V dnešní době vzniká naprostá většina automobilů na automatizovaných výrobních linkách, u kterých zastává člověk minimum práce. Dokonce i nejluxusnější automobily světa se rodí převážně pod rukami robotů, kterým lidské oko a cit pouze asistuje. Na světě se ale přesto i dosud najdou některé vozy, jejichž vznik je dílem pouze lidských rukou - od nákresu, přes konstrukci šasi až po výrobu karoserie. A vozy značky RÜNGE patří k těm nejklasičtějším.
Chris Runge se zabývá ruční výrobou klasických automobilů, které připomínají klasiky z padesátých let, už nějaký ten pátek. S každým dalším modelem se navíc jeho schopnosti zlepšují a Chris si troufá na stále kreativnější, odvážnější a celkově úchvatnější modely, jako je například tento Frankfurt Flyer 004, který postavil již v roce 2016. Naprosto úchvatný automobil je však nyní na aukčním portálu Bring a Trailer, kde hledá nového majitele.
Frankfurt Flyer 004 je naprosto čistokrevný a ručně stavěný sporťák, který se drží receptury z poválečného Německa. Němečtí konstruktéři totiž měli k dispozici nevyužitá šasi připravená pro německé armádní vozy značky Volkswagen a masivní přebytky hliníku, ze kterého se vyráběly stíhačky a letadla. Díky kombinaci těchto komponent pak vznikaly naprosto úchvatné stroje, kterým vlastně Runge skládá poctu.
Frankfurt Flyer vznikl na základech trubkového rámu z modelu Beck Speedster, o jeho pohon se stará uprostřed instalovaný motor z Porsche 356 o výkonu 120 koní, v podbězích se ukrývají bubnové brzdy z opět z Porsche 356 a to vše je úhledně zabalené v ručně vyráběné hliníkové karoserii. Výsledek pak na světě nemůže hledat konkurenci, neboť tohle dílo je slovy Jalopniku „Víc než jen hromada součástek."
Tohle je pravděpodobně jediný automobil na světě, který vám dokáže nabídnout stejný pocit z jízdy, jako závodní vozy Porsche z padesátých let. Převodovka je čtyřstupňová a 120 koní pod kapotou sice není zrovna moc, ovšem díky hmotnosti 526 kilogramů a absenci jakékoliv elektroniky je vůz neuvěřitelně bezprostřední, intenzivní a rozhodně vám dokáže pročísnout vlasy a vykouzlit úsměv na rtech.
Od své výroby v roce 2016 navíc vůz prošel řadou úprav, díky kterým by měl být komfortnější a elegantnější. Například sedačky už nejsou jen hliníkový lavor, ale konečně dostaly i nějaké to čalounění. Nechybí ani pár stylových doplňků a nálepek. Navíc je možné měnit i vnitřní uspořádání, neboť součástí prodeje je i hliníkový kryt místa spolujezdce, který z roadsteru vytvoří závodní monopost.
Vzhledem k unikátnosti stroje se nám nechtělo cenu ani hádat, ovšem v zámoří už je Chris Runge poměrně známý a tak cena roste raketovým tempem. Na začátku aukce padlo 5 000 dolarů, v současnosti však probíhá souboj v přihazování mezi vážnými zájemci, který vyhnal cenu až na těžko uvěřitelných 79 999 dolarů, tedy cca 1,75 milionu korun.
Stále se přitom bavíme o automobilu, který vzniká v garáži jednoho nadšence metodami, které využívali němečtí technici v poválečných letech. Redaktoři na Jalopniku však upozorňují, že tohle auto má dokonce i nárok překonat ceny klasických Porsche 356. Oproti nim je totiž Frankfurt Flyer menší, lehčí, rychlejší a hlavně nabízí naprosto jedinečný a neokoukaný vzhled.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.