Ačkoliv to tak podle teplot několika posledních týdnů nevypadá, léto začalo oficiálně až dnes po poledni. Venku svítí sluníčko, teploty atakují 30 ° Celsia a venku už se prohání desítky automobilů se staženou střechou. Vlastnictví kabrioletu je totiž v posledních letech stále dostupnější a tak nabývá i na popularitě. Na co se ale připravit, než vůbec začneme uvažovat nad kabrioletem?
Kabriolety nejsou jen jen vozy bez střechy, ale obvykle bývají vyjádřením životního stylu nebo postoje. To si stejně jako v mnoha dalších případech žádá jisté ústupky a samozřejmě to přináší i mnohé benefity. Podívejme se ale na začátku na ty slabší stránky života s kabriolety.
Většina standardních kabrioletů začíná s úplně jinou karoserií, která však po odstranění střechy přijde o svou tuhost. Technici tak kromě samotné stahovací střechy musí automobil vybavit i výztuhami, které zvýší jeho torzní tuhost a omezí kroucení karoserie. To se však negativně podepisuje na hmotnosti a tak nelze očekávat žádnou velkou sportovnost.
Té ostatně ve většině případů brání už samotná ne-tuhost karoserie, která se v zatáčkách kroutí a o sportovní jízdě tak nemůže být řeč. Světlou výjimkou budiž například Mazda Mx-5 nebo další sportovní vozy bez střechy, u kterých byly brány ohledy právě na jízdní výkony než na styl. V případě ostatních vozů s pevnou střechou může být malou pomocí pevná stahovací střecha (modely Coupe Cabrio), která dokáže kroucení minimalizovat.
Dalším ústupkem je omezení komfortu a prostoru. Tím nechceme říci, že by kabriolety byly nepohodlné a stísněné, ovšem kroutící se karoserie může po čase vést k nepříjemnému povrzávání interiéru, což je problém zejména ojetých automobilů. Také je potřeba počítat s všeobecně vyšší hlučností a to jak při střeše stažené, tak natažené. V druhém případě však může do jisté míry opět pomoci pevná skládací střecha.
Otázka prostornosti se pak vztahuje hlavně na kufr a druhou řadu sedadel. Právě kufr je totiž místo, kam se střecha vozu skládá a tak si ho zákonitě ukousne pro sebe. Stran prostornosti pak zřejmě není potřeba nic dlouze vysvětlovat. Pokud se podíváte na fotografie většiny kabrioletů, rychle zjistíte, že zde zadní cestující nebudou mít příliš mnoho prostoru na nohy. Méně viditelným problémem pak často bývá tvar střechy, která nenechává zadním cestujícím příliš mnoho místa na hlavu.
Pokud se ale chystáte cestovat na delší trasy, pak stejně zadní sedačky zakryjete větrnou clonou, která zabrání větrným turbulencím dostat se k předním sedadlům. Se stoupající rychlostí by se totiž bez větrné clony zvyšoval v kabině hluk a obvykle při rychlostech okolo 100 km/h můžete od spolujezdce nanejvýš odezírat.
Nepříjemným bodem bývají i vyšší náklady na provoz a údržbu. Díky výztuhám jsou totiž kabriolety těžší a jejich aerodynamika v případě stažené střechy také není zrovna ideální, což vás bude stát častější návštěvy čerpacích stanic. Skutečně nákladný problém však nastává až v momentě, kdy se stane něco se střechou. Nové plátna sice už nejsou tak drahá, ovšem výměnu by měli provádět odborníci, kteří tomu rozumí. Plátěné střechy je navíc potřeba pravidelně udržovat, impregnovat a modlit se, aby se na nich nechtěl vyřádit nějaký vandal. V případě pevných skládacích střech pak mohou být extrémně bolestivé závady na stahovacích mechanismech. Vzhledem k vysokému počtu čidel a spínačů vás jen pouhé objevení malicherného problému specialisty může vyjít draho. O výměnách hydraulických čerpadel raději budeme mlčet.
V neposlední řadě je pak potřeba zmínit bezpečnost. Kabriolety sice mají pro případ převrácení vyztužené rámy čelního skla a novější kousky dokonce nabídnou vystřelovací oblouky, ovšem spoléhejte se na to. Jak navíc poněkolikáté zopakujeme, karoserie kabrioletů nejsou tak pevné jako karoserie standardních automobilů se střechou. O žádný vyložený průšvih sice nejde, ale rozdíl pár procent se jistě najde.
V téhle chvíli si zřejmě říkáte, že naše redakce musí kabriolety nesnášet a tak se rozhodla je znechutit všem ostatním. To ovšem není ani zdaleka pravda, neboť se mezi námi najde i člověk, který ačkoliv si je všech problémů vědom, na kabriolety nedá dopustit.
Kabriolety a roadstery totiž nabízí zcela jedinečný pocit z jízdy, který se jen těžce popisuje. Člověk si připadá více spojen s okolním světem a v podstatě se může kochat na každém rohu (pokud tedy neuvízne na úzké silnici za starým Zetorem). Ve vysokých teplotách je člověk ovíván příjemným vánkem, což jistě ocení všichni odpůrci klimatizací. Navíc nemusíte ztrácet čas nesmyslným opalováním - stačí pár jízd v kabrioletu a máte po starostech. Totéž platí, pokud neradi ztrácíte čas s hřebenem.
Současné kabriolety navíc mohou sloužit po celý rok. Díky skládacím pevným střechám, moderním látkám a funkčním impregnacím se dá s autem přestát i zima. Během té navíc potěší topení, které bývá u automobilů se skládací střechou upraveno pro vyšší a hlavně rychlejší výkon.
Kabriolety navíc poskytují vynikající výhled do všech stran, který teoreticky zvyšuje pasivní bezpečnost a hlavně vám výrazně usnadní parkování. Minimální prostor na zadních sedadlech pak odnaučí vaše přátele dělat si z vás taxíka. Malý zavazadlový prostor vás navíc naučí rozeznat skutečně důležité věci od zbytečností, bez kterých se obejdete.
Pokud nám tedy stále věříte, že kabriolet dokáže obyčejným pocitem z jízdy bez střechy kompenzovat všechny své nedostatky, pak by jistě stálo zmínit i věci, na které si dát pozor během koupě ojetiny. Standardní věci jako stav motoru, podvozku, elektriky a koroze teď nechme stranou.
U kabrioletů totiž více než kde jinde záleží na historii a zda automobil nebyl havarovaný. I drobná nehoda totiž může znamenat pokroucení karoserie, po kterém nemusí správně přiléhat střecha, do vozu bude foukat a dost možná i zatékat. Důležitý je také stav střechy a jejího těsnění - nebojte se říci si o vodu, nebo vezměte vůz do myčky a důkladně zkontrolujte všechny spoje a ohyby střechy.
Pokud se rozhodnete pro vůz s manuální střechou, máte o starost méně. Pokud však chcete automobil s elektronicky / hydraulicky stahovanou střechou, vyzkoušejte jeho funkci několikrát a zaměřte se na všechny zvuky a zaváhání mechanismu. Střechy by měla chodit hladce, plynule a tiše.
Každý kabriolet však má svá vlastní specifika a proto je poslední radou zaměřit se na kluby, které sdružují majitele různých značek. Najít je můžete jak na internetu, tak na facebooku. Ještě před kladením otázek však doporučujeme pohledat v historii, zda se dané téma již neřešilo. Je totiž častou praxí na mnoha klubech a fórech, že se jedno téma řeší několikrát a lidé pak začínají být na stále ty stejné otázky poněkud podráždění.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.