Ačkoliv to tak podle teplot několika posledních týdnů nevypadá, léto začalo oficiálně až dnes po poledni. Venku svítí sluníčko, teploty atakují 30 ° Celsia a venku už se prohání desítky automobilů se staženou střechou. Vlastnictví kabrioletu je totiž v posledních letech stále dostupnější a tak nabývá i na popularitě. Na co se ale připravit, než vůbec začneme uvažovat nad kabrioletem?
Kabriolety nejsou jen jen vozy bez střechy, ale obvykle bývají vyjádřením životního stylu nebo postoje. To si stejně jako v mnoha dalších případech žádá jisté ústupky a samozřejmě to přináší i mnohé benefity. Podívejme se ale na začátku na ty slabší stránky života s kabriolety.
Většina standardních kabrioletů začíná s úplně jinou karoserií, která však po odstranění střechy přijde o svou tuhost. Technici tak kromě samotné stahovací střechy musí automobil vybavit i výztuhami, které zvýší jeho torzní tuhost a omezí kroucení karoserie. To se však negativně podepisuje na hmotnosti a tak nelze očekávat žádnou velkou sportovnost.
Té ostatně ve většině případů brání už samotná ne-tuhost karoserie, která se v zatáčkách kroutí a o sportovní jízdě tak nemůže být řeč. Světlou výjimkou budiž například Mazda Mx-5 nebo další sportovní vozy bez střechy, u kterých byly brány ohledy právě na jízdní výkony než na styl. V případě ostatních vozů s pevnou střechou může být malou pomocí pevná stahovací střecha (modely Coupe Cabrio), která dokáže kroucení minimalizovat.
Dalším ústupkem je omezení komfortu a prostoru. Tím nechceme říci, že by kabriolety byly nepohodlné a stísněné, ovšem kroutící se karoserie může po čase vést k nepříjemnému povrzávání interiéru, což je problém zejména ojetých automobilů. Také je potřeba počítat s všeobecně vyšší hlučností a to jak při střeše stažené, tak natažené. V druhém případě však může do jisté míry opět pomoci pevná skládací střecha.
Otázka prostornosti se pak vztahuje hlavně na kufr a druhou řadu sedadel. Právě kufr je totiž místo, kam se střecha vozu skládá a tak si ho zákonitě ukousne pro sebe. Stran prostornosti pak zřejmě není potřeba nic dlouze vysvětlovat. Pokud se podíváte na fotografie většiny kabrioletů, rychle zjistíte, že zde zadní cestující nebudou mít příliš mnoho prostoru na nohy. Méně viditelným problémem pak často bývá tvar střechy, která nenechává zadním cestujícím příliš mnoho místa na hlavu.
Pokud se ale chystáte cestovat na delší trasy, pak stejně zadní sedačky zakryjete větrnou clonou, která zabrání větrným turbulencím dostat se k předním sedadlům. Se stoupající rychlostí by se totiž bez větrné clony zvyšoval v kabině hluk a obvykle při rychlostech okolo 100 km/h můžete od spolujezdce nanejvýš odezírat.
Nepříjemným bodem bývají i vyšší náklady na provoz a údržbu. Díky výztuhám jsou totiž kabriolety těžší a jejich aerodynamika v případě stažené střechy také není zrovna ideální, což vás bude stát častější návštěvy čerpacích stanic. Skutečně nákladný problém však nastává až v momentě, kdy se stane něco se střechou. Nové plátna sice už nejsou tak drahá, ovšem výměnu by měli provádět odborníci, kteří tomu rozumí. Plátěné střechy je navíc potřeba pravidelně udržovat, impregnovat a modlit se, aby se na nich nechtěl vyřádit nějaký vandal. V případě pevných skládacích střech pak mohou být extrémně bolestivé závady na stahovacích mechanismech. Vzhledem k vysokému počtu čidel a spínačů vás jen pouhé objevení malicherného problému specialisty může vyjít draho. O výměnách hydraulických čerpadel raději budeme mlčet.
V neposlední řadě je pak potřeba zmínit bezpečnost. Kabriolety sice mají pro případ převrácení vyztužené rámy čelního skla a novější kousky dokonce nabídnou vystřelovací oblouky, ovšem spoléhejte se na to. Jak navíc poněkolikáté zopakujeme, karoserie kabrioletů nejsou tak pevné jako karoserie standardních automobilů se střechou. O žádný vyložený průšvih sice nejde, ale rozdíl pár procent se jistě najde.
V téhle chvíli si zřejmě říkáte, že naše redakce musí kabriolety nesnášet a tak se rozhodla je znechutit všem ostatním. To ovšem není ani zdaleka pravda, neboť se mezi námi najde i člověk, který ačkoliv si je všech problémů vědom, na kabriolety nedá dopustit.
Kabriolety a roadstery totiž nabízí zcela jedinečný pocit z jízdy, který se jen těžce popisuje. Člověk si připadá více spojen s okolním světem a v podstatě se může kochat na každém rohu (pokud tedy neuvízne na úzké silnici za starým Zetorem). Ve vysokých teplotách je člověk ovíván příjemným vánkem, což jistě ocení všichni odpůrci klimatizací. Navíc nemusíte ztrácet čas nesmyslným opalováním - stačí pár jízd v kabrioletu a máte po starostech. Totéž platí, pokud neradi ztrácíte čas s hřebenem.
Současné kabriolety navíc mohou sloužit po celý rok. Díky skládacím pevným střechám, moderním látkám a funkčním impregnacím se dá s autem přestát i zima. Během té navíc potěší topení, které bývá u automobilů se skládací střechou upraveno pro vyšší a hlavně rychlejší výkon.
Kabriolety navíc poskytují vynikající výhled do všech stran, který teoreticky zvyšuje pasivní bezpečnost a hlavně vám výrazně usnadní parkování. Minimální prostor na zadních sedadlech pak odnaučí vaše přátele dělat si z vás taxíka. Malý zavazadlový prostor vás navíc naučí rozeznat skutečně důležité věci od zbytečností, bez kterých se obejdete.
Pokud nám tedy stále věříte, že kabriolet dokáže obyčejným pocitem z jízdy bez střechy kompenzovat všechny své nedostatky, pak by jistě stálo zmínit i věci, na které si dát pozor během koupě ojetiny. Standardní věci jako stav motoru, podvozku, elektriky a koroze teď nechme stranou.
U kabrioletů totiž více než kde jinde záleží na historii a zda automobil nebyl havarovaný. I drobná nehoda totiž může znamenat pokroucení karoserie, po kterém nemusí správně přiléhat střecha, do vozu bude foukat a dost možná i zatékat. Důležitý je také stav střechy a jejího těsnění - nebojte se říci si o vodu, nebo vezměte vůz do myčky a důkladně zkontrolujte všechny spoje a ohyby střechy.
Pokud se rozhodnete pro vůz s manuální střechou, máte o starost méně. Pokud však chcete automobil s elektronicky / hydraulicky stahovanou střechou, vyzkoušejte jeho funkci několikrát a zaměřte se na všechny zvuky a zaváhání mechanismu. Střechy by měla chodit hladce, plynule a tiše.
Každý kabriolet však má svá vlastní specifika a proto je poslední radou zaměřit se na kluby, které sdružují majitele různých značek. Najít je můžete jak na internetu, tak na facebooku. Ještě před kladením otázek však doporučujeme pohledat v historii, zda se dané téma již neřešilo. Je totiž častou praxí na mnoha klubech a fórech, že se jedno téma řeší několikrát a lidé pak začínají být na stále ty stejné otázky poněkud podráždění.
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.