Jízda automobilem je v očích celé řady motoristů tím nejbezpečnějším způsobem dopravy, neboť si myslíme, že máme situaci vždy pevně v rukou. Na silnicích se však mohou stát věci, které jsou jen těžko pochopitelné a které není v silách řidiče ovlivnit. Na vlastní kůži se o tom přesvědčil i autor těchto záběrů. Přitom už v notoricky známém filmu Vrchní, prchni! Zdeněk Svěrák ukazuje, jak je před jízdou kontrola vozu důležitá.
Dvojice kamer v SUV, které zrovna projíždí po dálnici poblíž Menomonee Falls (stát Wisconsin), zabírá vcelku běžný obrázek z tří-proudé dálnice. Vše se zdá být normální až do momentu, kdy SUV s kamerami začne předjíždět starší Toyota Corolla.
Pokud se totiž podíváte na záběry z kamery za zadním sklem, pravděpodobně si v posledních chvílích všimnete, že Toyota nemá z nějakého záhadného důvodu dovřenou kapotu. Kapota už je navíc ve chvíli, kdy Toyota předjíždí SUV, docela silně pootevřená. Ten pravý ško přijde ale až za chvíli.
Úchyt kapoty ani její panty totiž nevydrží nápor větru a kapota se za jízdy vytrhne a odletí. Nejprve má namířeno proti vozu s kamerou, který naštěstí míjí s dostatečným odstupem - ačkoliv řidič ještě pro jistotu uhýbá do levého pruhu. Podstatně blíž tragédii byl však řidič v Jeepu, který jel vzadu v pravém pruhu. Ten se totiž kapotě vyhýbá skutečně až na poslední chvíli.
Ve výsledku se naštěstí nic nestalo, ovšem pokud by se kapota uvolnila o něco dříve, pravděpodobně by některý z automobilů zasáhla a následky by byly hrozivé. Počínaje rozbitým sklem, stresem a následnou nehodou, až po scénář, kdy by kapota sklem prolétla - a tyhle následky si ani nechceme domýšlet.
Ve výsledku je tak potřeba před každou jízdou svůj vůz prohlédnout a během cesty pak počítat s tím, že něco podobného se může stát kdykoliv a komukoliv. Vždy tak buďte na cestě bdělí, nenechte se uchlácholit řadou bezpečnostních asistentů, mějte ruce na volantu a buďte připraveni, že někdy možná budete muset reagovat na podobnou situaci ve zlomcích sekund.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?