Elektromobily by se brzy měly stát budoucností přepravy. Jsou tiché, (prý) ekologické a mnohdy vybaveny těmi nejmodernějšími bezpečnostními systémy, které by měly předcházet vážnějším nehodám. Pokud už ale k nehodě dojde, musí se hasiči připravit na nelehký souboj.
Na nebezpečí spojené s nehodami elektromobilů upozornila reportáž KTVU, která se zabývala případem tragické nehody elektromobilu Tesla Model X, který ve vysoké rychlosti narazil do betonové bariéry a následně se vznítil. Během nehody, která se mediálně propírala hlavně kvůli aktivovanému systému Tesla Autopilot, tehdy zahynul osmatřicetiletý řidič Walter Huang.
KTVU však nerozebírá příčiny nehody, ale 13-stránkový dokument, který sepsal velitel hasičů z kalifornské stanice Mountain View, jejíž příslušníci měli likvidaci následků nehody na svědomí. V dokumentu pak velitel Juan Diaz zmiňuje potíže, kterým museli hasiči na místě čelit.
Samotný požár elektromobilu měl být uhašen během cca dvou minut, ovšem poté se požárníci museli potýkat s dalšími menšími požáry, které pocházely od poškozených akumulátorů. Tohle samo-vznícení přitom trvalo dalších několik hodin a dokonce i dnů.
„Baterie se i nadále přehřívaly, ačkoliv jsme jme je už několikrát chladily a následně se i vzněcovaly," pronesl Diaz. „Nemáme nástroje, se kterými bychom mohli bojovat s bateriemi, které jsou vlastně kompletně zničené."
Problémem měly být hlavně Lithium-iontové baterie, kterými i po těžké nehodě ve vysoké rychlosti protékal proud. Samotnou nehodu přitom stále vyšetřuje úřad NTSB.
Hasiči si nakonec podle dokumentů museli přivolat na pomoc odborníky z Tesly, kteří mají speciální nástroje a hlavně tréning k rozebrání baterií. Ovšem ani poté ještě nebyl všem rizikům konec. „V tomto konkrétním případě rostla teplota uvnitř baterií k bodu vznícení ještě šest dnů po nehodě. Proto se automobil znovu vzněcoval," uvádí ve zprávě Diaz.
Samotná automobilka přitom poskytuje hasičům speciální on-line kurzy, ve kterých požárníky učí, jak v případě požáru elektromobilu zasahovat. Ve vyjádření Tesly, které KTVU zvýraznila, automobilka uvádí, že pro případ nehody jsou akumulátory v Teslách konstruovány tak, aby se oheň šířil co nejpomaleji a posádka tak měla dostatek času k úniku z vozidla.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.