Pokud jste minulý víkend nestrávili mimo civilizaci, nebo například v kóma, pak vám jistě nemohli uniknout zprávy o jedné z nejvýznamnějších svateb tohoto roku. Ano, už i motoristické weby píší o svatbě prince Harryho a herečky Meghan Markle, ovšem z poněkud jiného důvodu, než weby ostatní.
Velká Británie, jakožto tradiční monarchie, organizuje většinu veřejných ceremoniálů podle zavedených zvyklostí a s odpovídající vážností. Během královské svatby tam mohli milovníci automobilů vidět několik krásných a letitých strojů, především značky Bentley, které na obřad přivezly členky královské rodiny.
Jeden z největších pokladů celé svatby se však objevil až v momentě, kdy už většina televizních štábů své živé přenosy ukončila. Novomanželé vévoda a vévodkyně ze Sussexu se totiž odebrali z hradu Windsor na svou večerní recepci v exkluzivním Jaguáru E-Type, který však namísto klasického motoru pohání elektromotor.
Jedinečný vůz světle modrý vůz, který automobilka prezentovala již v minulém roce, pochází z roku 1968 a jedná se o Roadster série 1.5. Tradiční techniku pod kapotou však vystřídal elektromotor o výkonu cca 225 koňských sil, která čerpá energii z Li-Ion akumulátorů o kapacitě 40 kWh. Automobilka vůz postavila jako modelovou studii, která měla ukázat, že i tradiční šasi se dá využít ke stavbě elektromobilu. Sériová výroba bohužel v plánu není.
„Koncept Zero kombinuje renomované zážitky z dynamiky modelu E-Type s novými možnostmi výkonu elektrického pohonu," uvedl minulý rok Tim Hannig, ředitel oddělení Jaguar Land Rover Classic, které mělo přestavbu na svědomí. „Tato jedinečná kombinace vytváří naprosto úchvatný pocit z jízdy," dodal.
Trochu zarážející však je, že E-Type na královské svatbě měl řízení umístěné vlevo, ačkoliv vozy vyráběné pro britský trh mají řízení již tradičně umístěné vpravo. Důvodem však je, že unikátní koncept vznikl již s řízením nalevo a automobilka zřejmě neměla čas nebo vůli stavět prototyp druhý a s řízením na správné straně.
Ve výsledku však na na umístění volantu ani na pohonném ústrojí nezáleželo. Jaguar E-Type se totiž svým britským šarmem a ikonickým vzhledem stal tím ideálním vozidlem pro první jízdu novomanželů na večerní recepci. Lépe zkrátka zvolit nešlo.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.