Když Tesla oznámila plány na stavbu elektrického tahače Semi, který měl v nenaloženém stavu parametry osobního vozu, dojezd až 800 kilometrů a nosnost jako standardní tahač, většina světových médií pochybovala o jejich úspěchu. Zanedlouho poté se však Tesla začala chlubit prvními před-objednávkami a svět začal brát Semi vážně.
Společnost Nikola Motor Company však představila svůj elektrický tahač, spoléhající místo baterií na vodík, již zhruba s ročním předstihem. Od představení tahače One se na něj však zapomnělo a média po něm ani nevzdechla. Po oznámení žaloby na Teslu však evidentně nastal zlom.
Pivovarnická společnost Anheuser-Busch, která se proslavila pivem značky Budweiser, totiž oznámila, že si u Nikoly Motor před-objednala 800 nových tahačů, které chce zařadit do své ekologické přepravní flotily okolo roku 2025.
Je přitom úsměvné, že právě společnost Anheuser-Busch byla jednou z prvních, která si u Tesly objednala elektrické tahače Tesla Semi. Proti současné objednávce u Nikola Motor se však jednalo doslova o troškaření. Bohužel se nám však nepodařilo zjistit, jakou zálohu musela společnost na nové tahače složit.
Právě finance by přitom mohly být zásadní. Podle některých zdrojů sice tahače One měly vyjet na silnici již během pár let, ovšem továrna ve které měly být stavěny zatím existuje pouze v mysli vedení společnosti.
A co vlastně tahače One od společnosti Nikola Motor dokáží? Jsou naprosto ekologické, jejich dojezd se pohybuje v rozsahu 800 až 1930 kilometrů a jejich tankování trvá cca 20 minut. Tím se výrazně odlišují od tahačů elektrických, jejichž dobíjení trvá déle, což by doručovací společnosti stálo čas i peníze.
Standardní dieselové tahače sice pokrývají vzdálenost cca 1600 kilometrů na jedno natankování, ovšem jejich cena se v USA pohybuje po přepočtení okolo cca 3,2 milionu korun. Nové tahače One by však mohly vyjít až na částku 8,5 milionu za kus.
Řadě společností se však tato investice stále vyplácí, neboť tím společnosti získávají zelenou image. V dlouhodobém horizontu by pak mohly přinést i úspory na spotřebě paliva, ovšem jak dlouho to potrvá a kolik toho budou muset najezdit si netroufáme odhadovat. Tahače plné piva Budweiser se však v zámoří zřejmě jen tak nezastaví.