Elektromobily by se brzy měly stát budoucností přepravy. Jsou tiché, (prý) ekologické a mnohdy vybaveny těmi nejmodernějšími bezpečnostními systémy, které by měly předcházet vážnějším nehodám. Pokud už ale k nehodě dojde, musí se hasiči připravit na nelehký souboj.
Na nebezpečí spojené s nehodami elektromobilů upozornila reportáž KTVU, která se zabývala případem tragické nehody elektromobilu Tesla Model X, který ve vysoké rychlosti narazil do betonové bariéry a následně se vznítil. Během nehody, která se mediálně propírala hlavně kvůli aktivovanému systému Tesla Autopilot, tehdy zahynul osmatřicetiletý řidič Walter Huang.
KTVU však nerozebírá příčiny nehody, ale 13-stránkový dokument, který sepsal velitel hasičů z kalifornské stanice Mountain View, jejíž příslušníci měli likvidaci následků nehody na svědomí. V dokumentu pak velitel Juan Diaz zmiňuje potíže, kterým museli hasiči na místě čelit.
Samotný požár elektromobilu měl být uhašen během cca dvou minut, ovšem poté se požárníci museli potýkat s dalšími menšími požáry, které pocházely od poškozených akumulátorů. Tohle samo-vznícení přitom trvalo dalších několik hodin a dokonce i dnů.
„Baterie se i nadále přehřívaly, ačkoliv jsme jme je už několikrát chladily a následně se i vzněcovaly," pronesl Diaz. „Nemáme nástroje, se kterými bychom mohli bojovat s bateriemi, které jsou vlastně kompletně zničené."
Problémem měly být hlavně Lithium-iontové baterie, kterými i po těžké nehodě ve vysoké rychlosti protékal proud. Samotnou nehodu přitom stále vyšetřuje úřad NTSB.
Hasiči si nakonec podle dokumentů museli přivolat na pomoc odborníky z Tesly, kteří mají speciální nástroje a hlavně tréning k rozebrání baterií. Ovšem ani poté ještě nebyl všem rizikům konec. „V tomto konkrétním případě rostla teplota uvnitř baterií k bodu vznícení ještě šest dnů po nehodě. Proto se automobil znovu vzněcoval," uvádí ve zprávě Diaz.
Samotná automobilka přitom poskytuje hasičům speciální on-line kurzy, ve kterých požárníky učí, jak v případě požáru elektromobilu zasahovat. Ve vyjádření Tesly, které KTVU zvýraznila, automobilka uvádí, že pro případ nehody jsou akumulátory v Teslách konstruovány tak, aby se oheň šířil co nejpomaleji a posádka tak měla dostatek času k úniku z vozidla.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?