Během posledních let došlo v oblasti bezpečnosti automobilových závodů k obrovskému posunu, díky kterému jsou závodní jezdci v relativním bezpečí. Během jízdy ve vysokých rychlostech však stačí ke kolizi opravdu málo a následky mohou být i přes všechny snahy tragické. Za jedno z největších rizik je pak považován oheň, který dokáže závodní vůz plný vysoce hořlavého paliva proměnit v popel během desítek sekund.
Závodní automobil v plamenech je jedním z největších strašáků jak samotných závodníků, tak záchranářů na okruhu. Pokud totiž z automobilu vyšlehnou plameny, rozhoduje doslova každá sekunda. A to si na vlastní kůži bohužel zažil i Mike Jones, který havaroval 16.6. během závodů na trati South Boston Speedway.
Mike zrovna vyjížděl ze zatáčky bok po boku se svým rivalem, když došlo k malé kolizi, která však oba závodní stroje nekontrolovatelně roztočila. Oba vozy poté narazily do vnitřní bariéry okruhu, ovšem zatím co červený vůz se na místě zastavil, Mikův bílý stroj pokračoval po dráze za doprovodu jiskření od podvozku, které se během chvíle proměnilo v plameny.
Od kolize do vyšlehnutí plamenů uběhlo pouhých 5 sekund. Teprve po vzplanutí motorového prostoru vůz zastavil a ze záběrů je jasně vidět, že Mike se snaží uvolnit z kabiny a odstraňuje bezpečnostní síť. Tou dobou už na místo přibíhá i jeho otec Dean, který se mu snaží pomoci z auta uniknout. Na místo se však dostává 10 sekund po vyšlehnutí plamenů a ještě před záchranáři.
Je obrovským štěstím, že plameny podle videa zasáhly pouze motorový prostor. Pokud by se totiž dostaly i do kabiny, celá situace by byla podstatně horší. Mike se totiž i s pomocí otce dostává z kabiny až po šesti sekundách. Tou dobou už jsou na místě i první záchranáři, kteří se snaží zkrotit plameny, které se díky unikajícímu palivu šíří po dráze.
Oba hlavní aktéři se naštěstí z místa dostali včas a bez zranění. Požár pak během několika sekund zlikvidovala posádka záchranářských pick-upů, které na místo dorazily. Celé video je však ukázku toho, jak rychlý a ničivý umí požár závodních vozů být.
Jen díky rychlému a rozhodnému jednání Deana, který se zachoval jako každý jiný rodič, a pohotovému zásahu záchranářů nakonec skončila tato nehoda happyendem.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.