Společnost Nikola Motor Company byla dlouhou dobu relativně neznámou, ovšem v průběhu týdne se nahlas ozvala a oznámila žalobu na světoznámou Teslu, která měla údajně okopírovat design vodíkového tahače One. Teď ale od společnosti Nikola Motor přichází další zajímavé zprávy.
Když Tesla oznámila plány na stavbu elektrického tahače Semi, který měl v nenaloženém stavu parametry osobního vozu, dojezd až 800 kilometrů a nosnost jako standardní tahač, většina světových médií pochybovala o jejich úspěchu. Zanedlouho poté se však Tesla začala chlubit prvními před-objednávkami a svět začal brát Semi vážně.
Společnost Nikola Motor Company však představila svůj elektrický tahač, spoléhající místo baterií na vodík, již zhruba s ročním předstihem. Od představení tahače One se na něj však zapomnělo a média po něm ani nevzdechla. Po oznámení žaloby na Teslu však evidentně nastal zlom.
Pivovarnická společnost Anheuser-Busch, která se proslavila pivem značky Budweiser, totiž oznámila, že si u Nikoly Motor před-objednala 800 nových tahačů, které chce zařadit do své ekologické přepravní flotily okolo roku 2025.
Je přitom úsměvné, že právě společnost Anheuser-Busch byla jednou z prvních, která si u Tesly objednala elektrické tahače Tesla Semi. Proti současné objednávce u Nikola Motor se však jednalo doslova o troškaření. Bohužel se nám však nepodařilo zjistit, jakou zálohu musela společnost na nové tahače složit.
Právě finance by přitom mohly být zásadní. Podle některých zdrojů sice tahače One měly vyjet na silnici již během pár let, ovšem továrna ve které měly být stavěny zatím existuje pouze v mysli vedení společnosti.
A co vlastně tahače One od společnosti Nikola Motor dokáží? Jsou naprosto ekologické, jejich dojezd se pohybuje v rozsahu 800 až 1930 kilometrů a jejich tankování trvá cca 20 minut. Tím se výrazně odlišují od tahačů elektrických, jejichž dobíjení trvá déle, což by doručovací společnosti stálo čas i peníze.
Standardní dieselové tahače sice pokrývají vzdálenost cca 1600 kilometrů na jedno natankování, ovšem jejich cena se v USA pohybuje po přepočtení okolo cca 3,2 milionu korun. Nové tahače One by však mohly vyjít až na částku 8,5 milionu za kus.
Řadě společností se však tato investice stále vyplácí, neboť tím společnosti získávají zelenou image. V dlouhodobém horizontu by pak mohly přinést i úspory na spotřebě paliva, ovšem jak dlouho to potrvá a kolik toho budou muset najezdit si netroufáme odhadovat. Tahače plné piva Budweiser se však v zámoří zřejmě jen tak nezastaví.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.