Zhruba před týdnem se objevily zprávy o další nehodě elektromobilu Tesla Model S, jehož řidička krátce před incidentem aktivovala režim Autopilota. I přes aktivaci pokročilého systému částečně autonomního systému řízení však vůz narazil do stojící hasičské cisterny, což se naštěstí obešlo bez vážnějších následků. Celý svět však čekal, kdo bude na konci vyšetřování označen za viníka.
Automobilka Tesla je v posledních týdnech pod drobnohledem všech médií, za což může zejména její finanční situace. Jakýkoliv podobný incident však opět přitahuje další pozornost, která však není zrovna vítaná. Tesla si zkrátka nemůže dovolit další skandály, které by ji mohly odvést stávající či potencionální investory.
V případě nehody, během které Tesla Model S s aktivovaným autopilotem narazila do hasičské cisterny v rychlosti cca 96.5 km/h, však vyšetřování opět ukázalo, že na vině není systém, ale řidička. Systém Autopilot totiž bývá řadou řidičů mylně považován za plně autonomní systém řízení, ovšem tak to rozhodně není, o čemž se přesvědčila i tato řidička.
Elektromobily Tesla jsou totiž prošpikovány řadou senzorů, které sbírají informace a následně je ukládají do systému, který by se dal nazvat jakousi černou skříňkou. Díky ní je pak možné snadněji identifikovat závady na vozidle, ale samozřejmě také i příčiny dopravních nehod.
V tomto případě se ukázalo, že majitelka vozu na systém Autopilot zkrátka až příliš spoléhala. Podle výpisu dat totiž systém aktivovala často, ale téměř nikdy nenechávala ruce na volantu, jak Tesla doporučuje. Ruce na volant položila vždy až po vyzvání a ihned poté je opět stáhla.
Vyšetřování pak ukázalo, že podobná situace se opakovala i krátce před nehodou. Žena totiž aktivovala systém autopilota a poté se místo řízení začala věnovat svému telefonu. Až krátce před nárazem si všimla, že systémy vozu zřejmě "přehlédly" obrovskou červenou cisternu a její snaha na poslední chvíli zabrzdit vedla k tomu, že si poranila kotník.
Za viníka nehody tak byla označena řidička a policejní seržant Samuel Winkler ve vyšetřovací zprávě dodává: „Řidičům částečně-autonomních vozidel chceme připomenout, že je odpovědností řidiče dávat pozor, jezdit opatrně a mít plno kontrolu nad automobilem."
Ve vyšetřovací zprávě se následně cituje i Tesla, podle které musí řidič sledovat dění na silnici a musí být připraven převzít řízení a provést potřebné korekce. Pokud tak neučiní, může dojít k vážným zraněním i smrti. Autonomním schopnostem vozu se navíc věnuje i uživatelský manuál, který jasně uvádí, kdy by systém měl a neměl být používán.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.