O překonání rychlostního rekordu v kategorii automobilů SUV jsme psali již začátkem týdne, ovšem teprve nyní se podařilo dostat k záběrům, které významný okamžik zachycují. A my už teď můžeme prozradit, že podívaná je to vskutku úchvatná!
Dosud byla nejrychlejším SUV brutálně upravená Toyota Land Cruiser, která ukrývala pod kapotou motor o výkonu rovných 2 000 koňských sil. Díky tomu se v polovině minulého léta dokázalo tohle monstrum rozhýbat na rychlost 370.1 km/h, což bohatě stačilo na stanovení nového rychlostního rekordu. O ten se ale minulý týden přihlásil tento monumentální Nissan Qashqai o stejném výkonu.
Za stavbou unikátního stroje stojí britská tuningová společnost Severn Valley Motorsport, která si získala renomé pro své speciální úpravy Nissanu GT-R R35. Před pár lety se ale společnost pustila do poněkud absurdního projektu, kterým byl Nissan Qashqai-R o výkonu 1 500 koní.
Už s takto upraveným vozem bylo jistě o zábavu postaráno, ovšem to ještě nestačilo, takže výkon se zvýšil až na 2000 koní. O generování výkonu se stará 3.8 litrový twin-turbo motor V6, který pochází z Nissanu GT-R.
Jakmile bylo kompaktní SUV vyladěno a připraveno na podávání maximálních výkonů, vypravila se s ním společnost na akci V-Max 200, kde Qashqai-R dosáhl maximální rychlosti 382.5 km/h, čímž nechal Toyotu daleko za sebou a přivlastnil si titul nejrychlejšího SUV světa.
V Guinnessově knize rekordů byste však záznam hledali marně ze dvou důvodů. Tím prvním je nutnost zopakovat jízdu alespoň dvakrát, přičemž za výsledek se počítá průměr z obou jízd - Qashqai-R se však po trati prohnal pouze jednou. Druhým důvodem je pak velikost. Zatímco Land Cruiser je plnohodnotným SUV ze staré školy, Qashqai se řadí do skupiny kompaktů.
I tak se ale výkony dají označit za více než působivé. Na maximální rychlost se totiž dostal za cca 27 sekund, přičemž jízda byla poměrně klidná, až na lehce děsivý moment při rychlosti 241.4 km/h, kdy sebou vůz zvláštně trhl.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?