Požár je v myšlenkách mnoha řidičů tím nejděsivějším, s čím by se za volantem mohli setkat. Pro závodní jezdce, kteří jsou pevně připoutaní ve stísněných kokpitech závodních strojů, je však požár možná ještě děsivější a zároveň podstatnější riziko. Závodní jezdec Zach Veach však během závodů Indianapolis 500 ukázal velmi netradiční způsob, jak s ním bojovat.
Závody Indianapolis 500 se v zámoří těší obrovské popularitě. Pro závodníky se však jedná o nesmírně náročný závod, ve kterém není příliš prostoru na chyby. Řidiči jsou si rizik na úzké, rychlé a betonovými bariérami lemované trati vědomi, ovšem občas je může potkat krizová situace i na místě, kde přechází všechna odpovědnost na druhé. V boxech.
Na vlastní kůži se o tom přesvědčil i závodník Zach Veach, který si v boxu číslo 26 užil pár pořádně horkých chvilek. Během doplňování paliva totiž ze speciální hadice vychrstla pořádná dávka benzínu na rozpálenou karoserii. Během mrknutí oka tak karoserii olizovaly plameny a personál boxu se tvářil poměrně zmateně.
Zatím co někteří lidé od automobilu odskakovali a jiní hledali hasicí přístroje, kdosi závodníkovi pokynul, aby z boxu vyjel. Ten poslechl a pořádně na to šlápl. Z kamery zabírající zadní část jeho vozu je vidět, jak i mechanici okolních týmů sahají po hasicích přístrojích a snaží se pomoci byť jen kýblem s vodou. Na hořícím automobilu však nepřistála ani kapka.
Díky prudké akceleraci se však podařilo plameny doslova sfouknout a Veach se tak mohl znovu vrátit do závodu. Jsme si ale jisti, že se musel v kokpitu pořádně zapotit. Další zastávka v boxech už proběhla bez problému, ovšem ještě před tankováním byla karoserie vozu údajně pro jistotu polita vodou.
Zda se dočkal tým nějakých penalizací nevíme, ovšem v nejbližší době ho jistě čeká výměna tankovací hadice. Ta by totiž měla být vybavena speciálním uzávěrem, který po odpojení z vozidla znemožní únik paliva, případně z ní ukápne nanejvýš několik kapek. Rozhodně by však nemělo docházet k ničemu podobnému.
📹 REPLAY: @ZachVeach was on 🔥, literally.TUNE IN:📺 LIVE on ABC📈 https://t.co/OGf8285LRs 📲 WatchESPN | @verizon INDYCAR Mobile#Indy500| #INDYCAR pic.twitter.com/abhckdajJu
— Indianapolis Motor Speedway (@IMS) 27. května 2018
Jistě ale nemusíme připomínat, že tohle byl pořádně nebezpečný kousek, který si mohl jezdec dovolit nanejvýš na závodní dráze. Pokud byste se do podobné situace dostali ve svém osobním voze, samozřejmě co nejrychleji zastavte a opusťte ho. Pokud máte ve voze hasicí přístroj, pak nezapomeňte, že například při požáru kapoty není vhodné kapotu otvírat celou, neboť by oheň dostal přísun kyslíku. Pouze ji za pomoci hadru nadzvedněte a plameny haste pouze úzkou škvírou. Samozřejmostí by mělo být i kontaktování hasičů, kteří požár jistě zvládnou a následně zabrání znečištění místa požáru a okolí.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.