Kdo zavinil nehodu Tesly s aktivovaným autopilotem? Policie už označila viníka

Elektromobil Tesla Model S s aktivovaným Autopilotem narazil do hasičské cisterny při rychlosti přes 90 km/h
Elektromobil Tesla Model S s aktivovaným Autopilotem narazil do hasičské cisterny při rychlosti přes 90 km/h, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 18. května 2018 12:09
Sdílej:

Zhruba před týdnem se objevily zprávy o další nehodě elektromobilu Tesla Model S, jehož řidička krátce před incidentem aktivovala režim Autopilota. I přes aktivaci pokročilého systému částečně autonomního systému řízení však vůz narazil do stojící hasičské cisterny, což se naštěstí obešlo bez vážnějších následků. Celý svět však čekal, kdo bude na konci vyšetřování označen za viníka.

Automobilka Tesla je v posledních týdnech pod drobnohledem všech médií, za což může zejména její finanční situace. Jakýkoliv podobný incident však opět přitahuje další pozornost, která však není zrovna vítaná. Tesla si zkrátka nemůže dovolit další skandály, které by ji mohly odvést stávající či potencionální investory.

V případě nehody, během které Tesla Model S s aktivovaným autopilotem narazila do hasičské cisterny v rychlosti cca 96.5 km/h, však vyšetřování opět ukázalo, že na vině není systém, ale řidička. Systém Autopilot totiž bývá řadou řidičů mylně považován za plně autonomní systém řízení, ovšem tak to rozhodně není, o čemž se přesvědčila i tato řidička.

Elektromobily Tesla jsou totiž prošpikovány řadou senzorů, které sbírají informace a následně je ukládají do systému, který by se dal nazvat jakousi černou skříňkou. Díky ní je pak možné snadněji identifikovat závady na vozidle, ale samozřejmě také i příčiny dopravních nehod.

V tomto případě se ukázalo, že majitelka vozu na systém Autopilot zkrátka až příliš spoléhala. Podle výpisu dat totiž systém aktivovala často, ale téměř nikdy nenechávala ruce na volantu, jak Tesla doporučuje. Ruce na volant položila vždy až po vyzvání a ihned poté je opět stáhla.

Vyšetřování pak ukázalo, že podobná situace se opakovala i krátce před nehodou. Žena totiž aktivovala systém autopilota a poté se místo řízení začala věnovat svému telefonu. Až krátce před nárazem si všimla, že systémy vozu zřejmě "přehlédly" obrovskou červenou cisternu a její snaha na poslední chvíli zabrzdit vedla k tomu, že si poranila kotník.

Za viníka nehody tak byla označena řidička a policejní seržant Samuel Winkler ve vyšetřovací zprávě dodává: „Řidičům částečně-autonomních vozidel chceme připomenout, že je odpovědností řidiče dávat pozor, jezdit opatrně a mít plno kontrolu nad automobilem."

Ve vyšetřovací zprávě se následně cituje i Tesla, podle které musí řidič sledovat dění na silnici a musí být připraven převzít řízení a provést potřebné korekce. Pokud tak neučiní, může dojít k vážným zraněním i smrti. Autonomním schopnostem vozu se navíc věnuje i uživatelský manuál, který jasně uvádí, kdy by systém měl a neměl být používán.

Stalo se
Testy aut
Hyundai Inster

Hyundai Inster - nejlepší elektromobil do města?

Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?

Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.