Náklaďák, který proslavil Spielberga? Tohle monstrum se zapsalo do filmové historie

Náklaďák Peterbilt 351 ze Spielbergova prvního úspěšného filmu Duel
Náklaďák Peterbilt 351 ze Spielbergova prvního úspěšného filmu Duel, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 16. května 2018 10:47 | akt. 16. května 2018 12:13
Sdílej:

Filmy jako Šindlerův seznam, Jurský park nebo Indiana Jones zná snad každý. Všechny je přitom spojuje jméno režisére Stevena Spielberga, který je jedním z nejslavnějších, nejschopnějších a nejúspěšnějších režisérů historie. Málokdo však ví, že jeho kariéra je úzce spjata s jedním starým, orezlým a hřmotným náklaďákem, který jeho jméno poprvé vynesl do výšin.

Spielbergova prvotina ve světě klasických filmů se totiž jmenovala Duel a vyprávěla jednoduchý příběh obchodního cestujícího, který si snaží zachránit život před bláznivým řidičem náklaďáku Peterbilt 281. Tohle hřmotné monstrum se tak jednou provždy zapsalo do filmové historie, neboť právě díky němu zřejmě poprvé vynikl Spielbergův talent.

Pro řadu lidí je film Duel zapomenutelným filmem, ovšem milovníci automobilů jej často vynáší mezi jedno z nejlepších děl s motoristickou tématikou. Kromě starého a omláceného Peterbiltu se v něm totiž objevuje i Plymouth Valiant a prakticky celý 74-minutový film se odehrává na silnici.

Samotný příběh možná řadu lidí nenadchne, ovšem pozadí filmu rozhodně stojí za zmínku. Celý film byl totiž natočen za pouhých 11 dnů a Spielberg během něj poprvé naplno projevil svůj unikátní režisérský styl a nadání. Ostatně v několika rozhovorem ho sám označil za svůj průlomový film a řadu prvků, které během něj použil (například úhly kamer), můžeme spatřit i v jeho dalších dílech.

Film byl původně natáčen jako televizní a to pouze s jedním náklaďákem, který byl během závěrečné scény velkolepě zničen. Studio Universal však chtělo film následně uvést i v kinech, k čemuž ale potřebovalo více materiálu. Narychlo tak vznikly další dva náklaďáky, z nichž se dochoval jen jediný: Peterbilt 351 z roku 1961 s cisternovým návěsem z roku 1946.

A právě za volantem tohoto stoje se ocitl moderátor YouTubového kanálu The Aficionauto, který navštívil současného vlastníka tahače. Tím je jistý Brad Wike ze Severní Karolíny, který se od řidiče kamionu vypracoval až na spolumajitele velké spediční společnosti. Kromě toho se však věnuje i sbírání tahačů, které podle svého Facebookového profilu Brad's Classic Trucks rád ukazuje na různých akcích napříč USA.

Unikátní Peterbilt z filmu Duel však není jeho jediným filmovým tahačem. Kromě něj má totiž ve své sbírce i tahač, který si podle všeho zahrál ve filmu Smokey and the Bandit, který v Česku známe pod názvem „Polda a bandita".

Stalo se
Trh s elektromobily
Čínský elektromobil BYD Atto 3

Tesla ztrácí své pozice v Evropě. Čínský BYD ji poprvé předběhl v prodeji elektromobilů

Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.

Zajímavosti
Ilustrační fotografie

Emisní skandál Volkswagenu: Čtyři bývalí manažeři odsouzeni, dva jdou do vězení

Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.

Testy aut
hyundai santa fe

Hyundai Santa Fe – zapomeňte na Kodiaq, Santa Fe hraje vyšší ligu za míň peněz

Kdybyste mi před deseti lety řekli, že jednou dám přednost značce Hyundai před německými modely, jako je Tiguan či Kodiaq, tak bych se jen tak lehce pousmál. Jenže ten den právě nastal a ačkoliv je to netradiční začátek recenze, tak rovnou „propálím“, jak se věci mají – vzal bych raději nové Santa Fe, než Kodiaq. Pojďte se podívat, proč tomu tak je a v čem se tento odvážný „kyborg“ liší od svých německých protějšků.

Testy aut
Audi Q5 50 TFSIe

Test ojetiny: Audi Q5 50 TFSIe – zánovní prémiový plug-in hybrid pod milion

Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.