Elektromobily by se brzy měly stát budoucností přepravy. Jsou tiché, (prý) ekologické a mnohdy vybaveny těmi nejmodernějšími bezpečnostními systémy, které by měly předcházet vážnějším nehodám. Pokud už ale k nehodě dojde, musí se hasiči připravit na nelehký souboj.
Na nebezpečí spojené s nehodami elektromobilů upozornila reportáž KTVU, která se zabývala případem tragické nehody elektromobilu Tesla Model X, který ve vysoké rychlosti narazil do betonové bariéry a následně se vznítil. Během nehody, která se mediálně propírala hlavně kvůli aktivovanému systému Tesla Autopilot, tehdy zahynul osmatřicetiletý řidič Walter Huang.
KTVU však nerozebírá příčiny nehody, ale 13-stránkový dokument, který sepsal velitel hasičů z kalifornské stanice Mountain View, jejíž příslušníci měli likvidaci následků nehody na svědomí. V dokumentu pak velitel Juan Diaz zmiňuje potíže, kterým museli hasiči na místě čelit.
Samotný požár elektromobilu měl být uhašen během cca dvou minut, ovšem poté se požárníci museli potýkat s dalšími menšími požáry, které pocházely od poškozených akumulátorů. Tohle samo-vznícení přitom trvalo dalších několik hodin a dokonce i dnů.
„Baterie se i nadále přehřívaly, ačkoliv jsme jme je už několikrát chladily a následně se i vzněcovaly," pronesl Diaz. „Nemáme nástroje, se kterými bychom mohli bojovat s bateriemi, které jsou vlastně kompletně zničené."
Problémem měly být hlavně Lithium-iontové baterie, kterými i po těžké nehodě ve vysoké rychlosti protékal proud. Samotnou nehodu přitom stále vyšetřuje úřad NTSB.
Hasiči si nakonec podle dokumentů museli přivolat na pomoc odborníky z Tesly, kteří mají speciální nástroje a hlavně tréning k rozebrání baterií. Ovšem ani poté ještě nebyl všem rizikům konec. „V tomto konkrétním případě rostla teplota uvnitř baterií k bodu vznícení ještě šest dnů po nehodě. Proto se automobil znovu vzněcoval," uvádí ve zprávě Diaz.
Samotná automobilka přitom poskytuje hasičům speciální on-line kurzy, ve kterých požárníky učí, jak v případě požáru elektromobilu zasahovat. Ve vyjádření Tesly, které KTVU zvýraznila, automobilka uvádí, že pro případ nehody jsou akumulátory v Teslách konstruovány tak, aby se oheň šířil co nejpomaleji a posádka tak měla dostatek času k úniku z vozidla.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.