Pokud jste minulý víkend nestrávili mimo civilizaci, nebo například v kóma, pak vám jistě nemohli uniknout zprávy o jedné z nejvýznamnějších svateb tohoto roku. Ano, už i motoristické weby píší o svatbě prince Harryho a herečky Meghan Markle, ovšem z poněkud jiného důvodu, než weby ostatní.
Velká Británie, jakožto tradiční monarchie, organizuje většinu veřejných ceremoniálů podle zavedených zvyklostí a s odpovídající vážností. Během královské svatby tam mohli milovníci automobilů vidět několik krásných a letitých strojů, především značky Bentley, které na obřad přivezly členky královské rodiny.
Jeden z největších pokladů celé svatby se však objevil až v momentě, kdy už většina televizních štábů své živé přenosy ukončila. Novomanželé vévoda a vévodkyně ze Sussexu se totiž odebrali z hradu Windsor na svou večerní recepci v exkluzivním Jaguáru E-Type, který však namísto klasického motoru pohání elektromotor.
Jedinečný vůz světle modrý vůz, který automobilka prezentovala již v minulém roce, pochází z roku 1968 a jedná se o Roadster série 1.5. Tradiční techniku pod kapotou však vystřídal elektromotor o výkonu cca 225 koňských sil, která čerpá energii z Li-Ion akumulátorů o kapacitě 40 kWh. Automobilka vůz postavila jako modelovou studii, která měla ukázat, že i tradiční šasi se dá využít ke stavbě elektromobilu. Sériová výroba bohužel v plánu není.
„Koncept Zero kombinuje renomované zážitky z dynamiky modelu E-Type s novými možnostmi výkonu elektrického pohonu," uvedl minulý rok Tim Hannig, ředitel oddělení Jaguar Land Rover Classic, které mělo přestavbu na svědomí. „Tato jedinečná kombinace vytváří naprosto úchvatný pocit z jízdy," dodal.
Trochu zarážející však je, že E-Type na královské svatbě měl řízení umístěné vlevo, ačkoliv vozy vyráběné pro britský trh mají řízení již tradičně umístěné vpravo. Důvodem však je, že unikátní koncept vznikl již s řízením nalevo a automobilka zřejmě neměla čas nebo vůli stavět prototyp druhý a s řízením na správné straně.
Ve výsledku však na na umístění volantu ani na pohonném ústrojí nezáleželo. Jaguar E-Type se totiž svým britským šarmem a ikonickým vzhledem stal tím ideálním vozidlem pro první jízdu novomanželů na večerní recepci. Lépe zkrátka zvolit nešlo.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?