Ačkoliv to tak podle teplot několika posledních týdnů nevypadá, léto začalo oficiálně až dnes po poledni. Venku svítí sluníčko, teploty atakují 30 ° Celsia a venku už se prohání desítky automobilů se staženou střechou. Vlastnictví kabrioletu je totiž v posledních letech stále dostupnější a tak nabývá i na popularitě. Na co se ale připravit, než vůbec začneme uvažovat nad kabrioletem?
Kabriolety nejsou jen jen vozy bez střechy, ale obvykle bývají vyjádřením životního stylu nebo postoje. To si stejně jako v mnoha dalších případech žádá jisté ústupky a samozřejmě to přináší i mnohé benefity. Podívejme se ale na začátku na ty slabší stránky života s kabriolety.
Většina standardních kabrioletů začíná s úplně jinou karoserií, která však po odstranění střechy přijde o svou tuhost. Technici tak kromě samotné stahovací střechy musí automobil vybavit i výztuhami, které zvýší jeho torzní tuhost a omezí kroucení karoserie. To se však negativně podepisuje na hmotnosti a tak nelze očekávat žádnou velkou sportovnost.
Té ostatně ve většině případů brání už samotná ne-tuhost karoserie, která se v zatáčkách kroutí a o sportovní jízdě tak nemůže být řeč. Světlou výjimkou budiž například Mazda Mx-5 nebo další sportovní vozy bez střechy, u kterých byly brány ohledy právě na jízdní výkony než na styl. V případě ostatních vozů s pevnou střechou může být malou pomocí pevná stahovací střecha (modely Coupe Cabrio), která dokáže kroucení minimalizovat.
Dalším ústupkem je omezení komfortu a prostoru. Tím nechceme říci, že by kabriolety byly nepohodlné a stísněné, ovšem kroutící se karoserie může po čase vést k nepříjemnému povrzávání interiéru, což je problém zejména ojetých automobilů. Také je potřeba počítat s všeobecně vyšší hlučností a to jak při střeše stažené, tak natažené. V druhém případě však může do jisté míry opět pomoci pevná skládací střecha.
Otázka prostornosti se pak vztahuje hlavně na kufr a druhou řadu sedadel. Právě kufr je totiž místo, kam se střecha vozu skládá a tak si ho zákonitě ukousne pro sebe. Stran prostornosti pak zřejmě není potřeba nic dlouze vysvětlovat. Pokud se podíváte na fotografie většiny kabrioletů, rychle zjistíte, že zde zadní cestující nebudou mít příliš mnoho prostoru na nohy. Méně viditelným problémem pak často bývá tvar střechy, která nenechává zadním cestujícím příliš mnoho místa na hlavu.
Pokud se ale chystáte cestovat na delší trasy, pak stejně zadní sedačky zakryjete větrnou clonou, která zabrání větrným turbulencím dostat se k předním sedadlům. Se stoupající rychlostí by se totiž bez větrné clony zvyšoval v kabině hluk a obvykle při rychlostech okolo 100 km/h můžete od spolujezdce nanejvýš odezírat.
Nepříjemným bodem bývají i vyšší náklady na provoz a údržbu. Díky výztuhám jsou totiž kabriolety těžší a jejich aerodynamika v případě stažené střechy také není zrovna ideální, což vás bude stát častější návštěvy čerpacích stanic. Skutečně nákladný problém však nastává až v momentě, kdy se stane něco se střechou. Nové plátna sice už nejsou tak drahá, ovšem výměnu by měli provádět odborníci, kteří tomu rozumí. Plátěné střechy je navíc potřeba pravidelně udržovat, impregnovat a modlit se, aby se na nich nechtěl vyřádit nějaký vandal. V případě pevných skládacích střech pak mohou být extrémně bolestivé závady na stahovacích mechanismech. Vzhledem k vysokému počtu čidel a spínačů vás jen pouhé objevení malicherného problému specialisty může vyjít draho. O výměnách hydraulických čerpadel raději budeme mlčet.
V neposlední řadě je pak potřeba zmínit bezpečnost. Kabriolety sice mají pro případ převrácení vyztužené rámy čelního skla a novější kousky dokonce nabídnou vystřelovací oblouky, ovšem spoléhejte se na to. Jak navíc poněkolikáté zopakujeme, karoserie kabrioletů nejsou tak pevné jako karoserie standardních automobilů se střechou. O žádný vyložený průšvih sice nejde, ale rozdíl pár procent se jistě najde.
V téhle chvíli si zřejmě říkáte, že naše redakce musí kabriolety nesnášet a tak se rozhodla je znechutit všem ostatním. To ovšem není ani zdaleka pravda, neboť se mezi námi najde i člověk, který ačkoliv si je všech problémů vědom, na kabriolety nedá dopustit.
Kabriolety a roadstery totiž nabízí zcela jedinečný pocit z jízdy, který se jen těžce popisuje. Člověk si připadá více spojen s okolním světem a v podstatě se může kochat na každém rohu (pokud tedy neuvízne na úzké silnici za starým Zetorem). Ve vysokých teplotách je člověk ovíván příjemným vánkem, což jistě ocení všichni odpůrci klimatizací. Navíc nemusíte ztrácet čas nesmyslným opalováním - stačí pár jízd v kabrioletu a máte po starostech. Totéž platí, pokud neradi ztrácíte čas s hřebenem.
Současné kabriolety navíc mohou sloužit po celý rok. Díky skládacím pevným střechám, moderním látkám a funkčním impregnacím se dá s autem přestát i zima. Během té navíc potěší topení, které bývá u automobilů se skládací střechou upraveno pro vyšší a hlavně rychlejší výkon.
Kabriolety navíc poskytují vynikající výhled do všech stran, který teoreticky zvyšuje pasivní bezpečnost a hlavně vám výrazně usnadní parkování. Minimální prostor na zadních sedadlech pak odnaučí vaše přátele dělat si z vás taxíka. Malý zavazadlový prostor vás navíc naučí rozeznat skutečně důležité věci od zbytečností, bez kterých se obejdete.
Pokud nám tedy stále věříte, že kabriolet dokáže obyčejným pocitem z jízdy bez střechy kompenzovat všechny své nedostatky, pak by jistě stálo zmínit i věci, na které si dát pozor během koupě ojetiny. Standardní věci jako stav motoru, podvozku, elektriky a koroze teď nechme stranou.
U kabrioletů totiž více než kde jinde záleží na historii a zda automobil nebyl havarovaný. I drobná nehoda totiž může znamenat pokroucení karoserie, po kterém nemusí správně přiléhat střecha, do vozu bude foukat a dost možná i zatékat. Důležitý je také stav střechy a jejího těsnění - nebojte se říci si o vodu, nebo vezměte vůz do myčky a důkladně zkontrolujte všechny spoje a ohyby střechy.
Pokud se rozhodnete pro vůz s manuální střechou, máte o starost méně. Pokud však chcete automobil s elektronicky / hydraulicky stahovanou střechou, vyzkoušejte jeho funkci několikrát a zaměřte se na všechny zvuky a zaváhání mechanismu. Střechy by měla chodit hladce, plynule a tiše.
Každý kabriolet však má svá vlastní specifika a proto je poslední radou zaměřit se na kluby, které sdružují majitele různých značek. Najít je můžete jak na internetu, tak na facebooku. Ještě před kladením otázek však doporučujeme pohledat v historii, zda se dané téma již neřešilo. Je totiž častou praxí na mnoha klubech a fórech, že se jedno téma řeší několikrát a lidé pak začínají být na stále ty stejné otázky poněkud podráždění.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.