům se Suzuki dostalo až v půlce 50. let. Jméno Suzuki firma dostala po svém zakladateli Michio Suzukim. Znak „suzu“ ve jméně zakladatele je stejný jako v Isuzu, tedy zvoneček Suzu. Znak „ki“ pak znamená strom, nebo také dřevo.
Honda – Soichiro Honda založil svou první firmu už v roce 1937 a dodával pístní kroužky pro Toyotu. Po tom, co byla jedna jeho továrna zničena americkým bombardérem a druhá zemětřesením, se rozhodl založit firmu novou, nazvanou Honda Technical Research Institute, kde začal s vývojem mopedů. Jméno Honda je celkem běžné japonské příjmení, skládající se ze dvou znaků. První, “hon“ znamená „původ“ a je stejný jako v názvu Japonska, Nihon. Druhý znak je pak „da“, neboli rýžové pole.
Nissan – firma založená roku 1911 jako Kaishinsha Motor Car Works vyrobila svůj první vůz o tři roky později a nazvala jej DAT, po jménech tří investorů, Kenjiro Den, Rokuro Aoyama a Meitaro Takeuchim. Na DAT Motorcar Co. se později přejmenovala celá firma. Jméno Datsun se poprvé objevilo u nového malého vozu a mělo znamenat „son of DAT“, neboli syn DATu. Son bylo ale změněno na sun, protože son v japonštině znamená ztráta. Firmu převzal v roce 1933 konglomerát Nissan, a přejmenoval ji na Nissan Motor Co., Ltd. Vozy se i nadále prodávaly pod značkou Datsun, až v roce 1986 automobilka přešla kompletně na jméno Nissan. Jméno Nissan vzniklo zkrácením původního názvu firmy, Nippon Sangyo Corporation neboli „Japonská průmyslová korporace“.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?