Během posledních let došlo v oblasti bezpečnosti automobilových závodů k obrovskému posunu, díky kterému jsou závodní jezdci v relativním bezpečí. Během jízdy ve vysokých rychlostech však stačí ke kolizi opravdu málo a následky mohou být i přes všechny snahy tragické. Za jedno z největších rizik je pak považován oheň, který dokáže závodní vůz plný vysoce hořlavého paliva proměnit v popel během desítek sekund.
Závodní automobil v plamenech je jedním z největších strašáků jak samotných závodníků, tak záchranářů na okruhu. Pokud totiž z automobilu vyšlehnou plameny, rozhoduje doslova každá sekunda. A to si na vlastní kůži bohužel zažil i Mike Jones, který havaroval 16.6. během závodů na trati South Boston Speedway.
Mike zrovna vyjížděl ze zatáčky bok po boku se svým rivalem, když došlo k malé kolizi, která však oba závodní stroje nekontrolovatelně roztočila. Oba vozy poté narazily do vnitřní bariéry okruhu, ovšem zatím co červený vůz se na místě zastavil, Mikův bílý stroj pokračoval po dráze za doprovodu jiskření od podvozku, které se během chvíle proměnilo v plameny.
Od kolize do vyšlehnutí plamenů uběhlo pouhých 5 sekund. Teprve po vzplanutí motorového prostoru vůz zastavil a ze záběrů je jasně vidět, že Mike se snaží uvolnit z kabiny a odstraňuje bezpečnostní síť. Tou dobou už na místo přibíhá i jeho otec Dean, který se mu snaží pomoci z auta uniknout. Na místo se však dostává 10 sekund po vyšlehnutí plamenů a ještě před záchranáři.
Je obrovským štěstím, že plameny podle videa zasáhly pouze motorový prostor. Pokud by se totiž dostaly i do kabiny, celá situace by byla podstatně horší. Mike se totiž i s pomocí otce dostává z kabiny až po šesti sekundách. Tou dobou už jsou na místě i první záchranáři, kteří se snaží zkrotit plameny, které se díky unikajícímu palivu šíří po dráze.
Oba hlavní aktéři se naštěstí z místa dostali včas a bez zranění. Požár pak během několika sekund zlikvidovala posádka záchranářských pick-upů, které na místo dorazily. Celé video je však ukázku toho, jak rychlý a ničivý umí požár závodních vozů být.
Jen díky rychlému a rozhodnému jednání Deana, který se zachoval jako každý jiný rodič, a pohotovému zásahu záchranářů nakonec skončila tato nehoda happyendem.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?