České silnice jsou v naprosto příšerném stavu, čehož už si všímá i svět. V nedávném srovnání kvality silnic celkem 137 zemí světa skončila Česká republika až na nelichotivém 75. místě. Kvalitnější silnice tak nalezneme dokonce i v Namibii, Rwandě nebo Ázerbájdžánu. Dobrou zprávou však je, že se stav českých silnic pomalu zlepšuje, čemuž můžeme pomoci všichni.
O tristním stavu českých silnic se toho v posledních letech napsalo a napovídalo skutečně mnoho, ovšem jak se říká „skutek utek." Situace zašla tak daleko, že už se vlastně ani silničářům nedivíme, že nevědí kde začít. Snad každý motorista by jen v blízkém okolí svého bydliště dokázal vyjmenovat desítku míst, která by potřebovala opravit.
A právě na to spoléhá hned několik internetových projektů, které se snaží dostat motoristy do hry. Není totiž v silách silničářů, aby dokázali monitorovat všechny poškozené silnice jen vlastními silami. Z toho důvodu vznikl před lety projekt s názvem vymoly.cz, které provozuje ministerstvo dopravy prostřednictvím oddělené BESIP za přispění pojišťovny Generali.
Web funguje na velice jednoduchém principu, stačí se zaregistrovat, vyfotit výmol / poškozenou silnici / nebezpečný úsek, uvést lokalitu a odeslat buď prostřednictvím webových stránek, nebo mobilní aplikace. Příspěvek se zaregistruje do celkové databáze, ke které mají přístup i silničáři. Ti by pak měli k nejhorším případům co nejrychleji vyrazit a situaci napravit.
Ačkoliv už web působí nějaký ten rok, informovanost o jeho existenci není taková, jakou bychom očekávali. Současně nám jeho uspořádání přijde poněkud chaotické. Jakkoliv chápeme a doceňujeme možnost sledovat a upravovat stav již jednou přidaného výmolu, mapa jako taková se stává poměrně chaotickou. Pokud však chcete udělat něco pro bezpečnost i komfort cestování ve vašem okolí, rozhodně zvažte možnost stát se jedním z "výmolářů."
Další zajímavou možnost jak se podílet na stavu silnic spustil v druhé polovině minulého roku Středočeský kraj. Web s úsměvným názvem "Musimetoopravit.cz" je v podstatě jakousi konkurencí projektu Výmoly.cz, avšak pouze s omezením na silnice středočeského kraje.
Podle údajů hejtmanství středočeského kraje je v havarijním stavu více než 1/4 středočeských silnic 2. třídy, což je samozřejmě alarmující. Podobně jako u projektu Výmoly.cz je hlavním smyslem upozornit na závady na silnicích středočeského kraje. Princip je podobně jednoduchý a funguje dokonce i bez registrace. Přes web stačí označit místo, doplnit popis, vyplnit mail pro informování o stavu vašeho hlášení a ještě lze přidat fotku.
Vzhledem k omezenému poli působnosti pouze na středočeský kraj je web podstatně přehlednější. Zda tomu napomáhá jen věk projektu nebo rychlejší promazávání vyřešených problémů netušíme, ovšem nenalezli jsme zde vyřešené problémy starší jak z května tohoto roku - projekt je přitom v provozu zhruba od září roku minulého. Za pochvalu také stojí poměrně rychlé a konkrétní reakce.
Pokud jste tedy ze středočeského kraje a rádi byste cestovali pohodlněji a bez nekonečných obav z proražených pneumatik či předčasně opotřebených komponentů podvozku, rozhodně vám můžeme službu Musimetoopravit.cz doporučit. Pro ostatní kraje by se pak mohlo jednat o zajímavou inspiraci. Do té doby lze však využít portál a mobilní aplikaci Výmoly.cz, která také jistě dobře poslouží.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?