Ačkoliv to tak podle teplot několika posledních týdnů nevypadá, léto začalo oficiálně až dnes po poledni. Venku svítí sluníčko, teploty atakují 30 ° Celsia a venku už se prohání desítky automobilů se staženou střechou. Vlastnictví kabrioletu je totiž v posledních letech stále dostupnější a tak nabývá i na popularitě. Na co se ale připravit, než vůbec začneme uvažovat nad kabrioletem?
Kabriolety nejsou jen jen vozy bez střechy, ale obvykle bývají vyjádřením životního stylu nebo postoje. To si stejně jako v mnoha dalších případech žádá jisté ústupky a samozřejmě to přináší i mnohé benefity. Podívejme se ale na začátku na ty slabší stránky života s kabriolety.
Většina standardních kabrioletů začíná s úplně jinou karoserií, která však po odstranění střechy přijde o svou tuhost. Technici tak kromě samotné stahovací střechy musí automobil vybavit i výztuhami, které zvýší jeho torzní tuhost a omezí kroucení karoserie. To se však negativně podepisuje na hmotnosti a tak nelze očekávat žádnou velkou sportovnost.
Té ostatně ve většině případů brání už samotná ne-tuhost karoserie, která se v zatáčkách kroutí a o sportovní jízdě tak nemůže být řeč. Světlou výjimkou budiž například Mazda Mx-5 nebo další sportovní vozy bez střechy, u kterých byly brány ohledy právě na jízdní výkony než na styl. V případě ostatních vozů s pevnou střechou může být malou pomocí pevná stahovací střecha (modely Coupe Cabrio), která dokáže kroucení minimalizovat.
Dalším ústupkem je omezení komfortu a prostoru. Tím nechceme říci, že by kabriolety byly nepohodlné a stísněné, ovšem kroutící se karoserie může po čase vést k nepříjemnému povrzávání interiéru, což je problém zejména ojetých automobilů. Také je potřeba počítat s všeobecně vyšší hlučností a to jak při střeše stažené, tak natažené. V druhém případě však může do jisté míry opět pomoci pevná skládací střecha.
Otázka prostornosti se pak vztahuje hlavně na kufr a druhou řadu sedadel. Právě kufr je totiž místo, kam se střecha vozu skládá a tak si ho zákonitě ukousne pro sebe. Stran prostornosti pak zřejmě není potřeba nic dlouze vysvětlovat. Pokud se podíváte na fotografie většiny kabrioletů, rychle zjistíte, že zde zadní cestující nebudou mít příliš mnoho prostoru na nohy. Méně viditelným problémem pak často bývá tvar střechy, která nenechává zadním cestujícím příliš mnoho místa na hlavu.
Pokud se ale chystáte cestovat na delší trasy, pak stejně zadní sedačky zakryjete větrnou clonou, která zabrání větrným turbulencím dostat se k předním sedadlům. Se stoupající rychlostí by se totiž bez větrné clony zvyšoval v kabině hluk a obvykle při rychlostech okolo 100 km/h můžete od spolujezdce nanejvýš odezírat.
Nepříjemným bodem bývají i vyšší náklady na provoz a údržbu. Díky výztuhám jsou totiž kabriolety těžší a jejich aerodynamika v případě stažené střechy také není zrovna ideální, což vás bude stát častější návštěvy čerpacích stanic. Skutečně nákladný problém však nastává až v momentě, kdy se stane něco se střechou. Nové plátna sice už nejsou tak drahá, ovšem výměnu by měli provádět odborníci, kteří tomu rozumí. Plátěné střechy je navíc potřeba pravidelně udržovat, impregnovat a modlit se, aby se na nich nechtěl vyřádit nějaký vandal. V případě pevných skládacích střech pak mohou být extrémně bolestivé závady na stahovacích mechanismech. Vzhledem k vysokému počtu čidel a spínačů vás jen pouhé objevení malicherného problému specialisty může vyjít draho. O výměnách hydraulických čerpadel raději budeme mlčet.
V neposlední řadě je pak potřeba zmínit bezpečnost. Kabriolety sice mají pro případ převrácení vyztužené rámy čelního skla a novější kousky dokonce nabídnou vystřelovací oblouky, ovšem spoléhejte se na to. Jak navíc poněkolikáté zopakujeme, karoserie kabrioletů nejsou tak pevné jako karoserie standardních automobilů se střechou. O žádný vyložený průšvih sice nejde, ale rozdíl pár procent se jistě najde.
V téhle chvíli si zřejmě říkáte, že naše redakce musí kabriolety nesnášet a tak se rozhodla je znechutit všem ostatním. To ovšem není ani zdaleka pravda, neboť se mezi námi najde i člověk, který ačkoliv si je všech problémů vědom, na kabriolety nedá dopustit.
Kabriolety a roadstery totiž nabízí zcela jedinečný pocit z jízdy, který se jen těžce popisuje. Člověk si připadá více spojen s okolním světem a v podstatě se může kochat na každém rohu (pokud tedy neuvízne na úzké silnici za starým Zetorem). Ve vysokých teplotách je člověk ovíván příjemným vánkem, což jistě ocení všichni odpůrci klimatizací. Navíc nemusíte ztrácet čas nesmyslným opalováním - stačí pár jízd v kabrioletu a máte po starostech. Totéž platí, pokud neradi ztrácíte čas s hřebenem.
Současné kabriolety navíc mohou sloužit po celý rok. Díky skládacím pevným střechám, moderním látkám a funkčním impregnacím se dá s autem přestát i zima. Během té navíc potěší topení, které bývá u automobilů se skládací střechou upraveno pro vyšší a hlavně rychlejší výkon.
Kabriolety navíc poskytují vynikající výhled do všech stran, který teoreticky zvyšuje pasivní bezpečnost a hlavně vám výrazně usnadní parkování. Minimální prostor na zadních sedadlech pak odnaučí vaše přátele dělat si z vás taxíka. Malý zavazadlový prostor vás navíc naučí rozeznat skutečně důležité věci od zbytečností, bez kterých se obejdete.
Pokud nám tedy stále věříte, že kabriolet dokáže obyčejným pocitem z jízdy bez střechy kompenzovat všechny své nedostatky, pak by jistě stálo zmínit i věci, na které si dát pozor během koupě ojetiny. Standardní věci jako stav motoru, podvozku, elektriky a koroze teď nechme stranou.
U kabrioletů totiž více než kde jinde záleží na historii a zda automobil nebyl havarovaný. I drobná nehoda totiž může znamenat pokroucení karoserie, po kterém nemusí správně přiléhat střecha, do vozu bude foukat a dost možná i zatékat. Důležitý je také stav střechy a jejího těsnění - nebojte se říci si o vodu, nebo vezměte vůz do myčky a důkladně zkontrolujte všechny spoje a ohyby střechy.
Pokud se rozhodnete pro vůz s manuální střechou, máte o starost méně. Pokud však chcete automobil s elektronicky / hydraulicky stahovanou střechou, vyzkoušejte jeho funkci několikrát a zaměřte se na všechny zvuky a zaváhání mechanismu. Střechy by měla chodit hladce, plynule a tiše.
Každý kabriolet však má svá vlastní specifika a proto je poslední radou zaměřit se na kluby, které sdružují majitele různých značek. Najít je můžete jak na internetu, tak na facebooku. Ještě před kladením otázek však doporučujeme pohledat v historii, zda se dané téma již neřešilo. Je totiž častou praxí na mnoha klubech a fórech, že se jedno téma řeší několikrát a lidé pak začínají být na stále ty stejné otázky poněkud podráždění.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.